Gå til innhold

Barnebursdager

Anbefalte innlegg

De landene du nevner er store vinproduserende og -eksporterende land - ikke rart at disse menneskene drikker vin. Jeg snakket om nordmenn generelt, det var det jeg mente med "vanlig" og "i Norge", men jeg skulle kanskje ha skrevet "for nordmenn av mer enn 85% norsk avstamning og bosatt i Norge".

Hei!

Ja det skulle du skrevet!

Fortsetter under...

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

27

• Kayia

13

• frosken

11

• Mrs D

9

Mest aktive i denne tråden

De landene du nevner er store vinproduserende og -eksporterende land - ikke rart at disse menneskene drikker vin. Jeg snakket om nordmenn generelt, det var det jeg mente med "vanlig" og "i Norge", men jeg skulle kanskje ha skrevet "for nordmenn av mer enn 85% norsk avstamning og bosatt i Norge". 

I min storfamilie (som langt på vei vel er nærmest 100 % "norsk avstamning") er det ikke uvanlig å servere alkohol til middagen selv om det også  er barn til stede, men da selvfølgelig i moderate mengder. Hos oss opereres det med begrepet "familiebursdager", og det er den dagen da storfamilien feirer bursdagsbarnet med middag og kaker. "Barnebursdager" er den dagen det primært er bursdagsbarnets venner som er invitert.

Hva mener du med 85% norsk avstamming? 

Ellers: Det er vel ikke så relevant hvordan nordmenn gjør det for ts, som etterspør etikette i et internasjonalt miljø? 

Hva mener du med 85% norsk avstamming? 

Ellers: Det er vel ikke så relevant hvordan nordmenn gjør det for ts, som etterspør etikette i et internasjonalt miljø?

Korrekt .

Det er det jeg etterspør.

( jeg skriver ikke Hei! Alltid lenger...:-( da noen skriver det er rart...jeg gjør det jo for å være høflig, det er vanskelig ikke skrive Hei! Det blir som om jeg ikke skulle si til butikkpersonale, " takk i life måte"

I min storfamilie (som langt på vei vel er nærmest 100 % "norsk avstamning") er det ikke uvanlig å servere alkohol til middagen selv om det også  er barn til stede, men da selvfølgelig i moderate mengder. Hos oss opereres det med begrepet "familiebursdager", og det er den dagen da storfamilien feirer bursdagsbarnet med middag og kaker. "Barnebursdager" er den dagen det primært er bursdagsbarnets venner som er invitert.

Veldig likt slik det er i min familie...

Korrekt .

Det er det jeg etterspør.

( jeg skriver ikke Hei! Alltid lenger...:-( da noen skriver det er rart...jeg gjør det jo for å være høflig, det er vanskelig ikke skrive Hei! Det blir som om jeg ikke skulle si til butikkpersonale, " takk i life måte"

Du venner deg kanskje til det etterhvert. Jeg syns også innleggene flyter mer (som en samtale) uten hei'ene hver gang man er innom i en tråd :)

Ellers, i forhold til det du spør om, jeg tenker som Frosken. Om du har erfart at to glass vin er knapt ville jeg tenkt tre glass neste gang. Vin holder seg godt, så det er jo ingen krise at det blir igjen en flaske heller sant. 

Endret av Kayia

Annonse

Bare fordi hun er gift med en "utlending" behøver vel ikke alle sammenkomstene hennes være internasjonale  :blink:

Selvfølgelig ikke, men som ts sa FØR du skrev innlegg ER de dét i dette tilfellet og derfor skjønner jeg ikke helt behovet for å påpeke hvor rart eller feil du syns ts sitt selskap organiseres. 

Hei!

Da jeg alltid lager middager før kaffe og kake, lurer jeg på hvor mye vin jeg må sørge for?

Jeg tenker kun på vin til middagen, men ikke at det skal bli for mye.

Sist bursdag hadde jeg kjøpt 6 vin og en del sterkøl på vinmonopolet, ikke så dyr vin, da dette ble tomt spurte en gjest etter mer vin, jeg måtte da hente dyre viner. Jeg lurer litt på hva som er systemet og folkeskikk, samt om jeg må servere likør/ konjakk til kaffe alltid?

Jeg beregnet to glass vin til hver gjest fordi bare barnebursdag. Men dette var altså for lite...og har vært for lite før også, mens noen ikke drikker et glass vin, er det andre som tåler/drikker svært mye??

Ingen blir synlig beruset, det er noe jeg ikke ville tillatt.

Men jeg er takknemlig for å få vite systemet.

Jeg likte ikke måtte hente dyre viner.

Beklager men jeg orker ikke lese hele tråden. Jeg ville beregnet 3 glass per pers, bedre å ha litt for mye. Sett frem Farris/Mozell også. 

Du trenger ikke alltid servere konjakk/likør, det er ikke et must, gjør slik du føler for. Kaffe derimot, er et must :-)

Hjalp det noe? Selskapet høres hyggelig ut.

Du venner deg kanskje til det etterhvert. Jeg syns også innleggene flyter mer (som en samtale) uten hei'ene hver gang man er innom i en tråd :)

Ellers, i forhold til det du spør om, jeg tenker som Frosken. Om du har erfart at to glass vin er knapt ville jeg tenkt tre glass neste gang. Vin holder seg godt, så det er jo ingen krise at det blir igjen en flaske heller sant.

Ok takk:-)

Annonse

Selvfølgelig ikke, men som ts sa FØR du skrev innlegg ER de dét i dette tilfellet og derfor skjønner jeg ikke helt behovet for å påpeke hvor rart eller feil du syns ts sitt selskap organiseres.

Hun syns det meste jeg gjør er kritikkverdig, jeg vet ikke hvorfor.

Beklager men jeg orker ikke lese hele tråden. Jeg ville beregnet 3 glass per pers, bedre å ha litt for mye. Sett frem Farris/Mozell også. 

Du trenger ikke alltid servere konjakk/likør, det er ikke et must, gjør slik du føler for. Kaffe derimot, er et must :-)

Hjalp det noe? Selskapet høres hyggelig ut.

Takk:-)

Ja det hjalp:-)

Vi har mange selskaper i løpet av ett år, og for meg lage de, organisere går fint.

Liker alt før gjestene kommer og rydde opp etterpå. Syns hyggelig også å tenke på hvor sosial jeg er, men jeg blir sliten, men jeg er i det minste forberedt, og jeg legger meg før gjestene går ofte, men ikke så tidlig, ofte temmelig sent, kanskje kl 23.00.

Min mann sier jeg ser sliten ut og at alle kjenner jo meg, så det er ok at jeg går til sengs.

Det er veldig forståelsesfulle mennesker og jeg liker de fleste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...