Gå til innhold

- Har du fri i dag?


slabbedask

Anbefalte innlegg

Hva svarer man når man sitter hos frisøren og blir spurt om man har fri i dag når man ikke jobber? Noe pinlig og flaut å si man er sykmeldt/går på AAP når man ikke ser "syk" ut. Kanskje tryggest å holde seg hjemme frem til kl 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville vennlig, men kort, sagt at jeg for tiden er sykemeldt, og fulgt opp med et eller annet spørsmål el kommentar om noe annet, slik at tema effektivt ble parkert uten at det opplevdes som pinlig hverken for meg eller frisøren. De færreste syke har skader/vondter som er synlige for andre ved første øyekast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva svarer man når man sitter hos frisøren og blir spurt om man har fri i dag når man ikke jobber? Noe pinlig og flaut å si man er sykmeldt/går på AAP når man ikke ser "syk" ut. Kanskje tryggest å holde seg hjemme frem til kl 16?

Hei!

 

Jeg vet ikke...

Men jeg sier jeg har permisjon ut året, og det har jeg jo. Ingen spør mer inngående om hvorfor, jeg ser jo også frisk ut.

 

Om du sier du er sykemeldt:-)reagerer ingen på det, det er bare et spørsmål jeg tror er en innledning til videre samtale.

Jeg ønsker ikke snakke med frisører, taxisjåfører el.l. jeg ønsker kun hilse og evt si noe om det har noen praktisk hensikt, feks hvis taxisjåfør spør, skal jeg ta av her, det er ok spørsmål, og jeg smiler nikker og svarer, eller frisør sier, sitter du behagelig?, sånne spørsmål er ok, ikke mer snakk!

 

Jeg tror du bør erkjenne at slike spørsmål kun er velmente og de er jo ingen spesielt interessert i deg, slik at hvorfor du er sykemeldt vil de jo aldri spørre om. Det er bare vi med autisme som kunne funnet på å si, " hæ men du ser jo frisk ut idag" :D

 

Jo kortere man svarer, jo bedre er det, men jeg har selv blitt "plaget" av snakksomme, taxisjåfører, som vil snakke, derfor liker jeg ikke ta taxi, jeg liker jo fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ut som du vil, når du vil- selv om du er sykemeldt eller på AAP. Du trenger ikke forsvare deg for noen. 

 

Om jeg var i din situasjon, og frisøren hadde spurt meg om jeg hadde fri- så hadde jeg bare sagt ja. Hadde ikke brydd meg om å forklare noen ting. I verste fall hadde jeg snakket videre om hår-helse. Feks spurt om håret er veldig tørt. Eller jeg ville spurt om det er stor pågang for tiden, siden det nærmer seg jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir også lei meg over sånne spørsmål. Har AAP. Fikk det spørsmålet fra en nabo på et tidspunkt da jeg var utenfor tiltak, ventet på avgjørelse om uføretrygd. Fikk samme spørsmål fra en bekjent. Da gikk jeg uten å svare et ord. Sistnevnte visste nok at jeg slet med helsen og var nysgjerrig.

 

Jeg forteller ikke om mine helseproblem til hvem som helst. Vil ikke at den slags informasjon skal ende opp til en arbeidsgiver. Da får jeg ikke jobb. For hvem vil ansette en som sannsynligvis bare har noe får år igjen å leve på grunn av helsesvikt? Trenger jobb selv om det er veldig lite sannsynlig at jeg får noen. Inntekt trenger man når de vil stenge av trygden.

 

 



Anonymous poster hash: ed462...279
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg blir også lei meg over sånne spørsmål. Har AAP. Fikk det spørsmålet fra en nabo på et tidspunkt da jeg var utenfor tiltak, ventet på avgjørelse om uføretrygd. Fikk samme spørsmål fra en bekjent. Da gikk jeg uten å svare et ord. Sistnevnte visste nok at jeg slet med helsen og var nysgjerrig.

 

Jeg forteller ikke om mine helseproblem til hvem som helst. Vil ikke at den slags informasjon skal ende opp til en arbeidsgiver. Da får jeg ikke jobb. For hvem vil ansette en som sannsynligvis bare har noe får år igjen å leve på grunn av helsesvikt? Trenger jobb selv om det er veldig lite sannsynlig at jeg får noen. Inntekt trenger man når de vil stenge av trygden.

 

 

Rart de vil stoppe trygden hvis du er så syk.

Anonymous poster hash: 5c7ad...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva svarer man når man sitter hos frisøren og blir spurt om man har fri i dag når man ikke jobber? Noe pinlig og flaut å si man er sykmeldt/går på AAP når man ikke ser "syk" ut. Kanskje tryggest å holde seg hjemme frem til kl 16?

 

Jeg klipper meg selv, problem solved

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør gjøre frisørutdanningen minst dobbelt så lang så de kan få inn en god dose etikette og psykologi, pluss kanskje det kurset i tomprat jeg tror mange politikere har tatt. De som klipper barn bør også ha noen vekttall i pedagogikk, men vi kommer vel ikke dit med det første. En god løsning i mellomtiden kunne vært et skjema man fyller i ved ankomst der man informerer om hva man kan snakke om og hva som for enhver pris bør unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør gjøre frisørutdanningen minst dobbelt så lang så de kan få inn en god dose etikette og psykologi, pluss kanskje det kurset i tomprat jeg tror mange politikere har tatt. De som klipper barn bør også ha noen vekttall i pedagogikk, men vi kommer vel ikke dit med det første. En god løsning i mellomtiden kunne vært et skjema man fyller i ved ankomst der man informerer om hva man kan snakke om og hva som for enhver pris bør unngås.

 

Kanskje enkelte (mange!) føler endel skam i forb. med å ikke bidra eller være vellykka / suksessfull. Det er uansett helt sikkert endel du klager over også, det her, f.eks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva svarer man når man sitter hos frisøren og blir spurt om man har fri i dag når man ikke jobber? Noe pinlig og flaut å si man er sykmeldt/går på AAP når man ikke ser "syk" ut. Kanskje tryggest å holde seg hjemme frem til kl 16?

Det er neppe noe han eller hun spør om for å snoke, men noe det er lett å ty til for å få i gang en samtale med en man ikke kjenner. Klart du kan si at du er sykmeldt. Du trenger ikke å dra hele historien din selv om du sier at du er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje enkelte (mange!) føler endel skam i forb. med å ikke bidra eller være vellykka / suksessfull. Det er uansett helt sikkert endel du klager over også, det her, f.eks. :)

Ja, jeg klager som bare det. Jeg synes det er grusomt med frisører som ikke spør meg om noe som helst. Se meg, se meg, se meg! Det er så godt som bare hos frisøren jeg får være sentrum i universet, så det er helt katastrofe hvis jeg møter en taus Birgitte og blir snytt for den viktige biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg klager som bare det. Jeg synes det er grusomt med frisører som ikke spør meg om noe som helst. Se meg, se meg, se meg! Det er så godt som bare hos frisøren jeg får være sentrum i universet, så det er helt katastrofe hvis jeg møter en taus Birgitte og blir snytt for den viktige biten.

 

Ja du kan så si. Vi på det psykiatriske forumet DOL er i alle fall glade i å bli sett. Vi er så glade i det at vi sitter alene hele tiden, for da får vi "spart opp" den gode følelsen av oppmerksomhet. Slik at "alt kommer på én gang" - det blir nesten som en rus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe noe han eller hun spør om for å snoke, men noe det er lett å ty til for å få i gang en samtale med en man ikke kjenner. 

 

Hos frisøren er jeg for bli klippet, ikke for å tjatre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ut som du vil, når du vil- selv om du er sykemeldt eller på AAP. Du trenger ikke forsvare deg for noen. 

 

Om jeg var i din situasjon, og frisøren hadde spurt meg om jeg hadde fri- så hadde jeg bare sagt ja. 

 

Det var det jeg gjorde også. Et kort ja, og så ble det heldigvis ikke noe mer prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør gjøre frisørutdanningen minst dobbelt så lang så de kan få inn en god dose etikette og psykologi, pluss kanskje det kurset i tomprat jeg tror mange politikere har tatt. De som klipper barn bør også ha noen vekttall i pedagogikk, men vi kommer vel ikke dit med det første. En god løsning i mellomtiden kunne vært et skjema man fyller i ved ankomst der man informerer om hva man kan snakke om og hva som for enhver pris bør unngås.

Fnis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva svarer man når man sitter hos frisøren og blir spurt om man har fri i dag når man ikke jobber? Noe pinlig og flaut å si man er sykmeldt/går på AAP når man ikke ser "syk" ut. Kanskje tryggest å holde seg hjemme frem til kl 16?

Du kunne jo si det du syns passer til alt her på dol: "Men men" eller "Sånn er det med den saken". Syns du det alltid funker her burde det vel funke der også?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo si det du syns passer til alt her på dol: "Men men" eller "Sånn er det med den saken". Syns du det alltid funker her burde det vel funke der også?

 

Det er ikke nødvendig å være frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...