Gå til innhold

hvorfor er dansk, svenska och norsk så likt?


Caylee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Sa jeg skulle se på ole ivars :P

 

Nei nå bør jeg logge av :P

 

Hehe, likte ikke portal nei? :P

 

fett show da

haha, du hørte virkelig på meg du xD

Var så fint se på folka som dansa minnet meg om da tidene var bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joa er sant det

 

Selv klarer jeg ikke å forstå dansker det blir for mye gryntelyder

 

Selv ikke danskene forstår hverandre.

 

https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svaret. Kan du ikke forstå dansk? Jeg gør.

 

Da er du god, danske børn har problemer:

 

http://www.klikk.no/foreldre/helse/article508854.ece

 

Synes du dansk er et vanskelig språk? Det synes danske barn også. Da språket til de danske småbarna ble undersøkt, viste det seg at de er opptil flere måneder senere enn barn i andre land med å lære seg å snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det er fordi vi er i "slekt" langt tilbake. Vi stammer fra den urgermanske språkstammen, da snakket alle i norden likt, etterhvert utviklet det seg til norrønt, men dette språket forsvant fra Norge pga dansk innflytelse fra lærde menn som hadde lært seg dansk skriftspråk.

Etterhvert begynte de "fine" å snakke fornorsket dansk og de skrev på dansk. Pga lange avstander med fjord og fjell i Norge utviklet språket vårt seg til ulike dialekter, men jo nærmere kontinentet jo mer bokmål snakket de - den gang Rigsmål, etterhvert ble dette mer fornorsket og vi fikk bokmål, og så kom Ivar Aasen som mente bokmål var altfor fjernt fra det de snakket resten av landet og dannet et sidemål som vi i dag kaller nynorsk. 

Når jeg hører svensk føler jeg at det språket er mer beslektet nynorsk, mens bokmål er mest beslektet med dansk - og det er det jo da det er det det er basert på. 

Svenskene hadde herredømme over Norge en periode og og dertil innflytelse. 

Og de er såpass nære at språket og dialektene har forvitret seg.

Anonymous poster hash: 7434e...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår forøvrig de fleste norske dialekter og dansk og svensk ganske bra, til og med skånsk (har hørt at svensker sliter med å forstå de pga de snakker mer beslektet norsk enn de, jämtland og gävle i Skåne tilhørte jo engang Norge). 

Første gangene jeg var i Danmark slet jeg en del når de snakket fort, men nå forstår jeg det meste... Egentlig like bra som engelsk.
Det er noe ord og uttrykk jeg ikke kjenner så godt, men det meste, 97-98 % forstår jeg, og jeg har lært å forstå det teite gammeldagse tallsystemet og, med halv treds osv.... (en snes er tjue, og en halv snes, trekker du fra et halvt snes... altså - 10. De sier hundre og ikke fems, men de sier halv fems, som betyr nitti (fem snes minus et halvt snes, altså 20x5 - 10.) Så har vi firs som betyr åtti, halv firs betyr sytti, tress betyr seksti, halv tres betyr femti, så sier de 25, 20 osv som vi - litt usikker om de sier "tjue" eller "tyve".. 

Noe som kan være forvirrende er når de sier: Det bliver fem og en halv fems kroner. Det betyr 95 kroner. Her teller de på gamlemåten, slik som vi sier femogtredve, femogsytti osv... Så her blir det 20 x 5 - 10 + 5. 

 

Get it?



Anonymous poster hash: 7434e...cf0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere merket noe? Norsk er egentlig en blanding av dansk og svensk. Norsk er som dansk bare utalen er mer likt som svensk. Så nordmenn forstår godt (de fleste iallfall) både dansker og svensker. Men en svenske og en danske har veldig problemer med å forstå hverandre.

 

Jeg er nerd. Jeg vet det.

Dansker sliter med å forstå svensk... men også norske dialekter. Snakke jeg tydelig bokmål forstår de hva jeg sier. Ofte hvis jeg snakker på sunnmørsk begynner de å snakke både tysk og engelsk til meg. Så legger jeg om til bokmål. Ah, taler i norsk, ja men da forstår jeg dig! Jeg troede du var svensk! (de liker forøvrig ikke svensker pga en kald strid langt tilbake pluss en del svensker drar til Danmark for å feste og bråke.... 

Anonymous poster hash: 7434e...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...