Gå til innhold

Er det min skyld?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var du som sa at du hadde vært det, og du spurte om du hadde skylden. Jeg svarer at selv om du hadde vært det, er det ikke det som er årsaken til hans sykdom :-)

Alle par krangler av og til. Alle har uoverenstemmelser med foreldre av og til. Hvis dette hadde gitt alvorlig sykdom, hadde vi ikke hatt noen utfordring med eldrebølgen.

Av og til må jeg røske opp litt i tankene dine når du luller deg inn i ulogiske selvbebreidelser.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• Madelenemie

6

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke din feil. Hjerteproblemer skyldes mye. Ikke bare en grunn. Ofte er det medfødt, eller medfødt en viss sårbarhet til å få det. Det er bra du tenker på andre, men det blir ille når samvittigheten blir for ille. Du må også tenke på deg selv.

Skrevet (endret)

Frosken: Dette er jo en av grunnene til at jeg spurte om det er min skyld - fordi jeg tenker at jeg ved å stresse han opp kan gjøre han sykere. Han tåler lite påkjenninger.

Nhd: takk skal du ha for den - at jeg er et trasig kvinnfolk. Der gikk du langt over streken! At en profesjonell kan si noe slikt - helt utrolig. Lurer virkelig på hvilket syn du har på dine trasige pasienter nå :(

Dette svaret gjør meg usikker på om du har lest - og reflektert over - de svarene du fikk.

Endret av frosken
Skrevet

Dette svaret gjør meg usikker på om du har lest - og reflektert over - de svarene du fikk.

Driver med det.

Skrevet

Jeg skal gjøre som du og nhd sier: slutte å søke støtte når jeg trenger det. Jeg skal holde ting for meg selv, slik jeg gjorde før.

Skrevet (endret)

Jeg skal gjøre som du og nhd sier: slutte å søke støtte når jeg trenger det. Jeg skal holde ting for meg selv, slik jeg gjorde før.

Du velger selvfølgelig selv hva du gjør og tenker også i framtiden, men jeg synd det er trist å se at du går rett i fella i til de som legger ut agn i denne tråden. Er forøvrig enig med deg i forhold til NHDs forkortelse, dette er ikke språkbruk og kommunikasjonsform som bidrar positivt på et nettsted i mine øyne heller. Jeg er likevel ikke overrasket, og anbefaler deg å gjøre som meg: overse slik sleivete useriøsitet. Endret av Kayia
Skrevet

Du velger selvfølgelig selv hva du gjør og tenker også i framtiden, men jeg synd det er trist å se at du går rett i fella i til de som legger ut agn i denne tråden. Er forøvrig enig med deg i forhold til NHDs forkortelse, dette er ikke språkbruk og kommunikasjonsform som bidrar positivt på et nettsted i mine øyne heller. Jeg er likevel ikke overrasket, og anbefaler deg å gjøre som meg: overse slik sleivete useriøsitet.

Hva mener du med at noen har lagt ut agn i denne tråden?

Skrevet

Du velger selvfølgelig selv hva du gjør og tenker også i framtiden, men jeg synd det er trist å se at du går rett i fella i til de som legger ut agn i denne tråden. Er forøvrig enig med deg i forhold til NHDs forkortelse, dette er ikke språkbruk og kommunikasjonsform som bidrar positivt på et nettsted i mine øyne heller. Jeg er likevel ikke overrasket, og anbefaler deg å gjøre som meg: overse slik sleivete useriøsitet.

Hei!

Jeg lurte litt på det med agn jeg også.

Men nå får jeg besøk, og alene om alt, da min mann har tatt juleferie.

Skrevet

At noen av svarene i denne tråden inviterer til en reaksjon fra ts som tidligere (med rette) har fått negative tilbakemelding fra både fagfolk og lekfolk på dol.

Skrevet

Hei!

Jeg lurte litt på det med agn jeg også.

Men nå får jeg besøk, og alene om alt, da min mann har tatt juleferie.

Du får gjøre det enkelt da, både om det er kaffebesøk eller middagsgjester du får. Jeg er som regel alene på kjøkkenet jeg også, rett og slett fordi mannen min er god til masse men ikke mat...;)
Skrevet

Kayia, on 28 Dec 2014 - 18:12, said:

Du får gjøre det enkelt da, både om det er kaffebesøk eller middagsgjester du får. Jeg er som regel alene på kjøkkenet jeg også, rett og slett fordi mannen min er god til masse men ikke mat... ;)

Min mann er heller ikke flink til mat, men jeg synes det er rett at han bidrar med andre ting når jeg skal ha folk til middag. Anonymous poster hash: 62f0f...552
Gjest Gargamel
Skrevet

Det viktigste her er at det ikke er din feil at mannen din er syk.

Alle som har svart deg er enige om det, inkludert nhd.

Hvis du er usikker på om noen prøver å fornærme deg bør du tolke ting i beste mening. Det taper du aldri på.

Skrevet

Jeg vil understreke betydningen av det frosken skriver i siste avsnitt i sitt innlegg kl. 21.20 "Jeg tror for øvrig ...".

Som noen vet, fikk jeg infarkt for vel et år siden. Jeg røkte ikke, hadde normalt BT, normalt kolesterol, normale triglycerider og blodsukker og var definitivt ikke utsatt for TKS - snarere tvert imot - KKS. Tross dette kom infarktet. Hvilket viser at gener og flaks/uflaks er det viktigste av det som påvirker vår helse.

TKS - Trasig Kvinnfolk Syndrom.

Hva i huleste??? Leste jeg riktig nå? Trasig kvinnfolk syndrom??

Jeg skjønner godt at hww reagerer sterkt på dette.

Skrevet

Min mann er heller ikke flink til mat, men jeg synes det er rett at han bidrar med andre ting når jeg skal ha folk til middag. Anonymous poster hash: 62f0f...552

Totalt sett fordeler mann og jeg fellesoppgaver 50/50 men vi er ikke så opptatt sv at alle oppgaver skal deles. Han gjør ting han liker og jeg misliker og jeg gjør ting jeg liker (feks lage mat). Begge syns feks husvask er kjedelig så det gjør vi sammen. Funker for oss:)
Skrevet

k

Det går bra :)

Ønsker deg en fin julekveld :)

Skrevet

Jeg vil understreke betydningen av det frosken skriver i siste avsnitt i sitt innlegg kl. 21.20 "Jeg tror for øvrig ...".

Som noen vet, fikk jeg infarkt for vel et år siden. Jeg røkte ikke, hadde normalt BT, normalt kolesterol, normale triglycerider og blodsukker og var definitivt ikke utsatt for TKS - snarere tvert imot - KKS. Tross dette kom infarktet. Hvilket viser at gener og flaks/uflaks er det viktigste av det som påvirker vår helse.

TKS - Trasig Kvinnfolk Syndrom.

Nå lurer jeg svært på hva KKS står for?

Jeg synes det er synd at enkelte her inne ikke forstår seg på humoren til NHD. Jeg synes den er fantastisk :) De behandlerne (og mennesker generelt) som bruker en god dose humor er de beste, synes jeg!

Håper forøvrig at det står bra til med helsen din, NHD :)

Skrevet

Helsen er utmerket :-)   Ikke minst grunnet KKS... (Kjærlig Kvinnfolk Syndrom)

Skrevet

Er man lykkelig lever en lengre

Og han er forhåpentligvis lykkeligere med deg enn uten deg (ellers hadde han vel dratt?)

------------

Men, det er jo bedre å behandle partneren bra enn å behandle partneren dårlig, av åpenbare grunner, så det kan jo være lurt å starte med da :)

Skrevet

Den danske forfatteren Suzanne Brøgger skal en gang ha uttalt: "Du kan ta meg hvor du vil, bare ikke på ordet".

Etter mange år som psykiater inkl psykoterapeut, har jeg funnet ut at det noen ganger kan være effektfullt med det jeg har døpt "Det omvendte Suzanne Brøgger-prinsipp". Et par eksempler:

"Jeg har så enorme smerter. Jeg tar 6 Paralgin forte om dag, men de virker ikke i det hele tatt".   - "Ok. Da seponerer vi fra i dag".

En kvinne fortalte om en helt håpløs ektemann. Alt var negativt med han. På toppen av det hele hadde han lyst til å ha sex med henne. Det syntes hun nesten var det verste og frekkeste av alt.

Så en dag kom hun og fortalte at hun mistenkte at han hadde fått seg en elskerinne. Jeg kunne ikke dy meg for å ta henne på ordet og spurte: "Er det mulig for deg å se på det som avlastning?" Hennes reaksjon gjorde at vi kunne se på samlivet hennes med nye briller.

Så til starten av denne tråden. TS starter med å spørre om hun har vært så negativ mot mannen sin at han har fått infarkt.

Det er ganske mange innlegg av denne typen fra ulike brukere på dette forum. En legger opp til svar av typen: Nei, det er sikkert like mye hans feil at dere har kranglet, nei det er jeg sikker på at du ikke har gjort du som alltid er så vennlig mot andre, selvsagt er du en god mor om du ikke står opp til frokost med barna dine, ja jeg synes du skal sykemelde deg om det er slitsomt å gå på jobb - kort sagt varianter av "fordi du fortjener det"

Her tar jeg TS "på ordet". Hun sier at hun har vært trasig kone (mine ord). Jeg og de andre brukerne vet ikke hvordan hun er som kone (vi kan ha tanker, men vi VET ikke). Ok, da tar jeg henne på alvor og forholder meg til det hun selv sier. "Ok, du sier at du har vært trasig mot mannen din, men jeg kan trøste deg med at det ikke er årsaken til hans infarkt."

Dette handler ikke om hww, men om en type innlegg og en måte å kommunisere på som en av og til må ta tak i.

Skrevet

Den danske forfatteren Suzanne Brøgger skal en gang ha uttalt: "Du kan ta meg hvor du vil, bare ikke på ordet".

Etter mange år som psykiater inkl psykoterapeut, har jeg funnet ut at det noen ganger kan være effektfullt med det jeg har døpt "Det omvendte Suzanne Brøgger-prinsipp". Et par eksempler:

"Jeg har så enorme smerter. Jeg tar 6 Paralgin forte om dag, men de virker ikke i det hele tatt".   - "Ok. Da seponerer vi fra i dag".

En kvinne fortalte om en helt håpløs ektemann. Alt var negativt med han. På toppen av det hele hadde han lyst til å ha sex med henne. Det syntes hun nesten var det verste og frekkeste av alt.

Så en dag kom hun og fortalte at hun mistenkte at han hadde fått seg en elskerinne. Jeg kunne ikke dy meg for å ta henne på ordet og spurte: "Er det mulig for deg å se på det som avlastning?" Hennes reaksjon gjorde at vi kunne se på samlivet hennes med nye briller.

Så til starten av denne tråden. TS starter med å spørre om hun har vært så negativ mot mannen sin at han har fått infarkt.

Det er ganske mange innlegg av denne typen fra ulike brukere på dette forum. En legger opp til svar av typen: Nei, det er sikkert like mye hans feil at dere har kranglet, nei det er jeg sikker på at du ikke har gjort du som alltid er så vennlig mot andre, selvsagt er du en god mor om du ikke står opp til frokost med barna dine, ja jeg synes du skal sykemelde deg om det er slitsomt å gå på jobb - kort sagt varianter av "fordi du fortjener det"

Her tar jeg TS "på ordet". Hun sier at hun har vært trasig kone (mine ord). Jeg g de andre brukerne vet ikke hvordan hun er som kone (vi kan ha tanker, men vi VET ikke). Ok, da tar jeg henne på alvor og forholder meg til det hun selv sier. "Ok, du sier at du har vært trasig mot mannen din, men jeg kan trøste deg med at det ikke er årsaken til hans infarkt."

Dette handler ikke om hww, men om en type innlegg og en måte å kommunisere på som en av og til må ta tak i.

Jeg synes det er mye visdom i dette. Og humor, når man kanskje trenger det som verst.

Om man ser etter noe å være lidende martyr angående, så finner man det alltid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...