Gå til innhold

Hva spiser dere i dag?

Anbefalte innlegg

Åh, å, jeg spiste spaghetti med kjøttsaus i går, høres helt usannsynlig ut at det skulle være noe spesielt, men det var det  :P Kom muligens av at jeg gjorde meg flid med å kutte paprikaen og løken opp i ørsmå biter, og ikke stresse  :D

Ja å ikke stresse er viktig når man lager mat.

Jeg forbereder en del retter godt, og lager de alltid til oss før jeg serverer til gjester, noen ganger eksperimenterer jeg med enkelt ting i hverdagen, som jeg evt senere kan bruke ved mer tidkrevende matretter.

Jeg var nede på mathallen nå og kjøpte en gourmet whip

http://www.fresco-intl.com/?portfolio_item=gourmet-whip-1l-brushed-17032440

De er veldig anvendelige og kan brukes til alt fra sauser og tilbehør til middager eller til desserter, kremer osv...

veldig anvendelige.

I dag skal jeg lage pinnekjøtt, men på en ny måte, min mann er skeptisk, og jeg vet ikke hvordan det blir, men det så interessant ut. Jeg driver og planlegger både et tradisjonelt tilbehør, men har funnet en ekstra ting jeg vil servere ved siden av:-)

Gourmet wipen skal jeg bruke til en tykk pestolignende saus til fisken, så det blir gøy:-)

Og min mann skal få kaffe med baylis krem etter middag:-)

Endret av Madelenemie

Fortsetter under...

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

28

• XbellaX

11

• Madelenemie

8

• mariaflyfly

6

Ja å ikke stresse er viktig når man lager mat.

I dag skal jeg lage pinnekjøtt, men på en ny måte, min mann er skeptisk, og jeg vet ikke hvordan det blir, men det så interessant ut. Jeg driver og planlegger både et tradisjonelt tilbehør, men har funnet en ekstra ting jeg vil servere ved siden av:-)

Det er derfor jeg elsker å lage mat i helgene, men ikke liker det på hverdager. Da har jeg god tid. På søndager pleier jeg å lage opp 2-3-4 middager til uka som kommer, slik at det bare er å varme opp + koke pasta /ris /poteter når jeg kommer hjem fra jobben. Da er jeg både sliten og sulten og ute av stand til å stå og lage mat i en time. ;) Som regel ringer jeg Guttungen når jeg drar fra jobben, så setter han i gang med maten slik at jeg kommer hjem til ferdig middag. :)

Jeg laga forresten "pulled pinnekjøtt" av pinnekjøttrester i romjula. Det var skikkelig godt. :)

Det er derfor jeg elsker å lage mat i helgene, men ikke liker det på hverdager. Da har jeg god tid. På søndager pleier jeg å lage opp 2-3-4 middager til uka som kommer, slik at det bare er å varme opp + koke pasta /ris /poteter når jeg kommer hjem fra jobben. Da er jeg både sliten og sulten og ute av stand til å stå og lage mat i en time. ;) Som regel ringer jeg Guttungen når jeg drar fra jobben, så setter han i gang med maten slik at jeg kommer hjem til ferdig middag. :)

Jeg laga forresten "pulled pinnekjøtt" av pinnekjøttrester i romjula. Det var skikkelig godt. :)

Oppskrift takk!

Oppskrift takk!

Det var så skremmende enkelt at jeg bare dampa opp restene litt, og så skar opp / dro kjøttet fra hverandre til det ble riktig konsistens og varma alt i ei steikepanne. Kjøttet var såpass lenge dampa at det var nok, og det inneholder jo nok fett i seg sjøl. Spiste det med restene av kålrotstappa på flatbrød som en del av juletapasen. ;)

Enig:-)

Det siste halve året med permisjon har gitt meg mye tid, slik at det er da enkelt å lage tidkrevende retter, som om man kommer hjem kl 17 ikke har overskudd til, forståelig:-)

Jeg lagde også alltid som deg, noen retter i helgen, feks supper og lett mat som barna kan varme seg etter skolen, fordi middag ble så sent.

Hva er oppskriften på sånn pulled pinnekjøtt? kan du gi meg?

Jeg er forholdsvis ny på å lage norsk tradisjonsmat, fordi mye kjøtt, men jeg liker tradisjoner, så jeg har alltid laget lefser, semulepudding sagogrøt polentapudding, sild osv osv... Barna setter ekstra pris på sånn mat merker jeg, og de vet jo at slikt vokste jeg opp med:-) Min bestemor lagde slike ting, og jeg spiste:-)

Vet ikke hvor mye rester det blir nå, men vi får se:-)

Det var så skremmende enkelt at jeg bare dampa opp restene litt, og så skar opp / dro kjøttet fra hverandre til det ble riktig konsistens og varma alt i ei steikepanne. Kjøttet var såpass lenge dampa at det var nok, og det inneholder jo nok fett i seg sjøl. Spiste det med restene av kålrotstappa på flatbrød som en del av juletapasen. ;)

Ok.

Skjærer man kjøttet i veldig fine strimler :unsure: jeg har bare sett pulled pork og pulled...andre ting.

Jeg ser det er helt revet i stykker, jeg har laget det fordi barna liker det, men kjøpt det "ferdig", om du skjønner.

Jeg har ikke sånn kjøttsteamer, som jeg tror man må ha?

Annonse

Ok.

Skjærer man kjøttet i veldig fine strimler :unsure: jeg har bare sett pulled pork og pulled...andre ting.

Jeg ser det er helt revet i stykker, jeg har laget det fordi barna liker det, men kjøpt det "ferdig", om du skjønner.

Jeg har ikke sånn kjøttsteamer, som jeg tror man må ha?

Jeg dampa det bare slik jeg alltid damper pinnekjøttet - i kjele på rist. Det hadde sikkert vært fint å bruke sous-vide'en, men det tenkte jeg ikke på før etterpå. Jeg har ikke en sånn selv, men kjæresten min har det. Det er veldig gøy å lage ting i den, alt kjøtt blir fantastisk mørt og godt. :) Jeg plukka bare fra hverandre kjøttet, fjerna litt fett og så dro jeg det fra hverandre sånn at det så ut som pulled pork. :)

Må prøves, sammen med en god flaske rødt tror jeg dette kan bli en fiffig vri på julemiddagen. Takk flyfly! 

Drakk forresten vaskeekte champagne til pinnekjøttet. Det var undervurdert! ;)

Ja jeg foretrekker selv ofte musserende.

Men også perlende viner liker jeg, kjøpte flere til jul. :)

Takk for tipset, får se hva som blir igjen:-)

Nå lagde jeg sjokolademousse med min nye gourmet whip, det ble mousse fort!! Super fluffy:-)

Men jeg brukte flere gasspatroner, men jeg likte konseptet.

Har laget pesto nå som jeg skal ha på mager cottage cheese med sitron på fisken, og jeg tenkte fluffe den opp med gass, for gøy, men usikker for er bittesmå biter i den, av pinjekjerner, den er finmost, men likevel man kjenner en kornete kosistens kanskje også pga av parmesanen. Så jeg må lese mer, for jeg vil ikke ødelegge noe, det er dyrt utstyr.

Har du erfaring med gourmet whip?

Endret av Madelenemie

Ja jeg foretrekker selv ofte musserende.

Men også perlende viner liker jeg, kjøpte flere til jul. :)

Takk for tipset, får se hva som blir igjen:-)

Nå lagde jeg sjokolademousse med min nye gourmet whip, det ble mousse fort!! Super fluffy:-)

Men jeg brukte flere gasspatroner, men jeg likte konseptet.

Har laget pesto nå som jeg skal ha på mager cottage cheese med sitron på fisken, og jeg tenkte fluffe den opp med gass, for gøy, men usikker for er bittesmå biter i den, av pinjekjerner, den er finmost, men likevel man kjenner en kornete kosistens kanskje også pga av parmesanen. Så jeg må lese mer, for jeg vil ikke ødelegge noe, det er dyrt utstyr.

Har du erfaring med gourmet whip?

Nei, det har jeg aldri brukt. :)

Annonse

Wow, høres kjempegodt ut!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...