Gondor Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Er det noen som har lest boken "Dødelig terapi" av Ellen Kolsrud Finnøy? Hun mener medikamentell behandlig ikke hører hjemme i psykiatrien. Er den bra? Jeg har litt lyst til å lese den bare for å se hva slags form for terapi hun mener er riktig for de forskjellige psykdommene. Jeg lurer på om hun mener bipolar lidelse kan lindres uten bruk av medisiner. Finnes det bipolare som har blitt kvitt alle symptomene sine kun ved hjelp av samtaleterapi? 0 Siter
slabbedask Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Er det noen som har lest boken "Dødelig terapi" av Ellen Kolsrud Finnøy? Er ikke dette gammelt nytt - kom ikke den ut for 15 år siden? Dødelig dårskap: http://www.dagbladet.no/kultur/2001/01/31/239566.html http://www.lmi.no/nyheter/2002/01/legemidler-og-psykologi http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/379270-link/#entry3337954 http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/140888-lykkepiller-er-lobotomi/#entry884311 0 Siter
Gondor Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Skrevet 11. januar 2015 Jeg visste ikke at den ble utgitt for så lenge siden. Takk for linkene. Jeg trekker tilbake innlegget. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Er det noen som har lest boken "Dødelig terapi" av Ellen Kolsrud Finnøy? Hun mener medikamentell behandlig ikke hører hjemme i psykiatrien. Er den bra? Jeg har litt lyst til å lese den bare for å se hva slags form for terapi hun mener er riktig for de forskjellige psykdommene. Jeg lurer på om hun mener bipolar lidelse kan lindres uten bruk av medisiner. Finnes det bipolare som har blitt kvitt alle symptomene sine kun ved hjelp av samtaleterapi? Mener jeg har lest den boken en gang og den var veldig anti psykiatri, virker som hun ville ha folk mot psykiatrien. 0 Siter
skrevet Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Ang. noe annet, med tilknyttet:Medisiner - det er selvsagt ikke sunt for kroppen. Men hva skal man gjøre? De fleste - har de egentlig et reellt valg? Hvis jeg slutter med antipsykotika blir jeg jo (feks) helt susete. Hvordan skal jeg ellers bli kvitt denne susetheten? Kan noen snakke vekk susetheten min? Er det det som menes av denne gruppen folk? 0 Siter
Gondor Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Skrevet 11. januar 2015 Siden jeg er bipolar, lurer jeg på om man kan snakke vekk lidelsen. Da må man i tilfelle gå i terapi hver dag når sykdommen er aktiv. Jeg holder en knapp på medisiner. 0 Siter
XbellaX Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Er det noen som har lest boken "Dødelig terapi" av Ellen Kolsrud Finnøy? Hun mener medikamentell behandlig ikke hører hjemme i psykiatrien. Er den bra? Jeg har litt lyst til å lese den bare for å se hva slags form for terapi hun mener er riktig for de forskjellige psykdommene. Jeg lurer på om hun mener bipolar lidelse kan lindres uten bruk av medisiner. Finnes det bipolare som har blitt kvitt alle symptomene sine kun ved hjelp av samtaleterapi? Finnøy har/hadde ingen støtte hos psykiatere, farmakologer eller psykologer, -sin egen faggruppe. Boken hennes bør plasseres i fantasy-seksjonen på biblioteket. Det er alltid sørgelig å se hvordan enkelte misbruker sin tittel så til de grader. Boken er flerfoldige år gammel, slik slabbedask nevner, sist jeg så navnet hennes var i 2012 i forbindelse med en ny bok vedr ABB. 0 Siter
PelleErobreren Skrevet 18. januar 2015 Skrevet 18. januar 2015 XbellaX mener boken Dødelig Terapi burde vært plassert på "Fantasyhyllen" - ja, om det var så vel, du. Du nevner også så vidt vår bok om ABB (Den Misunnelige Morderen). Som medforfatter av denne, med stor kunnskap om Dødelig Terapi, og som psykolog Ellen Kolsrud Finnøys ektefelle, deltar jeg for en gangs skyld i et nettforum fra vår felles mailadresse. D.T. er i motsetning til svært mange andre kjøpt inn av bl.a. verdens største medisinske bibliotek, National Library of Medicine (NLM) og er blitt tatt svært alvorlig i flere land i Europa. Ja, den danske regjeringen har også henvist til Ellens to mye sette videoer fra danske Stortinget (Folketinget) fra 2012, publisert i 2013, som finnes ved å Google hennes navn. Du og "Slabbedask" argumenterer med at boken er gammel, men det gir jo boken et ekstra poeng da de fleste av de alvorlige påstandene dessverre er blitt bekreftet. Mange har kommentert nettopp dette - at Ellen var meget tidlig ute med sine advarsler. Den danske professoren i indremedisin, Peter Gøtzsche, oppsummerer i dag alle bokens grunnpåstander hun presenterte i D.T. i 2000 (Politiken: "Psykiatri på afveie"). "Det er sørgelig at en fagperson misbruker sin tittel så til de grader," skriver du også. Gøtzsches poeng er at han kan kritisere dette minefeltet da han hverken er psykiater eller psykolog og trenger ikke frykte sin egen stilling som lege. Ellen er for øvrig oppvokst i et professordynasti i universitetsledelsen og derfor ikke så lett å skremme. Du skriver at hun ikke fikk støtte av noen, heller ikke fra farmakologene - snarere tvert imot! Hun holdt bl.a. foredrag for disse legene etter invitasjon fra modige fagpersoner med spisskompetanse som gav Ellen støtte, de er jo eksperter på legemidler! Hun mottok i tillegg tusenvis av støtteerklæringer, både på telefon og gjennom brev. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 Skrevet 18. januar 2015 Du skriver at hun ikke fikk støtte av noen, heller ikke fra farmakologene - snarere tvert imot! Hun holdt bl.a. foredrag for disse legene etter invitasjon fra modige fagpersoner med spisskompetanse som gav Ellen støtte, de er jo eksperter på legemidler! Hun mottok i tillegg tusenvis av støtteerklæringer, både på telefon og gjennom brev. Frykter oppblomstring av psykiske problemer http://tidsskriftet.no/article/486347/ Ekspertene frykter oppblomstring av psykiske problemer og andre uforutsette virkninger dersom psykisk syke kutter ut medisinene. Å fremstille psykiatere kun som pilletrillere og psykologer kun som samtalepartnere, gir gjenklang av diskusjoner som foregikk på 1970-tallet, sa Bjarte Stubhaug. Han mente at psykolog Finnøys oppfordring om å kaste medisinene, er en selvrettferdig, korsfareraktig fanatisme. Bjørn Amundsen fra pasientorganisasjonen Hieronymus og Einfrid Halvorsen, generalsekretær i Mental Helse Norge, fryktet konsekvensene av det de kalte ensidig kritikk av rådende behandlingsregimer. – Jeg trodde vi var ferdige med «kast dopet»-propagandaen, sa Amundsen som også la vekt på at pasienter med alvorlige sinnslidelser fratas et håp når TV-programmets budskap var at medisinering fører til ødelagte mentale funksjoner. – Vi er redd oppfordringen om å kutte medisinene, kan føre til flere selvmord, sa Bjørn Amundsen. Einfrid Halvorsen sa hjelpetelefonen hadde hatt unormalt stor pågang natten etter at programmet ble vist. – Mange pasienter forteller om skyldfølelse fordi de bruker medisiner, og pårørende, som er i en svært vanskelig situasjon fra før, får det enda vanskeligere når slike oppfordringer om å kaste medisinene kommer, mente Halvorsen. Anonymous poster hash: 2dccc...413 0 Siter
PelleErobreren Skrevet 18. januar 2015 Skrevet 18. januar 2015 Ellen Kolsrud Finnøy har aldri på noe vis oppfordret folk til " å kaste medisinene", slik hun så ofte er blitt beskyldt for. Hun har tvert imot med en egen advarsel i boken på side 2 og andre steder der hun advarer mot å trappe ned selv, men sier dette bør gjøres i samarbeid med lege man har tiltro til - for de som ønsker det. Pussig med disse beskyldningene; hun vet jo mye om brå seponering ettersom hun bl.a. var sakkyndig i 1998 i en av Norges største drapssaker, der pasienten brått kastet sine medisiner, ble aggressiv og henrettet to politimenn. Med hensyn til den berømmelige fjernsynsdokumentaren om henne hadde hun også med en advarsel som NRK valgte å klippe bort - forklart med at de mente det ikke var på sin plass å ta det med, da de anså dette som en sak mellom lege og pasient. Når det er sagt, så vil jo eksempelvis en debatt om vaksiner etc, - sist med Spetalen og hans datter - sjelden bli etterfulgt i media med en advarsel mot å slutte med vaksiner. En prinsipiell debatt er det psykolog Finnøy har deltatt i, der hun kritiserer den kjemoterapeutiske behandlingsmodellen som gjør mange pasienter til kronikere, gir avhengighetsproblemer (også for antidepressiva), mange dokumenterte fysiske og psykiske langtidsskader og fører til mange av de samfunnsproblemene professor i indremedisin, Peter Gøtzsche, beskriver. Til slutt, min og psykolog Finnøys erfaring er for øvrig at leger er mer kritiske til mye medisinering og psykologer mer kritikkløse - overraskende nok. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 Skrevet 18. januar 2015 Har psykologer så god greie på medisiner? Anonymous poster hash: b4e2b...170 0 Siter
Trine Skrevet 18. januar 2015 Skrevet 18. januar 2015 Om denne boken kom ut for 15 år siden og leger fortsatt velger å gi ut medisiner så antar jeg at Finnøy har blitt motbevist men jeg er kanskje litt enkel. En 15 år gammel teori er en veldig gammel teori. At mannen til Finnøy her prøver å forsvare sin kone som best han kan, er jo ikke så merkelig, men han er jo også ekstremt innhabil. Så lenge medisinene hjelper meg så er jeg fornøyd. Om jeg på sikt tar skade av dem så har jeg det ihvertfall greit fram til da, heller det enn å ha det ille hele tiden. 0 Siter
PelleErobreren Skrevet 18. januar 2015 Skrevet 18. januar 2015 Nå er jeg ikke kun en inhabil ektemann som forsvarer min kone. Vi er et team som du ser også har skrevet en bok sammen, nemlig Den Misunnelige Morderen - om ABB. Vi skal også ut med store foredrag i tiden fremover, der vi begge deltar. Om dette bare var en "femten år gammel teori" som du skriver, var det jo greit. Men, som du ser av min tekst, er det fremtredende fagfolk ute i verden som advarer mot den ukritiske medisineringen som er stadig mer alarmerende, kritikk både i fagmiljøer og i media. Apropos fagfolk vil jeg minne om at lobotomi i de nærmere førti årene man praktiserte det i Norge, var anbefalt behandling, og der NOU-rapporten fra 1992 konkluderte med: "Hvor var de kritiske røstene? Hvor var psykologene og hvor var psykiaterne? Ingen sa ifra. Det har man beklaget i ettertid og har gitt lobotomiofrene erstatning. Mange sier at det samme vil man spørre seg i fremtiden når man ser tilbake på alle skadevirkningene av medisinene gitt til mennesker i dag, det meldes også om at naturen tar skade av disse stoffene. Ellen har dessuten mottatt tusenvis av henvendelser fra sterkt skadete mennesker. Jeg har vært med min kone på de fleste foredrag gjennom årene, nå samarbeider vi direkte. Da hun var invitert til høring i det danske Stortinget for godt over to år siden, deltok mange leger. Der deltok også farmasøyter som understreket sin motstand mot psykofarmaka (fellesbetegnelse for legemidler for psyken) først og fremst på grunn av faren for diabetes og hjerte - og karsykdommer. Så får folk følge med så godt de kan og gjøre seg opp sine selvstendige oppfatninger. Vi har jo alle et personlig ansvar. 0 Siter
Gondor Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Skrevet 18. januar 2015 Er jeg allerede skadet? Jeg blir redd når jeg tenker på at jeg må slutte med medisinene mine. Redd for å gå tilbake til der jeg var. Hvis jeg fortsetter med medisiner er mitt ansvar å sørge for å leve så sunt som mulig for å ikke få hjertesykdommer og diabetes. Hvis jeg slutter vil det kanskje gå bra? Skal jeg ta sjansen? Jeg føler at jeg sitter i saksa uansett hva jeg velger å gjøre. 0 Siter
XbellaX Skrevet 18. januar 2015 Skrevet 18. januar 2015 Er jeg allerede skadet? Jeg blir redd når jeg tenker på at jeg må slutte med medisinene mine. Redd for å gå tilbake til der jeg var. Hvis jeg fortsetter med medisiner er mitt ansvar å sørge for å leve så sunt som mulig for å ikke få hjertesykdommer og diabetes. Hvis jeg slutter vil det kanskje gå bra? Skal jeg ta sjansen? Jeg føler at jeg sitter i saksa uansett hva jeg velger å gjøre. Gondor, hvordan har det gått de gangene du har valgt bort medisiner tidligere? 0 Siter
Gondor Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Skrevet 18. januar 2015 Gondor, hvordan har det gått de gangene du har valgt bort medisiner tidligere? Det har gått fullstendig til helvete. Jeg skjønner hvor du vil hen. Allikevel sitter jeg nå med en vond klump i maven av frykt og lurer på om det rett og slett er gift det jeg tar to ganger i døgnet. Kanskje jeg skal prøve meg på noe sånn detoxgreier de selger på helsekost? Men det vil vel kræsje med alle de medisinene jeg tar. Jeg får ta det opp med psykiateren min, men jeg skal ikke dit før om tre uker. Nå sitter jeg her og er skikkelig redd for å bli fysisk syk også. Jeg logger av og finner på noe annet for å forsøke og glemme dette. 0 Siter
XbellaX Skrevet 18. januar 2015 Skrevet 18. januar 2015 Det har gått fullstendig til helvete. Jeg skjønner hvor du vil hen. Allikevel sitter jeg nå med en vond klump i maven av frykt og lurer på om det rett og slett er gift det jeg tar to ganger i døgnet. Kanskje jeg skal prøve meg på noe sånn detoxgreier de selger på helsekost? Men det vil vel kræsje med alle de medisinene jeg tar. Jeg får ta det opp med psykiateren min, men jeg skal ikke dit før om tre uker. Nå sitter jeg her og er skikkelig redd for å bli fysisk syk også. Jeg logger av og finner på noe annet for å forsøke og glemme dette. Bra, akkurat nå er det en klok avgjørelse. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 Skrevet 18. januar 2015 Der deltok også farmasøyter som understreket sin motstand mot psykofarmaka (fellesbetegnelse for legemidler for psyken) først og fremst på grunn av faren for diabetes og hjerte - og karsykdommer. For mange går det langt verre uten medisiner. Anonymous poster hash: b4e2b...170 0 Siter
missmas Skrevet 18. januar 2015 Skrevet 18. januar 2015 åssen kan man si at medisiner fører til hjerte-og karsykdommer når det er genene som koder for schizofreni og bipolar 1 som koder for nettopp dette 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.