Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

åssen kan man si at medisiner fører til hjerte-og karsykdommer når det er genene som koder for schizofreni og bipolar 1 som koder for nettopp dette

Det er bare propaganda for å selge flere bøker.

Anonymous poster hash: b4e2b...170

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

22

• Trine

13

• AnonymBruker

7

• ISW

7

Skrevet

Pelle, om man googler navnet så kommer det ikke opp noe relevant informasjon om faren med medisiner. Kan du legge ut noen linker som viser til forskningsrapporter på dette?

PelleErobreren
Skrevet

Jeg/vi deltar generelt ikke i nettforum, her kom jeg tilfeldigvis over en diskusjon rundt en viktig bok som ble tatt opp her i dette diskusjonsforumet som Ellen har skrevet, og der vår andre bok (om ABB) er nevnt, der jeg selv er medforfatter.

Da må det være tillatt å kommentere uten å bli gjort så primitiv at det går på boksalg! Vi startet ikke denne saken, men debatten er selvfølgelig viktig, og jeg håper at Gondor finnes ut av sine spørsmål med sin psykiater og ønsker vedkommende lykke til!.

Min kone Ellen engasjerte seg i offentlige debatter i mange år, etter hvert sa hun nei til journalister. For henne er dette ingen debatt,  men innlysende sannheter, så hun har trukket seg tilbake fra diskusjonen i offentligheten.

Skrevet

Er det det beste å klare seg uten antipsykotika og? Hva skal man gjøre når man blir dårlig?

Skrevet (endret)

Så det finnes altså ingen offentlig dokumentasjon på at det hun sier stemmer? At noen står og babler ivei om sin egen bok og ikke klarer å vise til noen dokumentasjon bare "forskning viser" er ikke verdt mye i mine øyne. Hvilken forskning? Hvor kan man finne disse rapportene hun baserer seg på?

Da hun begynte å snakke om bivirkninger så gadd jeg ikke høre mer. Er det de kjente bivirkningene hun har snakket om hele tiden? De som står i pakningsvedlegget? Disse bivirkningene er jo ingen hemmelighet. Pasienten tar et valg. Jeg har fått medisiner som jeg har sluttet å ta fordi bivirkningene er værre enn effekten. Men nå går jeg på AD og de symptomene jeg har nå (rett etter en opptrapping) er verdt det fordi effekten er bra og om en uke er bivirkningene borte. Jeg kan jobbe mer konstruktivt med meg selv. Og om jeg blir avhengig, om jeg må gå på de resten av livet, om de fører til at jeg dør 5 år for tidlig, så vil jeg heller ha et kortere, men greit liv, enn et langt liv i helvete.

Er det det beste å klare seg uten antipsykotika og? Hva skal man gjøre når man blir dårlig?

Går du bare på antipsykotika eller får du behandling i tillegg? Om de hjelper deg og effekten er verdt ev bivirkninger så fortsett på dem. Om bivirkningene er værre enn effekten så ta det opp med legen din.

Endret av Trine
Skrevet

Går du bare på antipsykotika eller får du behandling i tillegg? Om de hjelper deg og effekten er verdt ev bivirkninger så fortsett på dem. Om bivirkningene er værre enn effekten så ta det opp med legen din.

Jeg får behandling i tilegg. Får forstoppelse av dem og blir apatisk....

Skrevet

Jeg får behandling i tilegg. Får forstoppelse av dem og blir apatisk....

Da må du spise svisker og bevege deg mer. Føler du at det er værre å være apatisk enn psykotisk? Beklager om jeg spør dumt, har aldri vært psykotisk så jeg vet liksom ikke noe om det. Føler du at samtalebehandlingen hjelper? Det er bare du som kan veie ulempene mot fordelene. Man kan ikke få både i pose og sekk ;) Det er bare du som vet hvordan du har det med og uten medisin og det er bare du som kan vite hva som er best for deg. Jeg syns ikke du skal bry deg om de som sier at man ikke må finne på å gå på medisiner dersom du føler du har det best med medisiner.

Skrevet

Da må du spise svisker og bevege deg mer. Føler du at det er værre å være apatisk enn psykotisk? Beklager om jeg spør dumt, har aldri vært psykotisk så jeg vet liksom ikke noe om det. Føler du at samtalebehandlingen hjelper? Det er bare du som kan veie ulempene mot fordelene. Man kan ikke få både i pose og sekk ;) Det er bare du som vet hvordan du har det med og uten medisin og det er bare du som kan vite hva som er best for deg. Jeg syns ikke du skal bry deg om de som sier at man ikke må finne på å gå på medisiner dersom du føler du har det best med medisiner.

Men jeg har lyst å klare meg uten :-)

Det hjelper visst ikke med aktivitet heller, gikk to turer i går og skal gå i dag og. Jeg blir ikke psykotisk med en gang heller, det verste er at kroppen slutter å fungere og jeg blir liggende. Men den fungerer ikke noe særlig nå heller, så vet ikke hva som er best/verst jeg. Samtalebehandlingen hjelper sikkert den, får råd og veiledning. Nei man kan vel ikke få i både pose og sekk heller.

Skrevet

En kreftpasient burde ikke slutte å ta medisiner selv om medisinene ødelegger pasienten fullstendig. Skal man slutte å ta medisiner for psyken så burde man også slutte å ta medisiner for det somatiske. Tar man smertestillende f.eks så risikerer man at man ikke merker kroppens signaler, man overlever uten smertestillende, alikevel oppfordrer legen til å ta det så man skal slippe å ha vondt. Antibiotika får man kastet etter seg. Jeg ble lagt inn på sykehus en gang pga reaksjon på antibiotika. Jeg fikk en av bivirkningene nesten ingen får. Man trenger ofte ikke antibiotika heller, men man får det for å bli fortere frisk. Normalt friske mennesker kommer seg igjennom de fleste sykdommer uten medisiner. Men få sykdommer kan ha et så fatalt utfall som psykiske sykdommer.

Skrevet

Men jeg har lyst å klare meg uten :-)

Det hjelper visst ikke med aktivitet heller, gikk to turer i går og skal gå i dag og. Jeg blir ikke psykotisk med en gang heller, det verste er at kroppen slutter å fungere og jeg blir liggende. Men den fungerer ikke noe særlig nå heller, så vet ikke hva som er best/verst jeg. Samtalebehandlingen hjelper sikkert den, får råd og veiledning. Nei man kan vel ikke få i både pose og sekk heller.

Hmm...er det noen fare for at du kan ta ditt eget liv dersom du slutter på medisiner? Finnes det noe beroligende du kan ta med umiddelbar effekt, dersom du skulle havne veldig langt nede?

Skrevet

Hmm...er det noen fare for at du kan ta ditt eget liv dersom du slutter på medisiner? Finnes det noe beroligende du kan ta med umiddelbar effekt, dersom du skulle havne veldig langt nede?

Det er ikke fare for at jeg skal ta mitt liv uten medisiner,kan ta vival hvis jeg blir dårlig. Har virkelig lyst å slutte med risperdal.

Skrevet

Jeg tror litt grunnleggende kjemi bør passe inn i diskusjonen.

Alle stoffer i hele verden er kjemiske stoffer. Det spiller ingen rolle om stoffet er syntetisk fremstilt eller om det kommer fra naturen (eksempel: Du kan utvinne morfin fra opiumsvalmue eller du kan produsere det syntetisk - det er akkurat det samme stoffet). Det er ikke noe "sunnere" å innta naturlig morfin fra opiumsvalmuen, det har akkurat samme skadevirkning (og virkning).

Videre er alle stoffer i hele verden giftige. Det eneste som betyr noe, er hvilken dose. Vann er for eksempel et stoff med ganske så smalt terapeutisk vindu (dødelig dose delt på effektiv dose) - langt smalere enn trisykliske antidepressiva, som er de giftigste medisinene i psykiatrien. Det samme med alkohol (etanol).

Medisiner i psykiatrien er så skumle fordi de er ganske "mystiske" - i den forstand at de gjør ett eller annet med måten vi tenker eller oppfører oss. Men ser man rent kjemisk på det, så virker de på eksakt samme måte som det meste annen medisin, de enten blokkerer eller stimulerer ulike punkter på cellene. Det er ikke mer mystisk enn smertestillende, antibiotika, medisiner mot halsbrann eller allergi.

Skrevet

Det er ikke fare for at jeg skal ta mitt liv uten medisiner,kan ta vival hvis jeg blir dårlig. Har virkelig lyst å slutte med risperdal.

Da syns jeg du burde ta det opp med legen din. Om du klarer deg uten og du får bivirkninger av dem så er det kanskje bedre å ikke ta dem.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg innrømmer det:

Jeg vet ikke lenger om jeg orker å motivere folk som lar seg påvirke av en eller annen tilfeldig person/organisasjon på nett/ i media som advarer dem mot et eller annet farlig.

Mange evner ikke å ha noen som helst form for kildekritikk. Er det en seriøs organisasjon, et fakultet ved et anerkjent universitet, en offisiell helseorganisasjon eller lignende som har uttalt dette, eller er det en eller annen tilfeldig enkeltperson som tilfeldigvis har en universitetsutdanning?

Jeg heller mer og mer til at folk selv får seile sin egen sjø og selv ta ansvaret for valg av dårlige rådgivere.

Skrevet

Da syns jeg du burde ta det opp med legen din. Om du klarer deg uten og du får bivirkninger av dem så er det kanskje bedre å ikke ta dem.

Jeg tror det er ganske skummelt for en som lider av schizofreni å ikke ta medisiner. Nå har jo ikke du vært på DOL så lenge, men jeg husker perioder hvor Stjernestøv har vært veldig dårlig, og det har vært trist å se.

Målet må jo være å finne en medisin som både har god effekt og lite bivirkninger. Det er ikke alltid så lett.

Skrevet

Jeg innrømmer det:

Jeg vet ikke lenger om jeg orker å motivere folk som lar seg påvirke av en eller annen tilfeldig person/organisasjon på nett/ i media som advarer dem mot et eller annet farlig.

Mange evner ikke å ha noen som helst form for kildekritikk. Er det en seriøs organisasjon, et fakultet ved et anerkjent universitet, en offisiell helseorganisasjon eller lignende som har uttalt dette, eller er det en eller annen tilfeldig enkeltperson som tilfeldigvis har en universitetsutdanning?

Jeg heller mer og mer til at folk selv får seile sin egen sjø og selv ta ansvaret for valg av dårlige rådgivere.

Jeg synes dette er å snu problemstillingen litt på hodet.

Jeg tror ikke det er på grunn av dårlig kildekritikk at alt fra konspirasjonsteorier til vaksinemotstand oppstår. Det ligger en grunnleggende angst/vrangforestilling/skepsis/kall det hva du vil bak, og så tar man til inntekt for sine teorier alt som støtter ens syn, uavhengig om det er skrevet av Kong Salomon eller Jørgen Hattemaker. Man tillegger det sannhet fordi det støtter ens egne syn. Da spiller det som sagt liten rolle hvem som har skrevet det.

I konspirasjonsteorier mener jeg at en snur bevisbyrden opp ned, og at det gjerne er problemet. Eksempelvis vil en konspirasjonsteoretiker tro at 9/11 var en innsidejobb fordi det ikke kan motbevises med 100% sikkerhet at det ikke var det. Og siden ingenting kan motbevises med 100% sikkerhet, så vil disse konspirasjonsteoriene leve. På samme måte, hvis en vaksine er farlig i 1 av 10.000 tilfeller, så er den farlig. Fordi denne ene er et bevis på at vaksinen er farlig.

Men jeg tror ikke man bare kan se på manglende kildekritikk. Disse menneskene er ikke rasjonelle.

Skrevet

Skriver her, siden jeg ikke fikk lov å redigere posten:

Jeg husker for mange år siden at jeg jobbet med en som etterhvert fikk en rusutløst psykose. Vedkommende var 100% sikker på at jeg på en eller annen måte "svindlet" vedkommende. Ung og dum som jeg var, så brukte jeg utallige timer på å bevise at vedkommende ikke ble svindlet. Dessverre var dette helt nytteløst, fordi det alltid kom nye forslag til hvordan vedkommende kunne ha blitt svindlet, som igjen ble betraktet som absolutte sannheter. Akkurat på samme måte blir bevisbyrden snudd på hodet.

Skrevet

Får ta det opp med psykologen. Jeg har jo klart meg lenge uten tidligere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Får ta det opp med psykologen. Jeg har jo klart meg lenge uten tidligere.

Hva er lenge?  Er det ok å få et tilbakefall hvert år? Vet du hva konsekvensene er av et tilbakefall med psykose?

Skrevet (endret)

Jeg tror det er ganske skummelt for en som lider av schizofreni å ikke ta medisiner. Nå har jo ikke du vært på DOL så lenge, men jeg husker perioder hvor Stjernestøv har vært veldig dårlig, og det har vært trist å se.

Målet må jo være å finne en medisin som både har god effekt og lite bivirkninger. Det er ikke alltid så lett.

Klart det kan være skummelt, men det er da hennes liv, ikke ditt eller mitt, om hun mener hun ikke vil gå på medisinene fordi bivirkningene er for store så er ikke det noe vi hverken har nok kunnskap eller kompetanse til å bedømme. Selv om det er trist for deg å se så er det kanskje bedre for henne enn å ha forstoppelse og være apatisk. Det må hun i samråd med lege finne ut av.

Det er jo derfor jeg sier hun skal ta det opp med legen sin, så kan de kanskje sammen finne en løsning. Om det er andre medisiner, lavere dose, noe som hun kan få for forstoppelse eller å droppe medisinene, det må hun vurdere med noen som kjenner sykehistorien hennes og har kompetanse til å uttale seg.

Endret av Trine

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...