Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klart det kan være skummelt, men det er da hennes liv, ikke ditt eller mitt, om hun mener hun ikke vil gå på medisinene fordi bivirkningene er for store så er ikke det noe vi hverken har nok kunnskap eller kompetanse til å bedømme. Selv om det er trist for deg å se så er det kanskje bedre for henne enn å ha forstoppelse og være apatisk. Det må hun i samråd med lege finne ut av.

Det er jo derfor jeg sier hun skal ta det opp med legen sin, så kan de kanskje sammen finne en løsning. Om det er andre medisiner, lavere dose, noe som hun kan få for forstoppelse eller å droppe medisinene, det må hun vurdere med noen som kjenner sykehistorien hennes og har kompetanse til å uttale seg.

Ja, men legen har jo vurdert det dit hen at medisiner er nødvendig (det er jo derfor hun står på dem..) Mener du at hun skal få en second opinion?

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

22

• Trine

13

• AnonymBruker

7

• ISW

7

Skrevet (endret)

Ja, men legen har jo vurdert det dit hen at medisiner er nødvendig (det er jo derfor hun står på dem..) Mener du at hun skal få en second opinion?

Jeg vet jo ikke hva hun og legen har snakket om. Det er ikke sikkert hun har tatt opp med legen hvilke plager hun får av medisinene. At hun står på dem er ikke ensbetydene med at legen mener de er nødvendige. Jeg går på AD, men ikke fordi legen sier jeg MÅ, men fordi jeg har det bedre med dem enn uten. Hadde jeg fått ubehagelige bivirkninger hadde jeg heller vært i kjelleren enn å ta de medisinene. Mulig du vet noe som jeg ikke vet, men jeg velger å forholde meg til det som skrives i denne tråden, og klarer ikke se hva som er problemet med at hun tar opp dette med legen sin.

Endret av Trine
Skrevet

Hva er lenge?  Er det ok å få et tilbakefall hvert år? Vet du hva konsekvensene er av et tilbakefall med psykose?

En gang klarte jeg meg over to år uten medisiner, til og med du skrev da at jeg hadde vært bra lenge men så ble jeg dårlig igjen. Det er ikke ok å få tilbakefall hvert år nei, men hva skal jeg gjøre med forstoppelse og apati. Psykologen sier jeg må begeve meg mer og at det har med kosthold å gjøre, men det har ikke det og det hjelper ikke å bevege seg. Syns ikke noen tar det på alvor, det er et stort problem for meg. Konsekvensene er vel hjerneskade? Det har jeg sikkert fra før av i og med at jeg ikke husker noenting, jeg fungerer ikke bra nå på medisiner. Klarer jo ingenting heller, når jeg ikke tok medisiner sist år på denne tiden gikk jeg på tur med frisklivssentralen, ble dårlig på våren. Men nå har jeg vært på tur med to venner i dag, det var tungt med godt.

Skrevet

Jeg vet jo ikke hva hun og legen har snakket om. Det er ikke sikkert hun har tatt opp med legen hvilke plager hun får av medisinene. At hun står på dem er ikke ensbetydene med at legen mener de er nødvendige. Jeg går på AD, men ikke fordi legen sier jeg MÅ, men fordi jeg har det bedre med dem enn uten. Hadde jeg fått ubehagelige bivirkninger hadde jeg heller vært i kjelleren enn å ta de medisinene. Mulig du vet noe som jeg ikke vet, men jeg velger å forholde meg til det som skrives i denne tråden, og klarer ikke se hva som er problemet med at hun tar opp dette med legen sin.

Legen vil ha minst mulig med dette å gjøre tror jeg, han mener jeg bør høre på psykiatrien. Ingen tar mitt problem med apati og forstoppelse på alvor, han bare sa "Ja en får bivirkninger". Men frosken mener jeg bør ta det opp med han igjen, jeg er jo så plaget med det at det går utover livskvaliteten.

Skrevet

Jeg tror det er ganske skummelt for en som lider av schizofreni å ikke ta medisiner. Nå har jo ikke du vært på DOL så lenge, men jeg husker perioder hvor Stjernestøv har vært veldig dårlig, og det har vært trist å se.

Målet må jo være å finne en medisin som både har god effekt og lite bivirkninger. Det er ikke alltid så lett.

En gang klarte jeg meg uten medisiner i over to år, jeg var så bra da at en skulle tro jeg var hypoman. Det var herlig, så måtte faenskapet komme igjen.

Skrevet

Legen vil ha minst mulig med dette å gjøre tror jeg, han mener jeg bør høre på psykiatrien. Ingen tar mitt problem med apati og forstoppelse på alvor, han bare sa "Ja en får bivirkninger". Men frosken mener jeg bør ta det opp med han igjen, jeg er jo så plaget med det at det går utover livskvaliteten.

Ok, også går du til psykolog? Har du noen psykiater da? Psykologer er vel ikke så gode på medisiner. Vet ikke hva du kan gjøre med apatien, men forstoppelse finnes det da behandling for. Jeg er "heldigvis" så løs i magen normalt at AD fikk meg normal i magen. Men du kan ikke gå med forstoppelse så der må legen din gjøre noe.

Skrevet

Ok, også går du til psykolog? Har du noen psykiater da? Psykologer er vel ikke så gode på medisiner. Vet ikke hva du kan gjøre med apatien, men forstoppelse finnes det da behandling for. Jeg er "heldigvis" så løs i magen normalt at AD fikk meg normal i magen. Men du kan ikke gå med forstoppelse så der må legen din gjøre noe.

Jeg går til psykolog, psykiater tar seg av medisinene. Hun skulle snakke med psykiater nå siden jeg er så energiløs, men kan jo være pga medisinen. Får bestille legetime da ang forstoppelsen. Bra du ikke sliter med sånt for det er slitsomt.

Skrevet

Jeg går til psykolog, psykiater tar seg av medisinene. Hun skulle snakke med psykiater nå siden jeg er så energiløs, men kan jo være pga medisinen. Får bestille legetime da ang forstoppelsen. Bra du ikke sliter med sånt for det er slitsomt.

Ja, det kan jeg tenke meg, var litt sånn de første dagene og det var plagsomt nok det. Man blir jo slapp av det også.

Skrevet

jeg er også energiløs og sover veldig mye

skal Sperre legen om wellbutrin i morgen

Skrevet

Ja, det kan jeg tenke meg, var litt sånn de første dagene og det var plagsomt nok det. Man blir jo slapp av det også.

Men tror du legen kan skrive ut noe mot forstoppelse?

PelleErobreren
Skrevet

Jeg har tidligere vist til legeprofessor P. Gøtzsche og hans kronikk "Psykiatri på afveie" Politiken.dk. Han har også skrevet boken Dødelig medisin og organisert kriminalitet. Man kan også søke John Virapens bok Dødelige bivirkninger, Bekjennelser fra en Legemiddeldirektør, tidligere legemiddeldirektør i Eli Lilly, det største legemiddelfirmaet. Boken handler om korrupsjon og viser hvordan han selv bestakk svenske myndigheter for å få godkjent det antidepressive legemiddelet Prozac. Denne kunnskapen har nok gitt ham en viss forakt, da han i sine videoer gjentar: "They are all idiots". 

Det er de prinsipielle mekanismene som er det viktige, at legemidler på lang sikt gjerne skaper de tilstandene de er ment å kurere, noe både Gøtzsche og Ellen fremhever - så jeg vil anbefale folk å sette seg inn i deres bøker, tenke selv, jeg har jo blandet meg inn fordi utgangspunktet for diskusjonen var Dødelig terapi. De er begge blitt tatt meget alvorlig ute i Europa, men her holder det ikke med diskusjonsforum på nettet.

Til psykiater N.H. Dahl, du burde vel også sette deg inn i spesialister innenfor medisin som har et kritisk syn på dagens behandlingssystem, det gjelder både farmakologer og farmasøyter;  det handler om å være seriøs. Det er uendelig mange problemstillinger her jeg ikke kan gå inn på i en slik sammenheng, vil bare kort si at vi i København/Stortinget under høringen der Ellen var invitert til å holde foredrag, møtte flere tidligere alvorlig psykiatrisk syke med psykose og schizofreni som var blitt helt friske, medisinfrie, i arbeid og godt fungerende.  De var for øvrig alle sterke kritikere av psykiatrien!

Skrevet

Jeg har tidligere vist til legeprofessor P. Gøtzsche og hans kronikk "Psykiatri på afveie" Politiken.dk. Han har også skrevet boken Dødelig medisin og organisert kriminalitet. Man kan også søke John Virapens bok Dødelige bivirkninger, Bekjennelser fra en Legemiddeldirektør, tidligere legemiddeldirektør i Eli Lilly, det største legemiddelfirmaet. Boken handler om korrupsjon og viser hvordan han selv bestakk svenske myndigheter for å få godkjent det antidepressive legemiddelet Prozac. Denne kunnskapen har nok gitt ham en viss forakt, da han i sine videoer gjentar: "They are all idiots". 

Det er de prinsipielle mekanismene som er det viktige, at legemidler på lang sikt gjerne skaper de tilstandene de er ment å kurere, noe både Gøtzsche og Ellen fremhever - så jeg vil anbefale folk å sette seg inn i deres bøker, tenke selv, jeg har jo blandet meg inn fordi utgangspunktet for diskusjonen var Dødelig terapi. De er begge blitt tatt meget alvorlig ute i Europa, men her holder det ikke med diskusjonsforum på nettet.

Til psykiater N.H. Dahl, du burde vel også sette deg inn i spesialister innenfor medisin som har et kritisk syn på dagens behandlingssystem, det gjelder både farmakologer og farmasøyter;  det handler om å være seriøs. Det er uendelig mange problemstillinger her jeg ikke kan gå inn på i en slik sammenheng, vil bare kort si at vi i København/Stortinget under høringen der Ellen var invitert til å holde foredrag, møtte flere tidligere alvorlig psykiatrisk syke med psykose og schizofreni som var blitt helt friske, medisinfrie, i arbeid og godt fungerende.  De var for øvrig alle sterke kritikere av psykiatrien!

Så da er det muligheter for meg å bli frisk? Hvordan? Slutte med medisiner?

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg tenker at det finnes jo noe for alt, da må det vel finnes noe mot forstoppelse også. Du kan jo ikke gå og ha forstoppelse hele livet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er tre ting som er nødvendig for ikke å bli forstoppet: Væske, fiber og bevegelse/mosjon. Hvis alt dette er oppfylt og du likevel er forstoppet, kan du få noe mot dette hos legen din.

Skrevet

Stjernestøv: For min del er SSRI helt glimrende mot forstoppelse. Selv ikke Zeldox kan stille opp mot effekten av det som litt fleipete på DOL kalles en "trippel dose SSRI". I perioder får jeg skikkelig løs mage. Men man kan jo ikke bruke det bare mot bare forstoppelse.

Gjest gjesteleser
Skrevet

Stjernestøv, hør på en som også har slitt med forstoppelse i lang, lang tid: Bevegelse er alfa og omega. Ikke bare gåturer, men tøy og bøy. Du trenger ikke engang bli svett, bare beveg så mye av kroppen din i så mange retninger som du kan. Rull, vri, krøll deg sammen, strekk deg ut. Du kan til og med gjøre det liggende... Men det aller beste må du nesten bli litt andpusten av: Opp og hopp. Kjøp deg et hoppetau, ta serier med squats, ta spensthopp. Og drikk vann!

Det aller, aller verste du kan gjøre er å legge deg ned og tenke at sånn er det, det vil ikke forandre seg, det vil ikke hjelpe uansett. Jo mer passiv du er, jo vanskeligere gjør du det for tarmen din. Og du KAN gjøre noe med det!

Skrevet

En gang klarte jeg meg uten medisiner i over to år, jeg var så bra da at en skulle tro jeg var hypoman. Det var herlig, så måtte faenskapet komme igjen.

Hei!

Jeg kan ingenting om psykose!

Jeg kjenner imidlertid en dame som har det, søster til min venn, hun er medisinert slik nå at hun er:

sløv, tiltaksløs, stiv, forstoppet, og nå er hun blitt overvektig, jeg oppfatter at den hun var er borte.

Hun puster tungt, og svarer sent.

Jeg spurte min venn om hva de som familie tenker, hun sa det ble et spørsmål om å være slik eller få en ny psykose, noe søsteren ikke ønsket. De har justert medisiner og gjort endringer, men hun er like stiv, tung og tiltaksløs, før var hun aktiv og glad, nå er hun treg og lat. dette skyldes medisineringen.

Familien setter opp planer, arbeidslister og går turer sammen henne, men selv greier hun ikke uten tett oppfølging å gjøre normale ting mer. Hun sier hun velger å være slik, fordi hun ikke klarer en ny psykose og flauheten hun føler etterpå.

Det er leit, og jeg håper medisiner vil komme som vil virke mindre inngripende og begrensende.

Jeg tror jeg ville valgt en ny psykose, heller enn å leve livet som en zoombie, men som skrevet jeg har ingen erfaring.

Skrevet

Hei!

Jeg kan ingenting om psykose!

Jeg kjenner imidlertid en dame som har det, søster til min venn, hun er medisinert slik nå at hun er:

sløv, tiltaksløs, stiv, forstoppet, og nå er hun blitt overvektig, jeg oppfatter at den hun var er borte.

Hun puster tungt, og svarer sent.

Jeg spurte min venn om hva de som familie tenker, hun sa det ble et spørsmål om å være slik eller få en ny psykose, noe søsteren ikke ønsket. De har justert medisiner og gjort endringer, men hun er like stiv, tung og tiltaksløs, før var hun aktiv og glad, nå er hun treg og lat. dette skyldes medisineringen.

Familien setter opp planer, arbeidslister og går turer sammen henne, men selv greier hun ikke uten tett oppfølging å gjøre normale ting mer. Hun sier hun velger å være slik, fordi hun ikke klarer en ny psykose og flauheten hun føler etterpå.

Det er leit, og jeg håper medisiner vil komme som vil virke mindre inngripende og begrensende.

Jeg tror jeg ville valgt en ny psykose, heller enn å leve livet som en zoombie, men som skrevet jeg har ingen erfaring.

Psykosen kan være med på å gjøre henne slik, det tar lang tid å komme seg etter en psykose.

Jeg går medisiner, men er INGEN zombie. Trener og er med venner.

Skrevet

Psykosen kan være med på å gjøre henne slik, det tar lang tid å komme seg etter en psykose.

Jeg går medisiner, men er INGEN zombie. Trener og er med venner.

Ok,

Men det er flere år siden siste psykose, kanskje 5 år...

Det er leit å se noen slik, men jeg forstår jo også at hun ikke vil ha psykose på nytt, hun gjorde skremmende ting, og kjenner sterk skam og selvforakt. Jeg savner bare personen som en gang var der, ...rart at medisiner virker så forskjellig?

Kan hun være ekstremt overmedisinert? Hun får sprøyter.

Skrevet

Ok,

Men det er flere år siden siste psykose, kanskje 5 år...

Det er leit å se noen slik, men jeg forstår jo også at hun ikke vil ha psykose på nytt, hun gjorde skremmende ting, og kjenner sterk skam og selvforakt. Jeg savner bare personen som en gang var der, ...rart at medisiner virker så forskjellig?

Kan hun være ekstremt overmedisinert? Hun får sprøyter.

ja kanskje, man skal ikke bli en zombie av medisinene

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...