Gå til innhold

Medisinering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Behandleren min snakket litt om jeg ville ha medisiner mot angst/depresjon, for at behandlingen skal bli litt lettere. Jeg er veldig redd for å legge på meg, og har hørt at mange gjør det. Stemmer det? 

Anonymous poster hash: e7f78...917
Skrevet

Spørs hvilken medisin. SSRI er vanligvis ganske vektnøytrale. Wellbutrin fører vanligvis til vektnedgang, men kan øke angsten. Remeron og Tolvon er utmerkede mot angst, depresjon og dårlig søvn men er grusomme med tanke på vektøkning. En del antipsykotika er også fæle med tanke på vektøkning. Men det varierer veldig fra person til person. Det finnes de som overhode ikke legger på seg av medisiner.

Skrevet

Jeg har ikke lagt på meg av Venlafaxin, har ikke angst så vet ikke om de hjelper mot det, men jeg syns ihvertfall de hjelper mot depresjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vanlafaxin/Efexor hjelper også mot angst.

Skrevet

Jeg har ikke lagt på meg av Venlafaxin, har ikke angst så vet ikke om de hjelper mot det, men jeg syns ihvertfall de hjelper mot depresjon.

Hei!

Noen med autisme har like god effekt av oxytocin nesespray mot nedstemthet og stress.

Jeg bruker oxytocin og tåler bedre at mennesker klemmer meg og koser med meg da, det gjør noe med radius jeg trenger mot andre mennesker, jeg får økt radius.

En venn av meg har det akkurat på samme måte, hun får som meg også bedre øyekontakt med oxytocin.

Skrevet

Hei!

Noen med autisme har like god effekt av oxytocin nesespray mot nedstemthet og stress.

Jeg bruker oxytocin og tåler bedre at mennesker klemmer meg og koser med meg da, det gjør noe med radius jeg trenger mot andre mennesker, jeg får økt radius.

En venn av meg har det akkurat på samme måte, hun får som meg også bedre øyekontakt med oxytocin.

Hmm...interessant. Har hørt om sånn nesespray før siden jeg alltid har hatt problemer med nærkontakt. Har tenkt at jeg kanskje skiller ut for lite oxytocin selv siden det skal virke beroligende og skilles ut ved nærkontakt, mens jeg bare blir mer og mer stressa jo mer nærkontakt jeg må ha. Er det reseptbelagt?

Skrevet

Hmm...interessant. Har hørt om sånn nesespray før siden jeg alltid har hatt problemer med nærkontakt. Har tenkt at jeg kanskje skiller ut for lite oxytocin selv siden det skal virke beroligende og skilles ut ved nærkontakt, mens jeg bare blir mer og mer stressa jo mer nærkontakt jeg må ha. Er det reseptbelagt?

Ja det er reseptbelagt.

intimgrensen min blir mindre, jeg tåler lettere at mennesker kommer borti meg, klenger, klemmer etc...

Og jeg får bedre øyekontakt. 

Hjelper ikke noe på eksekutive funksjonsvansker, men blir litt mer fleksibel også,

må ikke kjøre akkurat der jeg alltid kjører.

En på gruppen har vært til samme psykiater som jeg var til, hun ville ha oxytocin fordi hun har sett hvor bra det har virket på meg, til svar fikk hun at han stilte seg tvilende til at det ville hjelpe henne, da hun ga god kontakt, viste sosial interesse, og hadde øyekontakt og muntlig gjorde greit rede for ting. Hun ble forbauset, og spurte, "men hvem kan få dette da?", så svarte psykiateren, "det er for sånne tafatte som sitter i en krok og vugger", da lo jeg :lol: Egentlig var vi to som lo, for vi er to som har god effekt av oxytocin og ingen av oss sitter tafatte i en krok og vugger:-) Vi har alle vært til samme psykiater.

Til slutt sa han,"jeg tviler sterkt på at du har asperger, jeg tror det er mer tvang som er ditt problem".

Dette knakk henne helt sammen (altså hun ble veldig lei seg), men etter å ha snakket med sin psykolog, og han sa hun ikke skulle tvile på diagnosen ordnet det seg, men det er merkelig. Jeg fikk vite dette i går kveld:-) så jeg er fortsatt litt lattermild.

Har du en grei fastlege skriver han ut, så får du prøvd, du merker det fort om det har effekt, jeg merket det ved at jeg ble veldig opptatt av en del mennesker jeg traff, mer enn vanlig, skulle hente en plenrulle på et utleiested, og smilet til mannen gjorde meg varm, det er uvanlig for meg??

Skrevet

Spørs hvilken medisin. SSRI er vanligvis ganske vektnøytrale. Wellbutrin fører vanligvis til vektnedgang, men kan øke angsten. Remeron og Tolvon er utmerkede mot angst, depresjon og dårlig søvn men er grusomme med tanke på vektøkning. En del antipsykotika er også fæle med tanke på vektøkning. Men det varierer veldig fra person til person. Det finnes de som overhode ikke legger på seg av medisiner.

Okei, da virker det som om de medisinenen som er mot begge deler er vektøkende.. Den Wellbutrin, er det sikkert den øker angsten? Hva med Sobril,zoloft(eller noe sånn?) eller cipralex? noen erfaringer med de? 

Skrevet

Spørs hvilken medisin. SSRI er vanligvis ganske vektnøytrale. Wellbutrin fører vanligvis til vektnedgang, men kan øke angsten. Remeron og Tolvon er utmerkede mot angst

Hadde null effekt på meg. Hjalp mot søvn da.

Anonymous poster hash: 97d32...e28

Skrevet

Okei, da virker det som om de medisinenen som er mot begge deler er vektøkende.. Den Wellbutrin, er det sikkert den øker angsten? Hva med Sobril,zoloft(eller noe sånn?) eller cipralex? noen erfaringer med de? 

Cipralex er mot depresjon(og angst). Den er ikke vektøkende.

Jeg fikk økt angst av Wellbutrin og ikke vektnedgang(men ikke økning heller)

Anonymous poster hash: 4ec57...ee1

Skrevet

Hva med fontex? Leste den ble gitt til de med spiseforstyrrelser. Det har jeg i tillegg til det andre. Kan jeg forelå den?

Skrevet

Hva med fontex? Leste den ble gitt til de med spiseforstyrrelser. Det har jeg i tillegg til det andre. Kan jeg forelå den?

Jeg begynte på Fontex idag:)

Skrevet

Jeg begynte på Fontex idag:)

Er det for angst/depresjon?:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, Fontex er mot angst og depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...