Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. januar 2015 Forfatter Skrevet 25. januar 2015 Vet ikke om denne var myntet på meg, men her tenker jeg som Frosken: Det er ikke så farlig at alle ikke er enige, og i de fleste tilfeller er folk ganske på i forhold til å korrigere "gørt". Jeg tror faktisk det at folk av ulike grunner (feks at de blir i tvil om det er passende eller korrekt nok) slutter å svare er en større trussel for dol (og demed dols brukere) enn at det kommer et skeivt/ malplassert/ dårlig svar. Dette med fobehold om at eierne fremdeles ønsker at dol skal være et debattforum selvfølgelig. Jeg kan aldri huske at du har skrevet noe slikt :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 25. januar 2015 Skrevet 25. januar 2015 (endret) Jeg har lyst til å bringe inn et annet forhold. Oppmuntring og realistisk optimisme. Hvis en doler skulle opereres for gallesten og skrev inn om det, ville du da svart: "Broren min ble operert i fjor og døde av komplikasjonene" ? Tilsvarende er det mange som "gørter" ut av seg når noen forteller at de skal begynne med en ny medisin. Er det lurt? Er det nødvendig? Dette har jeg tenkt mange ganger. Noen ganger er det kanskje lurt å ikke svare pga hensyn til mottaker også? F eks ville jeg ikke svart dersom jeg virkelig hadde en bror som hadde dødd av gallestein (for å ta ditt eks). Endret 25. januar 2015 av hww 0 Siter
Kayia Skrevet 25. januar 2015 Skrevet 25. januar 2015 (endret) Jeg kan aldri huske at du har skrevet noe slikt :-) Hehe, det ble dårlig formulert fra min side det, for jeg var ikke ute etter bekreftelse på egen dol-preformance Det jeg tenkte var mer "er det bl.a meg du ønsker å diskutere dette med" siden jeg var den som hadde skrevet mest i tråden nå på slutten. Endret 25. januar 2015 av Kayia 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. januar 2015 Forfatter Skrevet 25. januar 2015 Nei. Jeg skrev det til "alle", og det kunne jeg sikkert ha skrevet. Skal redigere. 0 Siter
Kayia Skrevet 25. januar 2015 Skrevet 25. januar 2015 Nei. Jeg skrev det til "alle", og det kunne jeg sikkert ha skrevet. Skal redigere. ... med fare for at vi drar dette med tydelighet altfor langt nå hehe 0 Siter
DoleMari Skrevet 25. januar 2015 Skrevet 25. januar 2015 Dette har jeg tenkt mange ganger. Noen ganger er det kanskje lurt å ikke svare pga hensyn til mottaker også? F eks ville jeg ikke svart dersom jeg virkelig hadde en bror som hadde dødd av gallestein (for å ta ditt eks). Jeg synes de som svarer sånn, rett og slett er "korte i hue". Sånn gjør man jo bare ikke. 0 Siter
Gjest Skrevet 25. januar 2015 Skrevet 25. januar 2015 Jeg forstår at det ikke bare er jeg som ble usikker og lurte på om dette gjelder meg. Jeg håper ikke at noen blir redd for å svare hvis de ikke er helt sikre. Men trenger ikke gi inntrykk av at det er noe en vet, men noe en tror. Og at vi tenker oss om før vi sier og skriver noe bør være en selvfølge både på dol og i RL. Å tenke at det vi skriver ikke forverrer situasjonen for den som spør tror jeg er viktig. Tenker akkurat det samme som deg. Jeg har også lurt på om jeg var en av de ts siktet til. Det er lett å tro det. Så jeg har for min del gått litt inn i meg selv for å finne det ut. Jeg synes temaet ts tar opp er viktig. Det jeg deimot er bekymret for nå, er at folk ikke skal tørre å svare pga det.. For jeg synes det er mange her inne som gir gode svar (men det er meg og min mening). 0 Siter
Caylee Skrevet 25. januar 2015 Skrevet 25. januar 2015 Er en grunn til at jeg alltid svarer med "Jeg tror" , "Jeg vet ikke hvordan du har det, men kan kjenne meg igjen" og slikt. Men uansett, om alle skulle tenkt alt formye igjennom hva de svarer så hadde det blitt dødt her inne 0 Siter
Madelenemie Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 Jaja, psykiatere er jo bare mennesker de også Ja, vi er nok forskjellige, men samtidig så forstår du meg og jeg føler jeg forstår deg. Haha...bank og snøballkrig Det er forskjellen på asperger jenter og andre jenter/damer. Til tross for ulike profesjoner, utdanninger og interesser, er det litt sånn et fellesskap der man har mer samme kultur, det er litt rart, men kanskje ikke så veldig når man tenker at vi virkelig har en annen hjernefungering, som stadig kartlegges bedre og mer presist. Litt som de døve har og de blinde:-) Jeg har egentlig mest vært med gutter, har en bestevenninne da, god NT venn. 0 Siter
ISW Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 (endret) Enig i mye, men det er en stor forskjell på å skrive På meg virket den dessverre ikke - og Jeg spydde meg ihjel Den siste kommentaren synes jeg skriveren kunne holdt for seg selv. Det er mange tilsvarende og verre innlegg. Jeg synes vel at dersom en person opplever at magen nesten vrenges av å ta et SSRI, så må det være lov å si det. Men det er stor forskjell på å si at "jeg spydde som en gris av SSRI" til å si at "Hold deg for alt i verden unna SSRI, du kommer til å spy som en gris!!" En helt annen sak er jo at hvis noen skal "skytes" for medisiner som ikke fungerer, så kan det jo like gjerne være legen som medisinen. Jeg snakket en gang med en mann med OCD som hadde fått tilstanden sin ekstremt forverret av at legen skulle gjøre noe "lurt" i form av å seponere Cipralex og starte Wellbutrin. Vel, selv jeg kunne fortalt at det måtte gå galt. Da er det jo ikke at Wellbutrin er en dårlig medisin, men legen gjorde en feil. Endret 26. januar 2015 av issomethingwrong 0 Siter
Lillie83 Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 For min del, ønsker jeg svar ut i fra erfaring og gjenkjennelse. Det finnes vel sjeldent et fasit svar på denne siden? At folk bare svarer for å svare kan jeg selvfølgelig være foruten. Man går jo inn her for å finne folk som kan være i samme lignende situasjon/eller har vært. 0 Siter
Trine Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 Syns det er bra at folk deler sine erfaringer med medisiner. Da jeg skulle teste ut neurontin leste jeg om andres erfaringer og kom fram til den konklusjonen at jeg ikke skulle ta første tablett før jeg hadde mulighet til å være hjemme hele dagen. Og det skulle vise seg å være veldig lurt. Jeg lå plutselig rett ut på sofaen med en følelse av å være lam, husker nesten ingenting annet enn at jeg lå der og ikke klarte bevege på meg. Tenk om jeg hadde hatt en viktig avtale den dagen. Jeg hadde jo ikke engang fått ringt og sagt at jeg ikke kom for jeg klarte ikke bevege på meg. Spiller vel ingen rolle om noen skriver de spydde seg ihjel. Vi vet jo at det ikke er tilfelle uansett for hadde vedkommende spydd seg ihjel så hadde hn ikke fått skrevet det siden hn da hadde vært dø. Alle vet også at det er en viss risiko forbundet med operasjoner så man trenger ikke si at broren døde av det. Men om broren hadde vært sengeliggende mye lenger enn antatt etter operasjonen så syns ihvertfall jeg at det kan være nyttig å vite. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 (endret) I mitt hode er derfor faren størst når dolere som respekteres og ansees som kloke, stabile og ressurssterke skyter fra hofta etter å ha googlet litt eller erfart noe via seg selv/ svoger/ kusine/ venninne etc. Faren for at slike dolere blir lyttet til er nok potensielt større sant.. Følte meg litt truffet av den, siden det tross alt ikke er *så* mange her som passert til beskrivelsen. Det var derfor jeg lurte. Jeg føler ikke selv at jeg tråkker mye over streken, men det beviser ingen ting siden verstingene ikke vet det selv :-) Nei du er ikke bastant engang syns jeg:-) men enig i at det beste er å ta til motmæle som kayia:-) Men det aller beste er de som deler fra sine erfaringer, jeg liker sånne svar, google-svar, får jeg av google, her inne ønsker jeg menneske-svar, de bør basere seg på en slags egen erfaring, ellers kan jeg jo bare lese en bok eller søke wikipedia. Nei, jeg prøver å ikke være bastant når det gjelder seriøse ting jeg ikke har greie på. Tillater meg å være mer bastant i tråder om f.eks astrofysikk som bare noen ganske få blir støtt av. Hyggelig å høre du er klin hakke frisk og funksjonell jeg personlig synes svarene dine utnerker seg som velformulerte innspill fra en tenker og et medmenneske:) har aldri sett dem på skråplanet av det akseptable , du sier hva du mener uten å invadere. Jeg syns det er bra jobba! Høres ikke helt normalt ut å være "klin, hakke frisk", men det er vel bedre enn alternativet. Takk forresten :-) Endret 26. januar 2015 av Gargamel 0 Siter
Kayia Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 Følte meg litt truffet av den, siden det tross alt ikke er *så* mange her som passert til beskrivelsen. Det var derfor jeg lurte. Jeg føler ikke selv at jeg tråkker mye over streken, men det beviser ingen ting siden verstingene ikke vet det selv :-) Da vil jeg forsikre deg om at jeg ikke hadde deg - eller spesifikke andre - særskilt i tankene da jeg skrev det jeg skrev:) Det var ment på generell basis og angår nok flere av oss, meg inkludert. Det er jo fort gjort å hive seg utpå, sant, og det er ikke så dumt å huske at det sitter en leser forran en annen datamaskin og potensiellt tenker at "når han eller hun sier det så må det vel være sånn da". Med det sagt - jeg syns folk er flinke til å korrigere hverandre sånn generelt sett, selv om vi alle kan bli flinkere til å minne om at vi ikke er fagpersoner i tråder der det er spesielt viktig 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 Folk spør på dette forum om svært alvorlige saker som kan ha meget stor betydning for dem. Bør du svare om du bare "tror"? Eller bør du begrense deg til å svare til der du er rimelig sikker på at dette har du virkelig greie på? Jeg synes mange av spørsmålene er såpass alvorlige at jeg oppfordrer brukere til å ha en viss selvkritikk før de svarer. Jeg synes det til tider kan være vanskelig å bli forstått her. Virker som enkelte noen ganger synser mer enn de forstår problemet/alvoret. Anonymous poster hash: 9382f...aef 0 Siter
ISW Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 Jeg tror det må tas i betraktning (husker dette litt fra min tid på Medhelp som var underlagt amerikansk lov og påfølgende 200 siders disclaimer) at den eneste som kan gi absolutte råd er legen. Hvis jeg stiller et spørsmål her og får til svar "slutt å ta medisiner" fra AnonymBruker, så er det ikke dermed sagt at jeg gjør det. Men kanskje andre er mer påvirkelige enn meg. Uansett synes jeg det er hyggelig med svar både fra brukere, anonyme og legen. Men det er klart at man hører mest på svar fra fagfolk. En ting jeg hadde ønsket meg, er å vite hvem her på forumet som er fagfolk. Har mine mistanker til to brukere, men vet ikke sikkert. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 Følte meg litt truffet av den, siden det tross alt ikke er *så* mange her som passert til beskrivelsen. Det var derfor jeg lurte. Jeg føler ikke selv at jeg tråkker mye over streken, men det beviser ingen ting siden verstingene ikke vet det selv :-) Nei, jeg prøver å ikke være bastant når det gjelder seriøse ting jeg ikke har greie på. Tillater meg å være mer bastant i tråder om f.eks astrofysikk som bare noen ganske få blir støtt av. Høres ikke helt normalt ut å være "klin, hakke frisk", men det er vel bedre enn alternativet. Takk forresten :-) Hvis du mener den astrofysikktråden blandet mer religion:-( ? Så forstår jeg ikke at du gidder. Det nytter ikke å diskutere med mennesker som prøver å få alt til å passe med sin tro! Tro er tro, vitenskap, er basert på en vitenskapelig metode for bevisføring som tro selvsagt ikke trenger. Jeg holder meg unna fundamentalister. 0 Siter
larimar Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 En ting jeg hadde ønsket meg, er å vite hvem her på forumet som er fagfolk. Har mine mistanker til to brukere, men vet ikke sikkert. Jeg trodde det bare var NHD som jobbet i psykiatrien? 0 Siter
DoleMari Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 Jeg trodde det bare var NHD som jobbet i psykiatrien? Det er bare han som jobber her. Men det er et par brukere som også jobber innen psykiatri, er vi ganske sikre på 0 Siter
larimar Skrevet 26. januar 2015 Skrevet 26. januar 2015 Det er bare han som jobber her. Men det er et par brukere som også jobber innen psykiatri, er vi ganske sikre på Hmm, ok, nå ble jeg veldig nysjerrig 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.