Gå til innhold

Sosial angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke behandling er den beste for sosial angst?

Og kan man bli kvitt det?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

15

• Madelenemie

10

• slabbedask

8

• Trine

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har en sønn som unngår alt som er sosialt på skolen, faren har også sosial angst. Eksponering er vel lurt, men hva når han ikke vil det?

Skrevet

Har en sønn som unngår alt som er sosialt på skolen, faren har også sosial angst. Eksponering er vel lurt, men hva når han ikke vil det?

Hvis disse to med sosial angst har autisme, så er det mye av forklaringen, da tror jeg lite behandling for sosial angst hjelper.

Jeg har aldri hatt sosial angst, burde kanskje hatt det:-) for var ikke flink eller interessert i det sosiale.

Men når jeg trengte noe av/fra andre mennesker, gikk jeg rett på og sa det.

Dette har med min autisme å gjøre, og kan kanskje av visse feiloppfattes som sosial angst, jeg er imidlertid mindre interessert i andre mennesker, dette er ikke sosial angst, det hemmer meg ikke, jeg skaffer meg det jeg trenger fra andre mennesker når jeg har behov for det.

Skrevet

Hvis disse to med sosial angst har autisme, så er det mye av forklaringen, da tror jeg lite behandling for sosial angst hjelper.

Jeg har aldri hatt sosial angst, burde kanskje hatt det:-) for var ikke flink eller interessert i det sosiale.

Men når jeg trengte noe av/fra andre mennesker, gikk jeg rett på og sa det.

Dette har med min autisme å gjøre, og kan kanskje av visse feiloppfattes som sosial angst, jeg er imidlertid mindre interessert i andre mennesker, dette er ikke sosial angst, det hemmer meg ikke, jeg skaffer meg det jeg trenger fra andre mennesker når jeg har behov for det.

Har jo misstanke om at faren har asperger da, men min yngste tror jeg ikke har det. Han har en venn som har forholder seg til, ellers er han ikke sosial i det hele tatt. Han snakker jo med folk på skolen når de jobber i grupper, men han liker det ikke. Og han unngår å være med på turer og fester osv, men kan jo hende han er introvert. Hadde fått sjokk hvis han og hadde autisme.

Skrevet

Har jo misstanke om at faren har asperger da, men min yngste tror jeg ikke har det. Han har en venn som har forholder seg til, ellers er han ikke sosial i det hele tatt. Han snakker jo med folk på skolen når de jobber i grupper, men han liker det ikke. Og han unngår å være med på turer og fester osv, men kan jo hende han er introvert. Hadde fått sjokk hvis han og hadde autisme.

Jeg hadde ikke fått sjokk om han også har autisme.

Autisme er ekstremt arvelig, jeg har selv kun ett friskt barn!

Han er en kopi av sin far, og sin fars stolthet, skikkelig gogutt som krever lite:-)

Jeg er like glad i alle, men av og til får han en ekstra lang og hard klem bare fordi han er han, og han er så fin og NT!

Han er den eneste av barna som kan lyve, men akkurat det bryr jeg meg ikke om, han er så hjelpsom, så kjærlighetsfull, så oppmerksom, så bare helt uproblematisk!

Jeg har en sønn som har "vokst av seg asperger" :-) det skjer og går an, alt skjedde ved en kjæreste:-)

Slik at de kan begge to ha asperger, har far det, er det vel sannsynlig at begge dine sønner har det,

Er din mann i jobb?

Akkurat med asperger tror jeg det er bedre prognose enn ved HFA, vet ikke egentlig, men har inntrykk av at vi som var veldig autistiske som barn , aldri vokser ut av vår autisme, vi kan mer velge å være vanlige når det kreves, men vi liker være autistiske mer. Og vi bruker andre mennesker som kilder til noe vi ønsker mer enn at vi relaterer til dem emosjonelt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Beste behandling for sosial angst er (meta)kognitiv terapi evt kombinert med SSRI.

Ren eksponering, uten en terapeutisk gjennomdrøfting av eksponeringen i ettertid, har ingen virkning ved sosial fobi.

De aller fleste med sosial angst kan fortelle at de 1000 ganger har grudd seg på forhånd og opplevd i situasjonen at SÅ ikke ble det ikke. Tross disse gjentatte eksponeringer er det like ille gang nummer 1001.

Skrevet

Han er en kopi av sin far, og sin fars stolthet, skikkelig gogutt som krever lite:-)

Jeg er like glad i alle, men av og til får han en ekstra lang og hard klem bare fordi han er han, og han er så fin og NT!

Han er den eneste av barna som kan lyve, men akkurat det bryr jeg meg ikke om, han er så hjelpsom, så kjærlighetsfull, så oppmerksom, så bare helt uproblematisk!

Jeg har en sønn som har "vokst av seg asperger" :-) det skjer og går an, alt skjedde ved en kjæreste:-)

Slik at de kan begge to ha asperger, har far det, er det vel sannsynlig at begge dine sønner har det,

Er din mann i jobb?

Akkurat med asperger tror jeg det er bedre prognose enn ved HFA, vet ikke egentlig, men har inntrykk av at vi som var veldig autistiske som barn , aldri vokser ut av vår autisme, vi kan mer velge å være vanlige når det kreves, men vi liker være autistiske mer. Og vi bruker andre mennesker som kilder til noe vi ønsker mer enn at vi relaterer til dem emosjonelt.

Min man jobber ja. Ble litt usikker her nå...

Skrevet

Beste behandling for sosial angst er (meta)kognitiv terapi evt kombinert med SSRI.

Ren eksponering, uten en terapeutisk gjennomdrøfting av eksponeringen i ettertid, har ingen virkning ved sosial fobi.

De aller fleste med sosial angst kan fortelle at de 1000 ganger har grudd seg på forhånd og opplevd i situasjonen at SÅ ikke ble det ikke. Tross disse gjentatte eksponeringer er det like ille gang nummer 1001.

Takk. Man må jobbe hardt selv da ja.

Skrevet (endret)

Min man jobber ja. Ble litt usikker her nå...

:-)

Hvorfor det?

Det er få med asperger som jobber, man strever i vanlig arbeidsliv, pga av de sosiale vanskene, man blir misforstått,

Som med meg, til slutt var jeg så sliten at jeg bare grudde meg mer og mer til ut i jobb:-( etter permisjon, satt for meg selv i lunsjen og skjønte ikke hva jeg gjorde galt? Min mann lurte på hvorfor jeg ikke fikk blomst av mine kolleger da jeg fødte barn, jeg svarte vet ikke. Jeg var bare ikke en del av gjengen, nå forstår jeg bedre hvorfor.

Feks gikk ikke på julebord, og nektet være med på sosiale ting.

Endret av Madelenemie
Skrevet

Er din mann i jobb?

Men han minner ikke om faren og broren, tror ikke han har asperger.

Skrevet

:-)

Hvorfor det?

Det er få med asperger som jobber, man strever i vanlig arbeidsliv, pga av de sosiale vanskene, man blir misforstått,

Som med meg, til slutt var jeg så sliten at jeg bare grudde meg mer og mer til ut i jobb:-( etter permisjon, satt for meg selv i lunsjen og skjønte ikke hva jeg gjorde galt? Min mann lurte på hvorfor jeg ikke fikk blomst av mine kolleger da jeg fødte barn, jeg svarte vet ikke. Jeg var bare ikke en del av gjengen, nå forstår jeg bedre hvorfor.

Feks gikk ikke på julebord, og nektet være med på sosiale ting.

Han sliter i arbeidslivet mannen min og, han sier nå at han er deprimert og lei.

Skrevet

Men han minner ikke om faren og broren, tror ikke han har asperger.

Ok,

Men de fleste med asperger minner ikke om hverandre,

de er veldig ulike, kun god kompetanse og innsikt kan si noe om sånt.

Mine døtre er veldig empatiske i forhold til meg, det er jeg glad for, men de har autisme likevel, vi er bare ulike.

Skrevet

Han sliter i arbeidslivet mannen min og, han sier nå at han er deprimert og lei.

Det sa jeg også,

men på en annen måte, jeg trodde bare jeg ikke klarte leve mer,

men jeg fikk kjempegod hjelp!! Og er evig takknemlig i mot en dyktig psykiatri!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@madelenemie: Jeg ber deg stoppe denne "misjoneringen" for asperger her på DOL. Det er ikke slik at alle med psykiske problemer har ASL.

Skrevet

Ok,

Men de fleste med asperger minner ikke om hverandre,

de er veldig ulike, kun god kompetanse og innsikt kan si noe om sånt.

Mine døtre er veldig empatiske i forhold til meg, det er jeg glad for, men de har autisme likevel, vi er bare ulike.

Men han har ikke noen særinteresse? Må være spilling i tilfellet.

Skrevet

Det sa jeg også,

men på en annen måte, jeg trodde bare jeg ikke klarte leve mer,

men jeg fikk kjempegod hjelp!! Og er evig takknemlig i mot en dyktig psykiatri!

Bra du fikk god hjelp :-)

Skrevet

Hvis disse to med sosial angst har autisme

Virker som om alle med problemer skal være autister nå for tiden. Slik er det nok ikke tor eg.

Anonymous poster hash: 11a36...c47

Skrevet

@madelenemie: Jeg ber deg stoppe denne "misjoneringen" for asperger her på DOL. Det er ikke slik at alle med psykiske problemer har ASL.

Ok,

Men det heter ASD ikke ASL

Men det er i vertfall veeldig arvelig, så får du se om en stund om Trine har asperger ;)

Skrevet

Ok,

Men det heter ASD ikke ASL

Er det vanlig at de med asperger kun har én venn? Eller mange, ingen?

Skrevet

Er det vanlig at de med asperger kun har én venn? Eller mange, ingen?

Ja det er vanlig at man har 1 venn eller ingen,

det er noen som har flere, men jeg tror ikke de utgjør noen majoritet.

Så kommer det jo an på hva man definerer som venn, 

Jeg har opp igjennom årene jobbet med flere mulige definisjoner og tabeller/oversikter.

I følge en definisjon, har jeg 1 venn, det er min bestevenn fra jeg var ca 2 år.

I følge en annen har jeg flere, fordi etter at jeg ble diagnostisert med asperger, fikk jeg asperger venner og de er lettere å være venner med. Men de er ikke der når det gjelde, de er der for å ha det gøy.

Men jeg er opptatt av forpliktelse, så jeg har forpliktelser ovenfor en rekke mennesker, jeg selv ikke tenker på som venner, dette er særlig eldre naboer, som ikke har familie som kan feks måke snø, eller kjøre hageavfall, de sier jeg er deres aller beste venn?? 

Også har jeg en psykiater som ikke jobber mer, men som jeg av andre grunner regner som min beste venn, fordi hjalp meg med trygghet og identitet, så igjen slår prinsippene inn, dette menneske skal jeg ALDRI glemme, men opprettholde min evige takknemlighet ovenfor, dette betyr at jeg følger et takknemlighetssystem som er rett, og som min psykiater godtar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...