Gå til innhold

Phenergan (Promethazine) mot søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt innsovningsproblemer i mange år. Det siste halvåret har jeg også hatt store problemer med å sove gjennom natta. Jeg våkner etter ganske nøyaktig 4 timer hver natt og kan da ligge våken i flere timer før jeg evt dupper av litt igjen. Innimellom blir det kun med de 4 timene og blir veldig svekket mentalt. Har brukt en del Imovane tidligere som fungerer bra for innsovning, men ikke for opprettholding (det er jo en innsovningspille).

For halvannen måned siden var jeg helt mentalt punktert av søvnmangel og fikk 25mg Phenergan av legen som skulle hjelpe for å holde meg i søvn gjennom natta. Han sa at det ikke var avhengighetsskapende og at det ikke var noe problem å gå på det i lengre perioder. Denne pillen fungerer utmerket for meg, jeg sover rundt 8 timer og har ingen hangover dagen etter. Har brukt den nesten hver dag og den fungerer fortsatt like bra. Har innimellom prøvd å la være å ta, da våkner jeg etter 4 timer igjen.

Jeg finner ikke så mye informasjon om Phenergan brukt som sovemedisin. Jeg lurer på om det kan være noen negative effekter av å bruke denne over tid. Det er jo en antihistamin og i utgangspunktet ment for allergier o.l. Siden jeg ikke har noen allergi lurer jeg på om det kan tukle med immunforsvaret eller noe i den duren. Grunnen til at det hjelper på søvn er at det har en dempende effekt på nervesystemet, så det er kanskje ikke noe lurt å bruke for mye?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingen negativ effekter. Du kan trygt fortsette å bruke det så lenge du har nytte av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...