Gå til innhold

Sommerdepresjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er fint hvis det er skikkelig vinter (altså kuldegrader og snø). En sånn tullevinter vi har nå er ikke noe å samle på. Liker vår, sommer og høst, men kunne godt hoppet over Nov - Feb.

Det er kuldegrader og snø nå :) Men er enig i at tullevinter ikke er like stas som skikkelig vinter. Men man kan jo bare dra litt opp i høyden så er det vinter.

Skrevet

Vært på telttur på Dovre en gang. Der er det veldig fint. Problemet mitt er at jeg så gjerne skulle gått mye lenger enn det jeg kan, veldig upraktisk med smerter i føttene når man egentlig elsker å gå tur. Jeg har begynt å akseptere at jeg ikke kommer så langt som jeg vil og at jeg heller kan fokusere mer på å se meg rundt, ta bilder og slappe av. Det er jo det å være på fjellet jeg liker, ikke nødvendigvis å måtte gå så langt.

Siden jeg har en reingjeter så trenger jeg ikke dra på safari for å støte på rein. Jeg kan bare følge med på hunden min :) Var egentlig glad vi ikke støtet på moskus i fjellet. Hadde vært veldig gøy å se dem, men samtidig veldig skummelt.

Jeg blir også sliten av ord og mennesker. Noen ganger på trening så sitter jeg alene og da er det nesten alltid noen som kommenterer "neimen sitter du her alene du da stakkars." Stakkars??? Er da ikke stakkars, det er deilig. Og når jeg kommer hjem fra trening så er jeg skikkelig sliten så om noen ønsker å prate med meg da så må jeg konsentrere meg så de ikke skal høre at jeg egentlig syns det er skikkelig irriterende å høre på.

Jeg var ikke så leseglad, ble bare borte i tanker og klarte ikke konsentrere meg om lesingen. Men jeg satt med puslespill eller playmo og lekte alene. Hadde ikke noe behov for å prate med noen eller leke med noen.

Kjenner meg igjen i det at andre syns synd i en når man sitter alene:-)

Jeg tok ikke med min gjeter på safari, han skal jo gjete alt! jeg vil ikke han skal gjete moskus.:-)

Skikkelig kult var det, jeg krabbet veeldig mye nærmere enn man skal... jeg var helt rolig og ville taklet det om det verste skulle skjedd, noe som ikke skjer, men fikk utrolig flotte bilder.:-)

Skrevet

Det er kuldegrader og snø nå :)

Her er det 3 varmegrader og holkeføre DeLuxe...

Skrevet

Jeg elsker egentlig vinteren slik du beskrev. Men jeg liker ikke mørket og disse gråe vinterdagene. Det er jo mangel på sollys og D-vitamin som gjør det for min del antar jeg. Jeg liker nok best våren. 

Skrevet (endret)

Her er det 3 varmegrader og holkeføre DeLuxe...

her er det -8, blå himmel og snå og masse rim på trærne. Men det er litt jojo-temperaturer. veksler fort mellom 0 og -10.

Endret av Trine
Skrevet

Jeg elsker egentlig vinteren slik du beskrev. Men jeg liker ikke mørket og disse gråe vinterdagene. Det er jo mangel på sollys og D-vitamin som gjør det for min del antar jeg. Jeg liker nok best våren. 

Man kan jo ta D-vitamintilskudd. Det der er egentlig litt rart. Jeg spiser nesten aldri fisk, hater å sole meg, tar ikke tran og ikke d-vit, men jeg er en av få i dette landet som ikke har mangel på d-vitamin. Det jeg derimot gjør, som mange er dårlige på er å være mye ute om vinteren. Gå turer mens det er dagslys, titte rundt meg, nyte den friske lufta. Men jeg har forsåvidt aldri hatt problemer med mørket, skogen er fin på kvelden også har jeg jo en veldig god hodelykt :P

Skrevet

Man kan jo ta D-vitamintilskudd. Det der er egentlig litt rart. Jeg spiser nesten aldri fisk, hater å sole meg, tar ikke tran og ikke d-vit, men jeg er en av få i dette landet som ikke har mangel på d-vitamin. Det jeg derimot gjør, som mange er dårlige på er å være mye ute om vinteren. Gå turer mens det er dagslys, titte rundt meg, nyte den friske lufta. Men jeg har forsåvidt aldri hatt problemer med mørket, skogen er fin på kvelden også har jeg jo en veldig god hodelykt :P

Ja, jeg har tatt både tran og annet tilskudd, og har også kjøpt mæ lysenergi lampe. Men du har rett, det beste er nok å være ute. Har jo hund så må jo ut. Men ingen tvil om at jeg liker best å gå på dagtid. Og hvis det er sol er det jo da jeg burde også. Må jo også gå på kvelden. Hodelykt er fint! Nei, jeg hadde aldri depresjon om vinteren før. Er bare noe som er kommet med åra... :(

Skrevet

Ja, jeg har tatt både tran og annet tilskudd, og har også kjøpt mæ lysenergi lampe. Men du har rett, det beste er nok å være ute. Har jo hund så må jo ut. Men ingen tvil om at jeg liker best å gå på dagtid. Og hvis det er sol er det jo da jeg burde også. Må jo også gå på kvelden. Hodelykt er fint! Nei, jeg hadde aldri depresjon om vinteren før. Er bare noe som er kommet med åra... :(

Har hund jeg også og det hjelper nok mye. Kjedelig da, at du har vinterdepresjoner. Virker som du ihvertfall gjør det du kan for å redusere depresjonene.

Skrevet

Så fin beskrivelse av vinteren. Jeg liker alle årstider, men skulle gjerne sett att det på mine kanter var litt mer snø, og litt mindre regn, i månedene desember, januar, februar og mars, ihvertfall :) 

Skrevet

Så fin beskrivelse av vinteren. Jeg liker alle årstider, men skulle gjerne sett att det på mine kanter var litt mer snø, og litt mindre regn, i månedene desember, januar, februar og mars, ihvertfall :)

Takk :) Jeg er glad jeg bor et sted hvor det normalt er snø på vinteren. I fjor var det skikkelig dårlig vinter og i år har det bare vært ordentlig vinter i et par uker nå. Bor heldigvis ikke så veldig langt unna fjellet og der er det jo oftere en mer stabil vinter. Men skulle gjerne sett at den var mer stabil i lavlandet også. Mener å huske at det både var kaldere og mer snø før.

Skrevet

Mange snakker om vinterdepresjoner. De klager over at det er mørkt og kaldt og trist. Da jeg gikk i skogen i sta ikledd ull fra topp til tå, slo det meg, jeg har sommerdepresjoner. Skogen er så deilig på vinteren, man kan gå på ski overalt, det er rent, snøen gjør det lyst og koselig, temperaturen er behagelig, ingen innsekter som stikker eller surrer rundt ørene, det er ikke for varmt på soverommet, det er mye stillere ute enn på sommeren, ikke er det båndtvang heller, man ser lettere spor etter dyr, man kan gjemme seg i alle klærne. Lista over ting jeg liker med vinteren er lang. Jeg kan komme på en positiv ting med vår og høst og det er at det er veldig fint på fjellet da. Men jeg kan egentlig ikke komme på en eneste positiv ting med sommeren og er mye mer stressa og bekymra på den tiden av året en på vvinteren.

Er jeg den eneste som har det sånn?

Jeg har det delvis som deg, men jeg er et vårmenneske. Tåler dårlig skarpt sollys enten det er sommer eller vinter. Revmatismen min liker heller ikke kulde eller for varmt. Trives best i overskyet vær 18-22 grader. Ellers lider flere i min familie av summersad( tristhet/depresjon om sommeren).

Anonymous poster hash: 2ffc7...486

Skrevet

Jeg har det delvis som deg, men jeg er et vårmenneske. Tåler dårlig skarpt sollys enten det er sommer eller vinter. Revmatismen min liker heller ikke kulde eller for varmt. Trives best i overskyet vær 18-22 grader. Ellers lider flere i min familie av summersad( tristhet/depresjon om sommeren).

Når jeg leste det du skrev var det nesten som å lese om meg selv. Borsett fra at jeg liker best sommer, men vår og høst er også veldig fint. Jeg tåler veldig dårlig sollys og lys generelt. Vennene mine syns det er rart jeg noen ganger går med solbriller når det ikke er sol engang. Men blir så blenda av lyset. Liker heller ikke altfor varmt. Overskyet og som du sier ca 20 grader er bra

Det rare er et jeg blir i dårlig humør av sol på vinteren. Idag skinte solen og har ikke følt meg så elendig på en god stund. På sommeren derimot er sola litt irriterende pågrunnav lyset men blir noe helt annet. På vinteren er det best at det er helt mørkt. Som i nordnorge.

Skrevet

Oi, der lærte jeg noe nytt. Aldri hørt om summersad før. Måtte google ;) Jeg er nok ikke så ille, jeg takler bare ikke varme, syns flåtten tar fra meg roen jeg følte i skogen før, gresspollen er noe forbanna dritt, klippe plen er dritt, det er snegler overalt og jeg sover dårligere. Jeg liker sol og av en eller annen grunn takler jeg godt nok skarpt sollys, men varme er jeg virkelig dårlig på.

Skrevet

Det rare er et jeg blir i dårlig humør av sol på vinteren. Idag skinte solen og har ikke følt meg så elendig på en god stund. På sommeren derimot er sola litt irriterende pågrunnav lyset men blir noe helt annet. På vinteren er det best at det er helt mørkt. Som i nordnorge.

Ja, det er rart. Har du noen gang vært i skogen eller på fjeller en solskinnsdag på vinteren? Jeg burde sendt deg masse bilder så kanskje du hadde sett sola fra andre øyne ;) Neida, det er vel slik at jeg er født til å sette pris på kuldegrader, sol og snø, mens du er født til å sette pris på sommer, havet og fuglene. Det er slike ting som er med på å skape ballanse i verden :) Shit...nå var jeg dyp! :P

Skrevet

Når jeg leste det du skrev var det nesten som å lese om meg selv. Borsett fra at jeg liker best sommer, men vår og høst er også veldig fint. Jeg tåler veldig dårlig sollys og lys generelt. Vennene mine syns det er rart jeg noen ganger går med solbriller når det ikke er sol engang. Men blir så blenda av lyset. Liker heller ikke altfor varmt. Overskyet og som du sier ca 20 grader er bra

Jeg elsker også den mørke tiden:)

Skrevet

Oi, der lærte jeg noe nytt. Aldri hørt om summersad før. Måtte google ;) Jeg er nok ikke så ille, jeg takler bare ikke varme, syns flåtten tar fra meg roen jeg følte i skogen før, gresspollen er noe forbanna dritt, klippe plen er dritt, det er snegler overalt og jeg sover dårligere. Jeg liker sol og av en eller annen grunn takler jeg godt nok skarpt sollys, men varme er jeg virkelig dårlig på.

Bra at det ikke er så ille som summersad da:)

Skrevet

Ja, det er rart. Har du noen gang vært i skogen eller på fjeller en solskinnsdag på vinteren? Jeg burde sendt deg masse bilder så kanskje du hadde sett sola fra andre øyne ;) Neida, det er vel slik at jeg er født til å sette pris på kuldegrader, sol og snø, mens du er født til å sette pris på sommer, havet og fuglene. Det er slike ting som er med på å skape ballanse i verden :) Shit...nå var jeg dyp! :P

Ja det har jeg. Jeg har alltid blitt like deppa av det. Helt siden jeg var liten har jeg blitt deppa av sol på vinteren. Egentlig litt rart hehe.

Hehe, god teori ;)

Skrevet

Jeg elsker også den mørke tiden:)

Skjønner jeg godt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...