Gå til innhold

Riktig plass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg sint og utilpass. Rar følelse å ha. Men jeg føler heller ikke for å ødelegge noe for eksen min. Selvsakt skal jeg forklare hva det er jeg snakker om. Eksen min har blitt invitert på hyttetur sammen med søsteren min og venninne hennes. Jeg synes det ikke er helt normalt å invitere eksen til broren sin på hyttetur etter at det tross alt er slutt. Samtidig ber eksen meg og moren min være barnevakt for felles barna. Jeg føler for å ødelegge hele turen, jeg føler sinne mot søsteren min som drar eksen min med på «fylle tur» når det ikke er så lenge siden det ble slutt mellom meg og eksen.

Samtidig tenker jeg at jeg kan bruke dette «mot» eksen om det skulle bli til at hun tar ut rettssak på diverse ting som vi ikke blir enige om når det gjelder barna.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere på dette. Føler meg helt lammet på en måte.

Noen gode råd?

Skrevet

Om man har "rett til" å være sint eller ikke kan alltids diskuteres. Det kommer jo litt an på hvilket forhold søsteren din og eksen din har. Nå er det ikke slik at eksen din "tilhører deg" og når et forhold tar slutt, enhver relasjon din familie og dine venner har til henne skal automatisk brytes. Det er en logikk som litt tilhører high school i USA, synes jeg (jfr. serier og filmer der man alltid må "velge side")

Et helt annet spørsmål er om det er hensiktsmessig å være sint. Det er det absolutt ikke. Ingenting blir bedre av at du graver deg ned og viser en form for aggresjon ovenfor dette. Juridisk sett har du en veldig dårlig sak. 

Skrevet (endret)

Følelser og fornuft kan være vanskelig å sortere i etterkant av en skilsmisse . Selv har jeg stått mellom barken og veden i slike relasjoner og blitt utfordret kraftig på dette. Jeg syne istw ovenfor her gir deg et svært godt svar - å holde hodet kaldt og ikke gi etter for hevngjerrighetstanker el sjalusi synes svært viktig i en slik situasjon er min erfaring .

Det er og vanskelig for andre om partene ønsker " krig" og å danne allianser med andre. Ofte kan det være slik at de som står utenfor har sympati med begge parter.

Endret av En namnlaus
Skrevet

Nei, jeg er nok ikke sint. Men føler meg nok sjalu på en måte at søsteren min gir min eks mer oppmerksomhet en meg. Og jeg tenker som så at det nok går seg til for min del. Er ganske kort tid siden vi flyttet fra hverandre. Vi samarbeider jo bra oss i mellom. Det som gjør hele situasjonen enda rarere er at søsteren min ikke brydde seg noe særlig om oss når jeg var sammen med eksen. Det er nå i etterkant at hun plutselig er på pletten hele tiden. Det jeg ikke liker er at eksen min sprer mange usannheter om meg. Og jeg bor i en såpass liten by at usannheter sprer seg lett. Og jeg kan tenke meg hvordan det kan bli når alkohol er involvert i jenteturen sammen med søsteren min. 

Skrevet

Nei, jeg er nok ikke sint. Men føler meg nok sjalu på en måte at søsteren min gir min eks mer oppmerksomhet en meg. Og jeg tenker som så at det nok går seg til for min del. Er ganske kort tid siden vi flyttet fra hverandre. Vi samarbeider jo bra oss i mellom. Det som gjør hele situasjonen enda rarere er at søsteren min ikke brydde seg noe særlig om oss når jeg var sammen med eksen. Det er nå i etterkant at hun plutselig er på pletten hele tiden. Det jeg ikke liker er at eksen min sprer mange usannheter om meg. Og jeg bor i en såpass liten by at usannheter sprer seg lett. Og jeg kan tenke meg hvordan det kan bli når alkohol er involvert i jenteturen sammen med søsteren min. 

Ja, men det går litt på dette med at du føler at det er din søsters ansvar å velge side i denne saken og følgelig at hun velger din side. Denne problemstillingen dukker opp i et utall varianter i brudd - det kan være søsteren din, vennene dine eller øvrig familie. Nå er det imidlertid slik at man utvikler selvstendige relasjoner i løpet av tiden, altså uavhengig av deg. Det må du respektere, og ikke tillegge at "du blir valgt bort".

Rykter og usannheter lever dessverre sitt eget liv. Og de har en tendens til å forsterkes jo mer man kjemper mot dem eller prøver å kontrollere dem. Hvis noen f.eks satte ut et rykte om at jeg var homofil, så tenker jeg at dersom jeg nærmest panisk prøver å bekjempe det, så ville det lettere virke som det kunne være noe i det. Du kan dessverre ikke gjøre noen ting med hva folk sier om deg, sant eller ikke. Men du kan velge hvordan du forholder deg til det.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du føler din søsters lojalitet burde ligge på din side etter et brudd. Blod er tykkere enn vann etc. Jeg ville nok også blitt støtt om min søster (eller bror) skulle dra på tur med min eks kort etter et brudd.

Samtidig er det lite hensiktsmessig å tvære på dette.

Skrevet

Ja, selvsakt skal hun få reise og kose seg. Det trenger hun nok. Jeg har full forståelse for at det ikke bare er lett å være alenemor. Jeg har på ingen måte tenkt å ødelegge for henne. Bare føler meg så frustrert. Kanskje litt sjalu også på en måte. I og med at hun får kommet seg på tur. Som jeg kunne tenkt meg å være med på. Har nok følelser for henne enda.

Og jeg tror nok ikke de reiser på tur for å bruke en helg på å snakke drit om meg. Jeg kommer til å kose meg med barna. Det gjør jeg alltid. Men jeg mener fortsatt at det ikke er helt «normalt» at min familie fortsetter å være venner med en eks. Alltid trodd på sterke familiebånd.

Jeg pratet med min advokat om denne turen. Og det han sa var en smule sjokkerende. Han mente selvsakt at jeg skulle bare la søsteren min dra på tur med min eks. Og om det en dag skulle være behov for vitner i en sak mot min eks. Om hun velger å gå rettens vei pga barna da blir søsteren min kalt inn som vitne også videre. Jeg vet ikke hva hun da kan vite for men slik ble det nå sakt av advokaten.  

Skrevet

Jeg skjønner godt at du føler din søsters lojalitet burde ligge på din side etter et brudd. Blod er tykkere enn vann etc. Jeg ville nok også blitt støtt om min søster (eller bror) skulle dra på tur med min eks kort etter et brudd.

Samtidig er det lite hensiktsmessig å tvære på dette.

Ja, også har du meg da, som er for feig til å si fra om at jeg ikke synes noe om dette. Burde ventet til ting gikk seg til. Er bare 2 måneder siden det ble slutt. 

Skrevet

Jeg synes det virker litt rart at hun drar på tur med eksen din etter så kort tid, men de er vel venninner da.

Skrevet

Tingen er at de har aldri vært noen gode venner før jeg og eksen gikk fra hverandre. 

Gjest Gargamel
Skrevet

Ja, også har du meg da, som er for feig til å si fra om at jeg ikke synes noe om dette. Burde ventet til ting gikk seg til. Er bare 2 måneder siden det ble slutt. 

Har du et godt forhold til søsteren din ellers? Det kan hende hun har gode hensikter og gjør dette litt for å reparere eller vedlikeholde forholdet til eksen din. Selv om det er slutt er det en fordel og ha et OK forhold.

Jeg vil tro at eksen din heller demper baksnakkingen litt hvis hun er god venn med familien din.

Jeg skjønner godt at det oppstår rare følelser i en sånn situasjon, inkludert sjalusi. Rådet er allikevel "Be the bigger man", smil og la det passere.

Skrevet

Ja, det var det jeg tenkte også. Kan være søsteren min har noen baktanker med dette. Da hun jobber som samlivsterapeut. Så en vet aldri. Jeg skal storkose meg sammen med barna den helgen så det går helt greit. Var bare så godt å få ut følelsene sine til noen. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For å si det rett ut: Dette synes jeg høres barnslig ut.

Håper for barnas skyld at det ikke er på samme nivå når dere skal samarbeide om dem.

Skrevet

Nils Håvard Dahl. Vi sammarbeider bra om barna. Der er det ingen problemer. Og det er det viktigste for meg at de har det bra. Og jeg skal ha en knall helg sammen med dem. Jeg synes bare at det er rart at søsteren min inviterer min eks på hyttetur så kort tid etter bruddet. 

Skrevet

Nils Håvard Dahl. Vi sammarbeider bra om barna. Der er det ingen problemer. Og det er det viktigste for meg at de har det bra. Og jeg skal ha en knall helg sammen med dem. Jeg synes bare at det er rart at søsteren min inviterer min eks på hyttetur så kort tid etter bruddet.

Men hvor vil du med at det er rart, utover det å høste sympati herfra?

Skrevet

Jeg synes bare at det ikke er normalt at søsteren min drar på tur med eksen min. Som flere andre synes er rart også. Jeg kommer ikke til å gjøre noe annet ut av dette en at jeg lar dem dra av sted og kose seg. Uten noe mer en det. 

Skrevet

Normalt eller ikke normalt . Skjønner du synes det kan være vondt og at du lurer på hva som foregår. Men hev deg over dine verste tanke scenarier. Tror du bare taper på det om du spinner videre på dem.

Synes dessuten du fortjener ros for at du midt oppe i en vond prosess for deg klarer å ha det kos med barna.

Skrevet

Normalt eller ikke normalt . Skjønner du synes det kan være vondt og at du lurer på hva som foregår. Men hev deg over dine verste tanke scenarier. Tror du bare taper på det om du spinner videre på dem.

Synes dessuten du fortjener ros for at du midt oppe i en vond prosess for deg klarer å ha det kos med barna.

Det er akkurat det jeg skal ha, jeg sa ja til eksen at jeg ville sitte "barnevakt" for henne denne helgen. Helgen er ikke min samværs helg. Og det at hun ikke ville ha andre å passe barna en meg sier jo litt :-) Så vi skal kose oss så mye vi kan med kino, pizza turer og mye annet gøy :-)

Skrevet

Det er akkurat det jeg skal ha, jeg sa ja til eksen at jeg ville sitte "barnevakt" for henne denne helgen. Helgen er ikke min samværs helg. Og det at hun ikke ville ha andre å passe barna en meg sier jo litt :-) Så vi skal kose oss så mye vi kan med kino, pizza turer og mye annet gøy :-)

jeg ser ikke bort i fra at din reaksjon er ganske menneskelig, du er kanskje sårbar for det som har skjedd( i en sorg).

Likevel: ikke lag oppstuss av dette, klarer du å konsentrere deg om barna og deres velvære hele veien sier det mye om deg. Lykke til!

Skrevet

jeg ser ikke bort i fra at din reaksjon er ganske menneskelig, du er kanskje sårbar for det som har skjedd( i en sorg).

Likevel: ikke lag oppstuss av dette, klarer du å konsentrere deg om barna og deres velvære hele veien sier det mye om deg. Lykke til!

Takk for det :-) Jeg går jo ikke rundt og synes synd på meg selv. Søsteren min tar sine valg. Og jeg blander meg ikke. Ville bare dele tankene mine med noen. Og si at jeg ikke synes det er normalt for min del. At søsteren min gjør dette. Men en vet aldri om det kan ligge noe bak. Det ville jo bare være positivt. Og gleden barna viser fordi pappa skal ha dem en ekstra helg er jo verdt hele helgen kan en si. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...