Gå til innhold

Leger/psykiatere er genier?

Anbefalte innlegg

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 28.1.2015 den 16.02):

Nettopp.

Du trenger ikke å bli geni, og blir det heller ikke, men kan oppnå gode resultater likevel. Mye har med konsentrasjon (stenge ute forstyrrende inntrykk) og måten å lese på også, klare å ta tak i det vesentlige og hoppe over resten. Se http://www.hurtiglesing.no/ .

Mange lærebøker inneholder massevis av svada og få facts du trenger til eksamen. Se tidligere eksamensoppgaver og finn tak i hva som spørres mest etter.

Anonymous poster hash: 67a8b...576

TUSEN TAKK :wub:

Kan ikke takke nok.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

23

• Toga

8

• Trine

6

• stjernestøv

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet
  Gargamel skrev (På 28.1.2015 den 16.12):

Kravet for å komme inn på studiet er ekstremt høyt.

Jeg kjenner to fra skoletiden som har blitt leger. De to har evner en del over middels (la oss blant si beste 4-5 i klassen på vgs)  men jobbet ekstremt hardt, tok opp fag etc for å komme inn. Den ene kom ikke inn i Norge (tror jeg) og studerte i utlandet. Dette er folk som først og fremst er ekstremt ambisiøse og hardtarbeidende. Ikke genier som surfer på klisterhjerne og uhyggelig høy IQ.

Enig i at enkelte leger virker dumme, men jevnt over er de ikke det.

Leger er veldig forskjellig. Man merker kunnskapsforskjellen noen har

Skrevet

De må ha et ryddig hode og evne til å jobbe hardt og tenke litt langsiktig. Sikkert også ofre morsomme ting på veien. Men gevinsten kommer jo senere:)

Jeg har en bror som er lege, kan ikke huske annet enn at han satt og gjorde lekser. Han var veldig flink og selvgående. Jeg var like skoleflink, men hverken strukturert eller evene til å tenke langsiktig.

Skrevet
  Trine skrev (På 28.1.2015 den 13.38):

Leger er ikke genier. Da jeg var på etterkontroll på sykehuset en stund etter at jeg hadde vært lagt inn der pgs nyresvikt, tittet legen i en blå håndbok og sa "tja, udefinert nedsatt nyrefunksjon, høres det greit ut syns du?" Jo, ja, altså på papiret jeg fikk da jeg ble skrevet ut sto det nyresvikt, men udefinert nedsatt nyrefunksjon er sikkert fint det også :P Selv jeg kunne gitt meg den diagnosen. Nyrene fungerer ikke - vi vet ikke hvorfor - nyrene fungerer igjen - flaks for oss - diagnose - udefinert nedsatt nyrefunksjon.

Har du hatt nyresvikt? :/

Var det vondt?

Håper det går bedre nå.

Skrevet
  DoleMari skrev (På 29.1.2015 den 20.20):

De må ha et ryddig hode og evne til å jobbe hardt og tenke litt langsiktig. Sikkert også ofre morsomme ting på veien. Men gevinsten kommer jo senere:)

Jeg har en bror som er lege, kan ikke huske annet enn at han satt og gjorde lekser. Han var veldig flink og selvgående. Jeg var like skoleflink, men hverken strukturert eller evene til å tenke langsiktig.

Heldig at du klarte å gjøre det bra uten å streve formye :)

Broren din var veldig flink syns jeg og nå å da. å bli lege er stort

Skrevet
  Caylee skrev (På 29.1.2015 den 20.20):

Har du hatt nyresvikt? :/

Var det vondt?

Håper det går bedre nå.

Vondt og vondt, det var vel ikke sånn smertevondt, men man blir jo rimelig dehydrert når alt man spiser og drikker går rett opp igjen ;)

Skrevet
  Trine skrev (På 29.1.2015 den 20.54):

Vondt og vondt, det var vel ikke sånn smertevondt, men man blir jo rimelig dehydrert når alt man spiser og drikker går rett opp igjen ;)

Høres ikke behagelig ut akuratt. Å være så kvalm er ikke noe særlig.

Skrevet (endret)
  Caylee skrev (På 29.1.2015 den 21.00):

Høres ikke behagelig ut akuratt. Å være så kvalm er ikke noe særlig.

Man er egentlig ikke kvalm heller, kroppen klarer bare ikke holde på maten. Man lærer ihvertfall at det er kjekt å ha nyrer :P Det var veldig ubehagelig, spesielt når man spyr etter at man ikke lenger har noe å spy opp. Var antageligvis en hestekur med antibiotika jeg fikk for streptokokker som vanlig antibiotika ikke tok knekken på som gjorde at nyrene streika. Under samme halsbetennelse hadde jeg fått to penicillinkurer som jeg hadde fått allergisk reaksjon på. Hadde vært dårlig noen uker pga streptokokkene, så jeg ble litt oppgitt over at da jeg endelig klarte svelge mat igjen så kom det rett i retur. Men jeg ble bra til slutt :) Det værste var egentlig å bli lagt inn på sykehus. Det var skummelt. Først havnet jeg på rom med ei klin gal dame som ble sendt på psykiatrisk i løpet av natta. Husker jeg lå og var redd hun skulle stå opp og sette seg på meg. Hun var diger. Men dagen etter havnet ei gammel dame på rommet og hun var veldig hyggelig. Hun fikk meg til å spise også måtte jeg følge henne til kiosken for hun turte ikke ta heisen alene :)

Endret av Trine
Skrevet
  Trine skrev (På 29.1.2015 den 21.11):

Man er egentlig ikke kvalm heller, kroppen klarer bare ikke holde på maten. Man lærer ihvertfall at det er kjekt å ha nyrer :P Det var veldig ubehagelig, spesielt når man spyr etter at man ikke lenger har noe å spy opp. Var antageligvis en hestekur med antibiotika jeg fikk for streptokokker som vanlig antibiotika ikke tok knekken på som gjorde at nyrene streika. Under samme halsbetennelse hadde jeg fått to penicillinkurer som jeg hadde fått allergisk reaksjon på. Hadde vært dårlig noen uker pga streptokokkene, så jeg ble litt oppgitt over at da jeg endelig klarte svelge mat igjen så kom det rett i retur. Men jeg ble bra til slutt :) Det værste var egentlig å bli lagt inn på sykehus. Det var skummelt. Først havnet jeg på rom med ei klin gal dame som ble sendt på psykiatrisk i løpet av natta. Husker jeg lå og var redd hun skulle stå opp og sette seg på meg. Hun var diger. Men dagen etter havnet ei gammel dame på rommet og hun var veldig hyggelig. Hun fikk meg til å spise også måtte jeg følge henne til kiosken for hun turte ikke ta heisen alene :)

Gjorde antibiotika at det sviktet? Det er jo skummelt, det skulle vel hjelpe ikke ødelegge noe

Kjenner til den. Skjedde med meg de gangene med motgift på somatisk. Jeg kastet opp og var konstant kvalm i nesten to døgn. Tilslutt er det jo ingenting igjen å kaste opp... Ubehagelig :wacko:

Fikk du ikke eget rom? Det høres litt mindre bra ut spesielt når du følte deg utrygg

Nei, sykehus er ikke akuratt så veldig fint sted oppholde seg

Skrevet
  Caylee skrev (På 29.1.2015 den 21.18):

Gjorde antibiotika at det sviktet? Det er jo skummelt, det skulle vel hjelpe ikke ødelegge noe

Kjenner til den. Skjedde med meg de gangene med motgift på somatisk. Jeg kastet opp og var konstant kvalm i nesten to døgn. Tilslutt er det jo ingenting igjen å kaste opp... Ubehagelig :wacko:

Fikk du ikke eget rom? Det høres litt mindre bra ut spesielt når du følte deg utrygg

Nei, sykehus er ikke akuratt så veldig fint sted oppholde seg

En av bivirkningene på den antibiotikaen var nyresvikt. Men det var sånn type mindre enn 1 av 1000 eller noe sånt. Det var liksom ikke en sånn antibiotikakur som man normalt får. Denne var nok mye heftigere siden ingenting tok knekken på streptokokkene. Antibiotika skal jo gjøre ting bedre, men det tar jo livet av både de gode og onde bakteriene så det er langt ifra bra å ta antibiotika.

Jeg turte ikke si til noen at jeg var utrygg, alternativet hadde vel vært å sove på gangen. Fikk ikke eget rom. Lå jo på sykehuset da jeg hadde operert også. Da var jeg veldig stressa med engang. Men etterhvert fik de lurt i meg noen piller og da ble alt bedre. Etter operasjonen og gjennom natta jeg lå der var jeg fikk jeg så mye medisiner at jeg egentlig ikke brøy meg om så mye. Da var det griet å være der. Men det var et bedre sykehus også og sykepleierene hadde mer tid og var ikke stressa.

Skrevet (endret)
  Trine skrev (På 29.1.2015 den 21.57):

En av bivirkningene på den antibiotikaen var nyresvikt. Men det var sånn type mindre enn 1 av 1000 eller noe sånt. Det var liksom ikke en sånn antibiotikakur som man normalt får. Denne var nok mye heftigere siden ingenting tok knekken på streptokokkene. Antibiotika skal jo gjøre ting bedre, men det tar jo livet av både de gode og onde bakteriene så det er langt ifra bra å ta antibiotika.

Jeg turte ikke si til noen at jeg var utrygg, alternativet hadde vel vært å sove på gangen. Fikk ikke eget rom. Lå jo på sykehuset da jeg hadde operert også. Da var jeg veldig stressa med engang. Men etterhvert fik de lurt i meg noen piller og da ble alt bedre. Etter operasjonen og gjennom natta jeg lå der var jeg fikk jeg så mye medisiner at jeg egentlig ikke brøy meg om så mye. Da var det griet å være der. Men det var et bedre sykehus også og sykepleierene hadde mer tid og var ikke stressa.

Oy.. Det var uflaks :/ Men en må jo være den 1 av 1000.. Alle tenker jo "det skjer ikke meg" men alle tenker jo sånt på alt. Og noen er jo faktisk den ene hvis du skjønner

Syns det er rart du ikke fikk eget rom.

Bra det gikk bedre etterhvert :)

Endret av Caylee
Skrevet
  Caylee skrev (På 29.1.2015 den 22.49):

Oy.. Det var uflaks :/ Men en må jo være den 1 av 1000.. Alle tenker jo "det skjer ikke meg" men alle tenker jo sånt på alt. Og noen er jo faktisk den ene hvis du skjønner

Syns det er rart du ikke fikk eget rom.

Bra det gikk bedre etterhvert :)

Ja, en må være den ene. Jeg tenker alltid det at jeg kan få en av de bivirkningene som ikke er vanlig. Jeg har t.o.m fått reaksjoner på medisiner som ikke har stått i pakningsvedlegget. Men det har nok vært allergiske reaksjoner. Det er generelt få medisiner kroppen min syns er greit :P En lege mente det var positivt, at jeg hadde en sterk kropp som jobbet hardt imot. Litt for hardt noen ganger syns jeg da :P

Det er vel ofte dobbeltrom på sykehus. Ihvertfall de sykehusene jeg har jobbet på eller vært innlagt på. Det værste var egentlig at det ikke var bad rett utenfor rommet, men en felles do litt nedi gangen. Men nå har de bygget nytt sykehus så da er det sikkert bedre. Men å dele rom tror jeg er vanlig.

Skrevet
  Caylee skrev (På 29.1.2015 den 20.14):

Har prøvd tankekart, jeg får det bare ikke til

Det er bare et eksempel, det finnes utallige studieteknikker. Du må finne den som passer for akkurat deg.

Skrevet
  XbellaX skrev (På 30.1.2015 den 11.19):

Det er bare et eksempel, det finnes utallige studieteknikker. Du må finne den som passer for akkurat deg.

Det er sant:)

Finnes mange teknikker

Skrevet
  Trine skrev (På 30.1.2015 den 6.21):

Ja, en må være den ene. Jeg tenker alltid det at jeg kan få en av de bivirkningene som ikke er vanlig. Jeg har t.o.m fått reaksjoner på medisiner som ikke har stått i pakningsvedlegget. Men det har nok vært allergiske reaksjoner. Det er generelt få medisiner kroppen min syns er greit :P En lege mente det var positivt, at jeg hadde en sterk kropp som jobbet hardt imot. Litt for hardt noen ganger syns jeg da :P

Det er vel ofte dobbeltrom på sykehus. Ihvertfall de sykehusene jeg har jobbet på eller vært innlagt på. Det værste var egentlig at det ikke var bad rett utenfor rommet, men en felles do litt nedi gangen. Men nå har de bygget nytt sykehus så da er det sikkert bedre. Men å dele rom tror jeg er vanlig.

Hehe skjønner. Jeg er veldig motsatt har jeg funnet ut av. Tåler mye, også flere omganger overdoser. Men nå er det nok. Neste gang er jeg ikke like heldig.

Bra de har bygget nytt. Noen sykehus ser forfalne ut

Skrevet
  Caylee skrev (På 30.1.2015 den 17.47):

Hehe skjønner. Jeg er veldig motsatt har jeg funnet ut av. Tåler mye, også flere omganger overdoser. Men nå er det nok. Neste gang er jeg ikke like heldig.

Bra de har bygget nytt. Noen sykehus ser forfalne ut

Lurt å stoppe før du får varige skader. Kjenner ei som har problemer med leveren og den behandlingen hun må igjennom er skikkelig ille.

Skrevet
  Trine skrev (På 30.1.2015 den 19.30):

Lurt å stoppe før du får varige skader. Kjenner ei som har problemer med leveren og den behandlingen hun må igjennom er skikkelig ille.

Ja, er leveren ødelagt blir livet mye ødelagt også. Tror man må på sykehus for behandling veldig ofte. Trist med personen du kjenner :/

Skrevet
  Gargamel skrev (På 28.1.2015 den 16.12):

Kravet for å komme inn på studiet er ekstremt høyt.

Jeg kjenner to fra skoletiden som har blitt leger. De to har evner en del over middels (la oss blant si beste 4-5 i klassen på vgs)  men jobbet ekstremt hardt, tok opp fag etc for å komme inn. Den ene kom ikke inn i Norge (tror jeg) og studerte i utlandet. Dette er folk som først og fremst er ekstremt ambisiøse og hardtarbeidende. Ikke genier som surfer på klisterhjerne og uhyggelig høy IQ.

Enig i at enkelte leger virker dumme, men jevnt over er de ikke det.

Jeg kan komme inn på legestudie i Norge. Håper du ser ironien. Det er ikke "ekstremt høye krav", det er bare om å gjøre å bruke tiden på VGS til andre ting enn Snapchat og klaging på dårligere lærere.

Skrevet
  Caylee skrev (På 29.1.2015 den 20.12):

Sikker på det?

Jeg er også sikker på at det har gått inflasjon i begrepet blant folk < 30.

Skrevet
  Toga skrev (På 30.1.2015 den 21.05):

Jeg er også sikker på at det har gått inflasjon i begrepet blant folk < 30.

Skjønte ikke helt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...