Gå til innhold

Tolvon og cipralex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg går på 30mg cipralex ( gått på siden september) og 30mg tolvon og det har gått sånn passe greit. Jeg prøvde wellbutrin og cipralex nå før jul, men fikk veldig bivirkninger av wellbutrin, så psykiateren sa jeg måtte vente litt før jeg prøver noe annet.

Jeg har i den siste uken følt meg mer deprimert og lurer på om det er sånn at kroppen vender seg til tolvon og om jeg må øke dosen . (Jeg skal ikke til psykiater før om 10dager.)

Jeg føler angsten er blitt bedre, men ikke depresjonen,har du noe tips om hva som hjelper -trenger energi.

Skrevet

Øke Tolvon? (evt Remeron). Efexor i stedet for cipralex? Ellers gir min 1/2 t intensiv fysisk aktivitet daglig energi.

Anonymous poster hash: 47d18...3ae
Skrevet

Hei

Jeg går på 30mg cipralex ( gått på siden september) og 30mg tolvon og det har gått sånn passe greit. Jeg prøvde wellbutrin og cipralex nå før jul, men fikk veldig bivirkninger av wellbutrin, så psykiateren sa jeg måtte vente litt før jeg prøver noe annet.

Jeg har i den siste uken følt meg mer deprimert og lurer på om det er sånn at kroppen vender seg til tolvon og om jeg må øke dosen . (Jeg skal ikke til psykiater før om 10dager.)

Jeg føler angsten er blitt bedre, men ikke depresjonen,har du noe tips om hva som hjelper -trenger energi.

Medisiner løser ikke alt.

Skrevet

Hvis du trenger energi, må du bruke energi

Anonymous poster hash: 2b91a...d99
Skrevet

Har kanskje formulert meg litt feil:

Det første jeg lurte på var om kroppen blir vant til tolvon, sånn at jeg må øke dosen etterhvert?

Det andre(vet at wellbutrin har litt anbefalt ang energi og depr.) så jeg lurte på om det fantes noe annet ad som også kunne hjelpe

motorPrøysen
Skrevet

Dette må du diskutere med din psykiater, som du jo snart har time hos. Det er alltid viktig at virkingen av hvert enkelt medikament vurderes hver for seg. Du står på en uvanlig høy dose Cipralex, du kan spørre psykiateren din om grunnen om det ikke allerede er diskutert.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du står på en bra kombinasjon. Du venner deg ikke til Tolvon. Det vil nok øke den antidepressive effekten om du bytter ut Tolvon med Remeron.

Cipralex 30 mg er ingen uvanlig høy dose. Tolvon 30 mg er en lav dose for antidepressiv effekt, men ok fpr å hjelpe på søvnen.

Minimum 30 min rask gange hver dag vil nok hjelpe på energien.

Med bare 10 dager til neste konsultasjon, trenger du ikke endre noe som helst før den tid.

motorPrøysen
Skrevet

Det er bare en liten andel av pasienter som går på en så høy dose Cipralex som 30 mg. En slik høy dose bør ha en begrunnelse. Skyldes det manglende respons på lavere doser? Er måling av serumskonsentrasjon gjort? Hvis god effekt uteblir til tross for doesøkning, hvor mye gevinst er det i å fortsette på medikamentet?

Trådstarter klager over at depresjonen ikke blir bedre. Da kan det diskuteres hvor god denne kombinasjonen er for henne. The proof is in the pudding.

Skrevet

Hvis god effekt uteblir til tross for doesøkning, hvor mye gevinst er det i å fortsette på medikamentet?

Jeg er sikker på at det blir gevinst for både både klokkeren og presten...

Skrevet (endret)

Har kanskje formulert meg litt feil:

Det første jeg lurte på var om kroppen blir vant til tolvon, sånn at jeg må øke dosen etterhvert?

Enten det, eller så er den første virkningen bare placebo. Sånn kan det være. Det er ihvertfall min erfaring. Endret av slabbedask
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er bare en liten andel av pasienter som går på en så høy dose Cipralex som 30 mg. En slik høy dose bør ha en begrunnelse. Skyldes det manglende respons på lavere doser? Er måling av serumskonsentrasjon gjort? Hvis god effekt uteblir til tross for doesøkning, hvor mye gevinst er det i å fortsette på medikamentet?

Trådstarter klager over at depresjonen ikke blir bedre. Da kan det diskuteres hvor god denne kombinasjonen er for henne. The proof is in the pudding.

Det skal vurderes, men det er ingenting som tilsier at det må gjøres før hun har time om nå 9 dager.

Ja, det er en liten andel, men denne pasienten går i spesialisthelsetjenesten, og der går bare en liten andel. Dessuten kan noe være bra for de som får det selv om det er få som får det.

Skrevet

(Får ikke til å lage ny tråd,så jeg forsetter på denne)

Jeg fikk i dag svar på serums?prøvene,cipralex 30mg-120nmol og tolvon 30mg-204nmol. Så vidt jeg skjønner er det høyt på c og lavt på t.

Håper du kan svare meg NHD

Så da lurer jeg på om det var derfor at jeg komb. 30 cip (at det var for høy dose, heller burde gått på 20) og 150 wellbutrin at jeg fikk hundrevis av humørsvingninger og sluttet etter 4 dager og det hang igjen i noen dager etterpå. Jeg har så lyst at wellbutrin skal virke på meg da du og andre snakker så "varmt" om den ang økt energi mm.Ga jeg opp for lett og er humørsvingninger et vanlig oppstart problem?

Skrevet

Det er jo ikke så rart at du ligger høyt på Cipralex og lavt på Tolvon. 30 mg Cipralex skal jo gi serumkonsentrasjon i øvre del av normalområdet fordi dosen ligger der, og tilsvarende med Tolvon, siden 30 mg der er en lav dose.

Håper du får hjelp når du kommer til psykiateren om 9 dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...