Gå til innhold

Bipolar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg hatt samtale med lege på DPS.

Han stiller spørsmålstegn ved diagnosen fordi jeg ikke har hatt noen opptur på den tiden han har truffet meg(mai til nå)Jeg hadde èn opptur, men det syntes ikke han var påfallende mye, slik som han som har kjent meg i 5år mente og opplevde meg. Jeg ble mer og mer gira utover dagen, legen mente det var pga lite søvn.

Så da stiller jeg meg undrende. Hvis jeg fikk diagnosen i 2006, så må det ha vært en grunn til at de kom frem til den, eller?

Jeg ble i alle fall litt fortvila - til nå har jeg hatt en knagg å henge problemene mine på,men ikke nå lenger.

Han mener at de psykiske vanskene mine skyldes spiseproblemer, at oppveksten min har bidratt til problemene ol.

Kan hende det er noe i det, men føler ikke at det er kun derfor jeg blir deprimert eller hyper.

Han mener at selvmordstankene mine er automatiske tanker, ikke "reelle".

Jeg tror jeg har hatt episoder av dysforisk mani, men kan ikke si det sikkert.

Han spurte om det var viktig å ha en diagnose på det jeg sliter med, eller om det viktigste var at livskvaliteten var ok. Det er ikke noe enten eller for meg. for meg har BP vært diagnosen min - det var jo en grunn til at jeg ble innlagt på akuttpost(frivillig tvang) og neddopa for å lande på jorda igjen.

VEL.

Måtte bare ut med litt frustrasjon - i mine øyne har jeg fortsatt en Bipolar lidelse(med grunn i den akuttinnleggelsen, måtte inn samme dag, og da jeg tok tatovering et års tid før det.)

Men hvis grunnlaget for å endre diagnose på grunnlag av regelmessig oppfølging av denne legen siden Mai, vet jeg ikke lenger. Jeg har jo "alltid" vært deprimert i mer eller mindre grad - og oppturene har jeg hatt 3-4 av siden 07. og de har bare vart noen uker.

Kanskje er det sånn at den medisineringa jeg nå får har gjort meg mer stabil? Det vet jeg ikke. Jeg har vært ganske stabil siste mnd ->litt nede, men på et akseptabelt nivå(uten altfor mange uker med selvmordstanker).

Anonymous poster hash: cf6fc...c10
Skrevet (endret)

Da har jeg hatt samtale med lege på DPS.

Han stiller spørsmålstegn ved diagnosen fordi jeg ikke har hatt noen opptur på den tiden han har truffet meg(mai til nå)Jeg hadde èn opptur, men det syntes ikke han var påfallende mye, slik som han som har kjent meg i 5år mente og opplevde meg. Jeg ble mer og mer gira utover dagen, legen mente det var pga lite søvn.

Så da stiller jeg meg undrende. Hvis jeg fikk diagnosen i 2006, så må det ha vært en grunn til at de kom frem til den, eller?

Jeg ble i alle fall litt fortvila - til nå har jeg hatt en knagg å henge problemene mine på,men ikke nå lenger.

Han mener at de psykiske vanskene mine skyldes spiseproblemer, at oppveksten min har bidratt til problemene ol.

Kan hende det er noe i det, men føler ikke at det er kun derfor jeg blir deprimert eller hyper.

Han mener at selvmordstankene mine er automatiske tanker, ikke "reelle".

Jeg tror jeg har hatt episoder av dysforisk mani, men kan ikke si det sikkert.

Han spurte om det var viktig å ha en diagnose på det jeg sliter med, eller om det viktigste var at livskvaliteten var ok. Det er ikke noe enten eller for meg. for meg har BP vært diagnosen min - det var jo en grunn til at jeg ble innlagt på akuttpost(frivillig tvang) og neddopa for å lande på jorda igjen.

VEL.

Måtte bare ut med litt frustrasjon - i mine øyne har jeg fortsatt en Bipolar lidelse(med grunn i den akuttinnleggelsen, måtte inn samme dag, og da jeg tok tatovering et års tid før det.)

Men hvis grunnlaget for å endre diagnose på grunnlag av regelmessig oppfølging av denne legen siden Mai, vet jeg ikke lenger. Jeg har jo "alltid" vært deprimert i mer eller mindre grad - og oppturene har jeg hatt 3-4 av siden 07. og de har bare vart noen uker.

Kanskje er det sånn at den medisineringa jeg nå får har gjort meg mer stabil? Det vet jeg ikke. Jeg har vært ganske stabil siste mnd ->litt nede, men på et akseptabelt nivå(uten altfor mange uker med selvmordstanker).

Jeg skal ikke uttale meg om hvilke diagnose du har, men jeg har forstått det slik at det skal kun 1 hypomani/mani for å få diagnosen BP.  Da stiller jeg meg skeptisk til en lege som stiller spørsmålstegn pga at du ikke har hatt opptur siden mai.  

Rett diagnose er viktig for å få riktig hjelp.

Endret av eller
Skrevet

Det var rart. En opptur kan jo komme hvert 15. år for den saks skyld

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er bare å beklage at du har fått en lege helt uten kompetanse på bipolar lidelse.

Du har bipolar lidelse på grunnlag av det du har skrevet. Siden du får god og korrekt behandling, har du ikke hatt noen episoder siste året.

Jeg gremmes.

Du må gjerne sende meg en PM med opplysninger om hvilket DPS dette er.

Skrevet

Takk for svar alle tre!

Legen virka jo lenge til å forstå meg, i flere mnd,

så fylte jeg ut "emoods" i tre mnd og gav til ham.

Trur det er på grunnlag av dette, han stiller seg undrende.

Jeg var deprimert i jula og hadde psykose(jeg trur det var det i alle fall) og fikk ta Zyprexa 10mg.

Men det var visst ikke noe tema - og at Zyprexa er en akuttmedisin som en ikke skal stå på fast.

Jeg kryssa av "none" på depresjon fordi jeg ikke hadde selvmordstanker, og da har jeg følt at jeg ikke er fullt så deprimert heller, fortsatt nedstemt, lite matlyst, lite energi, angst, bekymra over livet, ol, men ikke nok SMT til og nevnes. Prøvde forklare det idag, men virka ikke til å høre. Han sa at de automtiske SMTene mine gjør meg deprimert og derfra til "vanlige" SMTer (SMT=selvmordstanker)

Nei, diagnose var ikke viktig, de hadde visst mange de behandla der som ikke var psykotisk, og som hadde matproblemer - han sa det på en måte som gjorde at jeg forsto det slik at de ikke egentlig hadde diagnose, men at de hjalp til med å finne ut av matproblemene. At det var kun det de gjorde. At medisiner ikke var nødvendig i mange av "tilfellene" de behandler heller.

(psykoseteam).

Og når jeg nevnte EUPF, så var han ikke negativ til det.

Jeg trur og jeg har en unnvikende pf (mulig han ser på barndommen som skyld i det og)er utreda men ikke drøfta i teamet

Nei, jeg vet ikke jeg.

Jeg har slitt i så mange år nå, og så er det kanskje kun maten som er skyld i det - mangler i kostholdet.At problemene mine ikke var biologiske eller hva han sa, at oppveksten min og alle tingene/belastningene jeg har gått gjennom er medvirkende årsak.

(dødsfall av unge forelde - 49(2004) og 59(2012), frivillig omsorgsovertakelse av barnet mitt -straks ett år siden, overgrep, mangel på oppfølging/omsorg hjemme i oppveksten, mobbing og utestengelse på skole og fritid, spiseproblematikk)...så ja, det er mange ting som spiller inn, men det kan ikke forklare 8mnd opptur/mani under svangerskapet(2001)(var ikke i psykiatrien på det tidspunkt), ei heller episoden med akuttposten.(overlege på DPS som la meg inn), eller depresjonsinnleggelser(de hadde vel ikke lagt meg inn om det ikke var reelt)

Jeg er veldig svart/hvit i tenkemåten.

Jeg vil heller avvise enn å bli avvist(avslutte behandling før de avslutter den feks)

Han gav meg kognitiv terapi jeg syntes fungerte veldig godt, helt til han dro på ferie i en mnd. og så skulle vi oppsummere etter han kom hjem. Jeg synes jeg burde hatt mer av KT, men det er et avslutta kapittel. første og tydeligvis siste gang.

Nå skal han slutte i mars, og det kommer en ny lege som jeg visst skulle ha litt kontakt med fremover.

Nå har jeg utlevert meg så til de grader, så hvis han eller noen av de andre leser dette, vet de hvem jeg er, men...

Skrevet

Zyprexa er en akuttmedisin som man ikke skal stå fast på?? Hva i all verden??

En overlege fortalte meg at man kan oppleve psykosesymptomener pga spiseproblemer; men dette er sjeldent og kun ved svært alvorlig undervekt/underernæring.

Undervekt kan jo i seg selv gi symptomer som depresjon, humørsvingninger osv, men det betyr ikke at man ikke kan ha en komorbid lidelse som bipolar, psykose, personlighetforstyrrelse osv. 

Det hele virker veldig merkelig, og når nhd reagerer så må det jo hele være ganske så alvorlig.

Jeg håper virkelig at den nye legen du får har bedring peiling!

Skrevet

Zyprexa er en akuttmedisin som man ikke skal stå fast på?? Hva i all verden??

En overlege fortalte meg at man kan oppleve psykosesymptomener pga spiseproblemer; men dette er sjeldent og kun ved svært alvorlig undervekt/underernæring.

Undervekt kan jo i seg selv gi symptomer som depresjon, humørsvingninger osv, men det betyr ikke at man ikke kan ha en komorbid lidelse som bipolar, psykose, personlighetforstyrrelse osv. 

Det hele virker veldig merkelig, og når nhd reagerer så må det jo hele være ganske så alvorlig.

Jeg håper virkelig at den nye legen du får har bedring peiling!

Jeg er veldig overvektig. Og jeg spiser ordentlig i perioder, også i jula, men det "hindret" meg ikke i å få psykose.

Skrevet

Jeg er veldig overvektig. Og jeg spiser ordentlig i perioder, også i jula, men det "hindret" meg ikke i å få psykose.

Men jeg tuller endel med maten. (Se "matlogg" på mat og ernæring)

Skrevet

Okei, kanskje nhd kan svare deg om han tror psykoseproblematikken din er pga spiseproblemene dine eller ikke.

Hva er planen deres videre da?

Skrevet

Psykose har jeg bare hatt to ganger, kanskje tre(mulig jeg var psykotisk dagene etter overgrepet, var på klassetur og så at læreren hadde hånda under tskjorta på ene eleven og hun under hans, hun satt på fanget hans feks, er ikke sikkert det stemmer, men for meg var det veldig reelt.)

Har ingen videre planer, mulig vi skal diskutere mer mat neste uke...

Skrevet

Herremin, jeg ville forlangt å få snakke med en annen psykiater for en ny vurdering - og helst uten opplysninger fra den legen du nå har hatt.

Jeg forstår godt at NHD gremmes, og jeg er virkelig glad for at han er interessert i hvilket DPS dette gjelder.

Det skal kun EN hypomani/mani til for å stille den diagnosen. Selv de som stadig lider av depresjoner som ikke responderer på vanlige antidepressiver, kan behandles som bipolar lidelse der man tenker at oppturen ikke har kommet ennå. Dvs. med stemningsstabiliserende medisin som Lamictal. (i følge min psykiater).

Skrevet

Nok en samtale.

Denne gangen har jeg visst blanda pf,ikke BP. At jeg var innlagt i 07 for mani hadde ingenting å si.

Verden falt i grus...

Jeg har visst EUPF,unnvikende og Avhengig PF,Spiseforstyrrelse og Hallusinasjoner ggrunnet traumer...

Jaja...

Skrevet

Nok en samtale.

Denne gangen har jeg visst blanda pf,ikke BP. At jeg var innlagt i 07 for mani hadde ingenting å si.

Verden falt i grus...

Jeg har visst EUPF,unnvikende og Avhengig PF,Spiseforstyrrelse og Hallusinasjoner ggrunnet traumer...

Jaja...

ja..også tilbakevendende depresjoner

Skrevet

Åssen er det mulig? :(

Aner ikke...

De har vurdert fem år bakover...

Skrevet

Blir du fratatt medisinene dine nå da eller?

Vet ikke..vurderer slutte med dem for å "bevise" at de tar feil...

Skrevet

Vet ikke..vurderer slutte med dem for å "bevise" at de tar feil...

Det kan gå FORT.

Skrevet

Det kan gå FORT.

Jepp, håper på det...vurderer ikke ta medisiner nå i kveld...

Skrevet

Å slutte med medisiner er en særdeles dårlig ide. Kan du heller be om å bli henvist til noen andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...