Gå til innhold

Klarer ikke å si fra.. Det bare stopper opp :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ofte disse tre ønskene:

Ønske om å nå et mål

Ønske om å bevare selvrespekten

Ønske om å bli likt (av alle/sjefen/partner/foreldre etc)

Ikke alltid kan alle disse ønskene oppfylles samtidig, for eksempel ta være på helsa (mål) og bli likt av sjefen der og da.

Mange må bli bevisst at det er slik og lære seg å prioritere.

For å sette det på spissen: Hvis du manglet penger og barna dine var på kanten til å dø av sult, ville du kanskje ofre selvrespekten (stjele eller prostituere deg) for å nå målet om at barna skulle overleve.

Viktig og vondt på samme tid.

Du kan kunsten å bevege .

Anonymous poster hash: 5ae1c...2a6

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

12

• AnonymBruker

8

• DoleMari

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

frosken er alltid ekstra streng med hww.  Hun mistet tålmodigheten med henne for flere år siden.  Anonymous poster hash: 4625d...62f

Hvordan vet du det? Har hun sagt det til deg?

Skrevet

Hvordan vet du det? Har hun sagt det til deg?

Neida, jeg kjenner henne ikke. Synes bare hun veldig ofte er liksom strengere med deg enn med mange av de andre faste her.

Anonymous poster hash: 4625d...62f

Skrevet

Neida, jeg kjenner henne ikke. Synes bare hun veldig ofte er liksom strengere med deg enn med mange av de andre faste her. Anonymous poster hash: 4625d...62f

Det har jeg ikke lagt merke til :)

Skrevet

Neida, jeg kjenner henne ikke. Synes bare hun veldig ofte er liksom strengere med deg enn med mange av de andre faste her.

tror ikke det handler om å være steng , heller å sette i gang selvrefleksjon gjennom å gi litt motstand til potensielt fastlåste tankerekker.

Jeg tror frosken vet hva hun gjør og sier . Men det er min oppfatning da- jeg har etter hvert som jeg har tilbrakt mye tid her på forum fått stor tillit til Frosken som rådgiver .

Skrevet

tror ikke det handler om å være steng , heller å sette i gang selvrefleksjon gjennom å gi litt motstand til potensielt fastlåste tankerekker.

Jeg tror frosken vet hva hun gjør og sier . Men det er min oppfatning da - jeg har etter hvert som jeg har tilbrakt mye tid her på forum fått stor tillit til Frosken som rådgiver .

Jeg tror da vel også at frosken vet hva hun sier og gjør og at hun gir mange slik motstand. Jeg bare observerer at hun tar en annen tone med hww enn med mange av de andre like faste og fastlåste. Ingen mistillit i det fra meg.

Skrevet

Jeg tror da vel også at frosken vet hva hun sier og gjør og at hun gir mange slik motstand. Jeg bare observerer at hun tar en annen tone med hww enn med mange av de andre like faste og fastlåste. Ingen mistillit i det fra meg.

slik jeg tolker det tilpasser hun tonen etter hvilken lut hun mener vi trenger , hvilke behov vi har der og da. Eh- men det er min tolkning :) jeg har aldri reagert selv på noe hun har sagt til hww. Derimot har jeg blitt slått i bakken selv noen ganger - og har i etterkant tenkt det nettopp var mer bakkekontakt hun ønsket på mine vegne . Alle sier terapi er vondt , så er det vel og noe som heter tilpasset respons ut fra " ståa"- hva de tror du kan være mottakelig for , hva du trenger der og da. Her tror jeg i blant noen kan tråkke over i beste mening ...
Skrevet

slik jeg tolker det tilpasser hun tonen etter hvilken lut hun mener vi trenger , hvilke behov vi har der og da. Eh- men det er min tolkning :) jeg har aldri reagert selv på noe hun har sagt til hww.

Javel da mener hun ofte at akkurat hww har behov for en litt skarpere tone enn mange av de andre like faste og fastlåste. Det er min observasjon gjennom flere år. Vet hun mener alt godt det er ikke poenget og dette handler ikke om svarene hennes til deg spesielt.

Skrevet

Javel da mener hun ofte at akkurat hww har behov for en litt skarpere tone enn mange av de andre like faste og fastlåste. Det er min observasjon gjennom flere år. Vet hun mener alt godt det er ikke poenget og dette handler ikke om svarene hennes til deg spesielt.

dersom hun tenker noen trenger adferdsterapeutisk - kognitiv terapeutisk intervensjon tror jeg tonen er bittelitt skarp- Evt utfordrende - men dette er bare tanker fra min side . Tror bl a hun mente jeg trefte dette i sommer- men det er min oppfatning . Ikke sikkert det er slik.
Skrevet

dersom hun tenker noen trenger adferdsterapeutisk - kognitiv terapeutisk intervensjon tror jeg tonen er bittelitt skarp- Evt utfordrende - men dette er bare tanker fra min side . Tror bl a hun mente jeg trefte dette i sommer- men det er min oppfatning . Ikke sikkert det er slik.

Vi får gå utifra at Frosken er en fagperson som vet hva hun snakker om :)

Jeg har også lagt merker til litt "spark" mot hww, men tror det er godt ment.

Skrevet (endret)

Jeg er vel en person som trenger å snakkes hardt til :(

Og hvis frosken har mistet tålmodigheten med meg så håper jeg hun selv forteller meg det.

Endret av hww
Skrevet

Og hvis frosken har mistet tålmodigheten med meg så håper jeg hun selv forteller meg det.

Mange ganger ønsker jeg at "noen" skal ta avgjørelser for meg. Jeg liker å rådføre meg med noen jeg stoler på. Men ofte får jeg bare svar at det må jeg bestemme selv. Da blir jeg bare enda mer forvirra og usikker.

Så, jeg tror noe av svaret er at du må kjenne etter selv hva du føler selv.

Skrevet

Vi får gå utifra at Frosken er en fagperson som vet hva hun snakker om :)

Jeg har også lagt merker til litt "spark" mot hww, men tror det er godt ment.

Tviler ikke på at det er godt ment. Men selv selveste frosken kan tåle å se at andre legger merke til at hun fort tar en skarpere tone med en bruker enn med de andre. Mente ikke å starte en stor sak, det får holde nå.

Skrevet

jeg snakket ikke om hva frosken sier til deg , men hvordan hun generelt skifter litt og noen ganger er mer hardhaus en andre ganger. Jeg tror ikke du trenger og snakkes hardt til nødvendigvis -tror heller du trenger å stole på deg selv og dine opplevelser av hvordan du har det:) folk på dol kan ikke avgjøre om du trenger sykmelding eller ikke, det kan du sammen med fin lege ta stilling til. Synes for øvrig nhd s kommentar i denne tråden var treffende. Vi kan ikke gjøre alle til lags - du må prøve å ha kontakt med deg selv og finne ut hva de maktet og videre formidle dette til helsevesen. Forresten er det en læringsprosess når du søker hjelp at de ikke alltid svarer det du kanskje innerst inne vil(?)- at du skal få lov å gi deg over. Er det ikke helsearbeidernes plikt og også peke på ulike sider av saken, stille seg undrende til hva som er best og peke på andre mulige alternativer.

Nå høres jeg kanskje kjepphøg ut, men dette er noe jeg har klart å ta inn gradvis. Det er ditt liv.Du kan velge å kaste inn årene en tid- du kan og om du klarer velge å ro videre i medvind og motvind. Kun noen medmenneskelige betraktninger fra en som også er i en evig tankeevje om eget liv og hvordan navigere i dette.

Skrevet

Jeg mente egentlig "sprak" på en positiv måte da jeg skrev det. Det kan være det noen trenger. Jeg trenger det i allfe fall. Men helst med omsorg da:)

Når det gjelder å kjenne etter egne følelser er det noe som er vanskelig hvis man hele tiden har tenkt på hva som er best for andre- som jeg har en følelse av at hww OGSÅ har gjort mye.

Det er jammen meg en treningssak å kjenne etter hva som er best for en selv.

Skrevet

Frosken er verken terapeut eller fagperson. Hun har ikke alltid rett, men hun er en god, klok og trofast hjelper.

Anonymous poster hash: 6c261...4ac
Skrevet (endret)

Kan det være en ide å spørre legen om å få starte på AD så jeg kommer meg opp av myra jeg er i? Disse kan jeg vel bare slutte med igjen når ting i mitt liv har stabilisert seg? Elller tar det lang tid før virkning slik at vinninga går opp i spinninga?

Bruker lamictal 300 mg og wellbutrin 300 mg.

Jeg skal spørre om å få smertestillende så jeg klarer å være i jobb, jeg har klart å være på jobb nå takket være det.

Takk for evt svar.

Endret av hww
Skrevet

Kan det være en ide å spørre legen om å få starte på AD så jeg kommer meg opp av myra jeg er i? Disse kan jeg vel bare slutte med igjen når ting i mitt liv har stabilisert seg? Elller tar det lang tid før virkning slik at vinninga går opp i spinninga?

Bruker lamictal 300 mg og wellbutrin 300 mg.

Jeg skal spørre om å få smertestillende så jeg klarer å være i jobb, jeg har klart å være på jobb nå takket være det.

Takk for evt svar.

Ja, det er absolutt en ide å spørre. Men om det er lurt eller nyttig må legen ta stilling til.

Jeg tolker i alle fall ikke det du sliter med nå som en depresjon uten årsak. Så like viktig som medisiner må jo være å jobbe med de underliggende årsakene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...