Gå til innhold

Jeg vil ikke få borderline

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har jeg lest at det er den verste diagnosen å få på seg fordi helsevesenet mener de med den diagnosen er oppmerksohetsøkende, barnlig, umodne og at de bare prøver lage bråk. Og at de aldri får bli innlagt i nødsitiasusjoner uansett hvor ille bare fordi man har den diagnosen på seg.

Jeg vet jeg kanskje egentlig har den diagnsen iilegg til fler men den diagnosen kommer til å ødelegge. Jeg har nesten lyst til å si jeg ikke har problemer med reasjoner og vonde følelser lenger.

Går det ann å si jeg nekter få den diagnosen? At jeg heller vil få en alt andre enn den?

Anonymous poster hash: 520e3...c1b
  • Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

22

• stjernestøv

13

• ISW

11

• Trine

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De siste dagene har jeg lest at det er den verste diagnosen å få på seg fordi helsevesenet mener de med den diagnosen er oppmerksohetsøkende, barnlig, umodne og at de bare prøver lage bråk. Og at de aldri får bli innlagt i nødsitiasusjoner uansett hvor ille bare fordi man har den diagnosen på seg.

Jeg vet jeg kanskje egentlig har den diagnsen iilegg til fler men den diagnosen kommer til å ødelegge. Jeg har nesten lyst til å si jeg ikke har problemer med reasjoner og vonde følelser lenger.

Går det ann å si jeg nekter få den diagnosen? At jeg heller vil få en alt andre enn den?

Har du den så har du den, og det går an å jobbe for å bli bedre.

Skrevet

Har du den så har du den, og det går an å jobbe for å bli bedre.

Det var ikke poenget. Poenget er at får jeg den diagnosen kan det ødelegge mye for meg. Det er ufattelig idiotisk at en diagnose er så stemplet, til og med mest av helsevesenet

Skrevet

Det var ikke poenget. Poenget er at får jeg den diagnosen kan det ødelegge mye for meg. Det er ufattelig idiotisk at en diagnose er så stemplet, til og med mest av helsevesenet

Ja det er vel det, men er det virkelig sant? Må jo være mange som har den diagnosen som får hjelp? Det finnes jo håp. Jeg fikk den diagnosen da jeg var ung men har den ikke nå lenger, jeg ble ikke stigmatisert.

Skrevet

Ja det er vel det, men er det virkelig sant? Må jo være mange som har den diagnosen som får hjelp? Det finnes jo håp. Jeg fikk den diagnosen da jeg var ung men har den ikke nå lenger, jeg ble ikke stigmatisert.

Ja det er sant. Søk på nettet. Både blogger av de som har diagnosen. Forum der folk sier det samme. Og verst av alt.. psykologskrifter som skriver det ogs. Jeg er sjokkert...

Skrevet

Ja det er sant. Søk på nettet. Både blogger av de som har diagnosen. Forum der folk sier det samme. Og verst av alt.. psykologskrifter som skriver det ogs. Jeg er sjokkert...

Det er jo urettferdig, det går an å bli kvitt den diagnosen også. Trodde ikke helsevesenet var fordomsfulle mot diagnoser, det er alltid folk bak diagnosene. Det burde iallefall de vite.

Skrevet

Det er jo urettferdig, det går an å bli kvitt den diagnosen også. Trodde ikke helsevesenet var fordomsfulle mot diagnoser, det er alltid folk bak diagnosene. Det burde iallefall de vite.

Se her:

http://liseliten.com/2012/03/25/mennesker-med-din-diagnose/

http://afragilelife.com/2012/03/29/jassa-sa-du-er-borderline-du/

https://tankegalleriet.wordpress.com/2014/09/26/det-er-vanlig-for-mennesker-med-hennes-diagnose-a-fole-seg-krenket/

Skrevet

Disse bloggene blir fryktelig ensidige. De gir helsevesenet ingen mulighet til å forsvare seg.

Jeg er helt enig i at personer med borderline må læres å ta ansvar. De må læres at det ikke er noen god ide å forsøke og ta sitt eget liv når de møter motgang. Alle mennesker møter motgang. En del av det å være menneske er å iblant ha det jævlig.

Hva er det som gjør at en person med borderline skal ha "carte blanche" til å utagere når verden går vedkommende imot?

Skrevet (endret)

Disse bloggene blir fryktelig ensidige. De gir helsevesenet ingen mulighet til å forsvare seg.

Jeg er helt enig i at personer med borderline må læres å ta ansvar. De må læres at det ikke er noen god ide å forsøke og ta sitt eget liv når de møter motgang. Alle mennesker møter motgang. En del av det å være menneske er å iblant ha det jævlig.

Hva er det som gjør at en person med borderline skal ha "carte blanche" til å utagere når verden går vedkommende imot?

Det er mye av det som står i tråden her, at en ikke blir tatt på alvor og det synet du har her som jeg vet mange andre også har som gir meg angst for bare å få noen trekk av diagnosen. Si det samme om en som er manisk.

Jeg er ikke ts.

Endret av eller
Skrevet

Her beviser du det jeg mener. Det er jo bare å ta seg isammen ....Da har du ikke skjønt mye av diagnosen.

Skrevet

Her beviser du det jeg mener. Det er jo bare å ta seg isammen ....Da har du ikke skjønt mye av diagnosen.

Det er ikke "bare" å ta seg sammen men JA, man må jobbe med å ta seg sammen.

Man skal få hjelp, men helsevesenet kan ikke stå der med åpne armer hver eneste gang det oppstår et problem.

Man må ta ansvar for sin egen situasjon, men man skal selvsagt få hjelp til å ta ansvar.

Skrevet (endret)

Jeg er litt enig med isw. Har ikke lest linkene, men jeg tenker at det kanskje kan være noe med tankegangen til en med borderline som gjør at de tror de ikke blir hjulpet. Det er jo for dems eget beste at de må lære å ta ansvar og lære å møte motgang, eller mener dere at det skal sitte en person og varte dere opp 24/7 og passe på så ingen sier eller gjør noe så dere får lyst til å dø?

Endret av Trine
Skrevet

Jeg er litt enig med isw. Har ikke lest linkene, men jeg tenker at det kanskje kan være noe med tankegangen til en med borderline som gjør at de tror de ikke blir hjulpet. Det er jo for dems eget beste at de må lære å ta ansvar og lære å møte motgang, eller mener dere at det skal sitte en person og varte dere opp 24/7 og passe på så ingen sier eller gjør noe så dere får lyst til å dø?

Du vet det er en personlighetsforstyrelse? Mange av følelsene og tankene kommer pågrunnav den forstyrrelsen.

Så da mener du de med scizotyp personlighetsfortyrelse eller andre personlighetsforstyrelser også bare får ta seg isammen da eller?

Skrevet

Du vet det er en personlighetsforstyrelse? Mange av følelsene og tankene kommer pågrunnav den forstyrrelsen.

Så da mener du de med scizotyp personlighetsfortyrelse eller andre personlighetsforstyrelser også bare får ta seg isammen da eller?

Altså, hvis jeg med en angstlidelse skulle bli sur hver gang jeg ikke fikk akkurat det svaret jeg ønsket (f.eks at jeg spør NHD om et symptom, og får svaret "Du må slutte å spørre om forsikringer") - så ville jeg også betrakte det som at jeg ikke fikk hjelp.

Greia er den at jeg får mer hjelp ved det svaret enn om NHD skulle sagt at "Neida, dette er heller ikke farlig, du er ikke syk" - selv om det ikke føles sånn. En person med borderline får nemlig hjelp, men får ikke den hjelpen vedkommende føler at ville hjulpet der og da. Men det hjelper bedre i det lange løp.

Tror du virkelig at helsevesenet har som agenda bare å være drittsekker mot borderline-pasienter?

Skrevet

Altså, hvis jeg med en angstlidelse skulle bli sur hver gang jeg ikke fikk akkurat det svaret jeg ønsket (f.eks at jeg spør NHD om et symptom, og får svaret "Du må slutte å spørre om forsikringer") - så ville jeg også betrakte det som at jeg ikke fikk hjelp.

Greia er den at jeg får mer hjelp ved det svaret enn om NHD skulle sagt at "Neida, dette er heller ikke farlig, du er ikke syk" - selv om det ikke føles sånn. En person med borderline får nemlig hjelp, men får ikke den hjelpen vedkommende føler at ville hjulpet der og da. Men det hjelper bedre i det lange løp.

Tror du virkelig at helsevesenet har som agenda bare å være drittsekker mot borderline-pasienter?

Jepp

Og svarene i denne tråden beviste alt jeg var bekymret for. Det styrket min mistanke om fordommer enda mer.

Jeg skal virkelig gjøre alt i min makt for å ikke få det diagnosen.

Takk for hjelpen. Nå er jeg enda sikrere på at den dignosen skal jeg ikke ha.

Skrevet

De siste dagene har jeg lest at det er den verste diagnosen å få på seg fordi helsevesenet mener de med den diagnosen er oppmerksohetsøkende, barnlig, umodne og at de bare prøver lage bråk. Og at de aldri får bli innlagt i nødsitiasusjoner uansett hvor ille bare fordi man har den diagnosen på seg. Jeg vet jeg kanskje egentlig har den diagnsen iilegg til fler men den diagnosen kommer til å ødelegge. Jeg har nesten lyst til å si jeg ikke har problemer med reasjoner og vonde følelser lenger. Går det ann å si jeg nekter få den diagnosen? At jeg heller vil få en alt andre enn den? Anonymous poster hash: 520e3...c1b

Hvis man ikke erkjenner at man har diagnosen, får man vel heller ikke riktig behandling og får jobbet med den? Det må vel være bedre å jobbe med symptomene og reaksjonsmønstrene slik at man en dag ikke lenger kvalifiserer til diagnosen? Eller er det bedre å plages resten av livet?

Når psykiatrien ikke vil legge inn slike pasienter er det jo ikke for å være slemme. Det er faktisk for å hjelpe pasienten med beste mulig behandling. Mange med borderline reagerer jo voldsomt følelsesmessig på ting som "friske" bare rister av seg og går videre med.

Skrevet

Jepp

Og svarene i denne tråden beviste alt jeg var bekymret for. Det styrket min mistanke om fordommer enda mer.

Jeg skal virkelig gjøre alt i min makt for å ikke få det diagnosen.

Takk for hjelpen. Nå er jeg enda sikrere på at den dignosen skal jeg ikke ha.

Dette er konspirasjonstanker på linje med at noen tror at vaksiner og andre medisiner inneholder farlige stoffer bare for å forgifte de som bruker dem.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg leste linken, og jeg synes bloggeren tar seg nær av ting for lett.

Noen av sitatene er helt klart krenkende, men veldig mange av dem er godt innenfor det man må tåle, eller ikke krenkende i det hele

tatt.

Hvis jeg skulle laget en liste over alt jeg kunne blitt fornærmet over i livet mitt ville den blitt lang. Mye av det ville sett ganske ille ut når det blir skrevet ned. Så hvorfor skal man skrive det ned?

Skrevet

Jeg har også bare blitt mer og mer overbevist om at enkelte ting er tryggest å holde for seg selv.  Jeg tror mange av dere ikke har peiling på hva det er snakk om.  Det er ihvertfall ingen tvil om at det er en stigmatisernde diagnose.  Ikke bare av helsevesenet, men også her på dol.

Skrevet

Jeg leste linken, og jeg synes bloggeren tar seg nær av ting for lett.

Noen av sitatene er helt klart krenkende, men veldig mange av dem er godt innenfor det man må tåle, eller ikke krenkende i det hele

tatt.

Hvis jeg skulle laget en liste over alt jeg kunne blitt fornærmet over i livet mitt ville den blitt lang. Mye av det ville sett ganske ille ut når det blir skrevet ned. Så hvorfor skal man skrive det ned?

Ja, og det er derfor de har den personlighetsforstyrelsen. Det er jo akuratt det som kjennetegner sykdommen. Fordi de har mer vanskeligheter med å takle følelser enn andre, og får disse følelsene fortere og i større omfang, også i situasjoner som andre kanskje mener er "bagateller".

Hva trodde du den personlighetsforstyrelsen borderline går ut på? Les litt om den du før du dømmer folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...