Gå til innhold

Jeg vil ikke få borderline

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har også bare blitt mer og mer overbevist om at enkelte ting er tryggest å holde for seg selv.  Jeg tror mange av dere ikke har peiling på hva det er snakk om.  Det er ihvertfall ingen tvil om at det er en stigmatisernde diagnose.  Ikke bare av helsevesenet, men også her på dol.

Så psykiatrien og helsevesenet vet ikke hvordan man skal behandle borderline, de gjør det feil? Og det gjør dol folket også? Hvordan skal de behandles da?

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

22

• stjernestøv

13

• ISW

11

• Trine

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis man ikke erkjenner at man har diagnosen, får man vel heller ikke riktig behandling og får jobbet med den? Det må vel være bedre å jobbe med symptomene og reaksjonsmønstrene slik at man en dag ikke lenger kvalifiserer til diagnosen? Eller er det bedre å plages resten av livet?

Når psykiatrien ikke vil legge inn slike pasienter er det jo ikke for å være slemme. Det er faktisk for å hjelpe pasienten med beste mulig behandling. Mange med borderline reagerer jo voldsomt følelsesmessig på ting som "friske" bare rister av seg og går videre med.

"Mange med borderline reagerer jo voldsomt følelsesmessig på ting som "friske" bare rister av seg og går videre med"

Akuratt. Det er jo akuratt det som kjennetegner sykdommen. Var det en overaskelse for deg at de reagerer sterkere enn andre?

Blir du kanskje også overasket over at de med depresjon er deprimert? eller at de med angst er redd? Eller var det rart?

Anonymous poster hash: 520e3...c1b

Skrevet

Ja, og det er derfor de har den personlighetsforstyrelsen. Det er jo akuratt det som kjennetegner sykdommen. Fordi de har mer vanskeligheter med å takle følelser enn andre, og får disse følelsene fortere og i større omfang, også i situasjoner som andre kanskje mener er "bagateller".

Hva trodde du den personlighetsforstyrelsen borderline går ut på? Les litt om den du før du dømmer folk.

Men hvordan skal man egentlig behandle folk med borderline, noen som vet det?

Skrevet

Jeg har også bare blitt mer og mer overbevist om at enkelte ting er tryggest å holde for seg selv.  Jeg tror mange av dere ikke har peiling på hva det er snakk om.  Det er ihvertfall ingen tvil om at det er en stigmatisernde diagnose.  Ikke bare av helsevesenet, men også her på dol.

Helt enig med deg. Er skremmende hvor mange fordommer det er mot den diagnosen. Det ser man godt her.

Gjest Gargamel
Skrevet

Ja, og det er derfor de har den personlighetsforstyrelsen. Det er jo akuratt det som kjennetegner sykdommen. Fordi de har mer vanskeligheter med å takle følelser enn andre, og får disse følelsene fortere og i større omfang, også i situasjoner som andre kanskje mener er "bagateller".

Hva trodde du den personlighetsforstyrelsen borderline går ut på? Les litt om den du før du dømmer folk.

Jeg vet ikke mye om hva borderline går ut på. Hvis det går ut på å reagere sterkt på små ting så forklarer jo det hvorfor bloggeren lister opp mange ting som man ikke bør reagere så mye på. (I tillegg til en del ting som man absolutt bør reagere på).

Skrevet

Så psykiatrien og helsevesenet vet ikke hvordan man skal behandle borderline, de gjør det feil? Og det gjør dol folket også? Hvordan skal de behandles da?

Ja, helsevesenet behandler de med borderlinepersonlighetsforstyrelse helt feil.

Viste du at 10% av de med borderline kommer til å ende med selvmord? Det er 50 ganger større sjanse enn resten av befolkningen. Borderline er faktisk den mest dødelige psykiatriske diagnosen.

Men virker ikke som folk og helsevesen vil innse det. Og bare kaster dem på dør uansett.

Skrevet

Er det greit å voldta noen fordi man er i psykisk ubalanse?

Er det greit å slå ned noen fordi man er syk eller sint?

Er det greit å misbruke helsevesenets ressurser for hundretusener/millioner i året unødvendig og uvirksomt fordi man opplever så sterke følelser?

En gang for alle. Det hjelper ikke borderlinepasienter å være innlagt hyppig. Det bare føles sånn. Det hjelper akkurat like lite som det hjelper en hypokonder å gå til legen ukentlig. Hvor vanskelig er det å forstå denne sammenligningen?

2015 sitt mest forhatte innlegg. Jepp, this is the one.

Skrevet

Ja, helsevesenet behandler de med borderlinepersonlighetsforstyrelse helt feil.

Viste du at 10% av de med borderline kommer til å ende med selvmord? Det er 50 ganger større sjanse enn resten av befolkningen. Borderline er faktisk den mest dødelige psykiatriske diagnosen.

Men virker ikke som folk og helsevesen vil innse det. Og bare kaster dem på dør uansett.

Da er det jo en feil en plass når ikke helsevesenet vet hvordan de skal behandle og hjelpe dem, da er det jo en skam og ikke rart folk er redd for å få diagnosen.

Skrevet

Men hvordan skal man egentlig behandle folk med borderline, noen som vet det?

Helsevesenet mener mennesker med borderline ikke har godt av å være innlagt. De får sjeldent langstidinnleggelse. Selvom det er akuratt det som kan hjelpe best. Isteden blir de svingdør-pasienter, og blir aldri tatt på alvor. Selv når mennesker med borderline er dønn seriøs med selvmordsplaner får de ikke hjelp. Det kan ende dårlig. Slik som statistikken viser..

Skrevet

Er det greit å misbruke helsevesenets ressurser for hundretusener/millioner i året unødvendig og uvirksomt fordi man opplever så sterke følelser?

En gang for alle. Det hjelper ikke borderlinepasienter å være innlagt hyppig. Det bare føles sånn. Det hjelper akkurat like lite som det hjelper en hypokonder å gå til legen ukentlig. Hvor vanskelig er det å forstå denne sammenligningen?

Men hjelper det å ignorere dem? Hvordan hjelper det dem?

Skrevet (endret)

Først og fremst med respekt.  Jeg har alltid fått inntrykk av at BP kan du ikke noe for selv, mens EUPF må du bare jobbe med deg selv.  Jeg vet jeg har lest et sted at de vil ha EUPF innunder bipolar.  Det får meg til å tenke på hvor mye vet de egentlig av hva som er grunnen.  Jeg har diagnosene BP, unnvikende pf og NHD tror jeg har trekk av EUPF.  Men jeg kan si at jeg ikke har mer kontroll over det ene eller det andre.  Uttagering skal en vel ha litt kontroll over.  Men det skal også kvinner med kraftig pms.  Men jeg tror de også vil være enig i at det er veldig mye vanskeligere å ha kontroll da.

Jeg tror helsevesenet skal være flinkere til å se hele menneske og ikke bare det utvendige.  Behandling våger ikke jeg å uttale meg om.  

Endret av eller
Skrevet

Helsevesenet mener mennesker med borderline ikke har godt av å være innlagt. De får sjeldent langstidinnleggelse. Selvom det er akuratt det som kan hjelpe best. Isteden blir de svingdør-pasienter, og blir aldri tatt på alvor. Selv når mennesker med borderline er dønn seriøs med selvmordsplaner får de ikke hjelp. Det kan ende dårlig. Slik som statistikken viser..

Da er det trist når ikke hesevesenet vet hva som hjelper dem...trodde de var kommet lenger enn det.

Skrevet

Jeg vet ikke mye om hva borderline går ut på. Hvis det går ut på å reagere sterkt på små ting så forklarer jo det hvorfor bloggeren lister opp mange ting som man ikke bør reagere så mye på. (I tillegg til en del ting som man absolutt bør reagere på).

Kanskje du ber lese om diagnosen før du utaler deg, og itilegg dømmer folk med diagnosen uten å vite noenting. Det minner meg veldig om "vanlige folk" som dømmer schizofreni uten noen kunnskap.

Skrevet

Først og fremst med respekt.  Jeg har alltid fått inntrykk av at BP kan du ikke noe for selv, mens EUPF må du bare jobbe med deg selv.  Jeg vet jeg har lest et sted at de vil ha EUPF innunder bipolar.  Det får meg til å tenke på hvor mye vet de egentlig av hva som er grunnen.  Jeg har diagnosene BP, unnvikende pf og NHD tror jeg har trekk av EUPF.  Men jeg kan si at jeg ikke har mer kontroll over det ene eller det andre.  Uttagering skal en vel ha litt kontroll over.  Men det skal også kvinner med pms.  Men jeg tror de også vil være enig i at det er veldig mye vanskeligere å ha kontroll da.

Jeg tror helsevesenet skal være flinkere til å se hele menneske og ikke bare det utvendige.  Behandling våger ikke jeg å uttale meg om.  

Skulle tro det fantes spesifikk behandling for dette, men det virker det ikke som det gjør. Å ta seg sammen er vel ikke noen god løsning når det gjelder psykisk sykdom, det er jo det det er...sykdom. Forstår ikke at ikke psykiatrien har en plan...et opplegg for dem med borderline. Det hjelper jo ikke bare å overse det så er problemene borte, de trenger hjelp på en eller annen måte. De vet vel ikke hvordan og hva som hjelper.

Skrevet

"Mange med borderline reagerer jo voldsomt følelsesmessig på ting som "friske" bare rister av seg og går videre med" Akuratt. Det er jo akuratt det som kjennetegner sykdommen. Var det en overaskelse for deg at de reagerer sterkere enn andre? Blir du kanskje også overasket over at de med depresjon er deprimert? eller at de med angst er redd? Eller var det rart? Anonymous poster hash: 520e3...c1b

Ja, ble helt sjokkert jeg :-).

Hehe, tror egentlig ikke det er så mye som sjokkerer meg lengre. Har levd med psykisk syke foreldre rundt meg fra jeg ble født. Det som alltid har overrasket meg er at noen ikke vil søke hjelp for problemene sine. Noen velger? faktisk å være syke og dør med psykisk sykdom. Dette synes jeg er meget trist. Trist både for den psyke og de rundt som må tilpasse seg så godt som mulig oppe i dette.

Jeg tror også at endel med borderline blir veldig sinte på de som prøver å hjelpe dem. De tar dette som kritikk istedet for velmenende råd.

Tror det viktigste er å lære seg å ikke reagere der og da. Da er det som regel følelsene som styrer. Når det går en stund og man får tenkt seg om ( lar fornuften styre), vil jo kanskje noen se at de overreagerer?

Det er to ting man kan gjøre noe med: tankene og handlingene. Følelsene er jo der, men man trenger ikke å reagere i forhold til dem, verken med ord, eller handlinger.

Gjest Gargamel
Skrevet

Kanskje du ber lese om diagnosen før du utaler deg, og itilegg dømmer folk med diagnosen uten å vite noenting. Det minner meg veldig om "vanlige folk" som dømmer schizofreni uten noen kunnskap.

Hvordan mener du jeg dømmer folk med diagnosen? Du selv skrev jo at de reagerer følelsesmessig sterkt på ting som er "bagateller" for andre.

Skrevet

Du sammenligner det å slite med voldsomme følelser og relasjonsproblemer med det å slå ned noen?

Så du mener borderline ikke er en sykdom? Selvom det er den mest dødelige psykiske sykdommen?

Ja, det er det virkelig. Gratulerer.

Skrevet

Hvordan mener du jeg dømmer folk med diagnosen? Du selv skrev jo at de reagerer følelsesmessig sterkt på ting som er "bagateller" for andre.

Du skriver en mening om en diagnose du ikke kan noe om. Da vil jeg si du har mye fordommer. Når du til og med har laget deg en mening før du vet noe som helst.

Gjest Gargamel
Skrevet

Du skriver en mening om en diagnose du ikke kan noe om. Da vil jeg si du har mye fordommer. Når du til og med har laget deg en mening før du vet noe som helst.

Jeg har bare ment noe om bloggen, ikke om diagnosen. Jeg har ikke peiling på hva "Bipolar", så det er komplett umulig for meg å ha fordommer.

Skrevet

Jeg leste linken, og jeg synes bloggeren tar seg nær av ting for lett.

Noen av sitatene er helt klart krenkende, men veldig mange av dem er godt innenfor det man må tåle, eller ikke krenkende i det hele

tatt.

Hvis jeg skulle laget en liste over alt jeg kunne blitt fornærmet over i livet mitt ville den blitt lang. Mye av det ville sett ganske ille ut når det blir skrevet ned. Så hvorfor skal man skrive det ned?

Det samme tenkte jeg da jeg leste bloggposten. Jeg forventet meg en liste med skrekkeksempler på krenkende utsagn. Flere av dem var stygge, mange fant jeg ikke fant krenkende i det hele tatt, men jeg antar at noen av de mer uskyldige kan treffe veldig mye hardere for en som ofte møtes med uvilje og skepsis. Hvis hun har skrevet dem ned for å vise hvor dårlig denne pasientgruppen behandles blir det litt dumt, men hvis det er for å vise forskjellen mellom en krenkbarheten til en med bordeline og en som er frisk lykkes hun godt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...