Gå til innhold

Jeg vil ikke få borderline

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg må klargjøre noen forhold:

En blir vurdert av andre ut fra ens atferd. Om en stadig har dramatiske utspill der ambulanse blir tilkalt, en er voldelig, politiet må tilkalles, en kjøres til sykehus/legevakt, er voldelig mot helsepersonell osv, skaper det negative reaksjoner. Ikke pga diagnosen, men pga atferden.

Jeg har hatt mange pasenter med borderline som ikke har oppført seg på denne måten. Jeg har aldri hørt fra dem at de får negative reaksjoner.

Vitenskap viser at den viktigste behandlingen for borderline er fast og langvarig psykoterapi poliklinisk.

Innleggelser kan være nødvendig for 1) Korte kriseinnleggelser inntil den emosjonelle stormen har lagt seg, eller 2) Planlagte, gjentatte og tidsbegresede innleggelser med klar målsetting.

Utallige studier viser at langvarige innleggelser har negativ effekt.

Når noen/mange ikke er fornøyd med korte innleggelser, skyldes sannsynligvis det at en ikke evner å se det hele i et lengre perspektiv, men tvert imot kun ser det som er best på kort sikt. Trygghet og omsorg blir viktigere enn bedring og mestring på sikt. Det er ikke kun personer med borderline som har denne svakheten.

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

22

• stjernestøv

13

• ISW

11

• Trine

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Nicklusheletida
Skrevet

Eller : Jeg skal ikke uttale meg. For meg er det vanskelig å skjønne at du velger en slik metode. Min metode er at jeg gjemmer meg/ stenger meg inne på badet noen minutter når jeg kjenner tårene presse på, tørker tårer og later som ingenting har skjedd. Dt er hormonene som herjer med meg og det er sjelden noen grunn til at jeg får det slik.

Skrevet

En blir vurdert av andre ut fra ens atferd. Om en stadig har dramatiske utspill der ambulanse blir tilkalt, en er voldelig, politiet må tilkalles, en kjøres til sykehus/legevakt, er voldelig mot helsepersonell osv, skaper det negative reaksjoner. Ikke pga diagnosen, men pga atferden.

Jeg har hatt mange pasenter med borderline som ikke har oppført seg på denne måten. Jeg har aldri hørt fra dem at de før negative reaksjoner.

Vitenskap viser at den viktigste behandlingen for borderline er fast og langvarig psykoterapi poliklinisk.

Innleggelser kan være nødvendig for 1) Korte kriseinnleggelser inntil den emosjonelle stormen har lagt seg, eller 2) Planlagte, gjentatte og tidsbegresede innleggelser med klar målsetting.

Når noen/mange ikke er fornøyd med korte innlaggelser, skyldes sannsynligvis det at en ikke evner å se det hele i et lengre perspektiv, men tvert imot kun ser det som er best på kort sikt. Trygghet og omsorg blir viktigere enn bedring og mestring på sikt. Det er ikke kun personer med borderline som har denne svakheten.

Det er jo bra hvis det er sånn,

jeg håper det er normalen,

min lille erfaring, er imidlertid at en diagnose spiller inn...

Jeg tror ikke det bare er autisme, men storetypiske oppfatninger om så mangt,

Når man bare ser diagnosen, og før man blir bedre kjent med menneske, kan kanskje diagnosen føre til en type forutinntatthet, det erfarte i vertfall jeg.

Men bra om det ikke er sånn.

Skrevet

Jeg har hatt mange pasenter med borderline som ikke har oppført seg på denne måten. Jeg har aldri hørt fra dem at de før negative reaksjoner.

Når noen/mange ikke er fornøyd med korte innlaggelser, skyldes sannsynligvis det at en ikke evner å se det hele i et lengre perspektiv, men tvert imot kun ser det som er best på kort sikt. Trygghet og omsorg blir viktigere enn bedring og mestring på sikt. Det er ikke kun personer med borderline som har denne svakheten.

Wow, du er snillere og mer fornuftig enn jeg trodde. Bra helsevesenet har slike som deg :)

Skrevet

Jeg var voldelig mot helsepersonell da jeg var manisk psykotisk og da havnet jeg i reimer, men jeg husker ingenting av det. :(

Skrevet

Jeg var voldelig mot helsepersonell da jeg var manisk psykotisk og da havnet jeg i reimer, men jeg husker ingenting av det. :(

Det var min venn også,

hun husker ikke noe av det,

helsepersonell forstår sånt, det vet jeg!

grublerijenta
Skrevet

Du har brukt dårlige kilder.

Jeg har jobbet i psykiatrien i mer enn 30 år.

Nesten hver eneste vakt, senest i natt, tok jeg imot pasient med borderline.

Når pasienter med denne diagnosen skal fordeles i poliklinikk, er det kamp om å få dem fordi det er utfordrende og meget meningsfylt arbeid.

Jeg ble syk for vel ett år siden.  I diagnosen som ble stilt på DPS fremkom bl.a. borderline, avhengig og unnvikende.  Jeg har fungert i jobb i mer enn 30 år, aldri hatt annen avhengighet enn mine egne problemer - depresjon og sårbarhet.  Etter iherdig innsats,  fikk jeg en samtale med psykolog med driftstilskudd.  Jeg fikk da beskjed om at jeg var for syk for vedkommendes behandling, psykoterapi.    DPS har ikke fungert tilfredsstillende, det har vært for ustabilt, med ofte 4 ukers opphold mellom timene, så hver annen uke og noen ganger hver uke.  DPS har jeg hatt i vel 6 måneder, jeg har aldri vært innlagt, aldri hatt noe befatning med psykiatrien, politi eller noen problemer i samfunnet forøvrig.    

Så for meg stemmer det ganske godt at man som pasient ikke får behandling dersom man har borderline i diagnosen.  Det er en ganske fortvilet situasjon.  Jeg er halvveis tilbake i jobb, men livet er satt litt på vent til jeg får den behandlingen jeg skal ha.  Dessverre 

Skrevet

Jeg ble syk for vel ett år siden.  I diagnosen som ble stilt på DPS fremkom bl.a. borderline, avhengig og unnvikende.  Jeg har fungert i jobb i mer enn 30 år, aldri hatt annen avhengighet enn mine egne problemer - depresjon og sårbarhet.  Etter iherdig innsats,  fikk jeg en samtale med psykolog med driftstilskudd.  Jeg fikk da beskjed om at jeg var for syk for vedkommendes behandling, psykoterapi.    DPS har ikke fungert tilfredsstillende, det har vært for ustabilt, med ofte 4 ukers opphold mellom timene, så hver annen uke og noen ganger hver uke.  DPS har jeg hatt i vel 6 måneder, jeg har aldri vært innlagt, aldri hatt noe befatning med psykiatrien, politi eller noen problemer i samfunnet forøvrig.    

Så for meg stemmer det ganske godt at man som pasient ikke får behandling dersom man har borderline i diagnosen.  Det er en ganske fortvilet situasjon.  Jeg er halvveis tilbake i jobb, men livet er satt litt på vent til jeg får den behandlingen jeg skal ha.  Dessverre 

Hvordan kan du vite at det skyldes borderline? Du hadde jo fått flere diagnoser.

Skrevet

For din vil det neppe kunne bli stigmatiserende. Det å ha noen trekk av en pf ved siden av bipolar lidelse, vil ikke bli oppfattet likt med at eupf er hoveddiagnosen.

Jeg tror nok det kan stemme det du skriver. Men mye av det som er kommet frem her er skremmende, så jeg føler meg veldig usikker. Det er tryggest å ikke si noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...