Gå til innhold

Sædceller er ikke "barn"!

Anbefalte innlegg

Hvor dum går det an å bli? Fullførte denne skribenten noen gang grunnskolen? Hvis han gjorde det, gikk han iallefall glipp av den elementære forplantningslæren. Det går jo ikke an å ta denne mannen seriøst? 

http://www.dagbladet.no/2015/02/03/kultur/meninger/abort/onani/debatt/37496953/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403749-s%C3%A6dceller-er-ikke-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som forbauser meg mest ved dette innlegget, er ikke innlegget men de mange kommentarene: At folk overhodet ikke forstår at dette innlegget er ironi! Jeg syntes det var et aldeles glimrende ironisk innlegg, og jeg humret godt.

Det oppleves ikke som ironi om man mener det er et liv/barn helt fra unnfangelsen av.

Hvor dum går det an å bli? Fullførte denne skribenten noen gang grunnskolen? Hvis han gjorde det, gikk han iallefall glipp av den elementære forplantningslæren. Det går jo ikke an å ta denne mannen seriøst? 

http://www.dagbladet.no/2015/02/03/kultur/meninger/abort/onani/debatt/37496953/

Det er ironi. "Hvor dum går det an å bli". Heh ;)

Annonse

Nei, jeg påpekte ironien i å kalle noen dumme fordi du ikke forstår hva de sier.

Du virker som du trenger en pause i kveld.

Jeg forstår utmerket godt hva tekstforfatteren her sier, og for meg virker han dum fordi han sidestiller en enkelt sædcelle med et påbegynt liv. Så om dette var et forsøk på ironi fra hans side, var det i mine øyne totalt mislykket. Kun de som deler hans livssyn/menneskesyn (selv om det dessverre gjelder majoriteten av befolkningen) syntes dette var morsomt. For meg var det usmakelig.

Han synes det er relevant å sammenligne et påbegynt liv, et lite menneske, med sædceller (og sikkert også eggceller). Hvor er ironien i det? Og logikken?

Et befruktet egg er etter min oppfatning et påbegynt liv. I unnfangelsen er alt allerede klargjort; øyenfarge, hårfarge, form på ørene, etc. 

Men klart; hvorvidt innlegget hans oppfattes som morsomt eller frastøtende kommer an på hvilket publikum som leser. For meg virker han stokk stein dum og jeg synes han driter seg ut ved å sammenligne et menneske med en celle. Men det er nå meg.

Men klart; hvorvidt innlegget hans oppfattes som morsomt eller frastøtende kommer an på hvilket publikum som leser. For meg virker han stokk stein dum og jeg synes han driter seg ut ved å sammenligne et menneske med en celle. Men det er nå meg.

Enig. Veldig tåpelig ironi, ren toskeskap. Hensikten er vel latterliggjøring av abortmotstandere.

Anonymous poster hash: ee7c9...dfc

Abortmotstand er i all hovedsak basert på moralisme og en tro på at livet er hellig (gitt av Gud). Jeg syns kronikken var festlig, og tydligvis en motreaksjon på en eller annen artikkel som beskriver hvor mange flere skoleklasser 'kunne' hatt. hvis omate om men.

Det blir som 'pakistanerene kommer hit og tar jobbene våre, og spiser mat vi kunne spist'.

" for meg virker han dum fordi han sidestiller en enkelt sædcelle med et påbegynt liv." .. jaja, jeg støtter meg på Solemnit, tviler på at du egentlig skjønner poenget her. Det er ikke likestillingen, det er det absurde i argumentasjonen 'kunne vært'.

Abortmotstand er i all hovedsak basert på moralisme og en tro på at livet er hellig (gitt av Gud). Jeg syns kronikken var festlig, og tydligvis en motreaksjon på en eller annen artikkel som beskriver hvor mange flere skoleklasser 'kunne' hatt. hvis omate om men.

Det blir som 'pakistanerene kommer hit og tar jobbene våre, og spiser mat vi kunne spist'.

" for meg virker han dum fordi han sidestiller en enkelt sædcelle med et påbegynt liv." .. jaja, jeg støtter meg på Solemnit, tviler på at du egentlig skjønner poenget her. Det er ikke likestillingen, det er det absurde i argumentasjonen 'kunne vært'.

Men nå blir et befruktet egg et liv?

Anonymous poster hash: e61a1...573

Annonse

Men nå blir et befruktet egg et liv?

Anonymous poster hash: e61a1...573

? var den til meg ? desverre så fikk jeg ikke helt klart for meg hva du kommenterer her.

Så for å presisere: Kåseriet skrevet angriper et utsagn om 'kunne vært', og er et tilsvar på 'det kunne vært flere skoleklasser om det ikke ble utført abort'. Han kunne dratt det andre veier også 'det kunne vært flere skoleklasser om prevensjon ble forbudt og voldtekt lov'.  'det kunne vært flere skoleklasser om alle jenter måtte ligge med menn det året de fikk mensturasjon og frem til de fikk barn' 'det kunne vært flere barn om vi befruktet egg og plasserte i livmoren til alle barnløse kvinner over 25 år.

Drit i det med befruktet egg og antall sædceller, det er ikke poenget.

Det blir som 'alle narkomane begynte med hasj: feil, alle narkomane begynte med melk'.

Så de som er for fri abort samme hva, er i all hovedsak mennesker uten moral og som ser på livet som noe man kan kaste når det passer seg? 

Igjen; jo jeg forstår poenget hans. Men det faller på sin egen urimelighet fordi jeg ikke deler hans syn på hva som er et liv og hva som ikke er et liv. Og jo, han sidestiller et befruktet egg, et embryo, et foster, et liv med en "hjernedød" sædcelle. Men jeg tviler på om du forstår at det går an å ha et annet syn og en annen oppfatning på ting enn det du selv har. Greier du det?

Så de som er for fri abort samme hva, er i all hovedsak mennesker uten moral og som ser på livet som noe man kan kaste når det passer seg? 

Igjen; jo jeg forstår poenget hans. Men det faller på sin egen urimelighet fordi jeg ikke deler hans syn på hva som er et liv og hva som ikke er et liv. Og jo, han sidestiller et befruktet egg, et embryo, et foster, et liv med en "hjernedød" sædcelle. 

Kanskje et sjokk for deg men hverken et befruktet egg eller en sædcelle har hjerne. 

Endret av Maglor

Kanskje et sjokk for deg men hverken et befruktet egg eller en sædcelle har hjerne.

Når går et befruktet egg over til å bli et foster? Hjernen begynner å utvikles allerede i svangerskapsuke fire, dvs. to uker etter befruktning: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/fosterutvikling/hjernens-utvikling-38402.html

Når går et befruktet egg over til å bli et foster? Hjernen begynner å utvikles allerede i svangerskapsuke fire, dvs. to uker etter befruktning: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/fosterutvikling/hjernens-utvikling-38402.html

Betegnelsen foster brukes vel fra 7-8 uker etter befruktning tror jeg.

Igjen; jo jeg forstår poenget hans. Men det faller på sin egen urimelighet fordi jeg ikke deler hans syn på hva som er et liv og hva som ikke er et liv. Og jo, han sidestiller et befruktet egg, et embryo, et foster, et liv med en "hjernedød" sædcelle. Men jeg tviler på om du forstår at det går an å ha et annet syn og en annen oppfatning på ting enn det du selv har. Greier du det?

Nei, jeg sier ikke at de som er for selvbestemt abort er mennesker uten moral, men jeg sier at de som er mot selvbestemt abort er moralistiske mennesker, gjerne isped religiøs begrunnelse, som skal blande seg opp i andres saker de ikke ahr en dritt med å gjøre.

Jeg er fult klar over at andre har andre syn og oppfatninger enn meg, og skjønner at en abortmotstander ikke ser humoren i et slikt kåseri. Han sidestiller ikke befruktet egg, embyro, foster, et liv med en 'hjernedød' sædcelle på ordentlig. Han angriper et utsang om 'det kunne vært flere skoleklasser om folk ikke tok abort'.  Du åpnet orginal tråd her med 'hvor dum går det ann å bli', så man kan jo stille spørsmål om hvem som ikke annerkjenner at andre tenker forskjellig her..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...