Gå til innhold

Nedtrapping av B-preparater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stått på høyde doser med Rivotril nå i 19 år. Står og på Phenergan og Truxal som sovemedisin.

Men fylkesmannen tok alle mine førerkortklasser fra meg. 

Har aldri hatt en ulykke og blir regnet som en dyktig sjåfør, men skjønn brukes mindre og mindre.

Rivotril er og på vei ut forstår jeg.

Så jeg trenger rett og slett råd til nedtrapping. Har ingen utenom min fastlege. Ble utskrevet poliklinisk som behandlingsresistent ca år 2000.

Står nå på 8mg Rivotril per dag og 75mg Phenergan og 75mg Truxal. Men tar dosen annenhver dag!

Kan psykiatrikeren hjelpe meg med en plan her og gi råd ang innspurten. Vet ikke om jeg klarer den alene. Kanskje jeg kan bli innlagt for den en plass?

Prøvde meg ifjor og ble veldig svimmel etterhvert som Rivotrilen minket.

Har stort behov for førerkort da jeg har Trygdebil pga angst og MC som lidenskap og egen terapi. 

Jeg kan nok heller ikke stå på null medisiner. Må finne en kombo som hjelper meg med angst og søvn men samtidig er lovlig med tanke på førerkort for bil og MC.

Hadde vært veldig kjekt med hjelp til dette!

Skrevet

Jeg er ikke lege, men det er jo ingen som har svart, men jeg vil tro du med så mye rivotril er avhengig. Det finnes flere steder som hjelper med pilleavhenginghet.<br /><br />For angsten kan jo feks zoloft hjelpe, men det er noe som tar noen uker før det tartil.<br /><br />Håper psykiateren svarer deg!

Anonymous poster hash: 4aa8f...de0

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fortsett uendret med Truxal og Phenergan.

Jeg antar at du har tabletter Rivotril på 2 mg, og jeg forstår det slik at du tar 8 mg annenhver dag.

Første steg blir å gå ned til 4 mg annenhver dag og 2 mg annenhver dag. Fortsett med dette i to uker.

Neste gang du skal ha resept, ber du om Sobril 15 mg.

Skriv tilbake like før det har gått to uker eller om du går over til Sobril før den tid. Da skal jeg hjelpe deg videre.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg antar at du har tabletter Rivotril på 2 mg, og jeg forstår det slik at du tar 8 mg annenhver dag.

Første steg blir å gå ned til 4 mg annenhver dag og 2 mg annenhver dag. Fortsett med dette i to uker.

Skriv tilbake like før det har gått to uker eller om du går over til Sobril før den tid. Da skal jeg hjelpe deg videre.

Hei igjen.

Jeg bestemte meg for og gå ned til 5mg dagligt med Rivotril og 50mg Truxal og Phenergan.

Cipralex gikk opp til 10mg fra 5mg.

Rivotril ble 1mg hver morgen og 1mg igjen ca kl 14. Tok så 3mg sammen med Truxal og Phenergan på kvelden for søvn.

Er nå nede i 1mg Rivotril per morgen, 1mg igjen kl 14 og 2mg sammen med sovemedisiner.

Merker svimmelhet som er ubehagelig men ikke konstant. Angsten er fremdeles under kontroll.

Har fått legen min til og søke om innleggelse for hjelp med nedtrappingen men vet ikke om jeg blir lagt inn eller evnt ventetid.

Neste er vel ned i 1mg morgen, 1mg ca kl 14 og 1.5 eller 1mg kveld med tanke på Rivotril om ca 1 uke.

Sobril ikke aktuelt enda tror jeg.

Grei plan så langt?

• 2 uker senere...
Skrevet

Da er har jeg vært nede på 1mg Rivotril per morgen, ettermiddag og kveld i en uke. Altså 3mg til sammen per døgn.

Svimmelheten er nå en del mer fremtredende. Ansten har økt litt. 

Kombinasjonen av svimmelhet og sosial omgang får angsten til og øke enda mer.

Ikke hørt noe ang innleggelse med tanke på hjelp med nedtrappingen.

Flere som har nevnt Valium med tanke på noe som kan brukes i en overgang til Sobril?

Selv vet jeg ikke. Har ikke kontakt med noen andre enn legen min og han har ikke så mye erfaring med dette.

Tar gjerne imot råd med tanke på videre nedtrapping/omorganisering av medisiner!

Skrevet

Jeg synes du kan bruke denne dosen i to til tre uker til før du går videre.

Neste steg blir å ta bort en av de tre dosene. Ta først bort den som du mener det er enklest å fjerne.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen.

Jeg fikk tak i 0.5 mg Rivotril. Har nå kuttet ned til 3 doser per døgn med 0.75mg. 2.25mg til sammens.

Neste steg som er på tirsdag den 10 mars er og kutte ned til 3 x 0.5mg. 1.5mg til sammen.

Som nevnt tidligere så må jeg og kutte Phenergan og Truxal. Eller kanskje ikke Truxal??

Leser på online felleskatalog at den ikke er merket med rød trekant og er et C-preparat.

Tror du jeg vil kunne få førerkortet tilbake med Sobril sammen med Truxal?

Lurer på om de ikke hengte seg opp i den også men ser ikke helt hvordan jeg skal få sove uten den.

Når jeg tok den bort ifjor så forsvant 4 timers søvn med en gang. Altså halvert.

Phenergan er det jo rød trekant på så den må bort.

Setter pris på evnt tanker ang dette.

Ellers så har jeg fått 15mg tabletter med Sobril men har ikke prøvd noen enda.

Når bør jeg evnt teste disse?

Svimmelheten er der og angst likeså men går greit hjemme.

På dagtilbudet mitt så sliter jeg mer men er vel som forventet.

Skrevet

Først fortjener du skryt :-)

Ta bort Phenergan. Du kan når som helst erstatte Rivotril 0,5 mg med Sobril 15 mg.

Når du er nede på Sobril 30 mg (10x3 eller 15x2) + Truxal, kan du kjøre bil.

Skrevet

Først fortjener du skryt :-)

Ta bort Phenergan. Du kan når som helst erstatte Rivotril 0,5 mg med Sobril 15 mg.

Når du er nede på Sobril 30 mg (10x3 eller 15x2) + Truxal, kan du kjøre bil.

Hei igjen.

Er på mitt andre døgn uten Rivotril og sliter kraftig med svimmelhet. Sobrilen hjelper litt men selvfølgelig ikke så mye som

Rivotrilen. Men jeg står i det så langt.

Jeg lurer på hvor lenge denne svimmelheten vil vedvare?

Den forverrer angsten en god del. Jeg klarer ikke og gå ut mens det står på.

Må legge hodet inntil for eks nakkeputen på kontorstolen for ikke og "ramle" av stolen føles det ut som.

Må støtte meg i dusjen også for ikke og gå på trynet.

Har du noe god info ang denne svimmelheten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...