Gå til innhold

Innleggelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for at man legges inn på psykriatisk? Også frivillig?

Kommer meg ikke på skole eller jobb, men klarer å dra på butikken og gå turer osv. Jeg er redd for å besvime eller at andre skal det. Har angst for angsten. Jeg vil ikke ta livet mitt, langt ifra. Jeg vil bli kvitt dette så jeg kan leve som jeg vil igjen :)

Anonymous poster hash: e497b...8b2

Skrevet

Det skal sies at jeh er dårlig hele dagen

Som regel.. Og veldig veldig lei av dette, og ser ikke hvordan jeg skal komme ut av det

Skrevet (endret)

Spørs litt hva som er formålet med innleggelsen.

En planlagt innleggelse (f.eks på Modum Bad) krever bare (forutsatt høyt lidelsestrykk og utsikter til at innleggelse vil hjelpe) at poliklinisk behandling ikke har gitt ønsket effekt. Slike steder er tredjelinjebehandling (fastlege er førstelinje og psykiater/dps/psykolog er annenlinje som regel. Men ventetiden kan være lang.

For akutt innleggelse skal det stort sett være at du ikke er i stand til å ta vare på deg selv eller det foreligger fare for enten alvorlig forverring eller fare for liv og helse (selvmordsfare).

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Forresten: Sjansen til å besvime av angst er veldig liten. Besvimelse skyldes stort sett blodtrykksfall, og angsten beskytter mot dette ved å øke blodtrykket. At det føles som om man nesten besvimer er noe helt annet og veldig vanlig. Men man gjør det sjeldent.

Det finnes reaksjoner der angst kan føre til besvimelse, såkalte vasovagale reaksjoner. Det skjer som regel ved synet av blod, siden kroppen har en finurlig mekanisme der blodtrykket senkes når man ser blod (for å ikke blø ihjel hvis man er skadet og blør). Men ellers er det veldig uvanlig.

Og så skal det jo nevnes at såfremt du ikke vandrer på line eller går på en smal brygge, så er det jo ganske ufarlig å besvime.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med din lidelse betyr det at du kan søkes til en planlagt innleggelse dersom poliklinisk behandling ikke har hatt effekt.

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 4.2.2015 den 20.49):

Det skal sies at jeh er dårlig hele dagen

Som regel.. Og veldig veldig lei av dette, og ser ikke hvordan jeg skal komme ut av det

Det høres ut som om du har det rimelig vondt. Hva slags hjelp får du når du har det slik?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...