Gå til innhold

NHD: Medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker Lamictal, Seroquel og Cipralex for bipolar lidelse. I det siste har jeg tenkt at Cipralex ikke er nødvendig å ta når de to andre burde ha antidepressiv effekt. Hvorfor slik "smør på flesk" tror du? Hva er tanken bak? Har ikke lyst til å ta så mange medisiner. Tror du jeg kan autoseponere Cipralex? Har ikke lyst til å spørre psykiateren min siden han sikkert kommer til å si nei... Men jeg skjønner liksom ikke hvorfor jeg må ta Cipralex. Har av en eller annen grunn fått så motvilje mot det.

Anonymous poster hash: 01b03...704
Skrevet

Jeg bruker Lamictal, Seroquel og Cipralex for bipolar lidelse. I det siste har jeg tenkt at Cipralex ikke er nødvendig å ta når de to andre burde ha antidepressiv effekt. Hvorfor slik "smør på flesk" tror du? Hva er tanken bak? Har ikke lyst til å ta så mange medisiner. Tror du jeg kan autoseponere Cipralex? Har ikke lyst til å spørre psykiateren min siden han sikkert kommer til å si nei... Men jeg skjønner liksom ikke hvorfor jeg må ta Cipralex. Har av en eller annen grunn fått så motvilje mot det.

Kan ikke antidepressiva gjøre vondt verre når det er snakk om bipolar lidelse?

Anonymous poster hash: 5eec5...f7f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noen personer med BP kan få depresjoner til tross for bruk av stemningsstabiliserende som Lamictal og Seroquel.

Da kan det være nødvendig å legge til et AD som Cipralex. Dette bruker en inntil depresjonen er borte igjen. Når pasienten igjen er eutym (frisk), tar en langsomt bort AD. Jeg anbefaler aldri bråseponering.

Skrevet

Ok, takk. Men hvorfor tror du psykiateren mener jeg skal stå på SSRI fast i tillegg til de to andre? Tror du ikke at jeg kan være tilfredsstillende behandlet med kun Lamictal og Seroquel? Innbiller meg at Cipralexen er skyld i mine blandede episoder. Tror du det kan stemme?

Dette ble mange spm med ordet tror... hehe 

Skrevet

Noen personer med BP kan få depresjoner til tross for bruk av stemningsstabiliserende som Lamictal og Seroquel.

Da kan det være nødvendig å legge til et AD som Cipralex. Dette bruker en inntil depresjonen er borte igjen. Når pasienten igjen er eutym (frisk), tar en langsomt bort AD. Jeg anbefaler aldri bråseponering.

Svarte deg visst i ny melding istedet for her hvor du blir sitert i svaret. Kan du ta en titt hvis du finner det? Det er i samme tråd som denne.

Skrevet

Jo, jeg har hørt det samme. Det kan visst utløse hypomani. I min situasjon tror jeg det kan forårsake blandede episoder, men jeg har ikke greie på sånt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, i monoterapi.

Skrevet

Jeg har fått lagt til Fontex/Fluoxetin i tillegg til Litium og Abilify og det funker VELDIG BRA! :) Har ikke gjort meg verre på noen som helst måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...