Gå til innhold

Medikament mot depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en depresjon preget av slapphet, mangel på motivasjon, selvmordstanker, søvnvansker (tidlig oppvåkning). Fysiske symptomer som følelse av mangel på luft og vansker med å svelge. Konstant tristhet det er vanskelig å skjule i sosiale situasjoner.

Har tidligere forsøkt Cipralex med delvis effekt. Hjalp på negative tanker og psykisk smerte, men hjalp ikke på motivasjon og aktivitet, snarere tvert imot. Lurer derfor Zoloft, siden denne skal virke mer aktiverende, eller er det bare en myte? Har også lurt på Remeron pga. søvn. Håper på en medisin som både kan minske psykisk smerte og virke aktiverende.

Anonymous poster hash: 53127...850
Skrevet

SSRI har gjerne alle mer eller mindre av denne bivirkningen. Ja, de hjelper på stemningsleie, negative tanker og angst, men har en tendens til å påvirke motivasjon, entusiasme og aktivitet negativt. Årsaken til dette er enkel, stimulering av visse reseptorer i hjernen av (mer) serotonin senker nivåene av nevrotransmitteren dopamin, som er ansvarlig for motivasjon, lystfølelse, entusiasme og stimulans. Grunnen til at vi har denne evnen, er at vi fra urtiden av skulle bli mindre energiske og motiverte etter at vi hadde spist (en aminosyre i mat konverteres til serotonin), og tilsvarende mer energiske når vi var sultne, slik at vi kunne gå ut og jakte.

Løsningen er da enten å bruke i tillegg et preparat som blokkerer disse reseptorene, som f.eks Remeron (men med den bivirkningen at du stadig "jakter på mat" - altså blir sulten og legger på deg) eller kanskje aller helst tar Wellbutrin i tillegg som virker direkte på motivasjon og energi. Det er riktig at Zoloft er det SSRI med minst av denne bivirkningen fordi Zoloft også har en viss effekt på reopptaket av dopamin.

Håper dette var en grei forklaring :)

Skrevet

SSRI har gjerne alle mer eller mindre av denne bivirkningen. Ja, de hjelper på stemningsleie, negative tanker og angst, men har en tendens til å påvirke motivasjon, entusiasme og aktivitet negativt. Årsaken til dette er enkel, stimulering av visse reseptorer i hjernen av (mer) serotonin senker nivåene av nevrotransmitteren dopamin, som er ansvarlig for motivasjon, lystfølelse, entusiasme og stimulans. Grunnen til at vi har denne evnen, er at vi fra urtiden av skulle bli mindre energiske og motiverte etter at vi hadde spist (en aminosyre i mat konverteres til serotonin), og tilsvarende mer energiske når vi var sultne, slik at vi kunne gå ut og jakte.

Løsningen er da enten å bruke i tillegg et preparat som blokkerer disse reseptorene, som f.eks Remeron (men med den bivirkningen at du stadig "jakter på mat" - altså blir sulten og legger på deg) eller kanskje aller helst tar Wellbutrin i tillegg som virker direkte på motivasjon og energi. Det er riktig at Zoloft er det SSRI med minst av denne bivirkningen fordi Zoloft også har en viss effekt på reopptaket av dopamin.

Håper dette var en grei forklaring :)

Du burde blitt lege du :)

Skrevet

Det har jeg også tenkt, ikke alle som kan så mye om medisiner. Ikke leger en gang.

Skrevet

"Du må jobbe med deg selv".

Anonymous poster hash: 067c2...e6b

Skrevet

Nei stakkars pasientene :) he he..

Men det er veldig interessant hvor mye "rare ting" vi har dratt med oss fra da vi var urmennesker som bodde i huler, som vi ikke har så mye behov for i 2015.

Skrevet

Paroxetine er snacks.

Anonymous poster hash: 7b366...ce7

Skrevet

Fontex funker bra for meg. Men jeg er litt tungpusta. Men det er nok pga overvekta. Hvis ikke jeg er døende da...

Skrevet

Det er noen rare generalieringer. Er man smart har man asperger. Er man kreativ er man bipolar.. etc.

Anonymous poster hash: b73f3...771
Skrevet

Det er noen rare generalieringer. Er man smart har man asperger. Er man kreativ er man bipolar.. etc.

Feil tråd.

Skrevet

Hvor lenge brukte du Cipralex?

Min erfaring er at det tok flere måneder før jeg oppnådde full effekt og ble helt stabil.

Hadde også fysiske symptomer som svelgevansker og kvalme.

Skrevet

SSRI har gjerne alle mer eller mindre av denne bivirkningen. Ja, de hjelper på stemningsleie, negative tanker og angst, men har en tendens til å påvirke motivasjon, entusiasme og aktivitet negativt. Årsaken til dette er enkel, stimulering av visse reseptorer i hjernen av (mer) serotonin senker nivåene av nevrotransmitteren dopamin, som er ansvarlig for motivasjon, lystfølelse, entusiasme og stimulans. 

Hei eksperten ! Hvilken medisin gir folk mest dopamin, jeg tror jeg har bokstavelig talt 0 dopamin så lavt som er mulig å få så noe sterke saker kunne vært 'liddli morro' å prøve, lovlig eller ei ;)

Anonymous poster hash: 49590...497

Skrevet (endret)

Hei eksperten ! Hvilken medisin gir folk mest dopamin, jeg tror jeg har bokstavelig talt 0 dopamin så lavt som er mulig å få så noe sterke saker kunne vært 'liddli morro' å prøve, lovlig eller ei ;)

Prøv med trippel dose Wellbutrin Retard. :P  (Men konferer selvsagt med legen først!)

Noe sånt.

Men men.

Endret av slabbedask
Skrevet

Hei eksperten ! Hvilken medisin gir folk mest dopamin, jeg tror jeg har bokstavelig talt 0 dopamin så lavt som er mulig å få så noe sterke saker kunne vært 'liddli morro' å prøve, lovlig eller ei ;)Anonymous poster hash: 49590...497

Nå er ikke jeg noe ekspert, men Wellbutrin hjelper på det og er lovlig. Kaffe er også lovlig men en dårlig løsning i lengden. Trening er også lovlig :)

Skrevet

Prøv med trippel dose Wellbutrin Retard. :P  (Men konferer selvsagt med legen først!)

Noe sånt.

Men men.

Har DOL en egen "trippel dose", "Men men" og "Noe sånt"-mafia?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har to "ekstrabehov" som ikke så lett lar seg forene i en medisin. Mer energi og motivasjon på den ene side, og bedre søvn på den andre.

Mitt forslag er tillegg av Wellbutrin 150 - 300 mg for det første og Remeron 15 mg for søvnen. Når søvnen etterhvert er på plass, kan du ta bort Remeron igjen.

Skrevet

Har DOL en egen "trippel dose", "Men men" og "Noe sånt"-mafia?

Er nok noe 'mafian' som er involvert ja.

Skrevet

Takk for svar.

@NHD: Forstår jeg deg riktig at du mener tillegg av både Wellbutrin og Remeren til Cipralex? Jeg bruker ingen medisin akkurat nå.

Anonymous poster hash: 53127...850
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Da kan du forsøke Wellbutrin 300 mg om morgenen og Remeron 15 mg to timer før du ønsker å sove.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...