Gå til innhold

Putin - Aspberger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke autisme kan føre til geniale tanker. Selv om det finnes genier med autisme.

Einstein hadde gode visuospatielle egenskaper ja, men han var også ekstremt kreativ. Det må man være, skal man tenke ut slike ting som bryter totalt med det som har vært tidligere. Kreativitet betyr ikke nødvendigvis kunstneriske egenskaper... kreativitet er veldig viktig innen vitenskap, fordi det kreves for å finne på nye ting... har man bare supergode "logiske evner" så vil man komme langt på eksamener etc, men det er ikke nok for å tenke ut nyskapende teorier.

Bra med "autismesamfunn", men syns det er merkelig med alle disse egenskapene de trekker inn og relaterer til autisme. F.eks. høy IQ, "ekstremt arbeidssom", ekstremt høy samvittighet etc. Dette er egenskaper man selv har eller ser opp til, som man feilaktig tilskriver autisme.

Mener nå jeg da.

ok

Jeg tror grunnen til at ofte, men ikke alltid, de egenskapene du ramser opp blir fremtredende ved autisme, er at man i større grad mangler theory of mind eller empati eller evne til å justere seg.

Det man er eller tenker om, blir så veldig tydelig, fremtredende, på en rar måte.

Jeg tror vi med autisme kan lyve, men jeg tror vi er dårligere til å være gode løgnere fordi vi mangler theory of mind.

Jeg tror vi kan manipulere, men at vi er dårligere på det fordi vi ikke har evnen til å forutse hva som kommer,

det er en form for menneskelig kompetanse som vi mangler.

Jeg syns dette er ok, og greit, når jeg er blant andre med autisme, eller blant NT-mennesker som vet at sånn er Aurora, eller når jeg er med ekspertene på autisme, for de vet, at sånn er jeg fordi jeg har autisme.

Dette medfører en annen type kultur og omgangsform, ikke så mye annerledes enn å være døv eller blind, men det er å være både døv og blind for innviklede mellommenneskelige ikke-sagte, ikke-uttalte saker og ting.

Skrevet

Jeg tror dette er på lignende "profesjonelt" nivå som de som hevdet ABB var schizofren.

Anonymous poster hash: 7099a...215
Skrevet

Jeg tror dette er på lignende "profesjonelt" nivå som de som hevdet ABB var schizofren.

Anonymous poster hash: 7099a...215

flere, feks hans barnepsykiater (dr Ness) hevdet som min psykiater at abb nok har asperger,

som grunndiagnose, selvsagt har han en haug med andre problemer/diagnoser, men selv om jeg ønsket abb ikke hadde asperger, fordi jeg har det m.fl. så syns det mye tyder på at han har det.

Jeg tror schozofreni i blant kan misforstås som det, mens det egentlig er snakk om autisme.

Skrevet

Jeg tror grunnen til at ofte, men ikke alltid, de egenskapene du ramser opp blir fremtredende ved autisme, er at man i større grad mangler theory of mind eller empati eller evne til å justere seg.

Det man er eller tenker om, blir så veldig tydelig, fremtredende, på en rar måte.

Etter hva jeg forstår går asperger/høytfungerende autisme hovedsakelig ut på nedsatt sosial forståelse og innlevelse, og snevre og repetetive interesser. Enkelt og kjapp forklart.

Skjønner ikke hvorfor det skulle føre til Einstein, ABB eller Putin.

*

Men nå er jeg psykelig kritisk da.

Skrevet

Og du tror at en asperger kan ha så mye karismatisk med seg at han kan bli leder i Russland? Dessuten tror jeg det ligger mange løgner og manipulasjoner på veien før en når toppen. I tillegg kreves det evne til å danne sterke relasjoner.

Skoleskyttere er oftest ensomme ulver.

Bra. Dette sammen med sterk higen etter makt tyder vel mer på det man før kalte psykopati.

Skrevet (endret)

Etter hva jeg forstår går asperger/høytfungerende autisme hovedsakelig ut på nedsatt sosial forståelse og innlevelse, og snevre og repetetive interesser. Enkelt og kjapp forklart.

*

mm

for meg er både einstein og abb mulige autister:-) 

Men ikke putin, for krever en sosial inteligens jeg nok tror er uforenlig med autisme.

Jeg tror i tillegg en autist- einstein er mindre mulig i dag rett og slett fordi vi uansett IQ er litt "trege"  ;)

For øvrig, såklart trenger man ikke ha autisme for å være en einstein, men noen ganger er det å følge sin egen tanke uten å bry seg med hva som er akseptert og ok å mene, litt autistisk, ikke alltid, men ofte.

Videre er det mange eksempler på det motsatte:-)

Jeg tror ikke man må ha autisme for å være genial, men av og til kan det å ha en glup ide som ingen tror på, være bra om man har autisme og tror på det selv, da går man for det! ;)

Men dette gjelder prototypeautistene ikke dagens mainstreamautister, som det er mange av :D

(men det er en helt annen diskusjon, og vi avsporer ikke fra tema)

Endret av Madelenemie
Skrevet

for meg er både einstein og abb mulige autister:-)

Ja kanskje de er det, men det jeg sier er at jeg ikke tror de er det de er pga. autisme. Syns du blander litt dette. :)

Jeg tror ikke man må ha autisme for å være genial, men av og til kan det å ha en glup ide som ingen tror på, være bra om man har autisme og tror på det selv, da går man for det! ;)

Det er da mange andre mennesker som er slik uten at de har "nedsettelse av sosial forståelse og innlevelse, og snevre og repetetive interesser" av den grunn... :)

Skrevet (endret)

*

En kan ikke bare si det så enkelt heller. Ror eksempel å si at AS personer  ikke er karismatisk, eller har nedsatt sosial forståelse hvis det gjelder, eller kan være en god leder. AS mennesker er mennesker som kan utvikle seg, har forskjellige egenskaper og vilje, ikke maskiner eller ubevisste  skapninger som en kan sette en haug med generelle trekk som et dyr som skulle la seg lede av instinkter.  

Endret av FGT
Skrevet

En kan ikke bare si det så enkelt heller. Ror eksempel å si at AS personer  ikke er karismatisk, eller har nedsatt sosial forståelse hvis det gjelder, eller kan være en god leder. AS mennesker er mennesker som kan utvikle seg, har forskjellige egenskaper og vilje, ikke maskiner eller ubevisste  skapninger som en kan sette en haug med generelle trekk som et dyr som skulle la seg lede av instinkter.  

Sosial forståelse og innlevelse vesentlig under det som er forventet ut i fra generelt evnenivå er et kjernepunkt ved lidelser i autismespekteret.

Skrevet

Noe er selvsagt helt galt med denne mannen, men kvalifiserer det til en psykiatrisk diagnose? Og er det mulig å si om han har Aspergerger eller ikke, utifra detter presseoppslaget?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/russland/pentagon-rapport-hevder-putin-kan-ha-aspergers/a/23389209/

Anonymous poster hash: 801c1...b3e

Jeg var ikke overrasket. Napoeon, Adolf Hitler, ABB, IS-lederne... - alle med syfilis på 3. stadie, litt scizofreno, stormannsgalskap og ikke minst Aspergers. 

Anonymous poster hash: be4db...0b2

Skrevet (endret)

Sosial forståelse og innlevelse vesentlig under det som er forventet ut i fra generelt evnenivå er et kjernepunkt ved lidelser i autismespekteret.

Ja dårlig  innlevelse inn i en annens situasjon er jo kjernen på syndromet, men det kan jo være noe helt annet  en å forstå ham eller henne.Og de kan ha sterk sympati for noen og gjøre noe for å hjelpe.

Endret av FGT
Skrevet

Store tanker om seg selv ( godt hjulpet av andre tilhengere) mangel på empati ( inført lov om at det er greit å mishandle homofile), synes drap på uskyldige sivile er ok ...osv osv .Har noen diagnoser i tankene, men det holder med å konkludere med at mannen er farlig for verdensfreden

Anonymous poster hash: d3347...c0f

Skrevet

Og du tror at en asperger kan ha så mye karismatisk med seg at han kan bli leder i Russland? Dessuten tror jeg det ligger mange løgner og manipulasjoner på veien før en når toppen. I tillegg kreves det evne til å danne sterke relasjoner.

Skoleskyttere er oftest ensomme ulver.

Må man være spesielt mer karismatisk i Russland enn i andre stater for å bli valgt? Og når man i tillegg blir valgt igjen og igjen, tross at man har oppnådd svært dårlige resultater sett med menigmanns øyne ifht velferd, likeverd, rettferd, er det da utelukkende denne karismaen du nevner som står for dette? Realpolitikk kan det neppe være grunnen, eller?

Skrevet

Ja kanskje de er det, men det jeg sier er at jeg ikke tror de er det de er pga. autisme. Syns du blander litt dette. :)

Det er da mange andre mennesker som er slik uten at de har "nedsettelse av sosial forståelse og innlevelse, og snevre og repetetive interesser" av den grunn... :)

Til det første:

ja jeg blander:-)

Til det andre:

Enig:-)

Skrevet

Må man være spesielt mer karismatisk i Russland enn i andre stater for å bli valgt? Og når man i tillegg blir valgt igjen og igjen, tross at man har oppnådd svært dårlige resultater sett med menigmanns øyne ifht velferd, likeverd, rettferd, er det da utelukkende denne karismaen du nevner som står for dette? Realpolitikk kan det neppe være grunnen, eller?

Problemet for russerne er at han har fått slutt på fri presse og uavhengig rettsvesen. Ser de noen grunner til å kritisere, er det vanskelig å si fra. De har de små muligheter til å vurdere hans innsats når media ikke kan være kritiske.

Nå truer han litauerne med å "rettsforfølge" litauere som nektet å tjenestegjøre i den sovjetiske hæren i 1990 og 1991. Litauens forsvar ber folk som nektet i tjenestegjøre da om å registrere seg på deres nettside slik at deres sikkerhet kan ivaretas. Dessuten utgir de en 98-siders håndbok om hvordan folk bør forholde seg i tilfelle okkupasjon. Ingen tvil om at de tror de er neste på listen etter Ukraina er ferdig. Galningen vil neppe nøye seg med bare Korridor til Krim. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ukraina/tror-putin-vil-erobre-krim-korridor/a/23391259/

Fyren har satt i gang krig på Krim, Øst-Ukraina og Georgia, og burde vært tiltalt for krigsforbrytelser i Haagdomstolen. Han er kort sagt en maktgal fyr på linje med Hitler. Begge hadde karimatiske trekk i psykologisk forstand. Det går på sterk sjarme og en magnetisk tiltrekning, eller en medfødt opptreden som viser en mektig og sofistikert evne til å kommunisere på flere plan. Dette er personlighetstrekk som lett kamuflerer notoriske løgnere og manipulatorer. Amerikanerne har knepet fyren i å lyve en rad ganger. Han er komplett upålitelig. Hva skal man egentlig vente av en fyr som har brukt mesteparten av sitt voksne liv i KGB, en organisasjon som gjennomfører mord, tortur, forfølgelse av opposisjonelle og bestilte utfall i rettsaker?

Anonymous poster hash: 94f10...ffc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...