Gå til innhold

"Kloa i brystet"/ en halv Sobril

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar kanskje en halv Sobril a 5 mg ca 1 gang i måneden. Det er jo ikke akkurat mye.

Jeg merker at "den vonde følelsen i brystet" blir borte og jeg blir roligere og mer avslappa. Det er veldig godt å slippe den "vonde kloa".

Siden jeg ikke MÅ ha det og kan klare meg uten, men har det mye bedre med, men er redd for å bli avhengig av større doser, er det da fornuftig eller ufornuftig å ta en halv hver dag fast?

Eventuelt noe annet jeg kunne ta fast for å slippe den "vonde følelse i brystet" så ofte?

Skrevet

Skal ikke ta lett på benzoavhengighet... dette har jeg observert selv... det kan bli stygt.

Nå aner jeg ingenting om ditt foreslåtte forbruk er ugreit da. Det virker uskyldig.

Bare helt generelt ment.

Skrevet

Jeg tar kanskje en halv Sobril a 5 mg ca 1 gang i måneden. Det er jo ikke akkurat mye.

Jeg merker at "den vonde følelsen i brystet" blir borte og jeg blir roligere og mer avslappa. Det er veldig godt å slippe den "vonde kloa".

Siden jeg ikke MÅ ha det og kan klare meg uten, men har det mye bedre med, men er redd for å bli avhengig av større doser, er det da fornuftig eller ufornuftig å ta en halv hver dag fast?

Eventuelt noe annet jeg kunne ta fast for å slippe den "vonde følelse i brystet" så ofte?

Benzo *fast* er ikke lurt. Dessverre er det ingen andre medisiner som hjelper like bra.

YoplaitDouble
Skrevet

En blir ikke avhengig av benzo én gang i måneden. Jeg har brukt Sobril i lang tid i det siste og er ikke avhengig. Sørger for å ikke bruke det fast og la det bli litt "ferie" fra Sobril i litt lengre perioder.

Skrevet

Det var ikke mye du tok, men å ta hver dag vet jeg ikke om er så lurt. Men det var jo små mengder det var snakk om da også, så så farlig er det vel ikke.

Skrevet

Jeg hadde ikke våget.

Har du mulighet til å få behandling for årsaken til at kloa er der?

Får du terapi? Har dere i så fall snakket om det?

Jeg vet hva du snakker om.

YoplaitDouble
Skrevet

Pranolol kan ha noe effekt mot denne typen symptomer.

Skrevet

En blir ikke avhengig av benzo én gang i måneden. Jeg har brukt Sobril i lang tid i det siste og er ikke avhengig. Sørger for å ikke bruke det fast og la det bli litt "ferie" fra Sobril i litt lengre perioder.

Det er litt sånn jeg har brukt det også. Kanskje tatt en halv tablett 1- 2 x i måneden.

Jeg liker ikke å føle meg sløv eller rusa, så 5 mg er akkurat pase til å ta bort en ekle følelsen jeg har i brystet. Derfor lurte jeg på om det var en dose jeg kunne stå på fast. Men om man trenger mer, har jeg ikke lyst til lå bli avhengig av det. Siden jeg ikke er nødt.

Skrevet

Jeg hadde ikke våget.

Har du mulighet til å få behandling for årsaken til at kloa er der?

Får du terapi? Har dere i så fall snakket om det?

Jeg vet hva du snakker om.

Ja, jeg går i terapi. Skal på mindfullnesskurs nå snart. Jeg håper det kan hjelpe litt med puste og sånn:)

Skrevet

Skal ikke ta lett på benzoavhengighet... dette har jeg observert selv... det kan bli stygt.

Nå aner jeg ingenting om ditt foreslåtte forbruk er ugreit da. Det virker uskyldig.

Bare helt generelt ment.

Jeg har også sett folk ble avhengig av det. Det er det siste jeg ønsker.

Skrevet

Benzo *fast* er ikke lurt. Dessverre er det ingen andre medisiner som hjelper like bra.

Jeg har aldri prøvd noe annet for angst egentlig. Kanskje det finnes noe annet.

Skrevet

Jeg har aldri prøvd noe annet for angst egentlig. Kanskje det finnes noe annet.

Bruker du antidepressiva?

Skrevet

Det er litt sånn jeg har brukt det også. Kanskje tatt en halv tablett 1- 2 x i måneden.

Jeg liker ikke å føle meg sløv eller rusa, så 5 mg er akkurat pase til å ta bort en ekle følelsen jeg har i brystet. Derfor lurte jeg på om det var en dose jeg kunne stå på fast. Men om man trenger mer, har jeg ikke lyst til lå bli avhengig av det. Siden jeg ikke er nødt.

Faren ligger i at det du i dag opplever ved å ta en halv tablett forsvinner om du gjør dette til en fast greie. Da vil du måtte ta 1 hel tablett osv osv. 

Med det sagt, har jeg selv i lengre perioder brukt 1/2 vival daglig uten at jeg har følt behov for økning i dosen. Til slutt valgte jeg å slutte med det, da jeg fikk en følelse av at tabletten var mer en gammel vane blitt enn at den hadde noen funksjon. Jeg var spent på om jeg ville merke at jeg sluttet, men det gjorde jeg ikke. Nå bruker jeg kun ved behov, som kan være ved tannlegebesøk e.l.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du vurdere å gå fra 1-2 ganger i mnd til hver dag? Hva med litt oftere? 

Anonymous poster hash: 79bf8...928

Skrevet

Bruker du antidepressiva?

Ja, Zoloft 50 mg i årevis. Brukte en periode 75 mg, men gikk ned igjen. Sikkert litt dumt.

Skrevet

Jeg mente da selvfølgelig litt oftere enn 1-2 ganger i mnd :)

Skrevet

Jeg mente da selvfølgelig litt oftere enn 1-2 ganger i mnd :)

:) Skjønte det. Jeg tenkte mer om det fantes noe som jeg kunne ta hver dag for å slippe den vonde følelsen som kommer så ofte.

Skrevet

:) Skjønte det. Jeg tenkte mer om det fantes noe som jeg kunne ta hver dag for å slippe den vonde følelsen som kommer så ofte.

Jeg tror ikke beroligende er løsningen på dette. Du kan feks få en vond følelse tidlig morgen og velge å ta en beroligende. Så kommer den vonde følelsen tilbake kl 19 og du må da ta en ny. Slik bruk av beroligende vil føre deg inn i et problematisk forbruk.

Jeg tror derfor at beroligende kun bør brukes når du har det for j' og ikke orker å være martyr lengre. Den vonde følelsen trenger en opprinnelse, plasseres og bearbeides. Den kan ikke fjernes med medisiner for den er plassert i hode og kropp til man tar et oppgjør med den og har et inderlig ønske om å bli kvitt den. Og med det i sikte gjør man alt for å bli kvitt den. Det behøver ikke resultere i at den for evig og alltid blir borte, men at man forsoner seg med og da blir den mer fredelig/håndterbar/forståelig enn den blir vond når man kjemper mot den.

Skrevet

Jeg tror ikke beroligende er løsningen på dette. Du kan feks få en vond følelse tidlig morgen og velge å ta en beroligende. Så kommer den vonde følelsen tilbake kl 19 og du må da ta en ny. Slik bruk av beroligende vil føre deg inn i et problematisk forbruk.

Jeg tror derfor at beroligende kun bør brukes når du har det for j' og ikke orker å være martyr lengre. Den vonde følelsen trenger en opprinnelse, plasseres og bearbeides. Den kan ikke fjernes med medisiner for den er plassert i hode og kropp til man tar et oppgjør med den og har et inderlig ønske om å bli kvitt den.

Akkurat som det hjelper!  Når man har slitt med angst i 30-40 år er det grenser for mye mye man orker å kjempe mot. Det sliter en ut og tapper alle krefter. Da kan man takke Gud for Sobrilen.

Anonymous poster hash: dc7ac...680

Skrevet

Martyr, ja. Det er kanskje det rette ordet egentlig. Jeg må få det ut av systemet på en eller annen måte så jeg kommer meg videre. Jeg tror det hjelper å ROPE og SKRIKE ut. Men da må jeg finne et bomberom, for det gjør jeg nemlig ikke hvis noen hører på.

Skrevet

Akkurat som det hjelper!  Når man har slitt med angst i 30-40 år er det grenser for mye mye man orker å kjempe mot. Det sliter en ut og tapper alle krefter. Da kan man takke Gud for Sobrilen.

Anonymous poster hash: dc7ac...680

Det har hjulpet meg og jeg har slitt med ulik type angst i 30 år :) Så jeg synes ikke du skal kategorisk avvise det jeg skriver. Jeg er ikke negativ til bruk av beroligende i forhold til angstproblematikk, men det fjerner ikke angsten mer enn timer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...