Gå til innhold

Uhygge i klassen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Generaliserer du ikke ganske kraftig nå?

Jo jeg tror det.

Jeg tenker, "på seg selv kjenner man andre", mens det egentlig er,

"på seg selv kjenner en ingen andre"

Skrevet

Jeg sto ikke opp for personen, jeg sa ikke imot noen. Jeg er veldig redd for å bli uvenn med noen.

Hva er en NT menneske?

Ok.

NT menneske er alle som ikke har autisme,

det er egentlig brukt om mennesker som ikke prinsippfast står for sine meninger, alltid og kompromissløst,

De ekstreme autistene vil alltid stå for det de mener og tror på, og ikke justere seg etter feks er jeg diplomatisk nå? osv...

Jeg er feks direkte og svært sjelden kan jeg justere på noe jeg sier, da kun fordi jeg har lært av NT`ere at det kan være lurt.

Og jeg ønsker jo ikke såre dem.

Min psykiater liker bedre autistmåten, si det direkte og vær rettlinjet.

Hun er NT men har sansen for rette linjer og ikke krinkelkroker. (håper du forstod, tankemessige rette linjer eller krinkelkroker er det jeg mener)

Skrevet

Ok.

det er egentlig brukt om mennesker som ikke prinsippfast står for sine meninger, alltid og kompromissløst,

Det finnes selvsagt mange mennesker uten autisme som har vært ekstremt prinsippfaste og stått for sine meninger, helt kompromissløst. Mange av dem har f.eks startet kriger, styrt et land som diktatorer, vært terrorister og bare tenkt på egen sak etc... Det er de dårlige blant dem. Andre har vært gode og f.eks reddet mennesker i nød, arbeidet for menneskerettigheter og likestillig etc.

Personlig synes jeg mennesker med lite empati er relativt skremmende, enten de nå arbeider i det onde eller det godes tjeneste. Det er flott å stå for egne meninger, men jeg tror sjelden verden blir så mye bedre av at mennesker bare står på sitt og ikke ser andres følelser, tanker og synspunkter.

Man kan sikkert ønske seg mer prinippfasthet av NOEN av dem du kaller NT-mennesker, men jeg tror ikke en verden styrt av autister hadde vært noe bra sted å leve for noen - hverken NT-mennesker eller autister.

Anonymous poster hash: 61d3a...5bf

Skrevet (endret)

Det finnes selvsagt mange mennesker uten autisme som har vært ekstremt prinsippfaste og stått for sine meninger, helt kompromissløst. Mange av dem har f.eks startet kriger, styrt et land som diktatorer, vært terrorister og bare tenkt på egen sak etc... Det er de dårlige blant dem. Andre har vært gode og f.eks reddet mennesker i nød, arbeidet for menneskerettigheter og likestillig etc.

Personlig synes jeg mennesker med lite empati er relativt skremmende, enten de nå arbeider i det onde eller det godes tjeneste. Det er flott å stå for egne meninger, men jeg tror sjelden verden blir så mye bedre av at mennesker bare står på sitt og ikke ser andres følelser, tanker og synspunkter.

Man kan sikkert ønske seg mer prinippfasthet av NOEN av dem du kaller NT-mennesker, men jeg tror ikke en verden styrt av autister hadde vært noe bra sted å leve for noen - hverken NT-mennesker eller autister.

Anonymous poster hash: 61d3a...5bf

Ok.

Jeg har ikke tenkt så mye på det,

de som hjelper meg og barna er NT mennesker,

autistene er jo ekstremt slitne, alle sammen, og gjør bare sine egne ting. 

(det er faktisk en generalisering basert på alle de autistene jeg kjenner i RL)

Men jeg bryr meg feks mye om andre mennesker, det sier jeg kanskje ikke, men jeg har alltid drevet med min menneskelige plikt, (ogsså før jeg kjente og skjønte meg på mennesker) enten i form av veldedig arbeide, eller nå som den gode nabo (for eldre)

Jeg er i RL sett på som et ekstremt omtenksomt menneske, vel å merke menneske med autisme, dette mest tror jeg fordi jeg har gjort slike ting andre mennesker syns man bør, men ikke gjør, men jeg gjorde det. Det har stemplet meg.

At jeg dro i visse konfliktområder, og gjorde det jeg gjorde var det mye prinsipper som drev meg til, jeg blir fortvilt hvis jeg skjønner noen har det vondt, men det kan jeg også ofte ikke skjønne. Det må være tydelige tilfeller av nød og urett.

Det var litt om meg.

Takk for din oppklaring, da må jeg tenke litt mer, når jeg har tenkt litt videre skal jeg kanskje skrive noe å legge ut.

Jeg kan i små øyeblikk, se en ting, det er som når jeg feks ser en film og sier, "den filmen har jeg sett før", da sier min mann, "nei hva handler den om", så svarer jeg, "nei det husker jeg ikke, men snart får du se en park , eller et hvitt hus og på bordet står to kopper og et fruktfat". Dette er et eksempel. Da sier min mann "du husker så rare ting".

Jeg husker oftere detaljer og hvor ting i filmer er plassert, men det sier også noe om detaljfokusering som gjør at jeg feks som nå, rett og slett mistet perspektivet:-(

Jeg mister det ofte:-( men jeg kan fort skjerpe meg, så takk!

Og jeg har veldig lite empati, jeg har sympati, mye også.

Endret av Madelenemie
Skrevet

Synes du var flink jeg. Tror dessverre ikke mange hadde turt å si sterkt imot.

Takk:)

Problemet nå er at jeg er skremt..

Skrevet

Caylee:

du viste gjennom din væremåte at du kunne ha et annet syn på personen , jeg synes det var tøft gjort. Det skal mye selvtillit til å være uenig med flokken i din alder , du viste at du tok avstand ved å ikke henge deg på. Bra! Slikt kan bety utrolig mye.

Selv husker jeg enda en gutt ( jeg faktisk var hemmelig forelsket i) talte læreren mitt i mot når hun ville sette en slåsskjempe ved siden av meg fordi jeg var så " snill". Han stilte lærer spørsmål hva jeg hadde gjort for å fortjene å sitte ved siden av denne gutten , som og hadde lett for å komme m sårende kommentarer til andre. Husker jeg ble rørt.

Å våge å vise motstand mot urett er en viktig egenskap - du er bevisst din rolle i den situasjonen som oppsto. Jeg synes du skal være fornøyd med deg selv.

Det er meningsfylt å kjempe for en bedre verden :)

Jeg har ikke mye selvtillit, men jeg nekter å være med på å baksnakke folk

Hyggelig at du syns jeg var tøff

Veldig bra å høre han i klassen din støtten deg, sånt glemmer man ikke

Takk for støtte og fine ord :)

Skrevet

Flott gjort! Det skal mye styrke til for ikke å jatte med slike bøller, men våge å ha en egen mening. Dette er et tegn på at du er et godt menneske med empati for andre  :)

"Problemet" er at ingen i klassen min er bøller. Alle virker snille og så plutselig skjer sånt.. Da blir man veldig usikker på hvordan ting egentlig er

Empati er enkelt å føle, føler det ofte

Skrevet

Ja, du sa du ikke var enig. Det er faktisk ganske sterkt gjort det :) Syns du skal fortsette å prate med og være hyggelig mot denne personen slik at vedkommende slipper å ha hele klassen imot seg.

Personen har ikke klassen imot seg ofte. Dette er den eneste gangen det har skjedd. Men er sjokkert uansett

Det skal jeg selvfølgelig:)

Skrevet

Ok.

De ekstreme autistene vil alltid stå for det de mener og tror på, og ikke justere seg etter feks er jeg diplomatisk nå? osv...

Jeg er feks direkte og svært sjelden kan jeg justere på noe jeg sier, da kun fordi jeg har lært av NT`ere at det kan være lurt.

Og jeg ønsker jo ikke såre dem.

Min psykiater liker bedre autistmåten, si det direkte og vær rettlinjet.

Hun er NT men har sansen for rette linjer og ikke krinkelkroker. (håper du forstod, tankemessige rette linjer eller krinkelkroker er det jeg mener)

Skjønte ikke helt. Mener du de med autusme har mer egne meninger eller ikke?

Vil jeg gjerne høre, er interessant tema

Skrevet

Ok.

Jeg har ikke tenkt så mye på det,

de som hjelper meg og barna er NT mennesker,

autistene er jo ekstremt slitne, alle sammen, og gjør bare sine egne ting. 

(det er faktisk en generalisering basert på alle de autistene jeg kjenner i RL)

Men jeg bryr meg feks mye om andre mennesker, det sier jeg kanskje ikke, men jeg har alltid drevet med min menneskelige plikt, (ogsså før jeg kjente og skjønte meg på mennesker) enten i form av veldedig arbeide, eller nå som den gode nabo (for eldre)

Jeg er i RL sett på som et ekstremt omtenksomt menneske, vel å merke menneske med autisme, dette mest tror jeg fordi jeg har gjort slike ting andre mennesker syns man bør, men ikke gjør, men jeg gjorde det. Det har stemplet meg.

At jeg dro i visse konfliktområder, og gjorde det jeg gjorde var det mye prinsipper som drev meg til, jeg blir fortvilt hvis jeg skjønner noen har det vondt, men det kan jeg også ofte ikke skjønne. Det må være tydelige tilfeller av nød og urett.

Det var litt om meg.

Takk for din oppklaring, da må jeg tenke litt mer, når jeg har tenkt litt videre skal jeg kanskje skrive noe å legge ut.

Jeg kan i små øyeblikk, se en ting, det er som når jeg feks ser en film og sier, "den filmen har jeg sett før", da sier min mann, "nei hva handler den om", så svarer jeg, "nei det husker jeg ikke, men snart får du se en park , eller et hvitt hus og på bordet står to kopper og et fruktfat". Dette er et eksempel. Da sier min mann "du husker så rare ting".

Jeg husker oftere detaljer og hvor ting i filmer er plassert, men det sier også noe om detaljfokusering som gjør at jeg feks som nå, rett og slett mistet perspektivet:-(

Jeg mister det ofte:-( men jeg kan fort skjerpe meg, så takk!

Og jeg har veldig lite empati, jeg har sympati, mye også.

Jeg syns autisme er litt vanskelig å forstå. Så dere har sympati men ikke empati? Hva er forskjellen på de to?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...