Gå til innhold

Arbeidslivet er bare for de friske og sterke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet det tidligere. Dette er ikke mine normer. Vi har bl. annet et lovverk i norge som kan dømme uheldige folk. Det er noe som har gitt meg angst hver gang jeg leser om tilfeller. Jeg kunne dratt frem mange eksempel. Men hovedsaken er at det ikke er mine normer, men jeg prøver å gjøre så godt som jeg kan av det som forventes av meg. Men jeg blir frustrert, for jeg er bare et vanlig menneske med mine feil og mangler.

Jo, det er dine normer. Det står ikke i lovverket at det ikke er bra nok å gå på tur eller at foreldre må være perfekte. Det er heller ikke anledning til å si opp arbeidstakere selv om de ikke alltid presterer optimalt. Det stemmer at man i visse sammenhenger kan bli gjort ansvarlig for uaktsomme handlinger, men det er da ikke det som er ditt problem? Du er ikke i ferd med å bli dømt av en domstol for uaktsomhet? Derimot driver du selv og fordømmer dine egne prestasjoner, og i stedet for å se at det er du selv som skaper dette interne dramaet, så påstår du at det er utenverdenen som dømmer deg.

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

18

• AnonymBruker

12

• XbellaX

8

• ISW

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hun skriver jo at hun er strengere med seg selv enn med andre når det gjelder feil, så jeg tenker hun ser at ikke alle normene er andres, men kanskje mest hennes egne. Nå tenker jeg kanskje at det uansett kan kjennes vanskelig å føle at en ikke strekker til uavhengig av om det er i relasjon til egne eller andres forventninger. 

Hvis man er ulykkelig som følge av at man ikke strekker til i forhold til egne forventninger, og disse forventningene er urimelig høye, så er løsningen å justere forventningene.

Skrevet

Jeg har skrevet det tidligere. Dette er ikke mine normer. Vi har bl. annet et lovverk i norge som kan dømme uheldige folk. Det er noe som har gitt meg angst hver gang jeg leser om tilfeller. Jeg kunne dratt frem mange eksempel. Men hovedsaken er at det ikke er mine normer, men jeg prøver å gjøre så godt som jeg kan av det som forventes av meg. Men jeg blir frustrert, for jeg er bare et vanlig menneske med mine feil og mangler.

Dessverre er lovverket og rettssystemet like lite feilfri som vi mennesker er. Det samme er de andre normene som finnes hos mennesker rundt omkring. Hva som forventes av oss fra andre mennesker tror jeg er veldig ulikt knyttet til hvem vi møter. Det gjør det veldig vanskelig til tider å vite hva som er ens egne forventninger og hva som er andres forventninger.

Skrevet

Dessverre er lovverket og rettssystemet like lite feilfri som vi mennesker er. Det samme er de andre normene som finnes hos mennesker rundt omkring. Hva som forventes av oss fra andre mennesker tror jeg er veldig ulikt knyttet til hvem vi møter. Det gjør det veldig vanskelig til tider å vite hva som er ens egne forventninger og hva som er andres forventninger.

Vi klarer aldri å gjøre alle fornøyde, og det er det jeg vet at jeg ikke hadde mulighet til i dette tilfelle. Det er snakk om prioriteringer. Men uansett prioritering så ville det bli feil. Skulle bare ønske at hjernen ikke koblet ut når jeg trenger den mest.

Skrevet

Eller: jeg forstår følelsene og reaksjonene dine veldig godt. Jeg ville følt og reagert likedan. Jeg forstår godt at du reagerer på svarene fra frosken og xbellax også. Men en ting som ofte har bringt meg videre er når disse to har påpekt slike ting hos meg også (ting jeg har reagert kraftig på). Prøv, når følelsene har lagt seg litt å snu litt. Tenk gjennom det de skriver - gi det en sjanse og gå dypt inn i seg selv; "er det noe i det de skriver?" Ja slike svar svir veldig. Men prøv å koble inn fornuften; de sier det ikke for å "angripe" eller kritisere deg - men de gjør det fordi de virkelig har et ønske om å prøve å bringe deg videre. Du er som meg temmelig fastlåst på enkelte punkter, og da er det ikke så enkelt å låse opp heller - hvilket fører til at du blir stående på stedet hvil.

Bare noen tanker om hva som funker for meg.

Jeg vet iallefall at de svarer oss fordi de ønsker å hjelpe oss - og de KAN virkelig hjelpe oss også - de har peiling i likhet med mange andre brukere. Våg å åpne opp en ny dør, gjør det for din egen skyld.

Klem

Skrevet

Hww: jeg tror ikke de helt forstår meg, men det er kanskje jeg som ikke får det skikkelig frem.

Jeg har et sterkt ønske om å seponere medisinene. Tror de ødelegger for meg. Jeg bruker mye og er likevel ikke bra, så det har ikke noe hensikt. Men jeg er redd.

Skrevet

Hww: jeg tror ikke de helt forstår meg, men det er kanskje jeg som ikke får det skikkelig frem.

Jeg har et sterkt ønske om å seponere medisinene. Tror de ødelegger for meg. Jeg bruker mye og er likevel ikke bra, så det har ikke noe hensikt. Men jeg er redd.

Hva er det de ikke helt forstår?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har ikke lest hele diskusjonen, men forholder meg til overskriften.

Det er etter min erfaring en totalt feil forståelse av arbeidslivet. De fleste av pasientene jeg treffer er i arbeid. Ja, de sliter av og til, de har sine sykedager, men de er i arbeid - år etter år.

Også blant medarbeiderne er det mye sykdom. Jeg jobber med kolleger som har reumatoid artritt (RA), Bechtrew. diabetes, SLE (autoimmun sykdom), som er operert for hjernetumor, som har hatt hjerteinfarkt, brystkreft etc etc.  Uten alle oss syke, hadde ikke arbeidsplassen kunne bestå.

Skrevet

Det er etter min erfaring en totalt feil forståelse av arbeidslivet. De fleste av pasientene jeg treffer er i arbeid. Ja, de sliter av og til, de har sine sykedager, men de er i arbeid - år etter år.

Også blant medarbeiderne er det mye sykdom. Jeg jobber med kolleger som har reumatoid artritt (RA), Bechtrew. diabetes, SLE (autoimmun sykdom), som er operert for hjernetumor, som har hatt hjerteinfarkt, brystkreft etc etc.  Uten alle oss syke, hadde ikke arbeidsplassen kunne bestå.

De er sterke da, og heller ikke syke hele tiden.

Anonymous poster hash: 2a141...978

Skrevet

RA, Bechtrew, SLE og diabetes tar ingen pauser,

Skrevet

RA, Bechtrew, SLE og diabetes tar ingen pauser,

De er sterke da.

Og takk for at du får meg til å føle meg som en snylter siden jeg ikke jobber. Men hvem vil ansette en på snart femti som aldri har hatt en jobb?

Skrevet

Helt enig med anonym. Disse personene er STERKE - ikke alle er som dem, dessverre. Og ikke alle er så heldige at de får lov å jobbe med noe som gir dem mening. Noen må bare ta den jobben de får og ikke ha noen glede av den - kun inntekt (jeg hadde en slik jobb i ti år).

Noen ganger reagerer jeg sterkt på dine holdninger - du av alle burde vite bedre.

Skrevet

Om en vil holde fast ved den oppfatning at arbeidslivet er forferdelig, må en bare gjøre det.

Jeg treffer mange arbeidsgivere som er helt fantastiske når det gjelder å legge til rette for syke arbeidstagere. Jeg er imponert over holdningene både til offentlige og private arbeidsgivere.

Skrevet

Helt enig med anonym. Disse personene er STERKE - ikke alle er som dem, dessverre. Og ikke alle er så heldige at de får lov å jobbe med noe som gir dem mening. Noen må bare ta den jobben de får og ikke ha noen glede av den - kun inntekt (jeg hadde en slik jobb i ti år).

Noen ganger reagerer jeg sterkt på dine holdninger - du av alle burde vite bedre.

Nå skjønner jeg ikke hva du reagerer negativt på? Jeg lurer også på hva dere mener med at noen er "sterke" i denne sammenhengen?

Skrevet

De er sterke da.

Og takk for at du får meg til å føle meg som en snylter siden jeg ikke jobber. Men hvem vil ansette en på snart femti som aldri har hatt en jobb?

Jeg er enig med deg i at det kan være svært vanskelig å komme inn i arbeidslivet i en slik situasjon du beskriver. Men trådstarter er jo i jobb, og jeg tror at mange arbeidsgivere gjerne vil bidra til et samarbeid om å gjøre jobben overkommelig for sine arbeidstakere.

Skrevet

Om en vil holde fast ved den oppfatning at arbeidslivet er forferdelig, må en bare gjøre det.

Jeg treffer mange arbeidsgivere som er helt fantastiske når det gjelder å legge til rette for syke arbeidstagere. Jeg er imponert over holdningene både til offentlige og private arbeidsgivere.

Du svarer ikke på spørsmål.

Slik jeg tolker det står det bare på vilje, alstå mangel på vilje. Vi som står utenfor er bare late snyltere som ikke gidder.

Skrevet

Jeg er enig med deg i at det kan være svært vanskelig å komme inn i arbeidslivet i en slik situasjon du beskriver. Men trådstarter er jo i jobb, og jeg tror at mange arbeidsgivere gjerne vil bidra til et samarbeid om å gjøre jobben overkommelig for sine arbeidstakere.

Det er lett å se at nhd misliker trygdede. Han har selv tidligere sakt at hvem som helst kan få uføre bare man vil det nok.

Skrevet

Du svarer ikke på spørsmål.

Slik jeg tolker det står det bare på vilje, alstå mangel på vilje. Vi som står utenfor er bare late snyltere som ikke gidder.

Akkurat denne tråden handler om en påstand om at arbeidslivet kun er for de friske og sterke. Den handler da overhodet ikke om hvorvidt alle kan være i stand til å stå i arbeid bare de har sterk nok vilje?

Skrevet

Akkurat denne tråden handler om en påstand om at arbeidslivet kun er for de friske og sterke. Den handler da overhodet ikke om hvorvidt alle kan være i stand til å stå i arbeid bare de har sterk nok vilje?

Unnskyld, jeg er dum i hodet og fortjener ikk e å holdes i live av dere hardtarbeidende arbeidsmaur.

Skrevet

Unnskyld, jeg er dum i hodet og fortjener ikk e å holdes i live av dere hardtarbeidende arbeidsmaur.

Jeg mener at mennesker som står utenfor arbeidslivet ofte utsettes for degraderende bemerkninger diskusjoner om dette. Jeg skjønner derfor at dette kan bli et veldig sårt tema for enkelte. Men akkurat i denne tråden, mener jeg at vi diskuterer noe helt annet, og at det ikke har blitt uttrykt noe negativt om trygdede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...