Gå til innhold

Arbeidslivet er bare for de friske og sterke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en vil holde fast ved den oppfatning at arbeidslivet er forferdelig, må en bare gjøre det.

Jeg treffer mange arbeidsgivere som er helt fantastiske når det gjelder å legge til rette for syke arbeidstagere. Jeg er imponert over holdningene både til offentlige og private arbeidsgivere.

Jeg har en grei sjef.  Men arbeidslivet består av veldig mye mer enn det. Hadde jeg vært sterk så ville jeg taklet dette, men jeg bryter totalt sammen. Samtidig som hjernen slutter å fungere under stress når det er særdeles viktig at jeg er effektiv. Så lenge jeg ønsker å beholde anonymiteten og ikke skriver detaljert så er det kanskje vanskelig å forstå. 

Det var etter at jeg begynte i arbeidslivet jeg ble psykisk syk. Jeg ble en gang anbefalt å vurdere full uføretrygd, men jeg ville jobbe og kjempet meg tilbake. Har ikke hatt en dag fravær pga psyken der jeg jobber nå, og har jobbet i mange år.  Men det er tøft å reagere slik.  Jeg føler meg mislykket.  Og jeg føler ikke det er plass for meg i arbeidslivet.  Arbeidslivet krever sterke og dyktige folk.  Vanskelig å forklare hva jeg mener med det når jeg ikke kan skrive mer detaljert. Jeg klarer fint jobben min når jeg får ro og ingenting press over meg. Men slik er dessverre ikke arbeidslivet alltid. Og da blir alt kaos i hodet, jeg bryter sammen og fungerer ikke.

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

18

• AnonymBruker

12

• XbellaX

8

• ISW

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva er det de ikke helt forstår?

Jeg orker ikke å forklare det mer.  Det blir bare misforstått likevel så lenge jeg ønsker å beholde anonymiteten og ikke kan skrive mer detaljert. 

Skrevet

Nå skjønner jeg ikke hva du reagerer negativt på? Jeg lurer også på hva dere mener med at noen er "sterke" i denne sammenhengen?

Jeg reagerer på holdningen om at det kort sagt er bare å ta seg sammen.

De sterke er de som bl.a takler utfordringer og som står oppreist til tross for utfordringer. De klarer å ta seg sammen også.

Skrevet

Jeg har ikke lest hele diskusjonen, men forholder meg til overskriften.

Det er etter min erfaring en totalt feil forståelse av arbeidslivet. De fleste av pasientene jeg treffer er i arbeid. Ja, de sliter av og til, de har sine sykedager, men de er i arbeid - år etter år.

Også blant medarbeiderne er det mye sykdom. Jeg jobber med kolleger som har reumatoid artritt (RA), Bechtrew. diabetes, SLE (autoimmun sykdom), som er operert for hjernetumor, som har hatt hjerteinfarkt, brystkreft etc etc.  Uten alle oss syke, hadde ikke arbeidsplassen kunne bestå.

Overskriften beskriver vel mest hvordan jeg føler det nå. Jeg er ikke sterk nok i arbeidslivet.

Skrevet

Overskriften beskriver vel mest hvordan jeg føler det nå. Jeg er ikke sterk nok i arbeidslivet.

Kanskje du ikke er på rett arbeidsplass?

Anonymous poster hash: dd550...1b4

Skrevet

Kanskje du ikke er på rett arbeidsplass? Anonymous poster hash: dd550...1b4

Det er den beste plassen jeg har vært. Og jeg har prøvd mye forskjellig.

Skrevet

Jeg reagerer på holdningen om at det kort sagt er bare å ta seg sammen.

De sterke er de som bl.a takler utfordringer og som står oppreist til tross for utfordringer. De klarer å ta seg sammen også.

Jeg orker ikke lese gjennom hele tråden på nytt nå, men slik jeg husker det som har blitt skrevet, så sa ikke nhd  at det bare er å ta seg sammen. Det som derimot er blitt sagt er at arbeidsgivere ofte forsøker å tilrettelegge slik at mennesker med sykdom kan forbli i jobb, og at mange med kronisk sykdom heldigvis klarer å forbli i jobb.

Skrevet

Det er lett å se at nhd misliker trygdede. Han har selv tidligere sakt at hvem som helst kan få uføre bare man vil det nok. Anonymous poster hash: 2a141...978

Jeg tror ikke nhd misliker trygdede, men jeg tror han ser på trygd som den siste utveg. Jeg tror han også er klar over at det ikke er mulig å tilrettelegge for alle.

Skrevet

Du svarer ikke på spørsmål.

Slik jeg tolker det står det bare på vilje, alstå mangel på vilje. Vi som står utenfor er bare late snyltere som ikke gidder.

Anonymous poster hash: 2a141...978

Virkelig?

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke nhd misliker trygdede, men jeg tror han ser på trygd som den siste utveg. Jeg tror han også er klar over at det ikke er mulig å tilrettelegge for alle.

Hvorfor bruker du energi på å spekulere i hva NHD eller andre på nett k a n s k j e muligens kan ha sagt (evt blitt tolket til å mene) i forhold til trygd egentlig? Hvilken betydning har det for deg at en fyr på Levanger tenker noe om gruppen du tilhører på akkurat dette snevre områet? Finn heller ut hva DU tenker om dette selv, og konsentrer deg om det - det er nemlig det DU tenker som vil være kilden for deg til å utvikle DIN verdighet i DIN situasjon sant. Hva andre på et nettsamfunn muligens kan ha ment er rett og slett helt uvesentlig - vel og merke om du GJØR det uvesentlig.

Med det sagt: Jeg er en av dem som syns NHD med fordel kunne vært litt tydeligere på spørsmål fra noen av grublere her inne, men nå må jeg ta han i forsvar. Jeg kan ikke huske å ha sett han uttrykke at trygdede er å betrakte som snyltere, og jeg får en følelse av at det å diskutere (lenge, ofte og grundig) hva andre mener om trygdede, e g e n t l i g  handler om å vri blikket en annen veg enn der det gjør vondt.

Endret av Kayia
Skrevet

Hvorfor bruker du energi på å spekulere i hva NHD eller andre på nett k a n s k j e muligens kan ha sagt (evt blitt tolket til å mene) i forhold til trygd egentlig? Hvilken betydning har det for deg at en fyr på Levanger tenker noe om gruppen du tilhører på akkurat dette snevre områet? Finn heller ut hva DU tenker om dette selv, og konsentrer deg om det - det er nemlig det DU tenker som vil være kilden for deg til å utvikle DIN verdighet i DIN situasjon sant. Hva andre på et nettsamfunn muligens kan ha ment er rett og slett helt uvesentlig - vel og merke om du GJØR det uvesentlig.

Med det sagt: Jeg er en av dem som syns NHD med fordel kunne vært litt tydeligere på spørsmål fra noen av grublere her inne, men nå må jeg ta han i forsvar. Jeg kan ikke huske å ha sett han uttrykke at trygdede er å betrakte som snyltere, og jeg får en følelse av at det å diskutere (lenge, ofte og grundig) hva andre mener om trygdede, e g e n t l i g  handler om å vri blikket en annen veg enn der det gjør vondt.

Hva galt har jeg gjort nå. Svarte bare en annen bruker at jeg ikke trodde nhd så trygdede som snyltere.

Galt uansett hva jeg gjør for tiden, så nå orker jeg ikke mer.

Skrevet

og jeg får en følelse av at det å diskutere (lenge, ofte og grundig) hva andre mener om trygdede, e g e n t l i g  handler om å vri blikket en annen veg enn der det gjør vondt.

Hva mener du med dette? Det er vel nettopp å vri blikker dit det faktisk gjør vondt.

Skrevet

Jeg mener at mennesker som står utenfor arbeidslivet ofte utsettes for degraderende bemerkninger diskusjoner om dette. Jeg skjønner derfor at dette kan bli et veldig sårt tema for enkelte. Men akkurat i denne tråden, mener jeg at vi diskuterer noe helt annet, og at det ikke har blitt uttrykt noe negativt om trygdede.

Takk, du har empati, i motsetning til enkelte andre.

Skrevet

Hva galt har jeg gjort nå. Svarte bare en annen bruker at jeg ikke trodde nhd så trygdede som snyltere.

Galt uansett hva jeg gjør for tiden, så nå orker jeg ikke mer.

Jeg er skjelden på dol for tiden og vet ikke om du sliter spesielt eller ikke nå, så jeg svarer ut fra at du har startet en tråd med overskriften "Arbeidslivet er bare for de friske og sterke". Jeg syns generellt at du har fått mange gode svar i tråden der formålet er å realitetsorientere deg i forhold til det du tar opp i hovedinnlegget. Noen ber deg reflektere over hvorvidt forventningene kommer fra deg eller dol/ samfunnet, mens andre ber deg tenke gjennom om du er streng i tilnærmingen til hele tematikken, dvs er virkeig alle så perfekte? Men så, ganske plutselig, blir NHD og hans evt syn på trygd tatt opp, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Ikke syns jeg han blir tolket rettferdig heller, og sier at "hei slapp av - det er DIN mening, ikke andres på nett, som betyr noe for deg - fokuser på hva DU tenker" så har jeg angrepet deg?

Skrevet

Hva mener du med dette? Det er vel nettopp å vri blikker dit det faktisk gjør vondt.

Nei jeg tenker at det er en fokusforskyving. Å ta tak i "hvorfor har jeg det vondt og hva kan jeg gjøre for å få det bedre?" vil både gjøre veldig vondt og være veldig krevende, men det vil likevel være en mer konstrukiv bruk av energi enn å irritere seg over at noen mener noe.

Skrevet

Nei jeg tenker at det er en fokusforskyving. Å ta tak i "hvorfor har jeg det vondt og hva kan jeg gjøre for å få det bedre?" vil både gjøre veldig vondt og være veldig krevende, men det vil likevel være en mer konstrukiv bruk av energi enn å irritere seg over at noen mener noe.

Tro meg, hadde jeg visst hva jeg skulle gjøre hadde jeg gjort det!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er vel nettopp fordi du ikke vet svaret at Kayia ber deg tenke over:  "hvorfor har jeg det vondt og hva kan jeg gjøre for å få det bedre?"

Skrevet

Tro meg, hadde jeg visst hva jeg skulle gjøre hadde jeg gjort det!

Jeg tror det er en del muligheter man selv kanskje overser. Går du i behandling og har drøftet en gradvis tilnærming til arbeidslivet der? Har du tatt opp dette med NAV? Vanskelig å gi deg råd siden du er anonym og ellers sparsommelig med opplysninger.

Skrevet

Jeg er skjelden på dol for tiden og vet ikke om du sliter spesielt eller ikke nå, så jeg svarer ut fra at du har startet en tråd med overskriften "Arbeidslivet er bare for de friske og sterke". Jeg syns generellt at du har fått mange gode svar i tråden der formålet er å realitetsorientere deg i forhold til det du tar opp i hovedinnlegget. Noen ber deg reflektere over hvorvidt forventningene kommer fra deg eller dol/ samfunnet, mens andre ber deg tenke gjennom om du er streng i tilnærmingen til hele tematikken, dvs er virkeig alle så perfekte? Men så, ganske plutselig, blir NHD og hans evt syn på trygd tatt opp, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Ikke syns jeg han blir tolket rettferdig heller, og sier at "hei slapp av - det er DIN mening, ikke andres på nett, som betyr noe for deg - fokuser på hva DU tenker" så har jeg angrepet deg?

Jeg svarte jo bare en annen bruker. Forstår ennå ikke hva som var galt med det.

Orker ikke mer. Er bare sliten og lei nå. Alt jeg gjør er jo galt for tiden. Selv det som blir gjort i beste mening.

Skrevet

Det er vel nettopp fordi du ikke vet svaret at Kayia ber deg tenke over:  "hvorfor har jeg det vondt og hva kan jeg gjøre for å få det bedre?"

Jeg vet veldig godt hva som er problemet, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det. Kanskje fordi det ikke er noe å gjøre med det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...