Gå til innhold

psykiatrisk legevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem kan oppsøke psykiatrisk legevakt?

Kan man oppsøke dem når man trenger forklaringer/noen å drøfte saker med?

Anonymous poster hash: d81cd...06c
Skrevet

Jeg tenker at psykiatrisk legevakt er for de som opplever så store psykiske vanskeligheter at de overstiger ens mestringsevne og at man derfor befinner seg i en krise. Også hvis det foreligger fare for skade eller liv.

Jeg ville ikke dratt dit bare for å snakke med noen. Da ville jeg heller ringt en hjelpetelefon og spurt de om råd.

Skrevet

takk

hvilken hjelpetelefon kan jeg ringe?

Skrevet

Det er smart dra til legevakta hvis det er for vanskelig, men problemet med den løsningen er at du kan risikere å bli avvist. Noe som kan føre til motsatt effekt..

Skrevet

Når det gjelder noen å drøfte saker med, så tror jeg det er best om du kontakter noen som kjenner deg fra før. Det er vanskelig å gi gode forklaringer dersom man ikke kjenner til en del av den bakgrunnen spørsmålene stilles ut i fra

Skrevet

Legevakten er vel bare for akutte problemer.

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/akutt_legehjelp_i_oslo/legevakten_i_storg_40/psykiatrisk_legevakt/

"Psykiatrisk legevakt er bemannet med legespesialister og psykiatriske sykepleiere. Vi tilbyr hjelp ved akutte psykiske lidelser og kriser, og hjelper videre i hjelpeapparatet når det er nødvendig. Psykiatrisk legevakt drives av Oslo universitetssykehus."

" Hjelpetelefonen er Mental Helses telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med."

hjelpetelefonen_size-medium.png

http://www.mentalhelse.no/tjenester/hjelpetelefonen

Anonymous poster hash: 1b00a...332
Skrevet

Det er smart dra til legevakta hvis det er for vanskelig, men problemet med den løsningen er at du kan risikere å bli avvist. Noe som kan føre til motsatt effekt..

ok takk

Skrevet

Når det gjelder noen å drøfte saker med, så tror jeg det er best om du kontakter noen som kjenner deg fra før. Det er vanskelig å gi gode forklaringer dersom man ikke kjenner til en del av den bakgrunnen spørsmålene stilles ut i fra

Ok.

Det er imidlertid ingen som kjenner meg fra før,

Skrevet

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/akutt_legehjelp_i_oslo/legevakten_i_storg_40/psykiatrisk_legevakt/

"Psykiatrisk legevakt er bemannet med legespesialister og psykiatriske sykepleiere. Vi tilbyr hjelp ved akutte psykiske lidelser og kriser, og hjelper videre i hjelpeapparatet når det er nødvendig. Psykiatrisk legevakt drives av Oslo universitetssykehus."

" Hjelpetelefonen er Mental Helses telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med."

Takk,

jeg leste det om psykiatrisk legevakt, og ble da selv i tvil,

mulig jeg er i en akutt psykisk krise, men er ikke sikker. De andre punktene oppfyller jeg ikke.

Klarer meg stort sett, men jeg ringer denne telefonen, må bare forberede hva jeg skal spørre om, da jeg har konkrete ting jeg trenger svar på og hjelp med.

Jeg kontaktet bydelen, men det er for ca 4 uker siden, og de skal svare meg i løpet av ca 2 mnd tror jeg behandlingstiden var.

Skrevet

De hjelpetelefonene er dessverre bare vas. Men det er forresten også legevakten, om man "bare" er i en psykologisk/eksistensiell krise og ikke tenker å ta livet sitt, har tatt overdose, el.l. Vi er i bunn og grunn fucked.

Kanskje å snakke med en prest eller imam er like greit.

Skrevet

Takk, jeg leste det om psykiatrisk legevakt, og ble da selv i tvil, mulig jeg er i en akutt psykisk krise, men er ikke sikker. De andre punktene oppfyller jeg ikke. Klarer meg stort sett, men jeg ringer denne telefonen, må bare forberede hva jeg skal spørre om, da jeg har konkrete ting jeg trenger svar på og hjelp med. Jeg kontaktet bydelen, men det er for ca 4 uker siden, og de skal svare meg i løpet av ca 2 mnd tror jeg behandlingstiden var. Anonymous poster hash: d81cd...06c

Kanskje best å snakke med fastlegen din som kan hjelpe deg videre for å finne svar på problemstillingen din.

Skrevet

De hjelpetelefonene er dessverre bare vas. Men det er forresten også legevakten, om man "bare" er i en psykologisk/eksistensiell krise og ikke tenker å ta livet sitt, har tatt overdose, el.l. Vi er i bunn og grunn fucked.

ok,

jeg er omgitt av prester,

kanskje bør jeg da prøve en imam ;)

Kult!

Skrevet

Kanskje best å snakke med fastlegen din som kan hjelpe deg videre for å finne svar på problemstillingen din.

Nei

fastlegen er en mann med færre ord enn meg, så det går ikke.

Han blir fort fortvilt i tillegg.

Jeg prøver hjelpetelefonen når jeg har fått satt opp konkret spørsmålene, får jeg ikke hjelp tar jeg spørsmålene med til legevakten,

det er ikke noe annet jeg kan gjøre tror jeg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, psykiatrisk legevakt er ikke tenkt for slike formål.

Psykiske kriser etter nylige, alvorlige traumer (eks . voldtekt), betydelig selvmordsfare og akutte psykoser er oppgavene til psykiatrisk legevakt.

(Psykiatrisk) legevakt er ikke en helsekiosk/seveneleven

Skrevet

Nei

fastlegen er en mann med færre ord enn meg, så det går ikke.

Han blir fort fortvilt i tillegg.

Jeg prøver hjelpetelefonen når jeg har fått satt opp konkret spørsmålene, får jeg ikke hjelp tar jeg spørsmålene med til legevakten,

det er ikke noe annet jeg kan gjøre tror jeg.

Hvorfor kan du ikke heller snakke med noen du kjenner?

MissAftereight
Skrevet

Jeg har snakket med psykiatrisk legevakt (akutt ambulant team) utallige ganger når jeg har vært dårlig og syk eller bare trengt noen å snakke med og de har alltid vært tilgjengelig og hyggelig. De har flere ganger ringt meg opp dagen etter og hørt hvordan det gikk med meg. Du kan trygt ringe dem om du føler for det. Hvis de har akutte tilfeller som de må prioritere så ringer de deg opp. Du skal ikke være redd for å ringe dem om du sliter med noe. 

Helse telefonen har jeg også ringt to ganger. Den ene gangen møtte jeg et fantastisk menneske i andre enden, den andre gangen følte jeg at jeg var en byrde og det virket som hun bare ville legge på. Så her kan man møte litt av hvert ser det ut for. 

Skrevet

Hvorfor kan du ikke heller snakke med noen du kjenner?

Fordi jeg ikke kjenner noen jeg kan snakke med.

Skrevet

Jeg har snakket med psykiatrisk legevakt (akutt ambulant team) utallige ganger når jeg har vært dårlig og syk eller bare trengt noen å snakke med og de har alltid vært tilgjengelig og hyggelig. De har flere ganger ringt meg opp dagen etter og hørt hvordan det gikk med meg. Du kan trygt ringe dem om du føler for det. Hvis de har akutte tilfeller som de må prioritere så ringer de deg opp. Du skal ikke være redd for å ringe dem om du sliter med noe. 

Helse telefonen har jeg også ringt to ganger. Den ene gangen møtte jeg et fantastisk menneske i andre enden, den andre gangen følte jeg at jeg var en byrde og det virket som hun bare ville legge på. Så her kan man møte litt av hvert ser det ut for. 

takk

Skrevet

Hvorfor er de bare vas?

Anonymous poster hash: 10b6b...ede

Skrevet

Den hjelpetelefonen er IKKE å anbefale!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...