Gå til innhold

Kastet av bussen fordi hun bruke niqab

Anbefalte innlegg

2http://www.f-b.no/Ble_kastet_av_skolebussen_fordi_hun_brukte_niqab-5-59-57713.html

En 18 år gammel elev på Kirkeparken videregående skole i Moss ble torsdag kastet av skolebussen fordi hun hadde niqab.

– Jeg skulle ta 13.13-bussen fra Skredderåsen til Moss sentrum. Da jeg gikk om bord i bussen scannet jeg busskortet mitt som vanlig, men jeg ble bedt om å legitimere meg, så jeg viste derfor bankkortet mitt, men det var ikke nok og det var da jeg også la fram skolekortet, som også har bilde. Da ba han meg i tillegg om vise ansiktet. Jeg kan vise ansiktet mitt for å identifisere meg, men det var åpenbart at han hadde en helt annen agenda enn å identifisere meg til tross for at alle bevisene pekte mot at identifikasjonskortene tilhørte meg. Da truet han med politiet og ba meg gå av. Han sa «der er døra». Det var helt forferdelig, sier 18-åringen, som til gikk av bussen, uten å ha vist ansiktet. Hun understreker at hun selv valgte å begynne med niqab rett før jul.

– Det var et valg jeg har tatt på grunn av min hengivenhet til min Gud. Ikke fordi noen har tvunget meg. Jeg har opplevd noen ekle episoder før, men dette var helt klart den verste, sier 18-åringen

Østfold kollektivtrafikk fikk allerede torsdag ettermiddag henvendelser om niqab-saken.

– Dette er en hendelse vi tar alvorlig og vi hadde den derfor oppe til diskusjon i går for å finne ut hva vi gjør. Dette med identifisering og bruk av niqab er en problemstilling vi i Østfold kollektivtrafikk ikke har vært borti før. Derfor er det naturlig at det har vært usikkerhet hos sjåførene om hvordan de skal håndtere det. Vi har falt ned på at vi nå sender ut en mail til alle våre ansatte der det presiseres at kvinner med niqab som reiser med Østfold kollektivtrafikk skal slippe å vise ansiktet sitt, så lenge de kan vise gyldig legitimasjon, sier direktør i Østfold kollektivtrafikk, Børre Johnsen.

Sutrehøne. Helt greit at hun ble kastet av bussen. Selvsagt skal man vise ansiktet, ellers kan jo hele storfamilien dele på ett busskort og bare tre på seg en niqab når de skal ta bussen.

Merkelig unnfallenhet fra busselskapet. Dette kunne blitt løst på en helt annen måte. Det må være lov å kreve at alle som skjuler fjeset sitt må vise det når de skal legitimere seg, ellers er legitimasjonen verdiløs.

Selvfølgelig må denne unge kvinnen følge reglene i samfunnet- som alle alle oss andre. Jeg kan ikke gå på bussen med finlandshette.

I følge politiloven § 11 er det forbudt å "opptre maskert" på arrangementer (møter, demonstrasjoner etc.) på offentlig sted. Dette kan straffes med bøter. Eksempler på bøtesatser er 6000 kroner hvis du er alene, 8000 kroner hvis du er sammen med flere.

Hvis finlandshetten brukes i en situasjon som gjør at den kan fremkalle alvorlig frykt for f.eks. ran, kan man i noen tilfeller dømmes for å fremsette trusler etter straffelovens § 227.

Det jeg synes er verst er at mange av disse kvinnene er presset til å gå tildekket av sine menn, brødre eller fedre.

Anonymous poster hash: 44d40...408
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403828-kastet-av-bussen-fordi-hun-bruke-niqab/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har ikke legitimert seg på noen måte ettersom man overhode ikke kunne si om det var henne som var under nicaben eller ikke. Hvis hun vil så skjønner hun det utmerket godt. Ren vrangvilje. Hun får enten kjøre bil, sykle eller gå da, dersom det er så vanskelig å ta bussen.

– Det var et valg jeg har tatt på grunn av min hengivenhet til min Gud. Ikke fordi noen har tvunget meg. Jeg har opplevd noen ekle episoder før, men dette var helt klart den verste, sier 18-åringen

Ja, dakar.

Annonse

Det jeg synes er verst er at mange av disse kvinnene er presset til å gå tildekket av sine menn, brødre eller fedre.

Anonymous poster hash: 44d40...408

Det er de ikke,

de fleste har vært kriminelle, strippere og prostituerte før de radikalt blir motsatt og mener alle må gjøre som dem.

En ekstremitet leder til en annen ekstremitet, det er sånn det er med både prostituerte, batthier, mullakrekarer m.fl.

Hvorfor det? Hun nektet jo å bevise at hun er den hun påsto. Som en annen her sier - hele storfamilien kan jo iføre seg nicaben og bruke det samme busskortet.

Tror ikke det er så ofte det hender, bussen koster vel ikke så mye. Tror han gjorde det bare for å være ekkel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...