Gå til innhold

NHD har mamma rett?

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet

Mamma mener jeg er syk og har OCD med kjøpetvang. Har hun rett i det? Jeg elsker å kjøpe ting. Og jeg har sån inderlig trang til å kjøpe snop og elektriske aparater som reciever til tv og minnekort og har kjøpt ting jeg har solgt med en gang etterpå fordi jeg fant ut at jeg ikke trengte dem alikevel, som elgitaren og terrarier og pinnedyr.

Et annet viktig spørsmål: Kan man ha OCD og alikevell vite at man har et OCD problem, eller er OCD som med psykose at de ikke vet at de er syke?

Skrevet

Mamma mener jeg er syk og har OCD med kjøpetvang. Har hun rett i det? Jeg elsker å kjøpe ting. Og jeg har sån inderlig trang til å kjøpe snop og elektriske aparater som reciever til tv og minnekort og har kjøpt ting jeg har solgt med en gang etterpå fordi jeg fant ut at jeg ikke trengte dem alikevel, som elgitaren og terrarier og pinnedyr.

Har du solgt alle pinnedyrene?

Anonymous poster hash: 4bb80...5d5

Blomsterfluen
Skrevet

Har du solgt alle pinnedyrene? Anonymous poster hash: 4bb80...5d5

bare de voksne pinnedyrene. Jeg har et hundretalls babypinnedyr ennå.

Skrevet

Et annet viktig spørsmål: Kan man ha OCD og alikevell vite at man har et OCD problem, eller er OCD som med psykose at de ikke vet at de er syke?

Hei!

Jeg kjenner et menneske med ocd, vedkommende vet at har ocd-problemer og at blir sliten av det, så har sykdomsinnsikt.

Hvis du elsker å kjøpe ting så har det sikkert med din ocd å gjøre, jeg kjøper bare ting jeg trenger.

Da jeg ikke trengte sko en dag, men måtte bli med å se på sko, satte jeg meg ned i butikken til slutt, jeg ble skikkelig fortvilt, jeg sa jo, jeg trenger ikke sko...men man skulle se på sko?? så sa jeg til damen, "trenger du sko?" og damen sa "nei", likevel måtte jeg gå i skobutikker. Jeg bare gikk etter og ble mer og mer lei meg. Jeg ville til slutt gråte, men så tok jeg meg sammen for det var en tur for meg:-(

Skrevet

bare de voksne pinnedyrene. Jeg har et hundretalls babypinnedyr ennå.

Jeg har også hatt pinnedyr.

Skrevet

Kan man ha pinnedyr som kjærlelyd?? :blink:

Blomsterfluen jeg syns du burde høre på behandleren din, ikke moren din angående sånne ting

Blomsterfluen
Skrevet

Kan man ha pinnedyr som kjærlelyd?? :blink:

Blomsterfluen jeg syns du burde høre på behandleren din, ikke moren din angående sånne ting

Ok. Psykiateren sier jeg er psykisk syk. Men jeg føler ikke det selv, jeg får bare beskjed av ham at jeg er psykisk syk. Mamma blir ofte forbanna på meg når jeg ønsker å kjøpe ting på betalingsutsettelse på lefdal. I dag sa hun at jeg er sjuk med kjøpetvang. Jeg skal høre med psykologen i morgen om dette stemmer.

Skrevet

Ok. Psykiateren sier jeg er psykisk syk. Men jeg føler ikke det selv, jeg får bare beskjed av ham at jeg er psykisk syk. Mamma blir ofte forbanna på meg når jeg ønsker å kjøpe ting på betalingsutsettelse på lefdal. I dag sa hun at jeg er sjuk med kjøpetvang. Jeg skal høre med psykologen i morgen om dette stemmer.

Psykisk syk kan være mye forskjellig. Er mange, fler enn du tror som er psykisk syke.

Syns moren din blander seg litt formye.. prater dere aldri om "normale" ting?

Blomsterfluen
Skrevet

Psykisk syk kan være mye forskjellig. Er mange, fler enn du tror som er psykisk syke.

Syns moren din blander seg litt formye.. prater dere aldri om "normale" ting?

Vi prater om interessene mine, og jeg forteller at jeg ønsker meg penger til 30 års dagen min. Men da blir mamma og pappa forbannna å sier at de driter i hva jeg ønsker meg og at jeg skal bare få harde pakker.

Skrevet

Jeg tror mammaen din, kanskje på en litt merkelig måte, prøver å passe på deg. Å handle ting på avbetaling er veldig dyrt og veldig dumt. Hun ønsker sikkert bare at du ikke skal havne på luksusfellen :)

Blomsterfluen
Skrevet

Ok. Kan jeg risikere å måtte komme til et OCD team på DPS selvom jeg går på 100 mg zoloft og 10 mg abilify som skal hjelpe mot OCD? Er OCD en psykisk lidelse? Jeg har nemlig time hos psykolog i morgen.

Skrevet

Vi prater om interessene mine, og jeg forteller at jeg ønsker meg penger til 30 års dagen min. Men da blir mamma og pappa forbannna å sier at de driter i hva jeg ønsker meg og at jeg skal bare få harde pakker.

Tror dette dreier seg om umodenhet, ikke OCD. Neste gang du får lyst til å kjøpe noe, tenk grundig igjennom om du trenger tingen og om du har råd (må du kjøpe på betalingsutsettelse har du ikke råd).

Anonymous poster hash: c16c2...60a

Skrevet

Psykisk syk er du nok, men jeg synes ikke moren din skal stille diganoser.

Ja, OCD er en psykisk lidelse, en angstlidelse.

Skrevet

Dette høres ikke ut som klassisk ocd. Klassisk ocd er sterkt ubehagelig, ikke lettvint omgang med penger tror jeg :)

Blomsterfluen
Skrevet

Dette høres ikke ut som klassisk ocd. Klassisk ocd er sterkt ubehagelig, ikke lettvint omgang med penger tror jeg :)

Ok. Så du syns "mellom linjene" jeg er helt psykisk frisk?

Skrevet

Nei, det vet jeg ikke noe om, men jeg tror ikke kjøpelysten din er OCD. Men jeg vet bare det lille du skrev :)

Skrevet

Ok. Kan jeg risikere å måtte komme til et OCD team på DPS selvom jeg går på 100 mg zoloft og 10 mg abilify som skal hjelpe mot OCD? Er OCD en psykisk lidelse? Jeg har nemlig time hos psykolog i morgen.

Bra du har time hos psykolog i morgen, da kan du sikkert få noen svar der som du lurer på :-)

Nicklusheletida
Skrevet

Du er den som fremstår som den psykeste på dette forumet, så moren din har rett i at du er alvorlig psykisk syk. Hva det er vet jeg ikke, men tror du gjør lurt i å høre litt på moren din når du ikke er i stand til å passe på deg selv.

På mange måter fremstår du mer som et barn enn som en voksen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, mamma her nok rett.

Ja, det er typisk for OCD at en vet at det er sykt. Det er ofte nettopp det som skiller det fra en vrangforestilling / psykose.

Skrevet

Psykisk syk er du nok, men jeg synes ikke moren din skal stille diganoser.

Ja, OCD er en psykisk lidelse, en angstlidelse.

Trodde det var en tvangslidelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...