AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 De aller fleste er nok enige i at vi trenger verdier som ærlighet, vennlighet, trofasthet, tilgivelse, takknemlighet, sannhet, rettferdighet, medfølelse, hjelpsomhet, barmhjertighet, selvbeherskelse, iver og arbeidsglede i samfunnet vårt, men det er ikke bare kristendommen som innehar disse verdiene. Det er heller ikke p.g.a. kristendommen at disse verdiene har oppstått, men kristendommen har tatt til seg disse verdiene slik mange andre samfunn og kulturer har gjort det opp gjennom historien. Kristendommen er absolutt ikke nødvendig for å utviklere gode verdier eller god moral. Noen mennesker ser ut til å hevde man trenger en tro (ofte "riktig tro") for å være et godt menneske. Det er ikke lett å forstå logikken bak en slik merkelig tankegang. Undersøkelser viser at nesten alle mennesker kommer frem til samme løsning når de blir stilt ovenfor et moralsk dilemma. Dette er uavhengig av religiøs tro eller mangel på tro. Hvis man tror fravær av kristendommen gjør at mennesker plutselig blir utakknemlige, egoistiske, uten vennlighet, medfølelse og ærlighet så viser man bare seg selv om en person med "dårlige" verdier og lite kunnskap, respekt og forståelse for andres livssyn. Anonymous poster hash: 89daf...fba 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403848-kristendommen-er-ikke-n%C3%B8dvendig-for-gode-verdier-og-god-moral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
berreundrar Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 De aller fleste er nok enige i at vi trenger verdier som ærlighet, vennlighet, trofasthet, tilgivelse, takknemlighet, sannhet, rettferdighet, medfølelse, hjelpsomhet, barmhjertighet, selvbeherskelse, iver og arbeidsglede i samfunnet vårt, men det er ikke bare kristendommen som innehar disse verdiene. Det er heller ikke p.g.a. kristendommen at disse verdiene har oppstått, men kristendommen har tatt til seg disse verdiene slik mange andre samfunn og kulturer har gjort det opp gjennom historien. Kristendommen er absolutt ikke nødvendig for å utviklere gode verdier eller god moral. Noen mennesker ser ut til å hevde man trenger en tro (ofte "riktig tro") for å være et godt menneske. Det er ikke lett å forstå logikken bak en slik merkelig tankegang. Undersøkelser viser at nesten alle mennesker kommer frem til samme løsning når de blir stilt ovenfor et moralsk dilemma. Dette er uavhengig av religiøs tro eller mangel på tro. Hvis man tror fravær av kristendommen gjør at mennesker plutselig blir utakknemlige, egoistiske, uten vennlighet, medfølelse og ærlighet så viser man bare seg selv om en person med "dårlige" verdier og lite kunnskap, respekt og forståelse for andres livssyn. Anonymous poster hash: 89daf...fba Hei! Jeg tror på en Gud som har skapt alt. I menneskenes sinn/ hjerte har han lagt ned disse tingene du nevner. Det er alt sammen verdier fra Gud selv. Jeg vet (og de fleste med meg) at man ikke behøver å være kristen for å ha slike verdier og egenskaper. Det finnes utrolig mange gode mennesker i verden (tror faktisk at de fleste er det) enten de er muslimer, hinduer, kristne, eller ateister. Men selve egenskapene til å være god er lagt ned i oss av Gud selv. Han har gitt oss en samvittighet og en indre rettesnor til å skille godt fra ondt og ondt fra godt. Det er iboende i alle mennesker, gitt av Gud. Tror nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403848-kristendommen-er-ikke-n%C3%B8dvendig-for-gode-verdier-og-god-moral/#findComment-3607318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Vi er født med alt sammen, det vi gir gjødsel gror enten det er hat eller kjærlighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403848-kristendommen-er-ikke-n%C3%B8dvendig-for-gode-verdier-og-god-moral/#findComment-3607320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 De aller fleste er nok enige i at vi trenger verdier som ærlighet, vennlighet, trofasthet, tilgivelse, takknemlighet, sannhet, rettferdighet, medfølelse, hjelpsomhet, barmhjertighet, selvbeherskelse, iver og arbeidsglede i samfunnet vårt, men det er ikke bare kristendommen som innehar disse verdiene. Det er heller ikke p.g.a. kristendommen at disse verdiene har oppstått, men kristendommen har tatt til seg disse verdiene slik mange andre samfunn og kulturer har gjort det opp gjennom historien. Kristendommen er absolutt ikke nødvendig for å utviklere gode verdier eller god moral. Noen mennesker ser ut til å hevde man trenger en tro (ofte "riktig tro") for å være et godt menneske. Det er ikke lett å forstå logikken bak en slik merkelig tankegang. Undersøkelser viser at nesten alle mennesker kommer frem til samme løsning når de blir stilt ovenfor et moralsk dilemma. Dette er uavhengig av religiøs tro eller mangel på tro. Hvis man tror fravær av kristendommen gjør at mennesker plutselig blir utakknemlige, egoistiske, uten vennlighet, medfølelse og ærlighet så viser man bare seg selv om en person med "dårlige" verdier og lite kunnskap, respekt og forståelse for andres livssyn. Anonymous poster hash: 89daf...fba Det har jeg alltid sagt. De fleste jeg kjenner som er kristne, har egentlig ikke så gode kristne verdier... de snakker stygt om andre og andre "syndige" ting. Selv er jeg "kristen", men ikke sånn søndagsskolekristen, jeg har mine egne prinsipper og jeg ønsker å gjøre gode ting utfra den jeg er. Jeg følger de ti budene, men ikke pga troen, men pga de generelt er gode leveregler Man skal være god fordi man ønsker det, ikke fordi man er redd for at Gud vil straffe en om en ikke er god. Anonymous poster hash: 2c78f...dae 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403848-kristendommen-er-ikke-n%C3%B8dvendig-for-gode-verdier-og-god-moral/#findComment-3607428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 De aller fleste er nok enige i at vi trenger verdier som ærlighet, vennlighet, trofasthet, tilgivelse, takknemlighet, sannhet, rettferdighet, medfølelse, hjelpsomhet, barmhjertighet, selvbeherskelse, iver og arbeidsglede i samfunnet vårt, men det er ikke bare kristendommen som innehar disse verdiene. Det er heller ikke p.g.a. kristendommen at disse verdiene har oppstått, men kristendommen har tatt til seg disse verdiene slik mange andre samfunn og kulturer har gjort det opp gjennom historien. Anonymous poster hash: 89daf...fba Tragisk oppfatning av hva kristen tro er. Kristendommen har ikke tatt opp i seg de verdiene du nevner fra mer eller mindre tilfeldige kilder. De verdiene kommer kun fra jødedommen og med en del tillegg fra Jesus. Den kanskje viktigste er utelatt: tilgivelse. I vestens kulturhistorie har kristendommen hatt veldig stor innflytelse på kultur, etiske idealer og lovgivning. Bare åpne historiebøkene dine og les. Kristendommen er absolutt ikke nødvendig for å utviklere gode verdier eller god moral. Noen mennesker ser ut til å hevde man trenger en tro (ofte "riktig tro") for å være et godt menneske. Det er ikke lett å forstå logikken bak en slik merkelig tankegang. Undersøkelser viser at nesten alle mennesker kommer frem til samme løsning når de blir stilt ovenfor et moralsk dilemma. Dette er uavhengig av religiøs tro eller mangel på tro. Anonymous poster hash: 89daf...fba Hva vil du med dette? Alle er født med samvittighet, uansett livssyn. Mange ateister og agnostikere lever etter samvittigheten sin og er ikke moralsk dårligere mennesker selv om de ikke har samme etiske idealer som kristne. Mitt inntrykk er at de aller fleste ateister og agnostikere er gode og sympatiske mennesker. Dessuten at noen kristne lever helt på tvers av sin tro, pussig greier, nokså støtende i grunnen. Hvis man tror fravær av kristendommen gjør at mennesker plutselig blir utakknemlige, egoistiske, uten vennlighet, medfølelse og ærlighet så viser man bare seg selv om en person med "dårlige" verdier og lite kunnskap, respekt og forståelse for andres livssyn. Anonymous poster hash: 89daf...fba Det er vel ingen som påstår noe sånt heller. Derimot finnes et lite fåtall militante ateister og agnostikere som er påfallende opptatt å bedriver hets og sjikane mot kristne, noe de selv kaller religionskritikk. De ser ikke forskjell på religionskritikk og sjikane. Det er ikke hva jeg opplever som toleranse. Anonymous poster hash: 75935...424 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403848-kristendommen-er-ikke-n%C3%B8dvendig-for-gode-verdier-og-god-moral/#findComment-3607457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Det er vel ingen som påstår noe sånt heller. Derimot finnes et lite fåtall militante ateister og agnostikere som er påfallende opptatt å bedriver hets og sjikane mot kristne, noe de selv kaller religionskritikk. De ser ikke forskjell på religionskritikk og sjikane. Det er ikke hva jeg opplever som toleranse. Det er et argument som ofte tas frem når de religiøse skjønner at det ikke lenger er mulig å hevde at kristendommen er sann. Det finnes jo en rekke spørsmål en kan stille kristne om troen som rokker ved fundamentet i troen. Da er det greit å komme med andre argumenter. Richard Dawkins har jo viet flere bøker til emnet. "Gud – en vrangforestilling" er jo en klassiker og anbefales til alle med kristen, eller annen monoteistisk, tro. Anonymous poster hash: 31edc...c0b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403848-kristendommen-er-ikke-n%C3%B8dvendig-for-gode-verdier-og-god-moral/#findComment-3607461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Det er et argument som ofte tas frem når de religiøse skjønner at det ikke lenger er mulig å hevde at kristendommen er sann. Det finnes jo en rekke spørsmål en kan stille kristne om troen som rokker ved fundamentet i troen. Da er det greit å komme med andre argumenter. Richard Dawkins har jo viet flere bøker til emnet. "Gud – en vrangforestilling" er jo en klassiker og anbefales til alle med kristen, eller annen monoteistisk, tro. Anonymous poster hash: 31edc...c0b Ricard Dawkins har en vrangforestilling selv: Han definerer Gud på en helt annen måte enn kristne gjør ut fra Bibelen, for deretter å bedrive "religionskritikk" på det grunnlaget. Slik bruker han stråmannsargument og dummer seg ut. Han har faktisk hatt ut av seg så mye dumt at mange ateister er flau over ham. En slik ateist kritiserer mange av tåpelighetene hans i en bok: Terry Eagleton: Fornuft, tro og revolusjon. Kritikken til Eagleton har mange eksempler på tåpeligheter og fanatisme fra Dawkins, Hitchins, Dennet og Harris. Nettopp sånne innbildninger om trosoppfatninger hos meningsmotstandere (merket med rødt), har jeg bare sett hos militante ateister, aldri noe som kommer fra vanlig ateister, ei heller argumenter som ofte kommer fra kristne eller framtredene kristne ledere. De aller fleste mennesker er gode og rettskafne, enten de er ateister eller kristne og tillegger ikke folk med annen tro sånt tull. Men så klart - enhver får innbille seg hva som helst, men ingen blir mer troverdig av den grunn. Anonymous poster hash: 75935...424 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403848-kristendommen-er-ikke-n%C3%B8dvendig-for-gode-verdier-og-god-moral/#findComment-3607723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Jeg tror den holdningen er mer utbredt i USA enn her til lands. Der var ateist og muslim de to soleklart verste tingene en presidentkandidat kunne være. Notorisk utro var helt greit for de fleste, men ateister hadde ikke moral. De hopper bukk over det faktum at ateister er sterkt underrepresentert på kriminalitetsstatistikker, mens sterkt troende er kraftig overrepresentert i fengslene (ikke bare fordi de blir religiøse der inne, for ordens skyld), og dermed presumptivt vel så moralske i sin atferd. Anonymous poster hash: 95d6a...34e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403848-kristendommen-er-ikke-n%C3%B8dvendig-for-gode-verdier-og-god-moral/#findComment-3607724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maglor Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 (endret) Ricard Dawkins har en vrangforestilling selv: Han definerer Gud på en helt annen måte enn kristne gjør ut fra Bibelen, for deretter å bedrive "religionskritikk" på det grunnlaget. Slik bruker han stråmannsargument og dummer seg ut. Han har faktisk hatt ut av seg så mye dumt at mange ateister er flau over ham. En slik ateist kritiserer mange av tåpelighetene hans i en bok: Terry Eagleton: Fornuft, tro og revolusjon. Kritikken til Eagleton har mange eksempler på tåpeligheter og fanatisme fra Dawkins, Hitchins, Dennet og Harris. Nettopp sånne innbildninger om trosoppfatninger hos meningsmotstandere (merket med rødt), har jeg bare sett hos militante ateister, aldri noe som kommer fra vanlig ateister, ei heller argumenter som ofte kommer fra kristne eller framtredene kristne ledere. De aller fleste mennesker er gode og rettskafne, enten de er ateister eller kristne og tillegger ikke folk med annen tro sånt tull. Men så klart - enhver får innbille seg hva som helst, men ingen blir mer troverdig av den grunn. Anonymous poster hash: 75935...424 Du er bare sur fordi Dawkins & co banker gørra ut av gud hver dag og dobbelt opp på søndag Endret 10. februar 2015 av Maglor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403848-kristendommen-er-ikke-n%C3%B8dvendig-for-gode-verdier-og-god-moral/#findComment-3607831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Du er bare sur fordi Dawkins & co banker gørra ut av gud hver dag og dobbelt opp på søndag Jeg er ikke sur, men blir stadig forundret over alt det rare militante ateister har ut av seg. Da snakker vi om folk som vanligvis har minst normalt evnenivå, men som klikker helt og opptrer som idioter straks temaet blir livssyn og tidvis også lirer av seg hatefulle utsagn mot religiøse personer. De tror visst de er veldig smarte i egne øyne, men når det gjelder livssyn tar emosjonene fullstendig overhånd. Anonymous poster hash: 75935...424 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403848-kristendommen-er-ikke-n%C3%B8dvendig-for-gode-verdier-og-god-moral/#findComment-3608300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maglor Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Jeg er ikke sur, men blir stadig forundret over alt det rare militante ateister har ut av seg. Da snakker vi om folk som vanligvis har minst normalt evnenivå, men som klikker helt og opptrer som idioter straks temaet blir livssyn og tidvis også lirer av seg hatefulle utsagn mot religiøse personer. De tror visst de er veldig smarte i egne øyne, men når det gjelder livssyn tar emosjonene fullstendig overhånd. Anonymous poster hash: 75935...424 At Dawkins er smart er vel ganske klart, ei heller virker han spesielt emosjonell.. bortsett fra når han leser fanposten sin da.. Hva sa du om folk som lirer av seg ting igjen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403848-kristendommen-er-ikke-n%C3%B8dvendig-for-gode-verdier-og-god-moral/#findComment-3608308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.