Gå til innhold

Ligger og grubler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inntatt min vante plass i mørket og har døst siden kl 15. Helt utslitt av intens arbeidsøkt fra 2- 9.30 i natt . Var i hundre men trolig mest skrik og lite ull, trolig noe ok da men går fremover utrolig langsomt.

Nå er jeg langt unna mitt høygir , ligger og bekymret meg for st jeg ikke holder det jeg lover. Orket ikke bake det jeg sa el spise m familien , det burde jeg gjort . Og bekymret for at det snart er ferie og at jeg da har lovt åbli med. Synes ikke jeg tåler dagens lys når jeg plutselig faller sammen og bare må vekk . Redd for å bli overpresset og redd barna skal bli enda mer skuffet . Redd for ikke å strekke til og hvordan i all verden skal jeg orke. Redd for å ikke bli støttet og redd for å bli utstilt . Redd jeg tvinges til fortrolighet eller at jeg impulsive deler ting jeg vil angre på til " eksterne". Ubehagelig å skifte mellom å føle du eier verden , ser lyst på alt og å flate ut i et indre mørke . Lang uke foran meg før frustrasjon kan kanaliseres , orker ikke gå rundt å syte og hva skal jeg egentlig tro . Hva er riktig. ? Resten av familien fortjener et forutsigbart liv , jeg klarer ikke delta i denne karusellen . Vanskelig å finne ro, og kanskje er jeg svart hvitt når det gjelder håp og tro . Bør jo tenke ting tar tid men lurer i blant på om det ikke snart må få en ende. Er mentalt sliten. Mine nærmeste sier dog de ser bedring .

Skrevet

Jeg synes du skal vektlegge normal døgnrytme. Ikke legge deg eller sove noe på dagtid, og heller ikke sitte oppe om natten. Tror dette er helt nødvendig for å oppnå større stabilitet både for deg og resten av familien.

Skrevet

Inntatt min vante plass i mørket og har døst siden kl 15. Helt utslitt av intens arbeidsøkt fra 2- 9.30 i natt . Var i hundre men trolig mest skrik og lite ull, trolig noe ok da men går fremover utrolig langsomt.

Nå er jeg langt unna mitt høygir , ligger og bekymret meg for st jeg ikke holder det jeg lover. Orket ikke bake det jeg sa el spise m familien , det burde jeg gjort . Og bekymret for at det snart er ferie og at jeg da har lovt åbli med. Synes ikke jeg tåler dagens lys når jeg plutselig faller sammen og bare må vekk . Redd for å bli overpresset og redd barna skal bli enda mer skuffet . Redd for ikke å strekke til og hvordan i all verden skal jeg orke. Redd for å ikke bli støttet og redd for å bli utstilt . Redd jeg tvinges til fortrolighet eller at jeg impulsive deler ting jeg vil angre på til " eksterne". Ubehagelig å skifte mellom å føle du eier verden , ser lyst på alt og å flate ut i et indre mørke . Lang uke foran meg før frustrasjon kan kanaliseres , orker ikke gå rundt å syte og hva skal jeg egentlig tro . Hva er riktig. ? Resten av familien fortjener et forutsigbart liv , jeg klarer ikke delta i denne karusellen . Vanskelig å finne ro, og kanskje er jeg svart hvitt når det gjelder håp og tro . Bør jo tenke ting tar tid men lurer i blant på om det ikke snart må få en ende. Er mentalt sliten. Mine nærmeste sier dog de ser bedring .

Du minner meg om meg da jeg var syk. Jeg har bipolar 2. Skal ikke gi deg noen diagnose jeg, men bruker du medisiner nå?

Skrevet

Jeg tror du vil ha godt av en vinterferie.  "Tren" på normal døgnrytme i uka som kommer, slik at du orker å være der for barna i ferien.  Ta med deg noe enkelt lesestoff eller håndarbeid som kan distrahere deg når grubletrangen kommer. 

Skrevet

Hvorfor i all verden er du oppe fra 02-9.30 og jobber? Hva slags arbeid er det snakk om?

For å bli bedre er jeg enig med de andre her i at du defintivt må prøve å få en mer normal døgnrytme. Legg deg til samme tid og stå opp til samme tid hver dag. Min psykolog, og sikkert mange med henne, kan ikke få understreket nok hvor viktig det er med en vanlig døgnrytme når en sliter psykisk og/eller har en diagnose. 

Prøv også å ikke "være i hundre", men roe litt ned om du får den følelsen. Det kan være kjekt å ha det slik en stund, men det fører ofte til mer tunge timer/dager etterpå. Hvis du føler det slik om natten kan det være lurt å ha noen triks i ermet for å roe ned. Sett på rolig musikk, finn en bok, et strikketøy etc. 

Skrevet

Jeg synes du skal vektlegge normal døgnrytme. Ikke legge deg eller sove noe på dagtid, og heller ikke sitte oppe om natten. Tror dette er helt nødvendig for å oppnå større stabilitet både for deg og resten av familien.

det er vanskelig å gjennom føre . Da må jeg be om sovemedisin , vet ikke om jeg tørr ( Pga det du vet) og om jeg får . Sover så lett at jeg fort blir utslitt , i blant i tvil om jeg i det hele tatt har sovet .

Redd min fysiske helse nå skal innhente meg- kjennes ut som en flamme i munnen min og jeg tror mitt infiserte tannkjøtt kanskje er betent. Tannverk . Fryser . Kanskje influensa. Anspent og trist og motløs . Rygg verker.

Skrevet

Hvorfor i all verden er du oppe fra 02-9.30 og jobber? Hva slags arbeid er det snakk om?

For å bli bedre er jeg enig med de andre her i at du defintivt må prøve å få en mer normal døgnrytme. Legg deg til samme tid og stå opp til samme tid hver dag. Min psykolog, og sikkert mange med henne, kan ikke få understreket nok hvor viktig det er med en vanlig døgnrytme når en sliter psykisk og/eller har en diagnose.

Prøv også å ikke "være i hundre", men roe litt ned om du får den følelsen. Det kan være kjekt å ha det slik en stund, men det fører ofte til mer tunge timer/dager etterpå. Hvis du føler det slik om natten kan det være lurt å ha noen triks i ermet for å roe ned. Sett på rolig musikk, finn en bok, et strikketøy etc.

tror ikke jeg skal spesifisere det, redd for å bli identifisert. Har jeg ånden over m er det det som gjelder akkurat nå. Men i bl hekler jeg i timesvis om natten . Det er koselig , vanskelig p avlede seg selv. Får til i blant . Kjenner m dradd - litt for nok m meg selv .
Skrevet

Jeg tror du vil ha godt av en vinterferie. "Tren" på normal døgnrytme i uka som kommer, slik at du orker å være der for barna i ferien. Ta med deg noe enkelt lesestoff eller håndarbeid som kan distrahere deg når grubletrangen kommer.

det kan slå ut begge veger . Nå innebærer det noe for meg krevende samvær og da får jeg panikk følelse samtidig som jeg egentlig vet jeg er forpliktet:(
Skrevet

Du minner meg om meg da jeg var syk. Jeg har bipolar 2. Skal ikke gi deg noen diagnose jeg, men bruker du medisiner nå?

det har vært tematisert men fremstår ikke som det mest aktuelle nå slik jeg forstår ...
Skrevet

Helt utslitt av intens arbeidsøkt fra 2- 9.30 i natt .

Det er ikke rart at du er trøtt på dagen når du er oppe hele hele natten vel! Støtter svar fra resten mht døgnrytme. Du kommer bare til å bli værre om du fortsetter å sitte oppe om natta når mann og unger sover, og døse på dagen når resten av familien er våkne.

Ut over det tror jeg du rasjonaliserer døgnrytmeforstyrrelsen din. Når du skriver "helt utslitt etter intens arbeidsøkt fra 2-9:30 i natt" får du det til å høres ut som dette var noe som var avkrevd av deg på et vis, men realiteten er vel at du selv valgte å bli sittende oppe og hekle framfor å legge deg sant?

Skrevet (endret)

Det er ikke rart at du er trøtt på dagen når du er oppe hele hele natten vel! Støtter svar fra resten mht døgnrytme. Du kommer bare til å bli værre om du fortsetter å sitte oppe om natta når mann og unger sover, og døse på dagen når resten av familien er våkne.

Ut over det tror jeg du rasjonaliserer døgnrytmeforstyrrelsen din. Når du skriver "helt utslitt etter intens arbeidsøkt fra 2-9:30 i natt" får du det til å høres ut som dette var noe som var avkrevd av deg på et vis, men realiteten er vel at du selv valgte å bli sittende oppe og hekle framfor å legge deg sant?

realitet var at jeg klarte å sove tungt etter to glass vin lørdag og sov da fra 22-ca2. Da våknet jeg og hadde lyst til å skrive , det gjorde jeg og det var inderlig godt . Men selvsagt upraktisk . Jeg holdt m oppe frem til middagstid, trente og .

For ordrnsskyld mitt natterangleri er ikke noe som skjer hver natt , men får overskudd av alkohol og dyp søvn. Evt etter kaffekicks.

Sannheten er at jeg står opp hver morgen kl 7 og hjelper fam , men får ofte frostanfall på dagtid av trøtthet(?)/. Da slumrer jeg litt om ikke og jeg gjør nyttige / inspirerende/ ting er jeg slagen senest 18. Har prøvd å ignorere dette. Da sovner jeg uansett i sofaen .

Endret av En namnlaus

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...