Gå til innhold

Ikke vrangforestilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg blir gal av helsepersonell.

Jeg har tvangslidelse, og lurer på om jeg har vrangforestillinger også. 

Jeg er relgiøs og har sterkt angst for å onanere, om jeg først gjør det, må jeg gjøre på nytt med bestemte regler, som feks lukkede øyner, må ikke se ned, ikke få noen i tankene. Og jeg tror hvis jeg får dårlig avslutning, så vil kvinner fornærme meg på dommedag, og plage meg og mobbe meg. Imamer sier det ikke skjer, jeg klarer ikke å tro på dem, jeg er sikker på at jeg har rett.

På besøk hos legevakt skriver psykiatern '' hadde ingen vrangforestillinger ''. Dette gir meg angst, vil det si at jeg har rett? at det er det som skjer? i og med at hun ikke sa det er vrangforestilling? 

Anonymous poster hash: 5e069...61a
Skrevet

Hei

Jeg er relgiøs og har sterkt angst for å onanere, om jeg først gjør det, må jeg gjøre på nytt med bestemte regler, som feks lukkede øyner, må ikke se ned, ikke få noen i tankene. Og jeg tror hvis jeg får dårlig avslutning, så vil kvinner fornærme meg på dommedag, og plage meg og mobbe meg. Imamer sier det ikke skjer, jeg klarer ikke å tro på dem, jeg er sikker på at jeg har rett.

På besøk hos legevakt skriver psykiatern '' hadde ingen vrangforestillinger ''. Dette gir meg angst, vil det si at jeg har rett? at det er det som skjer? 

Nei, men regner vel rett og slett ikke religion som vrangforestilling?

Anonymous poster hash: 69c02...b6b

Skrevet

Hvis de på legevakten hadde ment du hadde vrangforestillinger, hadde det kanskje vært for innleggelse? Jeg vet ikke. Uansett går det utmerket fint an å ha uriktige tanker som ikke er vrangforestillinger - de fleste feiltagelser er slik, også for psykisk lidende.

Skrevet

Nei, men regner vel rett og slett ikke religion som vrangforestilling?

Anonymous poster hash: 69c02...b6b

I noen tilfeller gjør man vel det? Hvis personen er veldig dålig?

Gjest Gargamel
Skrevet

Hei

På besøk hos legevakt skriver psykiatern '' hadde ingen vrangforestillinger ''. Dette gir meg angst, vil det si at jeg har rett? at det er det som skjer? i og med at hun ikke sa det er vrangforestilling? 

Legen er ikke en profet som vet hva som skjer etter døden. Når hun skriver "ingen vrangforestillinger" betyr det ikke at dine rare tanker om dommedag er riktige. Jeg vet ikke hva hun mener. Kanskje hun regner det som tvangstanker, vanlige religiøs tro eller noe annet. Der går det noen skillelinjer som jeg ikke skal uttale meg om.

Du har forresten fått mange svar på dette før, blant annet fra NHD.

Skrevet (endret)

Enten får du la være å onanere, eller så får du bruke din sunne fornuft om at en eventuell Gud ikke har syv milliarder kameraer som kan filme alle verdens mennesker mens de onanerer. Du får prøve å se på disse tankene som feilaktige, uansett om de er tvangstanker eller vrangforestillinger.

Jeg ville umiddelbart stilt meg selv spørsmålet om hvordan det er mulig å filme alle verdens mennesker på en gang, og hvis det filmes akkurat når du onanerer, hvordan vet en eventuell Gud at du onanerer akkurat da? Hvordan kan det filmes gjennom veggene i huset ditt? Og hvorfor filme noe så trivielt som å onanere, noe alle mennesker gjør? Hvorfor skal akkurat du vises fram på en eventuell dommedag?

Som sagt, bruk din sunne fornuft og innse at det du tenker bare er tull. Hvis du ikke er i stand til å innse at det du tenker bare er tull, så har du vrangforestillinger, ikke tvangstanker.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Enten får du la være å onanere, eller så får du bruke din sunne fornuft om at en eventuell Gud ikke har syv milliarder kameraer som kan filme alle verdens mennesker mens de onanerer. Du får prøve å se på disse tankene som feilaktige, uansett om de er tvangstanker eller vrangforestillinger.

Jeg ville umiddelbart stilt meg selv spørsmålet om hvordan det er mulig å filme alle verdens mennesker på en gang, og hvis det filmes akkurat når du onanerer, hvordan vet en eventuell Gud at du onanerer akkurat da? Hvordan kan det filmes gjennom veggene i huset ditt? Og hvorfor filme noe så trivielt som å onanere, noe alle mennesker gjør? Hvorfor skal akkurat du vises fram på en eventuell dommedag?

Som sagt, bruk din sunne fornuft og innse at det du tenker bare er tull. Hvis du ikke er i stand til å innse at det du tenker bare er tull, så har du vrangforestillinger, ikke tvangstanker.

jeg er rett og slett ikke i stand til å innse det jeg tenker er tull nei.. jeg tror på det, og selvom Muslimer som har mye bedre kunnskap om meg innenfor Islam sier til meg sånt skjer ikke, så tror jeg ikke på dem, ikke fordi jeg ikke vil, men tror på mine tanker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...