Gå til innhold

Tidsbruk i helger

Anbefalte innlegg

Dere som har store/mellomstore barn og ungdommer - hvordan ser helgene deres ut? Hvor ofte reiser dere på helgeturer med barna/ungdommene? Hvor ofte reiser dere på tur med venner, uten barn? Hvor ofte reiser dere på turneringer/stevner med ett eller flere av barna?

Vi er en familie på fem med tre barn fra 11 til 16 år. De er aktive alle tre, i hver sine idretter og interesser (5-6 til sammen). Idrettene er selvsagt ikke samkjørte, så det er svært sjelden at det er ei helg uten noen aktivitet. Men vi prøver å finne noen helger der vi kan dra på hyttetur (leie hytte), helgebesøk hos venner eller familie - eller rett og slett bare være hjemme uten program. I disse rolige helgene, skal som regel minst ett barn spille en kamp eller ett av barna eller jeg skal synge (to ulike kor).

Vi har to vennepar vi er veldig glad i, som vi drar på voksentur med 1-3 ganger i året. Det krever barnevakt for oss (de andre har større barn), og i praksis så betyr det mine foreldre. Det er ikke så lett å få til, men de stiller opp så sant de har overskudd. Nå har vi prøvd å få til en slik helgetur før våren er slutt, men fordi det skjer så mye hos oss, er det svært vanskelig. En helg de to andre kunne, skal vi på en tur sammen med flere andre familier. Ungene ( i alle fall de to minste) gleder seg veldig, og det gjør vi voksne også. Vi hadde hatt lyst til en voksentur også, men innser at det ikke går. Vennene våre har antydet at de synes vi bruker SÅÅÅÅ mye tid på ungene og oppfølging og "familieting" at de skjønner ikke at vi ikke bare dropper den familieturen. De synes at en helg der far drar med 13-åringen på turnering, mens mor er hjemme med de to andre, er en familiehelg. Jeg mener at en familiehelg, er en helg der vi fem gjør noe koselig sammen, enten hjemme eller på tur - ikke at vi splittes på mange steder.

Jeg tenker vel at om et par år, er enten eldstemann flyttet eller han gidder i alle fall ikke være med på helgeturer, og at vi må bruke den tiden vi har sammen vi fem, godt, og prioritere gode opplevelser sammen. Det er nok av hverdager som forsvinner i mas og stress og korte lunter.... Samtidig som jeg er veldig glad i vennene våre, og vi storkoser på hyttetur sammen med dem - men da må jeg vite at ungene også har en fin helg der de er - enten de nå er bortreist på cup, eller sammen med mormor og morfar.

I løpet av tida t.o.m. påske, så kommer vi til å ha hatt tre helger der vi reiser bort med alle barna + halve vinterferien og halve påskeferien - de andre helgene skjer det masse ting for den enkelte. Men altså ikke noen voksen-hyttetur. For min del er det helt OK. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 33bf2...394
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403875-tidsbruk-i-helger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som har store/mellomstore barn og ungdommer - hvordan ser helgene deres ut? Hvor ofte reiser dere på helgeturer med barna/ungdommene? Hvor ofte reiser dere på tur med venner, uten barn? Hvor ofte reiser dere på turneringer/stevner med ett eller flere av barna?

Vi er en familie på fem med tre barn fra 11 til 16 år. De er aktive alle tre, i hver sine idretter og interesser (5-6 til sammen). Idrettene er selvsagt ikke samkjørte, så det er svært sjelden at det er ei helg uten noen aktivitet. Men vi prøver å finne noen helger der vi kan dra på hyttetur (leie hytte), helgebesøk hos venner eller familie - eller rett og slett bare være hjemme uten program. I disse rolige helgene, skal som regel minst ett barn spille en kamp eller ett av barna eller jeg skal synge (to ulike kor).

Vi har to vennepar vi er veldig glad i, som vi drar på voksentur med 1-3 ganger i året. Det krever barnevakt for oss (de andre har større barn), og i praksis så betyr det mine foreldre. Det er ikke så lett å få til, men de stiller opp så sant de har overskudd. Nå har vi prøvd å få til en slik helgetur før våren er slutt, men fordi det skjer så mye hos oss, er det svært vanskelig. En helg de to andre kunne, skal vi på en tur sammen med flere andre familier. Ungene ( i alle fall de to minste) gleder seg veldig, og det gjør vi voksne også. Vi hadde hatt lyst til en voksentur også, men innser at det ikke går. Vennene våre har antydet at de synes vi bruker SÅÅÅÅ mye tid på ungene og oppfølging og "familieting" at de skjønner ikke at vi ikke bare dropper den familieturen. De synes at en helg der far drar med 13-åringen på turnering, mens mor er hjemme med de to andre, er en familiehelg. Jeg mener at en familiehelg, er en helg der vi fem gjør noe koselig sammen, enten hjemme eller på tur - ikke at vi splittes på mange steder.

Jeg tenker vel at om et par år, er enten eldstemann flyttet eller han gidder i alle fall ikke være med på helgeturer, og at vi må bruke den tiden vi har sammen vi fem, godt, og prioritere gode opplevelser sammen. Det er nok av hverdager som forsvinner i mas og stress og korte lunter.... Samtidig som jeg er veldig glad i vennene våre, og vi storkoser på hyttetur sammen med dem - men da må jeg vite at ungene også har en fin helg der de er - enten de nå er bortreist på cup, eller sammen med mormor og morfar.

I løpet av tida t.o.m. påske, så kommer vi til å ha hatt tre helger der vi reiser bort med alle barna + halve vinterferien og halve påskeferien - de andre helgene skjer det masse ting for den enkelte. Men altså ikke noen voksen-hyttetur. For min del er det helt OK. Hva tenker dere?

Vi reiser på helgetur med barna ca. en gang i måneden om vinteren, ca. annenhver helg sommerhalvåret (utenom ferien).

Tur med venner uten barn gjør vi omtrent aldri sammen, tror faktisk ikke jeg kan huske vi har vært på det. Ca. to ganger i året har vi ordnet barnevakt en (lang-)helg så vi får en voksenhelg, men da foretrekker vi å bare være oss to. Skal vi være sammen med andre voksne blir det gjerne med barna også, og det er koselig det. I helgene er det ofte kamper/renn o.l. med barna, men sjelden med overnatting.

I tillegg er hver av oss foreldre på "voksenhelg" med venner/venninner et par ganger i året, men da er altså ene foreldren hjemme med barna.

Med tre store barn skal det jo godt gjøres å stadig ha hele helgen sammen, så tror du må omdefinere litt ;); Om fire av dere er sammen ville jeg tenkt på det som en familiehelg. Men jeg/vi er ikke i den situasjon at vi må "forsvare" vår tidsbruk overfor venner, som er i omtrent samme situasjon. Eneste måtte være at jeg har en søster som elsker planlegging, og som kan bli litt oppgitt over at jeg ikke orker å planlegge noe en helg som er åpen mellom to aktivitetsfylte helger ;).

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403875-tidsbruk-i-helger/#findComment-3607619
Del på andre sider

Vi har bare tenåringen hjemme, så det er ikke så relevant hva vi gjør i helgene.  Men vi har nesten aldri vært på turer sammen med andre voksne uten minst ett barn. 

Kan dere ikke finne en helg der det er mye aktivitet for barna, og la dem overnatte hos en kompis / venninne som skal på den samme aktiviteten?  Altså hver sin venn, ikke alle på ett sted?  Hvis det er bare en helg, altså - jeg skjønner det blir vanskelig hvis det er skoledager med i bildet. 

Ellers tror jeg dere ligger over snittet når det gjelder å få alle med på å "prioritere gode opplevelser sammen".  Ingen av mine barn har definert noen opplevelse sammen med foreldre og søsken som særlig god etter at de ble så store som dine to eldste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403875-tidsbruk-i-helger/#findComment-3607625
Del på andre sider

Annonse

Den artikkelen, Xtra, hadde mye klokt i seg, ja. Tror helt klart at mange ungdommer lærer å bruke tida si godt når de trener, og dermed vil det også kunne være positivt for skolearbeidet. Til forskjell fra familien i artikkelen, så er vi foreldre heller slappe når det gjelder trening - det er helt på amatørnivå hos oss. Mens ungene trener 2-6 ganger pr uke, litt avhengig av alder og sesong. Jeg ser at hun minste hos oss har et ganske stort behov for fritid uten planer, og hun er også den som bare er opptatt to ganger pr uke. Da har hun mye tid til frilek når leksene er gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403875-tidsbruk-i-helger/#findComment-3607641
Del på andre sider

En trenger vel ikke å være supermenneske for å ha barn som trener mye? Men en må ha veldig disiplin i forhold til tidsbruk på hhv jobb, leksehjelp, oppfølging av barnas aktiviteter og egne aktiviteter - i tillegg til husarbeid og avslapping. For min del startet jeg opp med en egen aktivitet i fjor, etter veldig mange år der barnas aktivteter er blitt satt høyest (og det er de vel for så vidt fremdeles), og det er herlig å ha noe som er mitt! Men det er bare en gang pr uke da.

Som den artikkelen sier, så ser det ut til å være en liten sammenheng mellom at de ungdommene som trener også får høyere karakterer enn de som ikke trener. Jeg tror det er klokt å holde på en form for fysisk aktivitet gjennom ungdomstida, både pga det fysiske men også pga et forhåpentligvis positivt miljø og strukturen som treningen gir dem.

Men det er klart - det er mye å holde orden på, og hos oss er det jeg som putter alt inn i min outlook-kalender. Jeg pleier å si muntlig hva som skjer av spesielle ting - de faste treningene holder barna styr på selv. Kanskje vi skulle hatt en ukeskalender på kjøleskapet, slik at alle så hva som skulle skje.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403875-tidsbruk-i-helger/#findComment-3607643
Del på andre sider

En trenger vel ikke å være supermenneske for å ha barn som trener mye? ]

Men man må være superbarn for å orke slikt? Jeg hadde ikke orket/giddet det som barn. Syntes det var utrolig deilig å komme hjem fra skolen å kunne drive egne ting resteb av dagen i fred og ro.

Anonymous poster hash: bed3f...e20

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403875-tidsbruk-i-helger/#findComment-3607645
Del på andre sider

Jeg blir sliten bare av å lese innlegget ditt. :) Ungene her er ikke med på noe på fritiden nå, det har vært litt basket på guttungen en kort periode for noen år siden og et par år med fotball og deretter skolerevy for jentungen - that's it. Og når jeg leser innlegg som ditt og ser på egen slekt med unger i samme familie som driver med håndball, fotball, ski, sang og ridning og knapt nok har en eneste helg helt fri - ja, da er jeg i grunnen litt lettet over at de ikke er så opptatte. Får man i det hele tatt tid til å slappe av og kose seg sammen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403875-tidsbruk-i-helger/#findComment-3607701
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir sliten bare av å lese innlegget ditt. :) Ungene her er ikke med på noe på fritiden nå, det har vært litt basket på guttungen en kort periode for noen år siden og et par år med fotball og deretter skolerevy for jentungen - that's it. Og når jeg leser innlegg som ditt og ser på egen slekt med unger i samme familie som driver med håndball, fotball, ski, sang og ridning og knapt nok har en eneste helg helt fri - ja, da er jeg i grunnen litt lettet over at de ikke er så opptatte. Får man i det hele tatt tid til å slappe av og kose seg sammen?

Folk koser seg jo på ulikt vis. Jeg synes det er typisk at det her, så vel som i artikler og innlegg i avisene, fremstår to fronter som mener sin måte å leve på er den rette og beste.

Nok en artikkel om temaet: http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/--Altfor-mange-familier-er-for-ytre-styrt_-styrt-av-trender-og-tendenser-490556_1.snd

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403875-tidsbruk-i-helger/#findComment-3607850
Del på andre sider

Nicklusheletida

"Får man i det hele tatt tid til å slappe av og kose seg sammen? "

Som Xtra sier. Folk koser seg på ulikt vis. Spør Familien til Northug eller familien til Bjørgen om de har kost seg sammen. Sannsynligvis vil de mene det selv om tiden blir brukt til annet enn avslapning med Dol ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403875-tidsbruk-i-helger/#findComment-3607853
Del på andre sider

"Må man være supberbarn for å orke slikt?" Vel - eldstemann trives med mye trening og er både effektiv og grundig med skolearbeidet. Han er imidlertid ikke mye sammen med venner utenom treninger, og liker å slappe av hjemme når han ikke trener eller er på skolen. Den mellomste trener 2-3 ganger pr uke + kor, og den yngste 2 ganger pr uke (om sommeren 3 ganger pr uke) - og dette er et nivå på treningen de trives med. De liker å reise på familieturer, og liker å reise på turneringer/cup'er, men jeg ser at alle tre også setter pris på helger uten program.

''Får man i det hele tatt tid til å kose seg sammen?"

Ja, det synes jeg da vi gjør. Våre ungdommer er som regel hjemme når de ikke trener, og vi synes faktisk alle (!) at det er koselig å dra på familietur sammen (slik vi gjorde denne helga) og bare være hjemme sammen uten program. Jeg prøver å oppmuntre dem til å ta med venner hjem eller gå til venner, men de er nok litt hjemmekjære de to eldste. Hun mellomste har heldigvis blitt mer sosial nå i vinter, og velger av og til venner fremfor familien ;-)

Laban - godt mulig at vi er litt spesielle på det med "gode opplevelser for familien", men jeg tror oppriktig talt at ungene setter pris på det. De kan være veldig tydelige på når de synes det blir for mye (for eksempel når vi bor tett sammen på besøk hos slekt av og til), og vi prøver å korte inn slike besøk slik at alle får så grei ferie som mulig, samtidig som vi tar hensyn til at noen gamle slektninger trenger oss på besøk.) Vi prøver å gjøre noe hyggelig for hele familien hver dag i feriene, selv om ikke alltid det er så spennende det som skjer - og jeg håper at ungene vil huske tilbake på slike familieturer og huske både det fine ved dem, men helt greit å hsuke det som ikke var greit også.

Nicklus - veldig enig. Jeg er veldig glad i å være hjemme i ro og fred (og særlig HELT alene, det skjer sjelden), men jeg er også glad i opplevelser, følge opp ungene aktiviteter, og ulike fysisk og kulturelle opplevelser for min egen del.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403875-tidsbruk-i-helger/#findComment-3607885
Del på andre sider

Laban - godt mulig at vi er litt spesielle på det med "gode opplevelser for familien", men jeg tror oppriktig talt at ungene setter pris på det. De kan være veldig tydelige på når de synes det blir for mye (for eksempel når vi bor tett sammen på besøk hos slekt av og til), og vi prøver å korte inn slike besøk slik at alle får så grei ferie som mulig, samtidig som vi tar hensyn til at noen gamle slektninger trenger oss på besøk.) Vi prøver å gjøre noe hyggelig for hele familien hver dag i feriene, selv om ikke alltid det er så spennende det som skjer - og jeg håper at ungene vil huske tilbake på slike familieturer og huske både det fine ved dem, men helt greit å hsuke det som ikke var greit også.

Jeg mente ikke at det var noe galt med det eller at barna egentlig helst vil slippe, bare at jeg tror mange ikke får til så mye felles med hele familien når de eldste blir såpass store, ref. vennenes antydning om at det ofte er nødvendig å dele seg. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403875-tidsbruk-i-helger/#findComment-3607889
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...