Gå til innhold

Elitesamfunnet i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det tror jeg ikke det var... :P

Jeg skrev jo:

"Kompetanse, som arbeidslivet etter min mening bør baseres på, kan nemlig læres. Du kan studere, ta kurs, bygge erfaring. Men du kan ikke lære deg å være den andre halvdelen som har disse personlige egenskapene i en eller annen grad."

:P

Skrevet

Jeg skrev jo:

"Kompetanse, som arbeidslivet etter min mening bør baseres på, kan nemlig læres. Du kan studere, ta kurs, bygge erfaring. Men du kan ikke lære deg å være den andre halvdelen som har disse personlige egenskapene i en eller annen grad."

:P

Mulig jeg tar feil, men jeg forstod Xtra slik at hun mente det var en grunn til at "humør og positivitet" ble etterlyst - det kan ikke læres opp, noe kompetanse kan, og derfor er det mer naturlig å etterlyse "humør og positivitet" enn kompetanse...

Skrevet

Mulig jeg tar feil, men jeg forstod Xtra slik at hun mente det var en grunn til at "humør og positivitet" ble etterlyst - det kan ikke læres opp, noe kompetanse kan, og derfor er det mer naturlig å etterlyse "humør og positivitet" enn kompetanse...

Sånn sett ja.

Ja da har vi kanskje noe ulik vinkling på det. :)

Skrevet

Gunstige personlige egenskaper overalt:

- god/sympatisk oppførsel

- lærevillig

- pliktoppfyllende

I noen jobber:

- oppfinnsomhet

- ambisjoner

- visjoner

Siste nytt fra DolTenk...

Gjest Gargamel
Skrevet

Man kan lære å være blid og positiv mot kunder og kolleger. Voksne har en "skjerpe seg" egenskap som små barn ikke har.

Skrevet (endret)

Man kan lære å være blid og positiv mot kunder og kolleger. Voksne har en "skjerpe seg" egenskap som små barn ikke har.

Jeg har jobbet sammen med nettopp noen slike. Dessverre blir det etter hvert tydelig at positiviteten ikke er ekte, og det blir på en måte dobbelt ille. Heller en småsur og oppriktig kollega enn en falsk blid.

Endret av Xtra
Skrevet

Dette med aksept av dårlige dager er et veldig vanskelig tema innen ledelse, synes jeg. På den ene siden har både leder og medarbeider et ansvar for å prestere så godt de kan (for leders del også å få sine medarbeidere til å prestere så godt de kan). På en annen side kan det ikke forventes at man er på topp hele tiden. Det er når slike forventninger stilles at man får problematikk rundt uhensiktsmessige mestringsstrategier (f.eks rus).

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg har jobbet sammen med nettopp noen slike. Dessverre blir det etter hvert tydelig at positiviteten ikke er ekte, og det blir på en måte dobbelt ille. Heller en småsur og oppriktig kollega enn en falsk blid.

Mot kunder skal man i alle fall heller være falsk blid enn ekte sur.

Skrevet

Glød. Kreativitet. Energi. Entusiasme. Glimt i øyet. Karisma. Humør. Utstråling. Positivitet. Utadvendt.

Ikke alle disse egenskapene er nødvendige i alle typer arbeid, men jeg antar at de fleste arbeidsgivere og kolleger ønsker seg personer som har Energi. Humør. Positivitet.

Jeg tar det for gitt at medarbeidere er blide, hyggelige og serviceinnstilte når de er på jobb. Det er bl.a. dette de får betalt for.

Det er greit når du har evnen til å ta deg sammen. Når du bryter sammen og bare vil gråte så fungerer alt dårligere.

Det er stort sett heller ikke bare kollega og sjef du skal forholde deg til på jobb.

Gjest Gargamel
Skrevet

Det er greit når du har evnen til å ta deg sammen. Når du bryter sammen og bare vil gråte så fungerer alt dårligere.

Det er stort sett heller ikke bare kollega og sjef du skal forholde deg til på jobb.

Jeg har inntrykk av at du ofte stiller på jobb og holder fasaden selv om det koster deg svært mye.

Skrevet

En arbeidsplass der alle de ansatte har full pott av egenskapene du nevner står for meg som et mareritt og et sted jeg ikke hadde passet inn. En masse kvitrende blide, glødende engasjerte, energiske, entusiastiske, utadvendte, karismatiske mennesker som overgår hverandre i kampen om oppmerksomheten...Grøss og gru.

Det er muligens jeg som er gammel og gretten eller legger for mye i det, men jeg vil heller jobbe sammen med mennesker som gjør det de skal og ikke tindrer så innmari hele tiden. Normalt blide, vennlige og høflige folk passer meg perfekt. Jeg er glad jeg har jobb, for jeg hadde neppe fått napp hvis det er dette alle arbeidsgivere ønsker nå.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at du ofte stiller på jobb og holder fasaden selv om det koster deg svært mye.

Jeg har dessverre hatt noen slike episoder.  Jeg har alltid likt jobbene jeg har hatt, men det er ikke alt jeg takler. Jeg prøver likevel å stille opp på jobb.  Om det alltid har vært like fornuftig vet jeg ikke.  Legen spurte meg en gang om det var jobben eller helsen som var viktigst når jeg ikke ville ha sykemelding.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...