Gå til innhold

Har jeg noen sjans for å slippe denne P-boten?

Anbefalte innlegg

Jeg vet at man kan klage, men tror dere det er noen sjans for å slippe denne P-boten?

Det er et fast shoppingsenter vi pleier å gå på (etter vi flyttet til denne byen for noen mnd siden). Vi parkerer alltid i parkeringshuset på den ene siden. Der er det slik at bilskiltet leses av automatisk, og man får et kort når man kjører inn. Man betaler etter man har shoppet, og bommen åpner seg automatisk når man har betalt, uten at man trenger putte kortet inni engang.

Akkurat i dag fikk vi lyst til å parkere på parkeringshuset på motsatt side av shoppingsenteret. Altså samme shoppingsenter, motsatt side. Jeg trodde det var samme system, at man betalte når man var ferdig med å shoppe. Men da vi kom tilbake til bilen, lå det overraskende en bot på frontruten. Det viste seg at her må man betale idet man parkerer.

Jeg syns det er veldig merkelig at de har to så forskjellige systemer på et og samme shoppingsenter.  Men det vil vel kanskje ikke regnes som noen grunn? Det var virkelig sure penger. Jeg mener, det hadde ikke vært noe problem for meg å betale da vi kom, hvis vi hadde skjønt at man skulle det.

Anonymous poster hash: ddf8a...41d

Fortsetter under...

Jeg vet at man kan klage, men tror dere det er noen sjans for å slippe denne P-boten?

Det er et fast shoppingsenter vi pleier å gå på (etter vi flyttet til denne byen for noen mnd siden). Vi parkerer alltid i parkeringshuset på den ene siden. Der er det slik at bilskiltet leses av automatisk, og man får et kort når man kjører inn. Man betaler etter man har shoppet, og bommen åpner seg automatisk når man har betalt, uten at man trenger putte kortet inni engang.

Akkurat i dag fikk vi lyst til å parkere på parkeringshuset på motsatt side av shoppingsenteret. Altså samme shoppingsenter, motsatt side. Jeg trodde det var samme system, at man betalte når man var ferdig med å shoppe. Men da vi kom tilbake til bilen, lå det overraskende en bot på frontruten. Det viste seg at her må man betale idet man parkerer.

Jeg syns det er veldig merkelig at de har to så forskjellige systemer på et og samme shoppingsenter.  Men det vil vel kanskje ikke regnes som noen grunn? 

Nei, du er ansvarlig for å følge gjeldene system.

Enig i at det er rart med to ulike systemer, men tror det er små sjanser for å slippe unna.  Man får jo bot når man parkerer på en plass der det alltid har vært gratis, men så plutselig blir påbudt med billett og / eller betaling, selv om man har handlet der "bestandig" og er vant til at det er fri parkering.

Det kommer ann på hvor langt du er villig til å dra det. Privat parkeringshus=privat kontrollør. Det er kun trafikksjefens betjenter som kan ilegge kollektiv gebyr på fører og bil, de private kan kun gebyrlegge føreren av bilen.

Så den som har bilen registrert i sitt navn kan si at det ikke var vedkommende som kjørte. Q-park og deres like er livredde for slikt, og vil garantert dra deg inn i forliksrådet. Forliksrådet kan, eller kan ikke ha kjennskap til Norges lover, så er litt hipp som happ om du får medhold eller ikke, du kan få medhold, og du kan vinne/ de gir seg.

Så blir det evt anket til tingretten. I Tingretten holder de seg til Norges lover mer enn i forliksrådet, og loven er veldig klar på dette punktet, det er Q-Park (eller tilsvarende) som må bevise at det er du som førte bilen. Du kan holde på ditt, si det ikke var du som kjørte, og ikke opplyse hvem som var fører av bilen.

Det er klart, om bilen er registrert i ditt navn, og du parkerte, så må du faktisk juge, og det er vel like greit å ikke begi seg inn den veien, med mindre du er notorisk skurk. Om bilen står i din manns navn er det litt greiere, for da er det han som blir dratt inn i systemet, og han har rett i at han ikke kjørte, og er fritatt å fortelle hvem som gjorde det (ingen er pliktig til å anngi sine nærmeste).

Vær dog klar over at dette tar mye tid, Q-Park kjører konsekvent slike saker for forliksrådet (de er livredd for at folk skal bli klar over denne regelen, da hadde de ikke hatt mye til næringsgrunnlag mer), og hvis det i bunn og grunn er du som parkerte feil, er det like greit å betale.

At det er annet system i annet annlegg har ingenting å si, det er du som fører som er pliktig i å sette deg inn i parkeringsvilkårende der du parkerer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...