Gå til innhold

Litiumverdi på 1,25- synspunkter NHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min tok i midten av desember vanlige blodprøver, inklusive litiumprøve. Den ble imidlertid ikke tatt slik den skal, det var gått ca 14 timer siden kveldsdosen, og en halv time før hun skulle ta prøven tok hun også dagsdosen.

Hun har de siste ukene hatt veldig mye skjelvinger på både armer og ben, dårlig balanse, fungert dårlig kognitivt og i det hele tatt hatt det ganske dårlig. Hun har selv tenkt at dette skyldes seroquel som er den medisinen som ble sist introdusert (gradvis i løpet av høsten).

I tillegg til litium står hun på cipralex 20 mg, lamictal, zyprexa 15 mg og seroquel depot 400 mg - samt stilnoct og litt sobril,

I dag fikk hun telefon fra fastlegen som tilfeldigvis (!) hadde lagt merke til at prøvesvaret fra desember viste en litiumverdi på 1.25.

1. Hvordan skal man tolke denne verdien når prøveprosedyren ble dårlig fulgt?

2.  Og hvordan forstå at hun evt. har fått økt serumkonsentrasjonen så mye etter å ha hatt  ca 0.7 i mange år?.

Fastlegens forslag var at hun nå skulle redusere litiumdosen med 42 mg pr døgn og så ta en ny prøve om to måneder. Jeg synes det er rart at man ikke starter med å kontrollere prøvesvaret fra desember og tilsvarende at det ikke tas ny prøve etter en-to uker for å kontrollere effekten av reduksjonen`?

Har du noen synspunkter NHD? Jeg har en pårørenderolle i forhold til min søster og har ved noen anledninger tidligere ha måttet sørge for at hun får adekvat behandling.

3. Synes du fastlegens forslag er tilstrekkelig i denne situasjonen?

4. Og burde det ikke evt. tas nyrefunksjonsprøver dersom litiumverdien øker så voldsomt etter å ha vært stabil i mange år?

Anonymous poster hash: 23048...563
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville umiddelbart (første virkedags morgen) tatt en ny prøve på samme dose, men riktig administrert før prøven.

Kveldsdose 12 timer før prøvetaking. Ingen morgendose før prøven er tatt.

Ut fra dette svaret ville jeg planlagt evt videre tiltak.

..

Litiumverdien er for høy, men dette skyldes sannsynligvis at morgendosen er tatt like før prøven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...