Gå til innhold

Hva er terapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg har tenkt mye på, er dette med å gå i terapi, hva det egentlig er. 

Jeg for min del vet det. Men gjennom min tid på dol, har jeg sett flere har lurt på det. Jeg mener at det skulle vært en beskrivelse av hva det å gå i terapi innebærer for nye pasienter; feks et hefte (pasientinfo) som pasienten kan lese og sette seg inn i før terapien begynner og/eller som pasienten kan gå tilbake til underveis i prosessen.

På den måten kan pasienten etter min mening være mer beredt og det ville kanskje vært tidsbesparende og dermed også kanskje sluppet flere pasienter til - jeg vet jo at det er trangt om plassene og at ikke alle får plass. 

Men nå kan det jo være at det finnes slike brosjyrer. Husker jeg fikk en slik da jeg startet på Levanger, men at jeg syntes den burde vært mer utfyllende. 

Mange går jo inn i terapi og lurer på hva de skal igjennom? Det er iallefall mitt inntrykk her på dol iallefall.

Så jeg tenkte jeg ville starte en tråd om dette, der man kanskje kan få svar på hva det vil si å gå i terapi. 

Spørsmål kan feks være:

- Hva er egentlig terapi?
- Hva kan pasienten forvente av terapeuten?
- Hva forventer terapeuten av pasienten?
- Hvilke terapiformer finnes (og legg evt ved link eller info til disse)?
- Jobber alle terapeuter likt, selv om terapiformen er den samme?
- Er terapi å bare snakke om ting?
- Hvordan vet jeg hvilke mål jeg skal sette meg?
- Hva vil det si å jobbe med seg selv?
- Hva vil "hjemmelekser" si/innebære?
- Hvor lenge varer en time?
- Hva går samtalen ut på?
- Vil det være smertefullt?
- Hva gjør en om det blir for tøft mellom timene eller i kriser?
- Andre ting?

Håper folk her inne har lyst til å dele sine erfaringer og komme med innspill som kan hjelpe andre. Det er iallefall meningen min med tråden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...