Gå til innhold

Tilleggsmedisin til Zoloft mot angst/tvang

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Etter å ha forsøkt Seroquel i mange ulike doser, og til slutt med serumkonsentrasjon utenfor øvre grense av referanseområdet, kan jeg konkludere med at Seroquel ikke gir meg mye annet enn litt forbedret søvn.

ISW anbefaler meg Zeldox, noe jeg kommer til å drøfte med legen i morgen. Hovedsymptomene mine er angst og tvangstanker (ikke handlinger).

Har noen eventuelle andre ting å foreslå, som tillegg til SSRI?

Jeg vil forsøke å få litt oversikt over hva som er de mest egnede preparatene.

Skrevet

Det finnes jo et utall preparater å velge fra til dette formålet. Zeldox har hjulpet meg veldig. Det betyr jo ikke nødvendigvis at det vil hjelpe deg, men det kan jo hende :-)

Andre alternativer er jo Risperdal og Fluanxol. Alle AP kan vel egentlig brukes til denne litt "dempende" effekten man ønsker på angsten og tankespinnet. 

YoplaitDouble
Skrevet

Det finnes jo et utall preparater å velge fra til dette formålet. Zeldox har hjulpet meg veldig. Det betyr jo ikke nødvendigvis at det vil hjelpe deg, men det kan jo hende :-)

Andre alternativer er jo Risperdal og Fluanxol. Alle AP kan vel egentlig brukes til denne litt "dempende" effekten man ønsker på angsten og tankespinnet.

Da håper jeg det er slik at man kan få denne demningen av andre AP, selv om Seroquel i liten grad dempet noe som helst? :)

Skrevet

Da håper jeg det er slik at man kan få denne demningen av andre AP, selv om Seroquel i liten grad dempet noe som helst? :)

Ja, demping får du nok. Kunsten er å finne eksakt det punktet hvor angsten dempes men som ikke gjør deg til en potteplante. Det kan kreve litt prøving og feiling.

Forresten er det veldig bra at du holder deg i jobb gjennom all eksperimentering du gjør, og angsten som følger med.

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Ja, demping får du nok. Kunsten er å finne eksakt det punktet hvor angsten dempes men som ikke gjør deg til en potteplante. Det kan kreve litt prøving og feiling.

Forresten er det veldig bra at du holder deg i jobb gjennom all eksperimentering du gjør, og angsten som følger med.

Det går utmerket å holde seg i jobb. SSRI-angst er jeg ikke "redd" for lenger, så den slags er null problem å trappe opp og endre på. Eneste som plager meg er svetting fra Zoloft i dag :P Tar Sobril i ny og ne også, men ikke for ofte.

Seroquel har aldri gitt meg noe angst i utprøvingen. Veldig merkelig at jeg ikke engang så antydninger til å bli potteplante, med tanke på at jeg kom langt over maks-grenser (var enda høyere enn den jeg målte et par dager).

Endret av YoplaitDouble
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved OCD har jeg mest tro på Risperdal dersom SSRI alene ikke er nok.

YoplaitDouble
Skrevet

Ved OCD har jeg mest tro på Risperdal dersom SSRI alene ikke er nok.

Ville du anbefalt å øke Zoloft først? Jeg fikk 80nmol/l på 400mg. Skal snakke med legen om økning i morgen.

YoplaitDouble
Skrevet

ENDELIG har jeg fått en fornuftig lege! Nå er jeg veldig fornøyd. Jeg får øke til 800mg Zoloft, og så skal vi ta måling av det før jeg får øke enda mer. Dette bør bli bra mot tvangssymptomene og lette noe på angst. Jeg fikk i tillegg Zeldox 400mg som jeg får ta 2-3 ganger per dag etter behov. Endelig en lege som har skjønt at jeg ikke blir frisk om vi ikke doserer etter serumverdiene :)

Skrevet

ENDELIG har jeg fått en fornuftig lege! Nå er jeg veldig fornøyd. Jeg får øke til 800mg Zoloft, og så skal vi ta måling av det før jeg får øke enda mer. Dette bør bli bra mot tvangssymptomene og lette noe på angst. Jeg fikk i tillegg Zeldox 400mg som jeg får ta 2-3 ganger per dag etter behov. Endelig en lege som har skjønt at jeg ikke blir frisk om vi ikke doserer etter serumverdiene :)

Godt å høre. :)

PS: Håper ikke du fikk Zeldox 400 mg. Da tror jeg du blir nokså slapp. Neida, forsto at det skulle stå 40

YoplaitDouble
Skrevet

Godt å høre. :)

PS: Håper ikke du fikk Zeldox 400 mg. Da tror jeg du blir nokså slapp. Neida, forsto at det skulle stå 40

Du har helt rett, 40mg ja :) 400 hadde jeg vel blitt et salathode av.

Legen forkastet de dumme anbefalingene fra den udugelige psykiateren på DPS som hadde anbefalt seponering av alt, og monoterapi med buspiron ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...