Gå til innhold

Er arbeid det eneste saliggjørende?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det virker som om enkelte her på DOL mener det å stå i arbeid er det viktigste av alt.

Kan man ikke ha en ok liv selv om man står utenfor arbeidslivet? Eller blir man da regnet som en verdiløs snylter?
  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

11

• ISW

9

• Caylee

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet (endret)

Ja, ifølge noen brukere på dol er det bedre å gå på skolen enn å tenke på helsa. Det er faktisk best å dø i forsøket på å gå på skole og bli dårlige og dårlige, enn å ta slutte

Endret av Caylee
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For de fleste gir arbeid en glede og tilfredsstillelse, men selvsagt ikke den eneste.

Arbeid er også grunnlaget for den verdiskapning som trengs for å opprettholde velferdssamfunnet. For meg er det viktig at velferdssamfunnet kan bestå.

Skrevet

For de fleste gir arbeid en glede og tilfredsstillelse, men selvsagt ikke den eneste.

Arbeid er også grunnlaget for den verdiskapning som trengs for å opprettholde velferdssamfunnet. For meg er det viktig at velferdssamfunnet kan bestå.

Hva gjør man hvis man ikke får jobb? (Det finnes 13.000 ledige stillinger, og 500.000 utenfor det ordinære arbeidslivet).

Anonymous poster hash: 0ee60...91b

Skrevet

Hva gjør man hvis man ikke får jobb? (Det finnes 13.000 ledige stillinger, og 500.000 utenfor det ordinære arbeidslivet).

Da må man finne årsaken til at det er slik. Deretter må en evt kvalifisere seg.

Alternativt kan en lene seg tilbake vel fornøyd med forklaringen om at det ikke er jobb til alle.

Skrevet

Alternativt kan en lene seg tilbake vel fornøyd med forklaringen om at det ikke er jobb til alle.

Vi har aldri hatt et samfunn hvor det har vært lønnet arbeid til alle (bortsett fra enkelte kommunist regimer, med det fungerte ikke så bra i praksis).

Ellers bekrefter du bare her den nedlatende holdningen du har til trygdede.

Skrevet

Når du svarer slik, så er jeg fristet til å skrive detaljert hele yrkeshistorikken min.

Jeg er glad for å være i jobb idag. Men det har vært en tøff veg der jeg stadig stanget hodet i murveggen.

Skrevet

Så i grunnen handler det bare om å "ta seg sammen", er det du mener? Alle kan få seg arbeid hvis man bare vil, uansett funksjonshemming og/eller helse? Det står bare på vilja?

Skrevet

Jeg er enig med NHD. Det er IKKE jobb til alle. Jeg selv håper på å få jobb. Jeg er oppvokst med den psykologien at man skal klare seg selv økonomisk. Det har jeg alltid gjort før jeg ble syk, jeg hadde jobber som finansierte studier og jeg var utrolig lykkelig over det jeg klarte. Men skuffelsen var stor da jeg faktisk ble syk, og fikk det slaget i trynet av helsearbeidere at "det finnes ikke jobber til alle". Dere aner ikke hvor skuffet jeg ble. Men jeg lever fremdeles i håpet.  Men jeg må jobbe knallhardt med meg selv hvis det skal bli muligheter for meg. Jeg har kroniske somatiske og psykiatriske diagnoser, så veien jeg går er ikke lett, men kanskje heller ikke umulig. I mellomtiden prøver jeg å hygge meg med det livet jeg har og det skammer jeg men ikke over at jeg koser meg med det livet jeg har.

Skrevet

Så i grunnen handler det bare om å "ta seg sammen", er det du mener? Alle kan få seg arbeid hvis man bare vil, uansett funksjonshemming og/eller helse? Det står bare på vilja?

For de syke har vi sykepenger, AAP og uføretrygd. Det er kanskje det viktigste elementet i velferdsstaten.

For de friske som vil, er det alltid mulighet for å få jobb.

Skrevet

Tror jeg lener meg litt tilbake jeg da og prøver å få skikk på meg istedefor å lete etter jobb. Jeg finner jo ingen jobb jeg kan ta uansett.

Skrevet

Betyr dette at svensker er mye latere enn nordmenn (siden det er tre fire ganger så mange som står uten jobb i sverge)?

Anonymous poster hash: 76c2b...b82

Skrevet (endret)

Betyr dette at svensker er mye latere enn nordmenn (siden det er tre fire ganger så mange som står uten jobb i sverge)?

Folk som står utenfor arbeid kan grupperes inn i to kategorier. De som ikke vil/kan jobbe, og de som vil/kan jobbe men som ikke får jobb. Det er det sistnevnte som offisielt benevnes som arbeidsledighet.

Innenfor disse to gruppene, så kan man igjen dele inn i et utall grupper. Du kan rent moralsk dele første gruppe inn i de som ikke vil jobbe og de som ikke kan jobbe. Det er selvsagt politisk ukorrekt, så la oss dele det inn i sykmeldte, AAP, uføre, førtidspensjonister, m.flere. Arbeidsledige kan også deles inn i mange grupper. Men nå snakker jeg meg bort.

I Sverige er gruppen arbeidsledige stor. Det er det som gjør at så mange svensker står uten jobb i forhold til nordmenn. Arbeidsledigheten styres av makroøkonomiske forhold i landet. Den andre gruppen styres mer av helsevesen og velferd.

Jeg har ingen tro på at innbyggere i noen land "genetisk sett" er sykere enn andre.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det er det som gjør at så mange svensker står uten jobb i forhold til nordmenn. Arbeidsledigheten styres av makroøkonomiske forhold i landet. 

Nettopp. Det hjelper ikke bare å kvalifisere seg, så får garantert jobb.

Skrevet

Du kan rent moralsk dele første gruppe inn i de som ikke vil jobbe og de som ikke kan jobbe. Det er selvsagt politisk ukorrekt

Du er på linje med NHD når du mener hvem som helst som ønsker det kan få uføre. Det er lett å lure systemet.

Skrevet

Du er på linje med NHD når du mener hvem som helst som ønsker det kan få uføre. Det er lett å lure systemet.

Jeg aner ikke hva NHD mener om dette. Jeg snakker for meg selv.

Jeg er av den tro at hvis jeg virkelig gikk inn for det, så kunne også jeg blitt ufør. Tror det å bli ufør ikke er en heksekunst, hvis du ønsker å lure systemet så tror jeg du klarer det. Men det betyr absolutt ikke at alle som er uføre lurer systemet. Jeg tror flertallet av de som er uføre er det på et ærlig grunnlag.

Skrevet

Jeg aner ikke hva NHD mener om dette. Jeg snakker for meg selv.

Jeg er av den tro at hvis jeg virkelig gikk inn for det, så kunne også jeg blitt ufør. 

Tror ikke det er nå å trakte etter. Dårlig betalt er det også.

Skrevet (endret)

Og jeg syns det er mange som kan ha utbytte av og jobbe, men som "sykliggjør" seg litt, og tenker at jeg har ikke noen mulighet for å jobbe. Jeg sier ikke at dere gjør det, men det er MANGE som heller hadde hatt utbytte av å være i jobb, i stede for å sitte hjemme og gruble på problemene sine. For min del høres det ut som en vond sirkel.

Jeg tror at man føler seg mer delaktig i samfunnet, også gir det en større mestingsfølelse. Og med mestringsfølelse får man bedre selvfølelse, som igjen gir bedre psyke. Men dette er snakk om de som KAN være i jobb, men som føler seg for nedstemt osv til å være i jobb.

Ja, det er dessverre for lett å lure systemet, som igjen setter dårligere lys på de som ikke gjør det. 

Endret av lille_myyy
Skrevet

Grupper

Det er bare flytende overganger alt sammen, og kunstige grupperinger basert på fordommer og overtro

For når alt kommer til alt, kan alle gjøre litt mer enn de gjør idag for å skape mer verdier for samfunnet. Absolutt alle, deg inkludert. Og det er moralsk forkastelig av deg å ikke jobbe 1 time mer i måneden ;)

Men noen er sikkert nærmere makspunktet sitt enn andre det er klart

At noen misbruker systemet det er det helt sikkert, spessielt folk som har jobbet kort tid med høy lønn får latterlig mye utbetalt i forhold til hva de har generert av verdier til samfunnet, dersom de ønsker det. Det er et problem som ingen tilsynelatende ser eller forstår

Anonymous poster hash: 5b3b9...a9f

Skrevet

Folk som står utenfor arbeid kan grupperes inn i to kategorier. De som ikke vil/kan jobbe, og de som vil/kan jobbe men som ikke får jobb. Det er det sistnevnte som offisielt benevnes som arbeidsledighet.

Med færre uføre/på APP ville det blitt flere arbeidsledige. Så det løser ikke noe problem. Ja, jeg vet dette teoretisk sett kan føre til økt verdiskapning som vil føre til flere yrkesaktive totalt sett, men det avhenger av om dette kommer i eksportrettet næring eller i det offentlige. Og selv om dette skulle skape flere arbeidsplasser vil det ikke monne særlig siden 90%+ av alle nye stillinger går til arbeidsinnvandrere i følge tall fra Statistisk Sentralbyrå. Eneste løsning er å stoppe arbeidsinnvandringen. Eller innføre kommunistisk kommando-økonomi (Øst-Tyskland hadde vel tilnærmet 0% arbeidsledighet?).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...