Gå til innhold

Oppkalle barn etter besteforeldre

Anbefalte innlegg

Tanken på dette er søt men ikke bestandig at utfallet bli det :-)

Mange får dobbelt navn etter begge besteforeldre.

F eks

Johan Martin

Geir Morten

Inger Johanne

Lise Lotte

Er det bare jeg som ikke har sansen for sånne navn?

Anonymous poster hash: a1614...b0e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403944-oppkalle-barn-etter-besteforeldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

*haha* Jeg vet av 3 av de der. ;) Ikke barn da, de er voksne nå. Jeg synes ikke helt opplagt oppkalling er like fint alltid, men er sjeleglad jeg oppdaget at kjæresten er oppkalt etter sine foreldre før jeg sa noe om det. Han har forøvrig et dobbeltnavn som var helt vanlig på den tiden og med mindre man vet hva foreldrene hans heter er det ingen som tenker "Oppkalling!" når de hører navnet, heldigvis, det er et helt vanlig navn som han deler med over 5000 andre menn. :)

Jeg hadde litt lyst til oppkalle jentungen etter min mor (hun hadde ikke noe uvanlig navn og jeg hadde litt lyst til å ha det som andre fornavn, det hadde gått helt fint sammen med det første fornavnet også), men det nektet min mor plent for hun likte ikke navnet sitt. Men det forbauser meg ikke om hun egentlig var litt snurt over at jeg valgte å høre på henne og kalte jentungen noe annet.  :rolleyes: Det hadde vært typisk henne.

Jeg liker oppkalling. Har alltid syntes det var kjedelig å ikke være oppkalt (verken jeg eller min søster er oppkallt). Alle tre barna våre er oppkallt, men ikke etter besteforeldrene - to av dem med helt de samme navnene, den tredje med et liknende navn. Foreløpig setter de pris på det, og kjenner slektstilhørighet på en positiv måte.

Jeg liker ikke dobbeltnavn i det hele tatt (sånne med bindestrek eller hvor man skal bruke begge navnene). Syns sjelden det er pent, og har dessuten store vansker med å huske dem.

Jeg ga mine barn unike navn som vi likte. Vi ga dem riktignok også et mellomnavn som var oppkalling etter slektninger, fordi vi samtidig likte navnene. Disse mellomnavnene er ikke i bruk til daglig.

Anonymous poster hash: 4e50f...0a1

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...