Gå til innhold

Personlighetsforstyrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel to personligheter det er snakk om her. den som ikke kan forandres på og den som kan forandres på for å si det enkelt

Har noen her to personligheter?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

19

• FGT

8

• AnonymBruker

5

• slabbedask

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er "lat" et personlighetstrekk eller er det noe annent. Skulle gjerne sluttet å være lat men jeg orker ikke :(

Kanskje du er deprimert? Fungerer ikke Wellbutrin?

Skrevet

Ok.

Så ingen vet hvordan en person blir da?

Så en som er alt for snill for eksempel, kan bli til en skikkelig slem istedenfor?

Behandlingen av personlighetsforstyrrelser vil som regel være en kombinasjon av ulike psykososiale tiltak (psykoterapi, støtteterapi) med vekt på å lære personen bedre mestrings- og problemløsningsstrategier i forhold til egne følelser og samspillet med andre mennesker.

hentet fra store norske leksikon nettsiden.

så man tar ikke bort noe fra personligheten i behandligen men hjelper heller til så du mestrer de vanskelige tingene på en bedre måte sånn at det da ikke lenger vil være ett problem for deg.

så du trenger ikke bekymre deg for at du blir en helt annen person pga behandling.

Anonymous poster hash: 30238...802

Skrevet

hentet fra store norske leksikon nettsiden.

så man tar ikke bort noe fra personligheten i behandligen men hjelper heller til så du mestrer de vanskelige tingene på en bedre måte sånn at det da ikke lenger vil være ett problem for deg.

så du trenger ikke bekymre deg for at du blir en helt annen person pga behandling.

Takk for svar fint svar:)

Jeg har så å si gitt opp all behandling. Tenkte mer på noe annet. Men ja.

Skrevet

Er "lat" et personlighetstrekk eller er det noe annent. Skulle gjerne sluttet å være lat men jeg orker ikke :(

Jeg vil ikke kalle lat for et personlighetstrekk men mer en holdning, spør du meg. forandre holdning, mindre lat. 

Skrevet

Takk for svar fint svar:)

Jeg har så å si gitt opp all behandling. Tenkte mer på noe annet. Men ja.

hvorfor har du så å si gitt opp? 

Hva får du ut av å gi opp?

for meg virker du mer desperat på få en endring, på å få det bedre enn du har det nå. og jeg tror du også vil ha større sjanse for å få endringene du ønsker av å ikke gi opp behandling.

Skrevet

hvorfor har du så å si gitt opp? 

Hva får du ut av å gi opp?

for meg virker du mer desperat på få en endring, på å få det bedre enn du har det nå. og jeg tror du også vil ha større sjanse for å få endringene du ønsker av å ikke gi opp behandling.

Jeg har blitt fullstendig mislykket:(

I starten av 2012 gikk jeg på vg2. Lå helt likt som alle andre på min alder. Jeg slet endel men klarte meg ..Fikk mange 5 og 6. Ble også ferdig med vg2. Men så skjedde det noe som har ødelagt livet mitt, som forfølger meg og som jeg har insett. det er ikke vits lenger.

Jeg har ingen flere muligheter lenger. Jeg er ikke heller som jeg en gang var.. jeg er ødelagt.

Jeg vil helst ha en endring ja. Jeg vil ikke gi opp innerst inne. Men hva når alt ser helt håpløst ut?

Skrevet

Unnskyld jeg syter bare..er bare litt vondt å tenke på hvordan livet kan forandre seg så drastisk på så kort tid..

Skrevet

Jeg har blitt fullstendig mislykket:(

I starten av 2012 gikk jeg på vg2. Lå helt likt som alle andre på min alder. Jeg slet endel men klarte meg ..Fikk mange 5 og 6. Ble også ferdig med vg2. Men så skjedde det noe som har ødelagt livet mitt, som forfølger meg og som jeg har insett. det er ikke vits lenger.

Jeg har ingen flere muligheter lenger. Jeg er ikke heller som jeg en gang var.. jeg er ødelagt.

Jeg vil helst ha en endring ja. Jeg vil ikke gi opp innerst inne. Men hva når alt ser helt håpløst ut?

når alt ser håpløst ut er da du hører på den lille stemmen innerst inne som ikke vil gi opp, det er det jeg må, jeg har også mye ambivalens iforhold til behandling og det å bli bedre. men jeg vet at jeg ikke vil ha det sånn jeg har det nå og det er det jeg bruker for å møte hos psykologen hver uke.

og det at du ikke har flere muligheter er ikke sant, for når ting er bedre så kan du bare begynne igjen  der du slapp. om du har noen karakterer du må rette opp i så gjør du det da  istede for å bekymre deg for det nå. du gjør så godt du kan og det er godt nok. 

og jeg syns ikke du syter, jeg spørte deg om noe og du ga meg ett svar.

Skrevet

Jeg skulle ikke skrevet det.Angrer.

det trenger du ikke angre på, jeg bruker bare litt tid på å svare for jeg er redd for å si noe feil, og jeg er som deg og angrer egentlig etter jeg har trykket post :P 

Skrevet

når alt ser håpløst ut er da du hører på den lille stemmen innerst inne som ikke vil gi opp, det er det jeg må, jeg har også mye ambivalens iforhold til behandling og det å bli bedre. men jeg vet at jeg ikke vil ha det sånn jeg har det nå og det er det jeg bruker for å møte hos psykologen hver uke.

og det at du ikke har flere muligheter er ikke sant, for når ting er bedre så kan du bare begynne igjen  der du slapp. om du har noen karakterer du må rette opp i så gjør du det da  istede for å bekymre deg for det nå. du gjør så godt du kan og det er godt nok. 

og jeg syns ikke du syter, jeg spørte deg om noe og du ga meg ett svar.

Det er bra du drar til psykologen selvom du noenganger ikke vil.

Dumt at du føler det slik også, men bra du ikke gir opp håpet

Hehe, var bare litt redd for det

Er du en jeg kjenner? Det minner meg i skrivemåten. Men er mange som skriver likt, og er like hyggelige da:)

Skrevet

det trenger du ikke angre på, jeg bruker bare litt tid på å svare for jeg er redd for å si noe feil, og jeg er som deg og angrer egentlig etter jeg har trykket post :P

Hehe, er ikke så gøy ha det slik :lol:

Tror vi bekymrer oss formye

Skrevet

Det er bra du drar til psykologen selvom du noenganger ikke vil.

Dumt at du føler det slik også, men bra du ikke gir opp håpet

Hehe, var bare litt redd for det

Er du en jeg kjenner? Det minner meg i skrivemåten. Men er mange som skriver likt, og er like hyggelige da:)

nei tviler på at det er noen jeg kjenner på det forumet her,  prøver å skrive på en måte som gjør at jeg ikke kan bli kjent igjen så

Skrevet

nei tviler på at det er noen jeg kjenner på det forumet her,  prøver å skrive på en måte som gjør at jeg ikke kan bli kjent igjen så

Ok skjønner. Beklager at jeg spurte. Er bare en veldig snill og godhjertet person jeg kjenner som vet hvem jeg er på dol. Var ikke meningen å skremme deg. Hun pleier alltid skrive mye gode råd, og bryr seg veldig på bloggen min. Så håper du tar det positivt:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ok.

Så ingen vet hvordan en person blir da?

Så en som er alt for snill for eksempel, kan bli til en skikkelig slem istedenfor?

Nei.

Ved et avvik/forstyrrelse ligger en langt ut til siden i et personlighetstrekk sammenlignet med de fleste/normalen/det som er hensiktsmessig. Med behandling og/eller sterk jobbing med seg selv, kan en endre seg i retning inn mot normalnivået/midten. Jeg har aldri opplevd eller lest om at noen har passert midtstreken og havnet på den andre siden.

Skrevet

Nei.

Ved et avvik/forstyrrelse ligger en langt ut til siden i et personlighetstrekk sammenlignet med de fleste/normalen/det som er hensiktsmessig. Med behandling og/eller sterk jobbing med seg selv, kan en endre seg i retning inn mot normalnivået/midten. Jeg har aldri opplevd eller lest om at noen har passert midtstreken og havnet på den andre siden.

Så om man har vært litt unnvikende og sky, så er det unormalt å bli litt i overkant sint/bestemt/bastant/direkte? Har trodd at det er en justeringssak, og å litt fomlet forsøke å finne en balanse. Hmm. 

Skrevet

Så om man har vært litt unnvikende og sky, så er det unormalt å bli litt i overkant sint/bestemt/bastant/direkte? Har trodd at det er en justeringssak, og å litt fomlet forsøke å finne en balanse. Hmm. 

Hvis du jobber i teateret, så kan jeg godt forstå deg, men jeg tror ikke det er så enkelt å bare justere seg hvis en er på utsiden av det som er hensiktsmessig. 

Skrevet

Så om man har vært litt unnvikende og sky, så er det unormalt å bli litt i overkant sint/bestemt/bastant/direkte?

Verken "litt unnvikende og sky" eller "litt i overkant direkte" er personlighetsforstyrrelser.  Det skal mer til enn å skille seg litt ut fra gjennomsnittet. 

Skrevet

Verken "litt unnvikende og sky" eller "litt i overkant direkte" er personlighetsforstyrrelser.  Det skal mer til enn å skille seg litt ut fra gjennomsnittet. 

Jada, jeg er klar over det :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...