Gå til innhold

Tilregnelig må jeg sone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykiatern nevnte dette i rapporten ;  56.Retten kan sette ned straffen under det lavmål som er bestemt for handlingen, og til en mildere straffart: 

. når lovbryteren på handlingstiden hadde en alvorlig psykisk lidelse med en betydelig svekket evne til realistisk vurdering av sitt forhold til omverdenen, men ikke var psykotisk, jf. § 44, eller var lettere psykisk utviklingshemmet eller handlet under en sterk bevissthetsforstyrrelse som ikke var en følge av selvforskyldt rus

Anonymous poster hash: 1aa8b...221
  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

52

• Toga

10

• slabbedask

9

• stjernestøv

5

Skrevet

Psykiatern nevnte dette i rapporten ;  56.Retten kan sette ned straffen under det lavmål som er bestemt for handlingen, og til en mildere straffart: 

. når lovbryteren på handlingstiden hadde en alvorlig psykisk lidelse med en betydelig svekket evne til realistisk vurdering av sitt forhold til omverdenen, men ikke var psykotisk, jf. § 44, eller var lettere psykisk utviklingshemmet eller handlet under en sterk bevissthetsforstyrrelse som ikke var en følge av selvforskyldt rus

Men hvor mye settes straffen ned? mye eller lite?

Skrevet

Hvis du ikke blir erkjent strafferettslig utilregnelig, kanskje du kan få advokaten din til å jobbe mot at du får samfunnsstraff, i stedet for soning?

Da må du møte opp på et arbeidssted så og så lang tid, som er spesielt tilrettelagt for samfunnsstraff.

Slik kan du fortsette i psykoterapi.

Samt unnå cella...

Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Samfunnsstraff

"Utgangspunktet er hvor alvorlig den straffbare handling er, men også virkningene av fengselsstraff på tiltalte har stor vekt. Særlig hvis tiltalte er ung eller under rehabilitering, vil domstolene lettere velge samfunnsstraff fremfor fengsel."

Skrevet

Om jeg leste riktig så så jeg en dom på nettet der en mann fikk 4 års fengsel, men pga psykiske lidelser fikk han 2 år fengsel og prøvetid i 3 år. Han var ikke psykotisk. Uansett er dette for råttent gjort mot folk med psykiske lidelser, folk med psykiske lidelser kan ikke sone i fengsel, de må ha behandling, det er det beste for samfunnet. Er dere og NHD ikke enig i dette? å gjøre en psykisk syk sykere ved å sette personen i fengsel, vil sjansene for ny straffbare forhold være høyere eller mindre?

Skrevet

Om jeg leste riktig så så jeg en dom på nettet der en mann fikk 4 års fengsel, men pga psykiske lidelser fikk han 2 år fengsel og prøvetid i 3 år. Han var ikke psykotisk. Uansett er dette for råttent gjort mot folk med psykiske lidelser, folk med psykiske lidelser kan ikke sone i fengsel, de må ha behandling, det er det beste for samfunnet. Er dere og NHD ikke enig i dette? å gjøre en psykisk syk sykere ved å sette personen i fengsel, vil sjansene for ny straffbare forhold være høyere eller mindre? Anonymous poster hash: 1aa8b...221

Hva med å la være å begå straffbare handlinger i utgangspunket? Er ikke det lurere?

Skrevet

Hva med å la være å begå straffbare handlinger i utgangspunket? Er ikke det lurere?

Jo, men jeg mener jeg ikke har kontroll, jeg blir plutselig ute av meg selv, derfor mener jeg at dette må være psykose!

Skrevet

Jo, men jeg mener jeg ikke har kontroll, jeg blir plutselig ute av meg selv, derfor mener jeg at dette må være psykose! Anonymous poster hash: 1aa8b...221

Da høres du farlig ut, og bør tvangsinnlegges.

Skrevet

Om jeg leste riktig så så jeg en dom på nettet der en mann fikk 4 års fengsel, men pga psykiske lidelser fikk han 2 år fengsel og prøvetid i 3 år. Han var ikke psykotisk. Uansett er dette for råttent gjort mot folk med psykiske lidelser, folk med psykiske lidelser kan ikke sone i fengsel, de må ha behandling, det er det beste for samfunnet. Er dere og NHD ikke enig i dette? å gjøre en psykisk syk sykere ved å sette personen i fengsel, vil sjansene for ny straffbare forhold være høyere eller mindre?

Det der går på det som kalles allmenpreventivt. Dvs. at hvis "andre" ser at en person straffes for noe, ev. motsatt, at de ser at denne personen ikke straffes - dette har en innvirkning på samfunnet.

PS: jeg vet ikke noe om hva du har gjort eller ikke gjort, eller om du var psykotisk eller ikke psykotisk.

Skrevet

Det der går på det som kalles allmenpreventivt. Dvs. at hvis "andre" ser at en person straffes for noe, ev. motsatt, at de ser at denne personen ikke straffes - dette har en innvirkning på samfunnet.

PS: jeg vet ikke noe om hva du har gjort eller ikke gjort, eller om du var psykotisk eller ikke psykotisk.

Ok så om jeg forstod riktig så er det slik hvis samfunnet ser at folk med psykiske lidelser slipper unna straff så vil flere gjøre straffbare handlinger?

Jeg har kun trussel saker. 227. svært mange, og grove. Mot offentlige instanser

Skrevet

Behandler sier at selvom jeg blir funnet tilregnelig, så tror han at jeg slipper unna fordi politiet hører på fornuft.

Men greia er at jeg er redd jeg ikke klarer å holde ut, jeg mener dette er problem jeg har lite kontroll. Og er redd for å få nye saker hele tia

Skrevet

Ok så om jeg forstod riktig så er det slik hvis samfunnet ser at folk med psykiske lidelser slipper unna straff så vil flere gjøre straffbare handlinger?

Jeg har kun trussel saker. 227. svært mange, og grove. Mot offentlige instanser

Det er ideen i alle fall. Uansett frisk eller syk. Det samme prinsippet gjelder nok ved strafferettslig utilregnelighet, men der har hensynet til alvorlig sykdom kommet tiltalte til gode.

Jeg kommer ikke til å ta stilling til moral, straff og helsa di. Jeg bare snakker helt generelt. Jeg anbefaler deg imidlertid å ikke la andre på nettet gjøre det heller.

Skrevet

Ok så om jeg forstod riktig så er det slik hvis samfunnet ser at folk med psykiske lidelser slipper unna straff så vil flere gjøre straffbare handlinger? Jeg har kun trussel saker. 227. svært mange, og grove. Mot offentlige instanser Anonymous poster hash: 1aa8b...221

Hvor mange? Og hvor alvorlige?

Skrevet

Hvor mange? Og hvor alvorlige?

Svært mange, tror ikke jeg skal skrive så mye, for å bli gjenkjent. Jeg er ikke bekymret for pågående saker, jeg er sikker at politiet ikke fengsler meg eller går for straff, jeg er bare redd hvordan jeg skal unngå dette i fremtiden, da jeg mener jeg ikke er meg selv når jeg truer og har lite kontroll

Skrevet

Svært mange, tror ikke jeg skal skrive så mye, for å bli gjenkjent. Jeg er ikke bekymret for pågående saker, jeg er sikker at politiet ikke fengsler meg eller går for straff, jeg er bare redd hvordan jeg skal unngå dette i fremtiden, da jeg mener jeg ikke er meg selv når jeg truer og har lite kontroll Anonymous poster hash: 1aa8b...221

Det kan ikke fortsette sånn. Enten må du selv ta anvar, eller så må samfunnet beskyttes mot deg.

Skrevet

Det kan ikke fortsette sånn. Enten må du selv ta anvar, eller så må samfunnet beskyttes mot deg.

Samfunnet beskyttes ikke ved å isolere meg, da blir det enda mer trøbbel for samfunnet. Jeg er en person som skiller meg ut fra andre innsatte, jeg vil være endel av samfunnet, blir jeg satt utenfor reagerer jeg 

Skrevet

Samfunnet beskyttes ikke ved å isolere meg, da blir det enda mer trøbbel for samfunnet. Jeg er en person som skiller meg ut fra andre innsatte, jeg vil være endel av samfunnet, blir jeg satt utenfor reagerer jeg  Anonymous poster hash: 1aa8b...221

Mener du at du bare skal fortsette å være voldelig mot kvinner i offentlig instans?

Skrevet

Mener du at du bare skal fortsette å være voldelig mot kvinner i offentlig instans?

Nei, helt klart ikke. Men da må jeg få mer hjelp, jeg må få være endel av samfunnet, jeg må tas på alvor, og kvinnene må slutte å forfulge og plage meg og vente på meg. Man kan ikke klappe hånda med en hånd, trenger 2 hender for å klappe, begge må sammarbeide

Skrevet

Nei, helt klart ikke. Men da må jeg få mer hjelp, jeg må få være endel av samfunnet, jeg må tas på alvor, og kvinnene må slutte å forfulge og plage meg og vente på meg. Man kan ikke klappe hånda med en hånd, trenger 2 hender for å klappe, begge må sammarbeide Anonymous poster hash: 1aa8b...221

Har du veldig mye kontakt med kvinner i offentlig instans?

Hva mener du med at du ikke får være endel av samfunnet?

Skrevet

Du må bare være mest mulig ærlig med alle i prosessen, advokaten, legen etc.

Så får du vente og se hva som blir utfallet av judisiell observasjon.

Fortell at du ønsker å forbedre deg, men trenger hjelp til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...