Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er kjærlighet? Er det en flyktig emosjon eller er det noe som alltid er der som en konstant?

Kjærlighet til partner, kjærlighet til egne barn, til foreldre, til naturen, til seg selv, til menneskeheten, til Gud? Jo mer abstrakt det er, jo enklere er det å opprettholde følelsen av kjærlighet tenker jeg.

Det finnes ikke noen vakrere og mer omsluttende følelse enn kjærlighet. Vi vil gjerne føle det alle sammen.

Kjærlighet tåler alt og utholder alt sier Bibelen. Er ekte kjærlighet spesielt knyttet til religion?

Jeg blir ikke mer kjærlig av å sitte her og gruble, så nå forlater jeg tankeverdenen og prøver å finne kjærligheten jeg har i meg.

Skrevet

Hva er kjærlighet? Er det en flyktig emosjon eller er det noe som alltid er der som en konstant?

Kjærlighet til partner, kjærlighet til egne barn, til foreldre, til naturen, til seg selv, til menneskeheten, til Gud? Jo mer abstrakt det er, jo enklere er det å opprettholde følelsen av kjærlighet tenker jeg.

Det finnes ikke noen vakrere og mer omsluttende følelse enn kjærlighet. Vi vil gjerne føle det alle sammen.

Kjærlighet tåler alt og utholder alt sier Bibelen. Er ekte kjærlighet spesielt knyttet til religion?

Jeg blir ikke mer kjærlig av å sitte her og gruble, så nå forlater jeg tankeverdenen og prøver å finne kjærligheten jeg har i meg.

Kjærligheten ER, det er alt som ikke er hat. Det gode i livet....tror jeg.

AnonymousDoler
Skrevet

Det er vel noen stoffer i hjernen som gjør at en føler tilhørighet med noen, slik at en holder sammen og har større sannsynlighet for å overleve naturens vrede og få barn som overlever, tror jeg

Skrevet

Det er vel noen stoffer i hjernen som gjør at en føler tilhørighet med noen, slik at en holder sammen og har større sannsynlighet for å overleve naturens vrede og få barn som overlever, tror jeg

Du har nok rett. Alt er kjemi. Og alt er en illusjon.

Direkte etter Odin
Skrevet

Jeg ser også på det bare som kjemisk rus.

Gjest Gargamel
Skrevet (endret)

@Gråstein: Alt er ikke en illusjon. Pessimisten din er Virkelig.

Endret av Gargamel
Skrevet

Tror dere det finnes en bestanddel av mennesket som ikke er kjemi?

Gjest Gargamel
Skrevet

Tror dere det finnes en bestanddel av mennesket som ikke er kjemi?

Nei, men kjemi på det nivået er praktisk talt magi. Det blir ikke mindre ekte av at det er kjemi.

Skrevet

Nei, men kjemi på det nivået er praktisk talt magi. Det blir ikke mindre ekte av at det er kjemi.

Hva betyr det at noe er ekte eller falskt? Hva betyr en illusjon i denne sammenhengen?

Gjest Gargamel
Skrevet

Hva betyr det at noe er ekte eller falskt? Hva betyr en illusjon i denne sammenhengen?

Det lurer jeg også på. Jeg skjønner ikke meningen med å kalle en følelse for en illusjon.

Skrevet

Det lurer jeg også på. Jeg skjønner ikke meningen med å kalle en følelse for en illusjon.

Jeg tror det ble siktet til at troen på noe "mer" enn den rent kjemiske er en illusjon... og det er jo helt kurant i mine ører, igrunn.

Men det går jo også an å tenke illusjon på en annen måte, f.eks. slik det er i Matrix-filmene. Eller buddhismen.

Ang. topic, kjærlighet, så syns jeg ikke det spiller noen rolle om det "bare" er kjemi. Noen får kanskje ubehagelige assosiasjoner til rusmidler, men en må jo tenke på at kjærlighet ikke oppstår fordi man putter noe i seg, men gjennom samhandling med andre mennesker - nå er det ikke fullt så enkelt som dette, dog, men i det store og det hele så er det et skille her altså.

Skrevet (endret)

Kjærlighet er ikke en illusjon, men først og fremst en innstilling som får oss å gjøre det gode i livet, spesielt noe som gagner en annen person, uten å tenke på seg selv, men det er altså uselvisk kjærlighet. det er den som gjør at ting ikke bukker under når det røyner som verst mellom mennesker. Men dessverre, så ser vi mye av en annen verden, der kjærligheten er blitt mer og mer kald. 

Endret av FGT
Skrevet

Kjærlighet er det alle trenger, enten de vil inse det eller ei.

Uten kjærlighet hadde ingenting fungert. Kjærlighet er det som skal til for at folk blir lykkelige og trygge.

Kjærlighet er alt som betyr noe.

Skrevet (endret)

@Gråstein: Alt er ikke en illusjon. Pessimisten din er Virkelig.

Jeg er realistisk, ikke pessimistisk. Og det er vanskelig å være positiv når alt har gått til helvete og man ikke har noen meningsfull fremtid.

Men når alt er en illusjon spiller det jo ingen rolle.

Endret av gråstein
Skrevet (endret)

Kjærlighet er det alle trenger, enten de vil inse det eller ei.

Uten kjærlighet hadde ingenting fungert. Kjærlighet er det som skal til for at folk blir lykkelige og trygge.

Kjærlighet er alt som betyr noe.

Ja kjærlighet er selve smøringen i maskineriet. Uten  den stopper det hele opp. 

Endret av FGT
Skrevet

Ja kjærlighet er selve smøringen i maskineriet. Uten  den stopper det hele opp. 

Ja. Samfunnet hadde sett enda mer grusomt ut uten noe kjærlighet..

Hadde stoppet opp som du sier

Skrevet

Ja. Samfunnet hadde sett enda mer grusomt ut uten noe kjærlighet..

Hadde stoppet opp som du sier

Dette er jo bare svada.

Skrevet

Dette er jo bare svada.

Vi snakker ikke om forelskelse nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...