Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dreier seg ikke *bare* om materielle ting og status. Jeg har ikke utdannelse, ikke lappen og bil, ikke jobb, ikke samboer, ikke familie, ingen venner, og heller ikke hus, båt eller hytte. Alt jeg hadde var et godt hode, men det er ødelagt nå.

Kalles det ambisjoner å ta lappen eller ha familie? Jeg har familie, den har jeg ikke valgt selv, men jeg er jo glad jeg har den, har lappen og bil og hus, men har bare utdanning på videregående nivå. Har en jobb enn så lenge, men går på aap så spørs hvor lang tid det tar før de sier meg opp.

Hvorfor ble hodet ødelagt?

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Trine

23

• Caylee

17

• Toga

14

• gråstein

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har ikke veldig soleklare ambisjoner for tiden, annet enn "business as

as usal". Ser ikke for meg at jeg vil nå like høyt eller høyere enn før. Synes selv dette er litt problematisk i forhold til jobben. Pussig nok beskrev andre meg som "alltid engasjert " på et slags teambuilder opplegg nylig. Jeg liker jo jobben godt, for all del .

Har du hatt noen ambisjoner da, som du har nådd? Jeg tenker at man jo kan være engasjert på en måte uten å ha ambisjoner. Før jeg ble sykemeldt så var jeg jo alltid opptatt av å jobbe mens jeg var på jobb og gjøre en god jobb, men det var jo fordi jeg syns man skal gjøre seg fortjent til pengene man får, jeg gjorde det ikke for å oppnå noe mer.

Skrevet

Er dette definisjonen på ambisjoner https://snl.no/ambisjon

Det høres i såfall ikke så positivt ut å ha ambisjoner

"ærgjerrighet, æresfølelse; sosial forfengelighet. Honnett ambisjon (etter Holbergs Den honette Ambition), overdreven og latterlig ærgjerrighet, lyst til å oppnå titler eller heve seg over sin stand."

Skrevet

Kalles det ambisjoner å ta lappen eller ha familie? Jeg har familie, den har jeg ikke valgt selv, men jeg er jo glad jeg har den, har lappen og bil og hus, men har bare utdanning på videregående nivå. Har en jobb enn så lenge, men går på aap så spørs hvor lang tid det tar før de sier meg opp.

Hvorfor ble hodet ødelagt?

Med familie tenkte på  ektefelle/samboer og barn.

Jeg vet ikke hvofor jhodet ikke fungerer lenger. Kanskje pga ubehandlet angst og depresjon. Eller kanskje pga medisiner?

Skrevet (endret)

Er dette definisjonen på ambisjoner https://snl.no/ambisjon

Det høres i såfall ikke så positivt ut å ha ambisjoner

"ærgjerrighet, æresfølelse; sosial forfengelighet. Honnett ambisjon (etter Holbergs Den honette Ambition), overdreven og latterlig ærgjerrighet, lyst til å oppnå titler eller heve seg over sin stand."

Denne er mer riktig:

http://no.wiktionary.org/wiki/ambisjon

målsetning, drøm om hva som kan gjennomføres

Endret av gråstein
Skrevet

Denne er mer riktig:

http://no.wiktionary.org/wiki/ambisjon

målsetning, drøm om hva som kan gjennomføres

Ja det er jeg enig i.

Denne syns jeg er mest riktig, slik jeg har forstått ordet, men jeg forstår jo ting ofte anderledes enn andre.

http://no.thefreedictionary.com/ambisjon

1. lyst til å hevde seg, ærgjerrighet

2. plan el. forventning om å oppnå et ønsket mål

Det jeg har forstått av andre er at man har ambisjoner dersom man hele tiden jobber for å oppnå mer enn det man har.

Skrevet

Jeg hadde ambisjoner. Men det har falt i grus.

På grunn av psyken? Hvilke ambisjoner hadde du?

Skrevet

Jeg hadde ambisjoner. Men det har falt i grus.

Psykdom fører gjerne til slikt.

Skrevet

Jeg har ingen ambisjoner. Ingenting jeg ønsker å bli eller jobbe for. Det virker som alle har store mål de jobber mot, jeg hadde vært fornøyd med en koie på fjellet. Har ikke ønske om å ha mange ting, karriere eller familie. For meg er det helt greit å ikke ha noen ambisjoner, men det virker ikke som det er sosialt akseptert.

Hvilke ambisjoner har dere?

Jeg har store ambisjoner.

Skrevet

Jeg har store ambisjoner.

vil du fortelle om dem?

Gjest Gargamel
Skrevet (endret)

Har du hatt noen ambisjoner da, som du har nådd? Jeg tenker at man jo kan være engasjert på en måte uten å ha ambisjoner. Før jeg ble sykemeldt så var jeg jo alltid opptatt av å jobbe mens jeg var på jobb og gjøre en god jobb, men det var jo fordi jeg syns man skal gjøre seg fortjent til pengene man får, jeg gjorde det ikke for å oppnå noe mer.

Jo, jeg har hatt ambisjoner, og mye av det har gått i oppfyllelse . Jeg kjenner meg ikke igjen i den typiske media-fremstillingen hvor folk har et soleklart, skyhøyt mål, og jobber knallhardt for å nå det. Jeg har nok fulgt strømmen og satset på å lykkes like bra som venner og søsken. Jeg hadde ganske klare ambisjoner i studietiden og starten av yrkeskarrieren. Først og fremst faglige ambisjoner. Etter det har jeg heller hoppet på mulighetene som har dukket opp.

Jeg skriver dette fordi jeg synes kravene til ambisjoner etc er stereotype og kanskje får folk til å føle seg utilstrekkelige.

Endret av Gargamel
Skrevet

Jo, jeg har hatt ambisjoner, og mye av det har gått i oppfyllelse . Jeg kjenner meg ikke igjen i den typiske media-fremstillingen hvor folk har et soleklart, skyhøyt mål, og jobber knallhardt for å nå det. Jeg har nok fulgt strømmen og satset på å lykkes like bra som venner og søsken. Jeg hadde ganske klare ambisjoner i studietiden og starten av yrkeskarrieren. Først og fremst faglige ambisjoner. Etter det har jeg heller hoppet på mulighetene som har dukket opp.

Jeg skriver dette fordi jeg synes kravene til ambisjoner etc er stereotype og kanskje får folk til å føle seg utilstrekkelige.

Ja, det er sant. Jeg hadde et ønske hva gjalt utdaning og jeg oppnådde det ønsket (selv om jeg nå ikke kan fortsette i det yrket). Men jeg føler at å ta et fagbrev, som var det som var målet mitt, ikke er en ambisjon. Eller ihvertfall ikke en ambisjon man prater høyt om.

Skrevet

På grunn av psyken? Hvilke ambisjoner hadde du?

Få god utdannselse, få familie, hus

Pågrunnav psyken ja. Hadde ting vært fint hadde jeg forsatt hatt de ambiasjonene. Har selvfølgelig drømmer innerst inne men jeg tror ikke på det lenger.

Skrevet

Psykdom fører gjerne til slikt.

Ja.. Jeg har forsatt muliget. Men vet ikke om klarer mer:(

Vil ikke gi opp innerst inne

Skrevet

Hvorfor er det tragisk?

Det er tragisk hvem jeg er, som står i motsetning til hva jeg ønsket.

Skrevet

Det er tragisk hvem jeg er, som står i motsetning til hva jeg ønsket.

Virker som du har dårlig selvbilde

Skrevet

Virker som du har dårlig selvbilde

Ja, jeg vil ikke ha noe med folk å gjøre pga. selvbildet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...