Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg aldri hatt.

Har jeg skrevet noe sted at "Slabbedask hadde høye ambisjoner"?

Skrev jo at jeg ikke mener d gjelder alle :)

Anonymous poster hash: 8cfc3...80c

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Trine

23

• Caylee

17

• Toga

14

• gråstein

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

For det er jo "så klart" at man har ambisjoner som veldig ung.

Jeg hadde ikke ambisjoner som ung heller.

Skrevet

Skrev jo at jeg ikke mener d gjelder alle :)

Og jeg kommenterte bare det du skrev. (noe sånt).

Skrevet

Og jeg kommenterte bare det du skrev. (noe sånt).

Jeg øser bare av mine rike erfaringer ;)

Så det så. Et eller annet sånt noe :D

AnonymousDoler
Skrevet

Jeg øser bare av mine rike erfaringer ;)

Så det så. Et eller annet sånt noe :D

På en selv kjenner en ingen andre hevder ekspertene (Noe sånt)

Jeg har i likhet med de ovenfor aldri hatt ambisjoner selv som barn

Skrevet

Ingen kommenterte mitt innlegg... (litt fornærmet....)

Men greit nok det.

Skrevet

Men greit nok det.

Hva slags kommentar ønsket du å få? Du hadde et utfyllende og forklarende innlegg om dine ambisjoner, jeg hadde ingen spørsmål eller kommentarer til det og da pleier jeg heller ikke å kommentere. Var ikke meningen å fornærme deg.

Skrevet

På en selv kjenner en ingen andre hevder ekspertene (Noe sånt)

Jeg har i likhet med de ovenfor aldri hatt ambisjoner selv som barn

Resultat av sykdommen/lidelsen, tror jeg. Noe sånt.
Skrevet

Jeg har ingen ambisjoner. Ingenting jeg ønsker å bli eller jobbe for. Det virker som alle har store mål de jobber mot, jeg hadde vært fornøyd med en koie på fjellet. Har ikke ønske om å ha mange ting, karriere eller familie. For meg er det helt greit å ikke ha noen ambisjoner, men det virker ikke som det er sosialt akseptert.

Hvilke ambisjoner har dere?

Hei!

Jeg hadde selv ingen typiske ambisjoner ang utdanning, jobb og etablert liv før jeg fikk diagnosen asperger,

etter det fikk jeg gradvis flere ambisjoner, min psykiater oppmuntret meg voldsomt, og jeg lot meg oppmuntre.

Det gikk så langt at både min psykiater og jeg helt glemte hvilke begrensinger en autisme gir.

Jeg fikk derfor utopiske ambisjoner, som var vanskelige å nedjustere, før jeg kræsjlandet, flere ganger også.

Det positive er at jeg fullførste vgs bestående nærmest bare av seksere, noe som gledet meg, også startet på en mislykket utdanning først på høyskole så på universitet, der strevde jeg fælt, fordi fikk lite tilrettelegging og har for mange av autismesymptomene.

Mine barn som har mindre asperger enn meg, klarer store utdanningsintitusjoner bedre, jeg hadde kanskje trengt servicehund,

en god ordning som er lite utbredt i Norge.

AnonymousDoler
Skrevet (endret)

Men greit nok det.

Det burde vært en liker knapp slik at en kunne vise at ens etter pris på innlegg selv om man egentlig ikke har noen kommentarer til det. Ulempen blir jo selvsagt at det vil skje noen problematiske situasjoner grunnet at det er mange troll på internet. Det kan bli som dette "Jeg har aids" "x personer liker dette"

Resultat av sykdommen/lidelsen, tror jeg. Noe sånt.

Kanskje, har vel ikke noe med Asp**er å gjøre men vi har vel begge to noen andre godsaker i tillegg som kan gjøre det Edit: ja glem det kan jo være et "resultat av" selv om det ikke er i kriteriene for diagnosen selvsagt

Endret av AnonymousDoler
AnonymousDoler
Skrevet

Hei!

Velkommen tilbake til forumet. Håper du har hatt en fin pause og fått ladet batteriene igjenn :)

Skrevet

Velkommen tilbake til forumet. Håper du har hatt en fin pause og fått ladet batteriene igjenn :)

;)

Yepp det har jeg,

og du har fått den beste avataren!

Skrevet

Hei!

Jeg hadde selv ingen typiske ambisjoner ang utdanning, jobb og etablert liv før jeg fikk diagnosen asperger,

etter det fikk jeg gradvis flere ambisjoner, min psykiater oppmuntret meg voldsomt, og jeg lot meg oppmuntre.

Det gikk så langt at både min psykiater og jeg helt glemte hvilke begrensinger en autisme gir.

Jeg fikk derfor utopiske ambisjoner, som var vanskelige å nedjustere, før jeg kræsjlandet, flere ganger også.

Det positive er at jeg fullførste vgs bestående nærmest bare av seksere, noe som gledet meg, også startet på en mislykket utdanning først på høyskole så på universitet, der strevde jeg fælt, fordi fikk lite tilrettelegging og har for mange av autismesymptomene.

Mine barn som har mindre asperger enn meg, klarer store utdanningsintitusjoner bedre, jeg hadde kanskje trengt servicehund,

en god ordning som er lite utbredt i Norge.

Ja, en servicehund kunne nok ha hjulpet, men jeg er usikker på om jeg hadde fikset det uansett. Jeg bruker på en måte min hund som service/terapihund. Men han er jo ikke godkjent som det, eller trent til det så han får jo ikke være med overalt, selv om det gjør meg uendelig mye tryggere å ha han ved siden av meg.

Skrevet (endret)

Kanskje, har vel ikke noe med Asp**er å gjøre men vi har vel begge to noen andre godsaker i tillegg som kan gjøre det Edit: ja glem det kan jo være et "resultat av" selv om det ikke er i kriteriene for diagnosen selvsagt

Sånn er det nok ja.

Eller det kan skyldes de andre godsakene. Hvem vet.

Endret av slabbedask
Skrevet

Ja, en servicehund kunne nok ha hjulpet, men jeg er usikker på om jeg hadde fikset det uansett. Jeg bruker på en måte min hund som service/terapihund. Men han er jo ikke godkjent som det, eller trent til det så han får jo ikke være med overalt, selv om det gjør meg uendelig mye tryggere å ha han ved siden av meg.

Hei!

mm

Jeg søkte på servicehund, dvs en slags førerhund med dekken, andre ser da at er i tjeneste.

Men fordi jeg ikke er blind, er jeg ikke prioritert, forståelig det, men jeg har snakket med en dame i Trondheim som driver med dette, men hun hadde ikke mulighet til å trene min hund for meg, og jeg har ikke tid eller nok tålmodighet, dessverre.

Hadde jeg hatt det, kunne jeg fått min hund som servicehund, med dekken, jeg kunne da hatt han med meg inn på kjøpesentere, universitet m.m. ville vært en stor hjelp for meg. 

Mine barn har ikke så mye autisme at de vil trenge servicehund, så det er noe med grad av vansker.

Men for dem det kan være en hjelp, enten i utdanning eller jobb. er dette et så bra tilbud at syns det ikke er flere autister som får det. I USA er det mange med autisme som har servicehund.

Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på, at man kan trene sin egen hund til det. Må man ha en slags godkjenning for å få ha servicehund, stilles det krav til invaliditet? Eller er det grunn nok at man er sosialt inkompetent og ekstremt usikker rundt andre mennesker?

Skrevet

Hei!

mm

Jeg søkte på servicehund, dvs en slags førerhund med dekken, andre ser da at er i tjeneste.

Men fordi jeg ikke er blind, er jeg ikke prioritert, forståelig det, men jeg har snakket med en dame i Trondheim som driver med dette, men hun hadde ikke mulighet til å trene min hund for meg, og jeg har ikke tid eller nok tålmodighet, dessverre.

Hadde jeg hatt det, kunne jeg fått min hund som servicehund, med dekken, jeg kunne da hatt han med meg inn på kjøpesentere, universitet m.m. ville vært en stor hjelp for meg. 

Mine barn har ikke så mye autisme at de vil trenge servicehund, så det er noe med grad av vansker.

Men for dem det kan være en hjelp, enten i utdanning eller jobb. er dette et så bra tilbud at syns det ikke er flere autister som får det. I USA er det mange med autisme som har servicehund.

Skjønner ikke helt hvordan dette skal hjelpe.
Skrevet

Hei!

mm

Hvilke funksjoner er det servicehunden kan utføre for autister? På hvilken måte tenker du at du ville hatt nytte av den f.eks. på universitetet?

Mannen min hadde for øvrig servicehund:-)

Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på, at man kan trene sin egen hund til det. Må man ha en slags godkjenning for å få ha servicehund, stilles det krav til invaliditet? Eller er det grunn nok at man er sosialt inkompetent og ekstremt usikker rundt andre mennesker?

Hei!

Ok

Jeg skal sende deg damens navn og hjemmeside på mail.

Hun kunne hjelpe meg med papirarbeide, få godkjenning,men jeg måtte trene selv...ups, der stoppet det for meg ;)

Skrevet (endret)

Skjønner ikke helt hvordan dette skal hjelpe.

hmm

vanskelig å forklare...

skal se om jeg finner noen ok linker å legge ut etter hvert i dag som forklarer bedre.

Jeg feks blir pga av lydene og lyset og fargene til tider desorientert, "svimmel" (på en autistisk måte ikke pga av jernmangel)

lyder, lys, konturer, farger blander seg, og "tetter igjen" veien for meg, fels veien, eller trappen, etc..eller jeg ser ikke skiltene, hvor jeg skal gå,

På forelesninger går jeg ofte i blinde, gjennom en mur av lyd og for mange sanseinntrykk, jeg vet trappen er der, jeg vet veiene er der, så da går jeg, men ofte kan jeg dulte i andre eller snuble, men det er greit nok.

Om jeg har noen å holde i, kan jeg konsentrere meg om å finne adekvat eller hensiktsmessig informasjon, jeg bruker likevel lenger tid enn andre, men jeg finner fortere ut av ting.

Det er derfor jeg har faste gå og kjøre ruter. Jeg må ofte stoppe når jeg er utenfor rutene mine, fordi jeg bruker lenger tid på å ta inn kompleks informasjon og jeg finner senere det som er vesentlig informasjon.

men skal finne en link snart, legger da under servicehund.

Jeg har vært på vinterferie og kjørt hundeslede:-)

Endret av Madelenemie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...